RSymons visar upp MY 7-sits. Det går faktiskt att sitta längst bak öven om man är 180 cm… typ
”Strictly for kids” är ju den uppenbara slutsatsen, något av en besvikelse kan jag tycka, men inte oväntat.
Det är förstås bra extraplatser om dom behövs, och förutom kostnaden inga egentliga nackdelar, så hade jag haft yngre barn så hade jag nog lagt till detta, men med vuxna barn ser jag ingen poäng.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Något jag såg på en tidigare review från staterna var att om man kör sin 7-sits med tredje raden fälld, och andra raden framskjuten lite (funktion endast för 7-sits), så får man ju större bagageutrymme. Man förlorar visserligen lite benutrymme för andra raden, men det finns ju att ta av.
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
Kollade in 7-sitsutförandet på Ecar-expo i Köpenhamn förra helgen. Om barnen som sitter längst bak har ben som ska få plats, så måste man skjuta fram mittenraden så långt att den blir närmast oanvändbar för vuxna..
Det känns som 7 sits versionen är nåt folk köper och ganska snabbt förstår är mer eller mindre oanvändbart för de flesta, så blir de bakersta sätena i stort sett aldrig använda.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
På 7sits X var bakre i princip inte användbara, på 6sits var dom bra dock. 6sits var verkligen optimal för mig på den tiden, undrar hur en 6sits Y skulle funka
På 7sits X var bakre i princip inte användbara, på 6sits var dom bra dock. 6sits var verkligen optimal för mig på den tiden, undrar hur en 6sits Y skulle funka
I beg to differ
Jag tycker tredje raden är fullt användbar, kanske lite instängt bakom andra radens ”vägg”, men helt acceptabelt med utrymme, både för ben och för huvud.
Jag är typ 185cm och kan sitta där utan att få allvarliga men, kan det vara så att min gamla monopost-modell har mer benutrymme längst bak än nyare X med bänksäte på andra raden?
/fth
Senast redigerad av fth, redigerad totalt 1 gånger.
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Det känns som 7 sits versionen är nåt folk köper och ganska snabbt förstår är mer eller mindre oanvändbart för de flesta, så blir de bakersta sätena i stort sett aldrig använda.
Jag tänker att 7-sits är för småbarnsfamiljen med tre barn där man vill kunna dra med polare några gånger per år.
Dvs hade Elon inte gått och blivit ett politiskt kioskmongo hade den varit en dröm för oss med tre barn.
Tesla har precis höjt priset för 7-sits från 28500kr till 47000kr.
Har för mig det var ungefär vad tillvalet kostade i USA i början ($40k?). Mycket pengar och inte alls lika säkert att det är värt det.
Man kan ju undra varför de har höjt priset. Var det för populärt? Eller är det kanske en förberedande prisjustering inför Juniper?
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024 Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Tesla har precis höjt priset för 7-sits från 28500kr till 47000kr.
Har för mig det var ungefär vad tillvalet kostade i USA i början ($40k?). Mycket pengar och inte alls lika säkert att det är värt det.
Man kan ju undra varför de har höjt priset. Var det för populärt? Eller är det kanske en förberedande prisjustering inför Juniper?
Spekulation:
Gissar att det finns vissa 'tidsoptimistiska drag' inte bara hos Elon, utan även hos andra i Teslas ledning. Kanske i varierande grad även påverkat av att just Elon är VD… Oavsett… Skulle det kunna handla om den tid ledningen trodde att de extra 2 sätena skulle ta att montera på bandet, men att det i verkligheten visat sig ta längre tid än de trodde… Gissar att all extra tid på bandet kostar eftersom det väl får följdeffekter. Så kanske av den anledningen.