Batterifundering.

Här samlar vi inlägg som tipsar om finesser på bilarna som alla ägare kanske inte känner till.

Moderator: Redaktion

Skr00ban
Inlägg: 47
Blev medlem: 16 apr 2016 09:57

Batterifundering.

Inlägg av Skr00ban »

Hej Teslafans! Jag har en fundering som jag inte fått svar på. Tänk er att eran Tesla är nio år. Batteriet blir riktigt dåligt. Vad kostar det att byta ut? Kan man leasa batterier? Det låter som en dyr affär.... eller?
Sen undrar jag vad det kostar att ladda sin bil hemma. Jag betalar 69 öre per kWh. Hur många kWh krävs för en fulladning (80%)? Skiljer det mellan 230 och 400v?

Ha det gott!!

Skickat från min D6603 via Tapatalk
vigge50
Inlägg: 7471
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Batterifundering.

Inlägg av vigge50 »

Bilen drar strax över 200 Wh/km så räkna att det krävs ungefär 2,2 kWh/mil. För dig blir det då 1,52 kr/mil i driftkostnad. Priset varierar inte om du laddar med 400 eller 230 V men däremot kan det kosta att installera ett 3-fas uttag.
Kostnaden för att byta ut batteriet om 9 år är det ingen mening att spekulera om, Tesla håller på att bygga en fabrik där de räknar med att bara genom effektivare tillverkning få ner priserna med minst 30%, sen kommer batterierna utvecklas under de kommande åren vilket pressar priserna per kWh ännu mer. Sen, vad är det som säger att du behöver byta om nio år? En iPhone har garanti på ett år men min förra telefon hade jag i tre år, jag kan erkänna att batteriet då var kanske dåligt men att kolla på garantitiden och sen anta att du behöver byta direkt efteråt är nog fel.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3195
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Batterifundering.

Inlägg av Leo »

Batteriet består av flera sektioner som i sin tur består av flera celler.

Det finns en långsam allmänn degradering av alla celler MEN den är knappast största problemet.

Problemet är när enstaka celler dör som ställer till det. MEN då är det alltså tekniskt möjligt att byta ut celler/moduler. Eller snarare en form av "utbytessystem" där man kan växla sitt delvis trasiga batteri mot ett genomgånget uppfräschat.

Sen finns det bra användningsområden för begagnade elbilsbstterier med nedsatt kapacitet. I batteripack för lagring av energi ftån t ex solceller. Där den fysiska storleken på ett visst batteri med viss kapacitet inte är så kritiskt.

Sammantaget innebär det att du aldrig behöver "byta ut/köpa HELT nytt batteri" som du verkar tänka på.

Så vad ett komplett/helt nytt batteri kostar är inte riktigt relevant utifrån det.

Får du problem med batteriet efter garantin gått ut så blir det någon form av "utbytespris" där ditt trasiga batteri trots allt har ett hyfsat värde i sig vilket gör att du inte betalar "fulla priset" för ditt nya. Fram för allt om batteriutvecklingen går långsamt.

Kommer det klart billigare/bättre framöver så gör det ju också att dagens pris för ett helt nytt batteri inte är relevant om 9år. Då är så klart ditt gamla mindre värt men å andra sida är ju det nya betydligt billigare också så resultatet blir liksom liknande ändå.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3195
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Batterifundering.

Inlägg av Leo »

Vad det kostar att ladda hemma är lite diffust.

Korrekt sätt att räkna är någon form av "marginalkostnadstänk" dvs de extra kostnader som uppstår för den ökade förbrukningen. Ofta finns det ju flera fasta kostnader kring el som är samma oavsett hur mycket man förbrukar.

Så glöm inte bort elcertifikat, energiskatt, moms och "överföringsavgift" utöver själva "energipriset". Där alla kan sägas vara direkt kopplade till den faktiska förbrukningen. Det brukar sluta med närmare 1kr/kWh för de flesta.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7416
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Batterifundering.

Inlägg av TiborBlomhall »

Skr00ban skrev:
Hej Teslafans! Jag har en fundering som jag inte fått svar på. Tänk er att eran Tesla är nio år. Batteriet blir riktigt dåligt. Vad kostar det att byta ut? Kan man leasa batterier? Det låter som en dyr affär.... eller?
Batterierna beräknas hålla längre än bilen. Efter att bilen skrotats ska de fortsätta tjäna som batteri reserv i fasta installationer.

Men OK ponera att nånting extraordinärt händer och dina batterier behöver bytas.

Då BYTER du batterier, inte köper nytt. De gamla batterierna är fortfarande värdefulla. Packet innehåller 6-8000 battericeller. Antingen kan de trasiga cellerna bytas ut och packet användas igen, eller skrota den och återvinna kemikalierna i den och tillverka nya batterier.

Hur mycket ett sånt byte kommer kosta på Tesla vet vi inte än, men Nissan tar $5,000 för det inkl arbete. Större batteripack behöver inte nödvändigtvis betyda större kostnad för Tesla.

Att få ett "rasat" batteri kommer bli ungefär lika vanligt på elbilar som en rasad motor på fossilbilar, och kommer kosta ungefär lika mycket att åtgärda.

Batterierna kommer även försämras med åren, efter 16,000 mil har de tappat kanske 10% av sin kapacitet, men det ger inte upphov till byte utan är normalt. Ungefär som gamla fossilmotorer tappar hästkrafter med åren. Oftast står man ut. Ibland behövs motorbyte, se ovan.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Batterifundering.

Inlägg av LarsL »

Jag tror aldrig det kommer bytas batteri på en sådan här typ av elbil pga degenerering. Säg att 90D har 80% kvar efter 10år så har den en range på kanske 32 mil istället för 40 som ny. Det är knappast en orsak att byta batteri för. Om degenereringen fortsätter linjärt så har vi om 10 till 25 mil riktig räckvidd, fortfarande förmodligen bättre att sälja till en som idag klarar sig med en Leaf. Tänk då på att bilen är 20 år gammal och ingen köper en ny motor till 20 år gammal bil.

Sen kan det så klart gå sönder en eller annan cell gå sönder och batteriet sluta att funka. Men förmodligen kan du då köpa ett bättre begagnat på skroten. Till Leafen finns det redan batterier från krokade bilar, priset för dem är mellan 25-30kkr.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Batterifundering.

Inlägg av LarsL »

Skr00ban skrev:

Sen undrar jag vad det kostar att ladda sin bil hemma. Jag betalar 69 öre per kWh. Hur många kWh krävs för en fulladning (80%)? Skiljer det mellan 230 och 400v?
Räkna inte procent av batteriet... Du behöver bara ladda det du förbrukat under dagen. Räkna istället på förbrukningen per mil, precis som på en fossilbil.

80% av 90kWh är annars 72 vilket alltså kostar dig 49,68kr. Men det säger ju absolut inget. Eller vilken bil är mest ekonomisk den som kostar 1000kr att tanka full eller den som kostar 500kr?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7416
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Batterifundering.

Inlägg av TiborBlomhall »

Angående laddning brukar man oftast räkna 2 kr per mil.

Precis som LarsL mm säger laddar du så gott som aldrig fullt hemma så det maxbeloppet spelar liksom ingen större roll.

Har du åkt 10 mil en dag har du använt säg 25% av batteriladdningen (bara ett exempel, häng inte upp er nu på exakta siffrorna). Då är det bara den 25% du behöver ladda tillbaka i batteriet, för resten av laddningen är ju fortfarande kvar oanvänd i batteriet. Och 10 mil med tumregeln kostar 20 kronor i el.

Tumregeln är inte exakt (hallå, tumregel) men gäller faktiskt alla elbilar oavsett fabrikat.
Skr00ban
Inlägg: 47
Blev medlem: 16 apr 2016 09:57

Re: Batterifundering.

Inlägg av Skr00ban »

Tack alla för era svar. Är inte alls insatt i Teslas batteriarkitektur. Att dela upp det i celler är ju smart ur servicehänseende. var intresserad av hur mycket kWh det går åt att ladda, men förstår nu att det är lite mer komplicerat än att bara "tanka" batteriet fullt. :-) en följdfråga på det. Känner bilen själv av och reglerar laddeffekten? Jag vet ju att suc. känner av och sänker effekten när batteriet närmar sig fullt. Hur funkar det?



Skickat från min D6603 via Tapatalk
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9353
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Batterifundering.

Inlägg av bylund »

Skr00ban skrev:
Tack alla för era svar. Är inte alls insatt i Teslas batteriarkitektur. Att dela upp det i celler är ju smart ur servicehänseende. var intresserad av hur mycket kWh det går åt att ladda, men förstår nu att det är lite mer komplicerat än att bara "tanka" batteriet fullt. :-) en följdfråga på det. Känner bilen själv av och reglerar laddeffekten? Jag vet ju att suc. känner av och sänker effekten när batteriet närmar sig fullt. Hur funkar det?
De flesta protokoll för elbilsladdning fungerar enligt principen att bilen säger vad den vill ha, och laddstationen vad den kan ge, och så får man det minsta av de två. Laddar man hemma är det in princip alltid laddaren eller matningen till den som är den begränsande faktorn, inte batteriet.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7416
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Batterifundering.

Inlägg av TiborBlomhall »

Alla elbilar har mindre battericeller i deras batteripack.
Vanligtvis dock ca hundra. Tesla är extrem med sina tusentals pyttesmå celler. Det är bara i dagligt tal man pratar om "batteriet" i en elbil - i själva verket är det alltid ett batteripack.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Batterifundering.

Inlägg av Herr X »

Du har fått jättemånga fina svar, jag har bara en liten sak att tillägga: Teslas batteripaket omhändertas som en liten nyfödd bäbis av bilen. I paketet finns både system för att värma och kyla de individuella cellerna, och bilens processor förvaltar batterierna så ömt som det bara är möjligt genom att värma respektive kyla efter behov. Genom att bilens batteripaket normalt sett aldrig fylls till fullo eller laddas ur fullständigt, så får battericellerna den absolut bästa tänkbara behandlingen som ett litet batteri kan få. När batteripaketet åldras kommer det degraderas något, men eftersom det blivit så väl omhändertaget som litet batteri-barn, så har det visat sig att det håller jättefint fram till att resten av bilen inte orkar med jordelivet längre och lägger sig på sitt lilla glastak och sprattlar med de små hjulen (stora hjulen, för oss med 21").

Den erfarenhet man har med iPhonens batterier som knappt är användbara ett halvår efter att telefonen köpts, är alltså inte applicerbar på Teslas batteripaket.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Johnny_B
Teslaägare
Inlägg: 256
Blev medlem: 09 feb 2016 20:24
Ort: Dalby

Re: Batterifundering.

Inlägg av Johnny_B »

Herr X skrev:
Du har fått jättemånga fina svar, jag har bara en liten sak att tillägga: Teslas batteripaket omhändertas som en liten nyfödd bäbis av bilen. I paketet finns både system för att värma och kyla de individuella cellerna, och bilens processor förvaltar batterierna så ömt som det bara är möjligt genom att värma respektive kyla efter behov. Genom att bilens batteripaket normalt sett aldrig fylls till fullo eller laddas ur fullständigt, så får battericellerna den absolut bästa tänkbara behandlingen som ett litet batteri kan få. När batteripaketet åldras kommer det degraderas något, men eftersom det blivit så väl omhändertaget som litet batteri-barn, så har det visat sig att det håller jättefint fram till att resten av bilen inte orkar med jordelivet längre och lägger sig på sitt lilla glastak och sprattlar med de små hjulen (stora hjulen, för oss med 21").

Den erfarenhet man har med iPhonens batterier som knappt är användbara ett halvår efter att telefonen köpts, är alltså inte applicerbar på Teslas batteripaket.
:D :D :D
85D Referrallänk: http://---
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Batterifundering.

Inlägg av MSO »

Några saker att reflektera över och komma ihåg:
1. Tesla och Panasonic har simulerat åldring rejält. Garanterat. Och åldringen på 18650 är nog ganska väldokumenterad.
2. De ska klara 8 år av hård användning i varmt klimat.
3. Vi bor i Norden och medelindividen av oss använder rimligen inte bilen på det sätt som dimensionerar 8 års garanti.

1+2+3 -> packet lär inte "ge upp" efter 8 år+1 dag vid normalanvändning på nordisk marknad..
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
ekenman
Teslaägare
Inlägg: 126
Blev medlem: 16 nov 2015 17:37
Ort: Stockholm

Re: Batterifundering.

Inlägg av ekenman »

Vad är det som "går sönder" i bateriet? Är det kemikalier som fräter sönder något, eller varför blir det sämre med åren?
Levererad 10 mars 2016
S85D | Titanium | Panorama | 19" standard | Svarta Next gen | Matt abachiträdekor | AP | Premium interiör | Luftfjädring | Hi-fi | Köldpaket
Användarvisningsbild
Silversound
elbilist
Inlägg: 130
Blev medlem: 15 sep 2015 21:11
Ort: Växjö

Re: Batterifundering.

Inlägg av Silversound »

ekenman skrev:
Vad är det som "går sönder" i bateriet? Är det kemikalier som fräter sönder något, eller varför blir det sämre med åren?
Jag kommenterade detta i ett gammalt inlägg angående ett videoklipp, som också är sevärt: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 318#p42318
Hyundai Ioniq -18
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Batterifundering.

Inlägg av mati »

Herr X skrev:
Den erfarenhet man har med iPhonens batterier som knappt är användbara ett halvår efter att telefonen köpts, är alltså inte applicerbar på Teslas batteripaket.
Jag vet att telefonbatterier inte är av samma kvalitet som elbilsbatterier, men borde man inte kunna öka livslängden rejält genom att "elbilsladda" mobiltelefoner? T.ex. alltid se till att sluta ladda vid 90% istället för att ladda fullt?
Jag har faktiskt börjat sakna en sådan set-charge-limit funktion på min mobil. Jag får nästan panik när jag ser 100% i mobilens statusrad varje morgon. :o
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Batterifundering.

Inlägg av e5m1r »

Mobiltelefons batteri har helt annan uppbyggnad än laptopbatteriet som tesla använder
Vad jag har förstått så kommer bolt att använda liknande teknik som iPhone batteri
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Batterifundering.

Inlägg av Swede1 »

e5m1r skrev:
Mobiltelefons batteri har helt annan uppbyggnad än laptopbatteriet som tesla använder
Vad jag har förstått så kommer bolt att använda liknande teknik som iPhone batteri Bild
Intressant, har du nån källa eller länk?
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Batterifundering.

Inlägg av e5m1r »

Tyvärr kommer jag inte ihåg länken men att bolt satsade på prismatic batteri går säkert att googla på det
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7416
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Batterifundering.

Inlägg av TiborBlomhall »

Jodå, mobilbatterier mår lika illa av att vara fulladdade som elbilars.

Men mobiltillverkarna har ingen som helst incitament att skydda batteriet. Ju snabbare den går sönder desto snabbare köper du ny mobil.

Det som mest sliter på mobilbatteriet är att den kopplas in på kvällen, laddas full på några timmar - sen stannar den fulladdad hela natten ända tills du äntligen drar ur laddaren och den börjar använda batteriet till drift.

En annan big no-no för batterier är att det ligger en processor precis bredvid den som ibland blir stekhet och värmer rätt på.
Skriv svar