Den är både billigare och bättre. Även det sista är lite subjektivt. Så har de flesta som testat båda föredragit G6.
Det har levererats 98 st G6 i Sverige. Ingen succé direkt.
Den släpptes för typ en månad sedan, hur många Teslor såldes under deras första veckor i Sverige. Ge det tid. Sedan vet jag inte vad antal levererade har att göra med vilken bil som är bäst?
Första bilarna registrerades redan i Juli. Bäst tror jag inte den är, G6 känns mer som en blek kopia av en MY som jag tror kommer ha det svårt att hävda sig på den Svenska marknaden. Kommer säkert sälja bra hemma i Kina.
Och hur var det nu med lastutrymmena?
Frunk?
Utrymme under bagagerumsgolvet?
Den tar 1 bananlåda mer än MY trots att MY kan få in en i frunken.
Så G6 har ingen frunk men lastar ändå mer och har bättre utrymme i baksätet. Utrymme under golvet bak finns.
Det har levererats 98 st G6 i Sverige. Ingen succé direkt.
Den släpptes för typ en månad sedan, hur många Teslor såldes under deras första veckor i Sverige. Ge det tid. Sedan vet jag inte vad antal levererade har att göra med vilken bil som är bäst?
Första bilarna registrerades redan i Juli. Bäst tror jag inte den är, G6 känns mer som en blek kopia av en MY som jag tror kommer ha det svårt att hävda sig på den Svenska marknaden. Kommer säkert sälja bra hemma i Kina.
Och hur var det nu med lastutrymmena?
Frunk?
Utrymme under bagagerumsgolvet?
Den tar 1 bananlåda mer än MY trots att MY kan få in en i frunken.
Så G6 har ingen frunk men lastar ändå mer och har bättre utrymme i baksätet. Utrymme under golvet bak finns.
Jag tycker det är rätt praktiskt att ha laddkablarna i frunken, så slipper man lyfta på bagegerumsgolvet varje gång man skall ladda bilen.
Model Y har ganska gott om plats under golvet bak, men det är nästan fullt ändå på min bil.
Att ha massa saker löst i bagaget är ju inget vidare.
Bananlådor har jag faktiskt aldrig med mig.
Jag avbokade min Fisker Ocean p.g.a. avsaknad frunk, så G6 är nog inte intressant heller för mig.
Ursäkta sent svar! Sommarkampanjen gällde mot företag via alla fleetbolag. Numera har de kampanj endast via ett (NF?). För privatpersoner kör de från 5995 inkl försäkring.
De första bilarna levererades utan dragkrok i början av september och min, med drag, levererades idag!
Än så länge väldigt nöjd, men mycket nytt att lära sig!
Nyfiken fråga,
Hur är appen, mjukvaran och frunken i Xpeng?
Något som jag som Tesla ägare värdesätter mycket är appen, mjukvaran och smarta utrymmen.
Själva bilen är ok men resten 5+ för Tesla MY.
Appen till xpeng är bättre än många andra företags appar. Men jag har läst att tidigare teslaägare tycker teslas app är bättre. Xpeng-appen svarar snabbt och får alltid kontakt.
Den släpptes för typ en månad sedan, hur många Teslor såldes under deras första veckor i Sverige. Ge det tid. Sedan vet jag inte vad antal levererade har att göra med vilken bil som är bäst?
Första bilarna registrerades redan i Juli. Bäst tror jag inte den är, G6 känns mer som en blek kopia av en MY som jag tror kommer ha det svårt att hävda sig på den Svenska marknaden. Kommer säkert sälja bra hemma i Kina.
Och hur var det nu med lastutrymmena?
Frunk?
Utrymme under bagagerumsgolvet?
Den tar 1 bananlåda mer än MY trots att MY kan få in en i frunken.
Så G6 har ingen frunk men lastar ändå mer och har bättre utrymme i baksätet. Utrymme under golvet bak finns.
Jag tycker det är rätt praktiskt att ha laddkablarna i frunken, så slipper man lyfta på bagegerumsgolvet varje gång man skall ladda bilen.
Model Y har ganska gott om plats under golvet bak, men det är nästan fullt ändå på min bil.
Att ha massa saker löst i bagaget är ju inget vidare.
Bananlådor har jag faktiskt aldrig med mig.
Jag avbokade min Fisker Ocean p.g.a. avsaknad frunk, så G6 är nog inte intressant heller för mig.
Själv använder jag i stort sett aldrig lösa kablar. Men måste man ha en frunk så är detta inte en bil för dig.
Ursäkta sent svar! Sommarkampanjen gällde mot företag via alla fleetbolag. Numera har de kampanj endast via ett (NF?). För privatpersoner kör de från 5995 inkl försäkring.
De första bilarna levererades utan dragkrok i början av september och min, med drag, levererades idag!
Än så länge väldigt nöjd, men mycket nytt att lära sig!
Misstänkte det, vi fick också rabatten i offerten utan några uttalade eller skriftliga krav på NF Fleet. När företagets leasingbolag (alla företagets bilar går via samma) skulle beställa så kom det fram att rabatten endast gällde operationell leasing via NF Fleet och nu avvaktar vi långtidstester samt ev. MY Juniper. Återkom gärna med erfarenheter längre fram när du har haft bilen ett tag
Någon som är ägare till en Xpeng G6 och kan ge en snabb recension hur ni upplever bilen?
Känns som det privatleasing erbjudanden är rätt okej nu? 5995kr/mån. 6500 med dragkrok och 1500 mil. Försäkring ingår.
Står och väljer mellan att köpa en MY med billån eller privatleasing av G6an. Är lite orolig över värdeminskningen på att köpa en MY nu..
Jag har haft min (Standard Range) i drygt 2 månader nu och är väldigt nöjd. Den är tyst och skön att köra med gott om plats. Mjukvaran är bra men inte helt på Teslas nivå än, men det kommer förbättringar rätt ofta via OTA-uppdateringar. Verkar komma en stor uppdatering i december, så det blir spännande att se vad som händer då.
Det enda som stör mig lite är telefonnyckeln. Den automatiska upplåsningen fungerar typ bara hälften av gångerna men jag hoppas att det förbättras inom kort.
Någon som är ägare till en Xpeng G6 och kan ge en snabb recension hur ni upplever bilen?
Känns som det privatleasing erbjudanden är rätt okej nu? 5995kr/mån. 6500 med dragkrok och 1500 mil. Försäkring ingår.
Står och väljer mellan att köpa en MY med billån eller privatleasing av G6an. Är lite orolig över värdeminskningen på att köpa en MY nu..
Jag har haft min (Standard Range) i drygt 2 månader nu och är väldigt nöjd. Den är tyst och skön att köra med gott om plats. Mjukvaran är bra men inte helt på Teslas nivå än, men det kommer förbättringar rätt ofta via OTA-uppdateringar. Verkar komma en stor uppdatering i december, så det blir spännande att se vad som händer då.
Det enda som stör mig lite är telefonnyckeln. Den automatiska upplåsningen fungerar typ bara hälften av gångerna men jag hoppas att det förbättras inom kort.
Tack för svar, kul att höra! Spännande med uppdateringen, dom verkar lyssna på sina kunder.
Den automatiska upplåsningen har jag läst lite om att det verkar fungera lite sådär ja. Även läst att folk har problem med att halvljuset är ganska dåligt?
En annan fråga, lite udda kanske , men har du behövt besöka serviceverkstad något under dina 2 månader? Om det varit smågrejer i början liksom som behövt åtgärdas eller har allt fungerat bra?
Bosatt på Gotland så ett servicebesök är lite krångligare..
Någon som är ägare till en Xpeng G6 och kan ge en snabb recension hur ni upplever bilen?
Känns som det privatleasing erbjudanden är rätt okej nu? 5995kr/mån. 6500 med dragkrok och 1500 mil. Försäkring ingår.
Står och väljer mellan att köpa en MY med billån eller privatleasing av G6an. Är lite orolig över värdeminskningen på att köpa en MY nu..
Jag har haft min (Standard Range) i drygt 2 månader nu och är väldigt nöjd. Den är tyst och skön att köra med gott om plats. Mjukvaran är bra men inte helt på Teslas nivå än, men det kommer förbättringar rätt ofta via OTA-uppdateringar. Verkar komma en stor uppdatering i december, så det blir spännande att se vad som händer då.
Det enda som stör mig lite är telefonnyckeln. Den automatiska upplåsningen fungerar typ bara hälften av gångerna men jag hoppas att det förbättras inom kort.
Tack för svar, kul att höra! Spännande med uppdateringen, dom verkar lyssna på sina kunder.
Den automatiska upplåsningen har jag läst lite om att det verkar fungera lite sådär ja. Även läst att folk har problem med att halvljuset är ganska dåligt?
En annan fråga, lite udda kanske , men har du behövt besöka serviceverkstad något under dina 2 månader? Om det varit smågrejer i början liksom som behövt åtgärdas eller har allt fungerat bra?
Bosatt på Gotland så ett servicebesök är lite krångligare..
För mig har det gått bra men ett antal bilar, bland annat min morbrors, hade fastnat i transportläge så att ACn inte gick igång. Till en början visste de inte vad felet var så hans bil var inne på verkstaden i 2 veckor innan de fick någon specialuppdatering skickad från Kina. Rörde sig om totalt 6 bilar i Sverige från samma leverans enligt Bilia-säljaren. Han fick dock en G9 som lånebil under perioden så han klagade inte...
Jag har inte haft några problem med halvljuset men en del tycker att den är för låg och har fått dett justerat på verkstaden. Det automatiska helljuset är dock inte tillräckligt bra och stängs av för långsamt.
Sen fanns det lite andra problem som alla G6or hade i början men som åtgärdades ganska snabbt med mjukvaruuppdateringar. CarPlay och Android Auto fungerade inte alltid och mikrofonen vid röstsamtal var kass men nu efter senaste uppdateringen så fungerar CarPlay och Android Auto galant och mikrofonen är kanonbra.
Någon som är ägare till en Xpeng G6 och kan ge en snabb recension hur ni upplever bilen?
Känns som det privatleasing erbjudanden är rätt okej nu? 5995kr/mån. 6500 med dragkrok och 1500 mil. Försäkring ingår.
Står och väljer mellan att köpa en MY med billån eller privatleasing av G6an. Är lite orolig över värdeminskningen på att köpa en MY nu..
Jag har haft min (Standard Range) i drygt 2 månader nu och är väldigt nöjd. Den är tyst och skön att köra med gott om plats. Mjukvaran är bra men inte helt på Teslas nivå än, men det kommer förbättringar rätt ofta via OTA-uppdateringar. Verkar komma en stor uppdatering i december, så det blir spännande att se vad som händer då.
Det enda som stör mig lite är telefonnyckeln. Den automatiska upplåsningen fungerar typ bara hälften av gångerna men jag hoppas att det förbättras inom kort.
Tack för svar, kul att höra! Spännande med uppdateringen, dom verkar lyssna på sina kunder.
Den automatiska upplåsningen har jag läst lite om att det verkar fungera lite sådär ja. Även läst att folk har problem med att halvljuset är ganska dåligt?
En annan fråga, lite udda kanske , men har du behövt besöka serviceverkstad något under dina 2 månader? Om det varit smågrejer i början liksom som behövt åtgärdas eller har allt fungerat bra?
Bosatt på Gotland så ett servicebesök är lite krångligare..
För mig har det gått bra men ett antal bilar, bland annat min morbrors, hade fastnat i transportläge så att ACn inte gick igång. Till en början visste de inte vad felet var så hans bil var inne på verkstaden i 2 veckor innan de fick någon specialuppdatering skickad från Kina. Rörde sig om totalt 6 bilar i Sverige från samma leverans enligt Bilia-säljaren. Han fick dock en G9 som lånebil under perioden så han klagade inte...
Jag har inte haft några problem med halvljuset men en del tycker att den är för låg och har fått dett justerat på verkstaden. Det automatiska helljuset är dock inte tillräckligt bra och stängs av för långsamt.
Sen fanns det lite andra problem som alla G6or hade i början men som åtgärdades ganska snabbt med mjukvaruuppdateringar. CarPlay och Android Auto fungerade inte alltid och mikrofonen vid röstsamtal var kass men nu efter senaste uppdateringen så fungerar CarPlay och Android Auto galant och mikrofonen är kanonbra.
Okej men var bilen i transsport läge direkt vid leverans bara att det inte upptäcktes direkt?
Bra att dom fixar mycket med mjukvaruuppdateringar. Tråkigt med det automatiska helljuset, det är ju en funktion man gärna vill fungerar när man köper en ny bil. Men känns som en grej som borde kunna lösas med mjukvarouppdatering.
Någon som är ägare till en Xpeng G6 och kan ge en snabb recension hur ni upplever bilen?
Känns som det privatleasing erbjudanden är rätt okej nu? 5995kr/mån. 6500 med dragkrok och 1500 mil. Försäkring ingår.
Står och väljer mellan att köpa en MY med billån eller privatleasing av G6an. Är lite orolig över värdeminskningen på att köpa en MY nu..
Jag har haft min (Standard Range) i drygt 2 månader nu och är väldigt nöjd. Den är tyst och skön att köra med gott om plats. Mjukvaran är bra men inte helt på Teslas nivå än, men det kommer förbättringar rätt ofta via OTA-uppdateringar. Verkar komma en stor uppdatering i december, så det blir spännande att se vad som händer då.
Det enda som stör mig lite är telefonnyckeln. Den automatiska upplåsningen fungerar typ bara hälften av gångerna men jag hoppas att det förbättras inom kort.
Tack för svar, kul att höra! Spännande med uppdateringen, dom verkar lyssna på sina kunder.
Den automatiska upplåsningen har jag läst lite om att det verkar fungera lite sådär ja. Även läst att folk har problem med att halvljuset är ganska dåligt?
En annan fråga, lite udda kanske , men har du behövt besöka serviceverkstad något under dina 2 månader? Om det varit smågrejer i början liksom som behövt åtgärdas eller har allt fungerat bra?
Bosatt på Gotland så ett servicebesök är lite krångligare..
För mig har det gått bra men ett antal bilar, bland annat min morbrors, hade fastnat i transportläge så att ACn inte gick igång. Till en början visste de inte vad felet var så hans bil var inne på verkstaden i 2 veckor innan de fick någon specialuppdatering skickad från Kina. Rörde sig om totalt 6 bilar i Sverige från samma leverans enligt Bilia-säljaren. Han fick dock en G9 som lånebil under perioden så han klagade inte...
Jag har inte haft några problem med halvljuset men en del tycker att den är för låg och har fått dett justerat på verkstaden. Det automatiska helljuset är dock inte tillräckligt bra och stängs av för långsamt.
Sen fanns det lite andra problem som alla G6or hade i början men som åtgärdades ganska snabbt med mjukvaruuppdateringar. CarPlay och Android Auto fungerade inte alltid och mikrofonen vid röstsamtal var kass men nu efter senaste uppdateringen så fungerar CarPlay och Android Auto galant och mikrofonen är kanonbra.
Okej men var bilen i transsport läge direkt vid leverans bara att det inte upptäcktes direkt?
Bra att dom fixar mycket med mjukvaruuppdateringar. Tråkigt med det automatiska helljuset, det är ju en funktion man gärna vill fungerar när man köper en ny bil. Men känns som en grej som borde kunna lösas med mjukvarouppdatering.
Ja, precis. Allt låstes upp från transportläget förutom ACn så det var nog därför de missade det.
Jag har haft min (Standard Range) i drygt 2 månader nu och är väldigt nöjd. Den är tyst och skön att köra med gott om plats. Mjukvaran är bra men inte helt på Teslas nivå än, men det kommer förbättringar rätt ofta via OTA-uppdateringar. Verkar komma en stor uppdatering i december, så det blir spännande att se vad som händer då.
Det enda som stör mig lite är telefonnyckeln. Den automatiska upplåsningen fungerar typ bara hälften av gångerna men jag hoppas att det förbättras inom kort.
Tack för svar, kul att höra! Spännande med uppdateringen, dom verkar lyssna på sina kunder.
Den automatiska upplåsningen har jag läst lite om att det verkar fungera lite sådär ja. Även läst att folk har problem med att halvljuset är ganska dåligt?
En annan fråga, lite udda kanske , men har du behövt besöka serviceverkstad något under dina 2 månader? Om det varit smågrejer i början liksom som behövt åtgärdas eller har allt fungerat bra?
Bosatt på Gotland så ett servicebesök är lite krångligare..
För mig har det gått bra men ett antal bilar, bland annat min morbrors, hade fastnat i transportläge så att ACn inte gick igång. Till en början visste de inte vad felet var så hans bil var inne på verkstaden i 2 veckor innan de fick någon specialuppdatering skickad från Kina. Rörde sig om totalt 6 bilar i Sverige från samma leverans enligt Bilia-säljaren. Han fick dock en G9 som lånebil under perioden så han klagade inte...
Jag har inte haft några problem med halvljuset men en del tycker att den är för låg och har fått dett justerat på verkstaden. Det automatiska helljuset är dock inte tillräckligt bra och stängs av för långsamt.
Sen fanns det lite andra problem som alla G6or hade i början men som åtgärdades ganska snabbt med mjukvaruuppdateringar. CarPlay och Android Auto fungerade inte alltid och mikrofonen vid röstsamtal var kass men nu efter senaste uppdateringen så fungerar CarPlay och Android Auto galant och mikrofonen är kanonbra.
Okej men var bilen i transsport läge direkt vid leverans bara att det inte upptäcktes direkt?
Bra att dom fixar mycket med mjukvaruuppdateringar. Tråkigt med det automatiska helljuset, det är ju en funktion man gärna vill fungerar när man köper en ny bil. Men känns som en grej som borde kunna lösas med mjukvarouppdatering.
Ja, precis. Allt låstes upp från transportläget förutom ACn så det var nog därför de missade det.
Någon som är ägare till en Xpeng G6 och kan ge en snabb recension hur ni upplever bilen?
Känns som det privatleasing erbjudanden är rätt okej nu? 5995kr/mån. 6500 med dragkrok och 1500 mil. Försäkring ingår.
Står och väljer mellan att köpa en MY med billån eller privatleasing av G6an. Är lite orolig över värdeminskningen på att köpa en MY nu..
Jag har haft min (Standard Range) i drygt 2 månader nu och är väldigt nöjd. Den är tyst och skön att köra med gott om plats. Mjukvaran är bra men inte helt på Teslas nivå än, men det kommer förbättringar rätt ofta via OTA-uppdateringar. Verkar komma en stor uppdatering i december, så det blir spännande att se vad som händer då.
Det enda som stör mig lite är telefonnyckeln. Den automatiska upplåsningen fungerar typ bara hälften av gångerna men jag hoppas att det förbättras inom kort.
Fortfarande nöjd mczlatanandco? Hur har vinteregenskaperna varit? All erfarenhet av intresse
Facelift av G6 (och G9) presenterad den 13/3 i Kina.
Det jag kunnat luska ut så har de fått nya batteripack, snabbare laddning och lite kosmetiska förändringar.
Vad gäller batteri så har ju den nuvarande bilen 66 (LFP) samt 87,5 kWh (NMC) stora batteripack. Den uppdaterade G6an får 67,5 (LFP) resp. 80 kWh (NMC).
Standard range: 66 -> 67,5 kWh
Long range: 87,5 -> 80 kWh
Standard range kommer få längre räckvidd medans long range (och troligen performance) får kortare.
Laddningen kommer att gå med 5C vilket innebär 10-80% på 10-12-ish minuter.
Utseendemässigt är det väl enbart ljuslisten i fronten samt en spoiler i bak som sticker ut om jag fattat det rätt.