En Skoda Enyaq 85 kan du privatleasa från 5300kr/mån nu.
Värdeminskningstråden Model Y
Moderator: Redaktion
Re: Värdeminskningstråden Model Y
En Enyaq tex. Finns att privatleasa för 5k. Lägger man sedan på försäkring på båda blir skillnaden ännu större.
Finns ännu billigare.
"Skoda Enyaq 85 solid edtion privatleasing för pangpris!
Begränsat antal lagerbilar ring eller maila oss för info.
Det som ingår i bilen :
Pluspaket
vinterpaket
dragkrok
metalliclack
privatleasing 36 månader 1000 mil per år för endast 4925:- kampanjen gäller enbart för lagerbilar.
går att utöka mil!"
Finns bara fördelar med att privatleasa om priset är rätt. Dels kostar dig det mindre (läs bara i tråden om att privatleasa en Model Y när det gick. Klart billigare). Sedan slipper du binda kapital,du slipper oroa dig för andrahandsvärdet,du slipper sitta med ett lån som tex påverkar hur mycket får låna för bostad hos banken.qnx skrev: ↑15 okt 2024 15:15Jag var inte intresserad av privatleasing, då månadskostnaden (medräknad handpenningen, utslagen på två år) var jämförbar med den jag nu får för att äga en bil. Om man har möjlighet att avvara ~120 tkr i kontantinsats, så ser jag inte hur privatleasingen kan anses vara mer fördelaktig.GustavG skrev: ↑15 okt 2024 14:30Fast då har du ju betalat 6 k i månaden som minst om man tar med handpenningen, det är ju mycket dyrare än vad du kan få en en MEB bil för idag som ett exempel och då hinner du ha två bilar under samma tid i stort sett istället för att köra med en gammal halvt utdaterad.
Jag anser att de minst är lika bra men det är väl subjektivt då jag antar att du är väldigt pro tesla så inget annat kanske duger för dig.
Gällande VAG-bilarna: vi tittade på två och fick finansieringsförslag från tre olika försäljare. Samtliga översteg månadskostnaden för Tesla med råge – även om bilarna nominellt (efter sedvanlig "rabatt" som traditionella försäljare ju måste applicera på de väl tilltagna listpriserna) kostade ungefär samma som Model Y (~600 tkr, +/-50 tkr). Men det är ju förstås väntat, när man utöver amorteringen även måste medräkna 6-7% ränta.
Vet inte om jag är väldigt "pro Tesla" - aldrig ägt någon ännu.Men efter att ha provkört de flesta konkurenterna har i alla fall jag en klar åsikt om vilka av bilarna som kommer att kännas "halvt uttdaterade" om fem år.
Onekligen ett bra pris. De flesta kör dock mer än 1000 mil per år, något man måste räkna med i sin kalkyl. Det ser ju så himla billigt ut vid första anblick. Nu vet inte jag vart den här dealen finns, men det känns som om att det är en bilhandlare lokalt? Man undrar hur många bilar de har råd att slänga ut till detta pris innan de drar tillbaka dealen. Inget standardpris direkt.GustavG skrev: ↑15 okt 2024 16:29
Finns ännu billigare.
Det som ingår i bilen :
Pluspaket
vinterpaket
dragkrok
metalliclack
privatleasing 36 månader 1000 mil per år för endast 4925:- kampanjen gäller enbart för lagerbilar.
går att utöka mil!"
Det känns som om du har knäckt koden.GustavG skrev: ↑15 okt 2024 16:33
Finns bara fördelar med att privatleasa om priset är rätt. Dels kostar dig det mindre (läs bara i tråden om att privatleasa en Model Y när det gick. Klart billigare). Sedan slipper du binda kapital,du slipper oroa dig för andrahandsvärdet,du slipper sitta med ett lån som tex påverkar hur mycket får låna för bostad hos banken.

Leasingföretagen och bilhandlarna räknar såklart mycket noga på vilket pris de sätter, detta så att de ska tjäna pengar på bilarna. Oftast kostar det dig mer att leasa, ibland kanske man hittar en riktig gulddeal men oftast inte. I tråden om att privatleasa MY framgick det att det inte alls var helt solklart att det var billigare att leasa än att köpa. Det beror på flera faktorer.
Lägger till en reflektion. Även den billigaste bilen kostar typ 5 000:- i månaden. I drift och värdeminskning och service och allt lixom. Med det i åtanke inser man vilken dålig deal bilhandlaren som leasar ut en Enyaq för 5000 i månaden. Min vilda spekulering är att man köpt på sig bilar man inte får sålt. De står och tar plats i bilhallen och måste nu ut på vägen i hopp om att inte ta hela värdeminskningen själv. Och för att kunna sälja andra bilar.
Kan nog anmäla dig till VM i killgissning.Carlsson skrev: ↑15 okt 2024 17:11Onekligen ett bra pris. De flesta kör dock mer än 1000 mil per år, något man måste räkna med i sin kalkyl. Det ser ju så himla billigt ut vid första anblick. Nu vet inte jag vart den här dealen finns, men det känns som om att det är en bilhandlare lokalt? Man undrar hur många bilar de har råd att slänga ut till detta pris innan de drar tillbaka dealen. Inget standardpris direkt.GustavG skrev: ↑15 okt 2024 16:29
Finns ännu billigare.
Det som ingår i bilen :
Pluspaket
vinterpaket
dragkrok
metalliclack
går att utöka mil!"
Finns bara fördelar med att privatleasa om priset är rätt. Dels kostar dig det mindre (läs bara i tråden om att privatleasa en Model Y när det gick. Klart billigare). Sedan slipper du binda kapital,du slipper oroa dig för andrahandsvärdet,du slipper sitta med ett lån som tex påverkar hur mycket får låna för bostad hos banken.
Leasingföretagen och bilhandlarna räknar såklart mycket noga på vilket pris de sätter, detta så att de ska tjäna pengar på bilarna. Oftast kostar det dig mer att leasa, ibland kanske man hittar en riktig gulddeal men oftast inte. I tråden om att privatleasa MY framgick det att det inte alls var helt solklart att det var billigare att leasa än att köpa. Det beror på flera faktorer.
Lägger till en reflektion. Även den billigaste bilen kostar typ 5 000:- i månaden. I drift och värdeminskning och service och allt lixom. Med det i åtanke inser man vilken dålig deal bilhandlaren som leasar ut en Enyaq för 5000 i månaden. Min vilda spekulering är att man köpt på sig bilar man inte får sålt. De står och tar plats i bilhallen och måste nu ut på vägen i hopp om att inte ta hela värdeminskningen själv. Och för att kunna sälja andra bilar.
Det är en handlare i Stockholm. De har alltid bra deals. Tror det var 320 kr för 500 mil till.
Betydligt billigare än att köra Tesla. Och så får man parkeringssensorer och radar på köpet.
Det är alltid billigare att leasa än att köpa. Svamlet om att de måste tjäna pengar är just det. Svammel. När de leasar ut en bil får de sälja bil två gånger och kan tjäna pengar två gånger. Alltså kan de tjäna lite mindre vid varje tillfälle.
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Det är inte alltid billigare att leasa, men det brukar gå att hitta bra deals. Det är dock jobbigt att behöva lämna tillbaka bilen plötsligt, det är en osäkerhetsfaktor med vad man får betala för ev mindre skador (finns mardrömshistorier men oftast går det ju bra).
Jag har själv leasat billigt. Den kostade 3000 kr, de flesta handlare ville ha nästan 5000 för den. De hade köpt på sig bilar för att nå något slags försäljningsmål, så den var påställd en gång redan och "utleasad" i en dag innan den ställdes av och stod i hallen ett par månader. Det är ett ganska vanligt sätt att ge rabatt utan att sänka listpriset, Audi eTron 55 är ju en klassiker på den fronten.
Man kan också åka på att betala två uppsättningar nya däck i värsta fall. Jag hade superkoll och roterade sommarhjulen så det var 4.5 mm runtom när jag lämnade tillbaka, och köpte egna vinterhjul som jag sålde. Extra utrustning behöver man också betala helt själv utslaget på leasingperioden, likaså roligare färg.
Det går att hitta jättedåliga privatleasingaffärer också, man måste ha lite koll. Precis tvärt mot vad man kan tro.
Jag har själv leasat billigt. Den kostade 3000 kr, de flesta handlare ville ha nästan 5000 för den. De hade köpt på sig bilar för att nå något slags försäljningsmål, så den var påställd en gång redan och "utleasad" i en dag innan den ställdes av och stod i hallen ett par månader. Det är ett ganska vanligt sätt att ge rabatt utan att sänka listpriset, Audi eTron 55 är ju en klassiker på den fronten.
Man kan också åka på att betala två uppsättningar nya däck i värsta fall. Jag hade superkoll och roterade sommarhjulen så det var 4.5 mm runtom när jag lämnade tillbaka, och köpte egna vinterhjul som jag sålde. Extra utrustning behöver man också betala helt själv utslaget på leasingperioden, likaså roligare färg.
Det går att hitta jättedåliga privatleasingaffärer också, man måste ha lite koll. Precis tvärt mot vad man kan tro.
Model Y LR AWD 2022
Du kan dock inte sälja bilen. Är väl ganska självklart att det inte alltid är en bättre affär leasa bilar? Men leasa på du om det är din grej.GustavG skrev: ↑15 okt 2024 18:32Kan nog anmäla dig till VM i killgissning.Carlsson skrev: ↑15 okt 2024 17:11Onekligen ett bra pris. De flesta kör dock mer än 1000 mil per år, något man måste räkna med i sin kalkyl. Det ser ju så himla billigt ut vid första anblick. Nu vet inte jag vart den här dealen finns, men det känns som om att det är en bilhandlare lokalt? Man undrar hur många bilar de har råd att slänga ut till detta pris innan de drar tillbaka dealen. Inget standardpris direkt.GustavG skrev: ↑15 okt 2024 16:29
Finns ännu billigare.
Det som ingår i bilen :
Pluspaket
vinterpaket
dragkrok
metalliclack
går att utöka mil!"
Det är en handlare i Stockholm. De har alltid bra deals. Tror det var 320 kr för 500 mil till.
Betydligt billigare än att köra Tesla. Och så får man parkeringssensorer och radar på köpet.
Det är alltid billigare att leasa än att köpa. Svamlet om att de måste tjäna pengar är just det. Svammel. När de leasar ut en bil får de sälja bil två gånger och kan tjäna pengar två gånger. Alltså kan de tjäna lite mindre vid varje tillfälle.
Varför skulle jag sälja bilen? Med förlust som de som köpt. Enklare och billigare att bara lämna tillbaka den.Elof skrev: ↑15 okt 2024 19:44Du kan dock inte sälja bilen. Är väl ganska självklart att det inte alltid är en bättre affär leasa bilar? Men leasa på du om det är din grej.GustavG skrev: ↑15 okt 2024 18:32Kan nog anmäla dig till VM i killgissning.Carlsson skrev: ↑15 okt 2024 17:11Onekligen ett bra pris. De flesta kör dock mer än 1000 mil per år, något man måste räkna med i sin kalkyl. Det ser ju så himla billigt ut vid första anblick. Nu vet inte jag vart den här dealen finns, men det känns som om att det är en bilhandlare lokalt? Man undrar hur många bilar de har råd att slänga ut till detta pris innan de drar tillbaka dealen. Inget standardpris direkt.GustavG skrev: ↑15 okt 2024 16:29
Finns ännu billigare.
Det som ingår i bilen :
Pluspaket
vinterpaket
dragkrok
metalliclack
går att utöka mil!"
- enoch85
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/daniel893595
Lägg ner nu, sluta trolla!GustavG skrev: ↑15 okt 2024 09:31Från dagens Media... Du som vill kasta ut oss i lågkonjunktur igen med skenande inflation. Det är säkert jättebra för elbilsförsäljningen.
"– Inflationstakten sjönk i september, vilket framför allt kan förklaras av att drivmedelspriserna har gått ned, säger Filip Hellberg, prisstatistiker på SCB."
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Förklara gärna med ett räkneexempel hur det kan vara en bättre affär för såväl bilföretaget som kunden med en leasingdeal istället för ett köp.GustavG skrev: ↑15 okt 2024 20:00Varför skulle jag sälja bilen? Med förlust som de som köpt. Enklare och billigare att bara lämna tillbaka den.Elof skrev: ↑15 okt 2024 19:44Du kan dock inte sälja bilen. Är väl ganska självklart att det inte alltid är en bättre affär leasa bilar? Men leasa på du om det är din grej.GustavG skrev: ↑15 okt 2024 18:32Kan nog anmäla dig till VM i killgissning.Carlsson skrev: ↑15 okt 2024 17:11Onekligen ett bra pris. De flesta kör dock mer än 1000 mil per år, något man måste räkna med i sin kalkyl. Det ser ju så himla billigt ut vid första anblick. Nu vet inte jag vart den här dealen finns, men det känns som om att det är en bilhandlare lokalt? Man undrar hur många bilar de har råd att slänga ut till detta pris innan de drar tillbaka dealen. Inget standardpris direkt.GustavG skrev: ↑15 okt 2024 16:29
Finns ännu billigare.
Det som ingår i bilen :
Pluspaket
vinterpaket
dragkrok
metalliclack
går att utöka mil!"
-
ett konkret räkneexempel (dock ej enligt ovanstående förslag, detta är positivt för köp, ej leasing).
Köpte en ny bil 2017.
leasingkostnad hade varit 6100 kr/mån efter avdragen miljöbilsbonus (40000 kr) men exklusive försäkring.
Nu efter 10000 mil och drygt 7 år så har jag räknat ihop kostnader för besiktning, nya däck, försäkringskostnader, nya skivor och belägg runtom, nya fjäderbenslager, torkarblad m.m.
Om jag till detta sätter bilens nuvarande värde till 0 kr så får jag mina totala kostnader inklusive värdeminskning till 5600 kr/månad.
Om jag räknar med att bilen faktiskt fortfarande har ett värde enligt exempelvis blocket så hamnar min månadskostnad hittils på cirka 3800 kr/månad vilket gett mig ett plus i kassan på 2300 kr.
Hade jag hittat ett väldigt bra leasingerbjudande både då och 3 år senare, och nu än en gång så hade jag fått en ny bil två-tre gånger på köpet, men då får man ha tur med erbjudanden. Nu kan jag istället se det som att jag kan njuta av billiga mil tills jag känner för att byta bil eller att reparationskostnader börjar fylla upp mellanrummet upp till motsvarande leasingpris.
Min åsikt är att om man vill försäkra sig mot eventuellt dåligt andrahandsvärde så är leasing en bra ide, men det är oftast inte billigaste sättet att ha bil, annars får man helt enkelt vara inställd på att ha bilen tills det känns ekonomiskt försvarbart att byta. Mycket kan hända på marknaden som man ej kan råda över.
Köpte en ny bil 2017.
leasingkostnad hade varit 6100 kr/mån efter avdragen miljöbilsbonus (40000 kr) men exklusive försäkring.
Nu efter 10000 mil och drygt 7 år så har jag räknat ihop kostnader för besiktning, nya däck, försäkringskostnader, nya skivor och belägg runtom, nya fjäderbenslager, torkarblad m.m.
Om jag till detta sätter bilens nuvarande värde till 0 kr så får jag mina totala kostnader inklusive värdeminskning till 5600 kr/månad.
Om jag räknar med att bilen faktiskt fortfarande har ett värde enligt exempelvis blocket så hamnar min månadskostnad hittils på cirka 3800 kr/månad vilket gett mig ett plus i kassan på 2300 kr.
Hade jag hittat ett väldigt bra leasingerbjudande både då och 3 år senare, och nu än en gång så hade jag fått en ny bil två-tre gånger på köpet, men då får man ha tur med erbjudanden. Nu kan jag istället se det som att jag kan njuta av billiga mil tills jag känner för att byta bil eller att reparationskostnader börjar fylla upp mellanrummet upp till motsvarande leasingpris.
Min åsikt är att om man vill försäkra sig mot eventuellt dåligt andrahandsvärde så är leasing en bra ide, men det är oftast inte billigaste sättet att ha bil, annars får man helt enkelt vara inställd på att ha bilen tills det känns ekonomiskt försvarbart att byta. Mycket kan hända på marknaden som man ej kan råda över.
Vi pratar över tre år, ska man bara ha det billigaste ska man inte ha en ny bil överhuvudtaget.danielalmestal skrev: ↑15 okt 2024 22:37ett konkret räkneexempel (dock ej enligt ovanstående förslag, detta är positivt för köp, ej leasing).
Köpte en ny bil 2017.
Ny bil var tredje år, då är leasing i 97% av fallen billigare och bättre.
För kunden? Det är ju ren matte, du får en Enyaq för 5 lök i månaden över tre år, du får motsvarande MY (RWD LR) från 4500 kr i månaden och lägger man på handpenningen så blir kostnaden 7800 kr i månaden, sedan tillkommer också en dyrare försäkring för teslan. Så du sparar minst ca 3000 kr i månaden på att Leasa en Enyaq över att köpa en Model Y över 36 månader, sedan kommer andrahandsvärdet där du kan förlora ännu mer...
Det krävs knappt lågstadiematte för att se hur fördelaktigt leasing är.
För bilbolaget är väl det egentlige irrelevant för en som kund, men de subventionerar. Precis som tesla gör med räntan t ex.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Procentsatsen sjunker.
Från 100% till 97% på bara några timmar.

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Om man vill ha en Tesla MY får man betala vad den kostar. Har man inte råd får man köpa en SkodaGustavG skrev: ↑15 okt 2024 23:07För kunden? Det är ju ren matte, du får en Enyaq för 5 lök i månaden över tre år, du får motsvarande MY (RWD LR) från 4500 kr i månaden och lägger man på handpenningen så blir kostnaden 7800 kr i månaden, sedan tillkommer också en dyrare försäkring för teslan. Så du sparar minst ca 3000 kr i månaden på att Leasa en Enyaq över att köpa en Model Y över 36 månader, sedan kommer andrahandsvärdet där du kan förlora ännu mer...
För bilbolaget är väl det egentlige irrelevant för en som kund, men de subventionerar. Precis som tesla gör med räntan t ex.
MY RWD Vit 2023
Nu är ju Skodan dyrare att köpa kontant. Men billigare att leasa. Så win win! Men skoda var bara ett exempel, du kan nog snart få en ID.7 billigare också.
-
Det var billigare för mig att köpa även om jag räknar på de tre första åren. Men vi har nog inte räknat på samma bilar men när jag räknat på de bilar jag vill köpa (när man kryssat i en del utrustning) så sticker månadskostnaden iväg väldigt högt för leasingen. Men min statistik över faktiska köp gäller bara 3 bilar så det blir ju inte så statistiskt korrekt även om 100GustavG skrev: ↑15 okt 2024 23:02Vi pratar över tre år, ska man bara ha det billigaste ska man inte ha en ny bil överhuvudtaget.danielalmestal skrev: ↑15 okt 2024 22:37ett konkret räkneexempel (dock ej enligt ovanstående förslag, detta är positivt för köp, ej leasing).
Köpte en ny bil 2017.
Ny bil var tredje år, då är leasing i 97% av fallen billigare och bättre.
% av mina bilar blivit billigare att äga själv. Har nog haft tur vid försäljning.
Jag kanske ska inflika att vi var uppe och vände på 8000kr/mån för vår Skoda Enyaq RWD leasing.Freez skrev: ↑15 okt 2024 23:24Om man vill ha en Tesla MY får man betala vad den kostar. Har man inte råd får man köpa en SkodaGustavG skrev: ↑15 okt 2024 23:07För kunden? Det är ju ren matte, du får en Enyaq för 5 lök i månaden över tre år, du får motsvarande MY (RWD LR) från 4500 kr i månaden och lägger man på handpenningen så blir kostnaden 7800 kr i månaden, sedan tillkommer också en dyrare försäkring för teslan. Så du sparar minst ca 3000 kr i månaden på att Leasa en Enyaq över att köpa en Model Y över 36 månader, sedan kommer andrahandsvärdet där du kan förlora ännu mer...
För bilbolaget är väl det egentlige irrelevant för en som kund, men de subventionerar. Precis som tesla gör med räntan t ex..
Vår nuvarande Model Y ligger mycket lägre i månadskostnad.
Vad har du för månadskostnad över 36 månader inklusive handpenning och försäkring?TeslaLeo skrev: ↑16 okt 2024 05:49Jag kanske ska inflika att vi var uppe och vände på 8000kr/mån för vår Skoda Enyaq RWD leasing.Freez skrev: ↑15 okt 2024 23:24Om man vill ha en Tesla MY får man betala vad den kostar. Har man inte råd får man köpa en SkodaGustavG skrev: ↑15 okt 2024 23:07För kunden? Det är ju ren matte, du får en Enyaq för 5 lök i månaden över tre år, du får motsvarande MY (RWD LR) från 4500 kr i månaden och lägger man på handpenningen så blir kostnaden 7800 kr i månaden, sedan tillkommer också en dyrare försäkring för teslan. Så du sparar minst ca 3000 kr i månaden på att Leasa en Enyaq över att köpa en Model Y över 36 månader, sedan kommer andrahandsvärdet där du kan förlora ännu mer...
För bilbolaget är väl det egentlige irrelevant för en som kund, men de subventionerar. Precis som tesla gör med räntan t ex..
Vår nuvarande Model Y ligger mycket lägre i månadskostnad.
Ja, om man inte kör nåt kanske (och riskerar stenskott, fälgskrap och övermil). Tesla är en dyr bil, men i och med att vi kör 5000 mil per år skulle det vara vansinne att leasa den.GustavG skrev: ↑15 okt 2024 09:33Ha ha ja. Även med 0% ränta är det ett väldigt dåligt ekonomiskt beslut att köpa en Tesla som privatperson.TorbenTorben skrev: ↑15 okt 2024 09:20Galna månadskostnader att köpa en ny Tesla privat för skattade pengar.......
Jag privatleasar. Är helt överlägset.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Ja kör man sådana extrema mängder bil varje år (fem gånger längre än medelbilen) så tillhör man en liten grupp som valt att leva livet i en bil. Då är det nog bäst att köpa.themax skrev: ↑16 okt 2024 07:18Ja, om man inte kör nåt kanske (och riskerar stenskott, fälgskrap och övermil). Tesla är en dyr bil, men i och med att vi kör 5000 mil per år skulle det vara vansinne att leasa den.GustavG skrev: ↑15 okt 2024 09:33Ha ha ja. Även med 0% ränta är det ett väldigt dåligt ekonomiskt beslut att köpa en Tesla som privatperson.TorbenTorben skrev: ↑15 okt 2024 09:20Galna månadskostnader att köpa en ny Tesla privat för skattade pengar.......
Jag privatleasar. Är helt överlägset.
Stenskott kan man få på alla bilar. Fälgskrap däremot får man bara om man är dålig på att köra bil. Inte skrapat en fälg på 20 år.
Tveksamt att du får. Privatleasa en Skoda E85 Solid Edition 1500 mil, med panorama, vinterdäck och försäkring kostar 6838 kr/mån, Betydligt tråkigare bil än MY. ID7 har jag provkört och den imponerar inte, för lik en ID4/Skoda.
MY RWD Vit 2023
Öh nej, det kostar inte i närheten av det. Den börjar på 4900 med Pluspaket, vinterpaket, dragkrok, metalliclack.
Sedan tog de 320 kr för 500 mil till och försäkringen låg på 390 kr för mig och vinterdäcken var också runt 360.
MY är ingen vidare bil att köra, stötig, plastig, dålig kvalitetskänsla allmänt, trä på insidan som en gammal jänkare.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Han menar nog att den är tråkig eftersom man inte konstant blir överraskad av att bilen bromsar eller att torkarna startar.GustavG skrev: ↑16 okt 2024 09:12Öh nej, det kostar inte i närheten av det. Den börjar på 4900 med Pluspaket, vinterpaket, dragkrok, metalliclack.
Sedan tog de 320 kr för 500 mil till och försäkringen låg på 390 kr för mig och vinterdäcken var också runt 360.
MY är ingen vidare bil att köra, stötig, plastig, dålig kvalitetskänsla allmänt, trä på insidan som en gammal jänkare.

Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.