Blinkers
Moderator: Redaktion
Blinkers
Hej
Är ny teslaägare (och forummedlem) och försöker förstå allt. Läser i manualen att blinkersspaken ska ha två lägen, ett första för 3 blink och ett andra läge för kontinuerlig blink (tills den känner av att filbyte/sväng har skett). Men har testat vår 20 gånger nu på rak väg och första läget ger konstant blink varje gång, är omöjligt att få till bara tre blink. Är detta bara vi som är nya och har korvfingrar eller kan det vara så att det är felinställt så den är för känslig eller reagerar för tidigt på spaken?
Är ny teslaägare (och forummedlem) och försöker förstå allt. Läser i manualen att blinkersspaken ska ha två lägen, ett första för 3 blink och ett andra läge för kontinuerlig blink (tills den känner av att filbyte/sväng har skett). Men har testat vår 20 gånger nu på rak väg och första läget ger konstant blink varje gång, är omöjligt att få till bara tre blink. Är detta bara vi som är nya och har korvfingrar eller kan det vara så att det är felinställt så den är för känslig eller reagerar för tidigt på spaken?
Re: Blinkers
Du har ”automatisk blinkers” på i inställningarna. Stäng av så funkar den enligt manualen.Hammaren skrev: ↑15 okt 2024 15:58Hej
Ja, för "automatisk blinkers" är helt värdelöst då den fungerar så dåligt, mykcet bättre att stänga av så får man "vanlig" funktion (med automatisk avstängning) om man trycker hårt, oc treblink om man trycker löst.
..Jag hade iofs gärna sett att man kunde välja hu många blink den ska göra, typ femblink hade varit lagom.
..Jag hade iofs gärna sett att man kunde välja hu många blink den ska göra, typ femblink hade varit lagom.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
"Automatisk blinker" funkar helt suveränt på vår bil.
Det är bara någon enstaka gång ut ur en rondel som man får stänga av den manuellt, på samma sätt som man alltid får göra om man använder andra steget på vanlig blinkers. Men det är väldigt sällan det behövs.
Retar mig varje gång jag kör en bil utan "automatisk blinkers". Det gick väldigt fort att välja sig.
Det är bara någon enstaka gång ut ur en rondel som man får stänga av den manuellt, på samma sätt som man alltid får göra om man använder andra steget på vanlig blinkers. Men det är väldigt sällan det behövs.
Retar mig varje gång jag kör en bil utan "automatisk blinkers". Det gick väldigt fort att välja sig.

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Samma här, tyckte det var riktigt smidigt. Någon enstaka gång behövde man "rycka till" lite i ratten för att få den att sluta. Men överlag klockrent.Nicke Nyfiken skrev: ↑15 okt 2024 18:03"Automatisk blinker" funkar helt suveränt på vår bil.
Retar mig varje gång jag kör en bil utan "automatisk blinkers". Det gick väldigt fort att välja sig.![]()
Då kanske vi har otur, har en rondell precis vid oss som man alltid passerar där vägen svänger höger efter man kört ur, där stänger den aldrig av sig, antagligen för att man inte svänger något vänster alls?Imolarot skrev: ↑15 okt 2024 18:13Samma här, tyckte det var riktigt smidigt. Någon enstaka gång behövde man "rycka till" lite i ratten för att få den att sluta. Men överlag klockrent.Nicke Nyfiken skrev: ↑15 okt 2024 18:03"Automatisk blinker" funkar helt suveränt på vår bil.
Retar mig varje gång jag kör en bil utan "automatisk blinkers". Det gick väldigt fort att välja sig.![]()
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Och "automatisk blinkers" funkar perfekt med "automatisk autopilot" vid filbyte på motorväg, om man har S3XY Commander.Imolarot skrev: ↑15 okt 2024 18:13Samma här, tyckte det var riktigt smidigt. Någon enstaka gång behövde man "rycka till" lite i ratten för att få den att sluta. Men överlag klockrent.Nicke Nyfiken skrev: ↑15 okt 2024 18:03"Automatisk blinker" funkar helt suveränt på vår bil.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Samma här,. jag kör igenom tre cirkulationsplatser på väg till jobbet, den stänger inte av sej vid någon av dessa när man kör ut, därför är det mycket smidigare att bara dutta på treblink och så slipper man korrigera automatiken.
Ibland misslyckades den även att stänga av när man bytte fil, eller när man tog en avfart på motorväg.
I praktiken är det ju bara vid rena 90graderssvängar man kan lita på den, och då funkar ju även "dumläget".
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Det verkar vara skillnad mellan bilarna.repulsiv skrev: ↑15 okt 2024 19:12Samma här,. jag kör igenom tre cirkulationsplatser på väg till jobbet, den stänger inte av sej vid någon av dessa när man kör ut, därför är det mycket smidigare att bara dutta på treblink och så slipper man korrigera automatiken.
Ibland misslyckades den även att stänga av när man bytte fil, eller när man tog en avfart på motorväg.
I praktiken är det ju bara vid rena 90graderssvängar man kan lita på den, och då funkar ju även "dumläget".
Min bil har aldrig missat att stänga av blinkersen när jag kört av motorvägen eller vid filbyte vad jag kan minnas. Men byter man fil och det nya körfältet har en pil målad på vägen för att visa att körfältet svänger längre fram, så fortsätta bilen blinka. Det kan uppfattas som att den missar att stänga av, innan man är van eller förstår varför.
Det räcker att ha vridit ratten 45° med "automatisk blinkers" för att den alltid ska stängas av.
Senast redigerad av Nicke Nyfiken, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Går den verkligen på rattrörelse ? det verkar inte så, jag skulle snarare gissat på nåt gyro eller nåt ?
Jag vrider nog mer än 45 grader när man lämnar en rondell, men troligen inte när man byter körfält eller lämnar motorväg.
Jag vrider nog mer än 45 grader när man lämnar en rondell, men troligen inte när man byter körfält eller lämnar motorväg.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Jag har testat. Är tämligen säker på att den går på rattrörelse.
Har en rondell hemma vid som den var lite random i. Ibland stängdes den av, ibland inte. Men jag kom på att om man "sneddade" lite när man körde ut ur rondellen så man inte vred ratten riktigt 45° så stängdes den inte av. Men när man inte "sneddade" så vred man ratten precis över 45° och då stängdes alltid blinkersen av.
Efter denna upptäckt testade jag sedan på en stor tom parkering att slå på blinkersen och sväng olika mycket och det var alltid 45° som var brytpunkten för om blinkersen skulle stängas av. Både åt höger och vänster.
Men det är säkert andra sensorer inblandade också. För i de allra flesta fallen behövs inte 45° för att den ska stängas av. Kameran läser ju linjerna, men även utan linjer eller 45° vrid på ratten stängs den också av. 45° verkar dock vara en "hard limit" då den alltid stängs av.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Earplugged
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/samuel189377
Automatisk blinkers är riktigt bra, i princip bara ut ur rondeller den inte förstår att man svängt färdigt och stänger av själv men en lätt dutt på spaken åt valfritt håll stoppar då blinkandet, den slutar även blinka om man aktiverar AP vilket jag nästan alltid gör efter en rondell ändå.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
RX-8 -05
UP -14
Den går på rattrörelse och fungerar mycket bra, enstaka filbyte där den missat och ibland i små rondeller där den inte klarat, men överlag mycket bra funktion enligt mig och frugan.
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Jag har haft automatiken igång sedan den kom. Det känns som att den blivit bättre med tiden eftersom jag råkar ut på fler ställen där jag kommer på mig själv med att blinka åt andra hållet för att jag försöker stänga av blinkersen ½ sekund efter att bilen själv stängt av den 

Driver sajten Car.info
- T4s
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tobias894955
”automatisk blinkers” är riktigt bra! Toucha i samma riktning för att stänga av, t ex när du kör i racerfart i rondell
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Känner igen detdär med att börja blinka efter bilen redan stängt av blinkersen.Franz skrev: ↑15 okt 2024 22:14Jag har haft automatiken igång sedan den kom. Det känns som att den blivit bättre med tiden eftersom jag råkar ut på fler ställen där jag kommer på mig själv med att blinka åt andra hållet för att jag försöker stänga av blinkersen ½ sekund efter att bilen själv stängt av den![]()

Det har hänt mig på flera "ökända" ställen på sistone.
Funkrionen har definitivt blivit bättre med uppdateringarna som kommit.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015