Värdeminskningstråden Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Carlsson
Inlägg: 321
Blev medlem: 11 sep 2023 20:41

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av Carlsson »

GustavG skrev: 15 okt 2024 23:02

Vi pratar över tre år, ska man bara ha det billigaste ska man inte ha en ny bil överhuvudtaget.
Ny bil var tredje år, då är leasing i 97% av fallen billigare och bättre.
Jasså?
GustavG skrev: 15 okt 2024 14:56

Nu missförstod du nog, du kan ha två olika bilar i 5-6 år för 6 k i månaden, istället för att ha en i 5-6 år. Alltså inte samtidigt utan efter varandra.

Ah, jag förstår, du menar tre år när det passar ditt argument och fem - sex år när det passar ditt argument. Jag tycker det är lite svårt att hänga med för du svamlar så. :lol:
GustavG skrev: 16 okt 2024 09:12

Öh nej, det kostar inte i närheten av det. Den börjar på 4900 med Pluspaket, vinterpaket, dragkrok, metalliclack.
Sedan tog de 320 kr för 500 mil till och försäkringen låg på 390 kr för mig och vinterdäcken var också runt 360.

MY är ingen vidare bil att köra, stötig, plastig, dålig kvalitetskänsla allmänt, trä på insidan som en gammal jänkare.
Ja, du kan få en Skoda Enyaq för 4925:- hos en lokal handlare i Stockholm. Eller kanske två, men samma bolag? Gäller bilar i lager. Men du får det att framstå som att detta är ett pris som gäller allmänt. Riktigt så är det ju inte. Vad du och andra tycker om kvaliteten och körkänsla kan vi väl diskutera i en annan tråd. Här diskuterar vi ju bilens värdeminskning och nu också i relation till andra bilars värde?
GustavG skrev: 16 okt 2024 07:37


Ja kör man sådana extrema mängder bil varje år (fem gånger längre än medelbilen) så tillhör man en liten grupp som valt att leva livet i en bil. Då är det nog bäst att köpa.

Stenskott kan man få på alla bilar. Fälgskrap däremot får man bara om man är dålig på att köra bil. Inte skrapat en fälg på 20 år.
Här kan man ju också nyansera lite. Jag tror att de flesta som väljer att köpa en MY kör längre en de 1112 mil som medelbilen rullar. Men det är ytterligare ett bidrag till min plats på SM i killgissning. Tittar man på de bilar som sålts via KVD det senaste, länkat i tråden, verkar det i alla fall så - men underlaget är ännu ganska snävt.

Och ang. att man bara får fälgskrap om man är dålig på att köra bil... Jag som så hade hoppats på att ta hem SM i killgissning och så gick du hem med bucklan. Tråkigt! Vi kanske kan ses i EM? Eller VM? ;)

4925+390+360 * 36 = 204 300
204 300 / 3000 = 68,1 kr milen.

Oj, det var visst bara en MY som var dyrare än det av de som sålts på KVD (sett till bilar som rullat över två år. Tänk när vi får ett större underlag på bilar som rullat tre år. Ser dyrt ut att köra Skoda faktiskt.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Carlsson skrev: 16 okt 2024 09:57
GustavG skrev: 15 okt 2024 23:02

Vi pratar över tre år, ska man bara ha det billigaste ska man inte ha en ny bil överhuvudtaget.
Ny bil var tredje år, då är leasing i 97% av fallen billigare och bättre.
Jasså?
GustavG skrev: 15 okt 2024 14:56

Nu missförstod du nog, du kan ha två olika bilar i 5-6 år för 6 k i månaden, istället för att ha en i 5-6 år. Alltså inte samtidigt utan efter varandra.

Ah, jag förstår, du menar tre år när det passar ditt argument och fem - sex år när det passar ditt argument. Jag tycker det är lite svårt att hänga med för du svamlar så. :lol:
GustavG skrev: 16 okt 2024 09:12

Öh nej, det kostar inte i närheten av det. Den börjar på 4900 med Pluspaket, vinterpaket, dragkrok, metalliclack.
Sedan tog de 320 kr för 500 mil till och försäkringen låg på 390 kr för mig och vinterdäcken var också runt 360.

MY är ingen vidare bil att köra, stötig, plastig, dålig kvalitetskänsla allmänt, trä på insidan som en gammal jänkare.
Ja, du kan få en Skoda Enyaq för 4925:- hos en lokal handlare i Stockholm. Eller kanske två, men samma bolag? Gäller bilar i lager. Men du får det att framstå som att detta är ett pris som gäller allmänt. Riktigt så är det ju inte. Vad du och andra tycker om kvaliteten och körkänsla kan vi väl diskutera i en annan tråd. Här diskuterar vi ju bilens värdeminskning och nu också i relation till andra bilars värde?
GustavG skrev: 16 okt 2024 07:37


Ja kör man sådana extrema mängder bil varje år (fem gånger längre än medelbilen) så tillhör man en liten grupp som valt att leva livet i en bil. Då är det nog bäst att köpa.

Stenskott kan man få på alla bilar. Fälgskrap däremot får man bara om man är dålig på att köra bil. Inte skrapat en fälg på 20 år.
Här kan man ju också nyansera lite. Jag tror att de flesta som väljer att köpa en MY kör längre en de 1112 mil som medelbilen rullar. Men det är ytterligare ett bidrag till min plats på SM i killgissning. Tittar man på de bilar som sålts via KVD det senaste, länkat i tråden, verkar det i alla fall så - men underlaget är ännu ganska snävt.

Och ang. att man bara får fälgskrap om man är dålig på att köra bil... Jag som så hade hoppats på att ta hem SM i killgissning och så gick du hem med bucklan. Tråkigt! Vi kanske kan ses i EM? Eller VM? ;)

4925+390+360 * 36 = 204 300
204 300 / 3000 = 68,1 kr milen.

Oj, det var visst bara en MY som var dyrare än det av de som sålts på KVD (sett till bilar som rullat över två år. Tänk när vi får ett större underlag på bilar som rullat tre år. Ser dyrt ut att köra Skoda faktiskt.
Sluta mata trollet... ;)
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av Freez »

GustavG skrev: 16 okt 2024 09:12
Freez skrev: 16 okt 2024 08:23
GustavG skrev: 15 okt 2024 23:27
Freez skrev: 15 okt 2024 23:24

Om man vill ha en Tesla MY får man betala vad den kostar. Har man inte råd får man köpa en Skoda😉.
Nu är ju Skodan dyrare att köpa kontant. Men billigare att leasa. Så win win! Men skoda var bara ett exempel, du kan nog snart få en ID.7 billigare också.
Tveksamt att du får. Privatleasa en Skoda E85 Solid Edition 1500 mil, med panorama, vinterdäck och försäkring kostar 6838 kr/mån, Betydligt tråkigare bil än MY. ID7 har jag provkört och den imponerar inte, för lik en ID4/Skoda.
Öh nej, det kostar inte i närheten av det. Den börjar på 4900 med Pluspaket, vinterpaket, dragkrok, metalliclack.
Sedan tog de 320 kr för 500 mil till och försäkringen låg på 390 kr för mig och vinterdäcken var också runt 360.

MY är ingen vidare bil att köra, stötig, plastig, dålig kvalitetskänsla allmänt, trä på insidan som en gammal jänkare.
Den kostar exakt 6838 kr/mån med ovan val (Skoda E85 Solid Edition 1500 mil, med panorama, vinterdäck och försäkring) Bara att gå in på deras hemsida:

https://privatleasing.skoda.se/tillval/ ... lsrc=3p.ds

Gillar du Skoda, köp en Skoda. Vi som gillar Tesla köper en Tesla.
Senast redigerad av Freez, redigerad totalt 1 gånger.
MY RWD Vit 2023
GustavG
Inlägg: 59
Blev medlem: 03 okt 2024 16:03

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av GustavG »

mikebike skrev: 16 okt 2024 09:22
Han menar nog att den är tråkig eftersom man inte konstant blir överraskad av att bilen bromsar eller att torkarna startar. :lol:
Haha precis... :D
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4383
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av jonasl »

Är man bara ute efter att köra så billigt som möjligt så köp en bil som verkar hygglig för 10k på Blocket och kör den tills det rasar, laga småfel själv hemma på uppfarten eller lev med det. Ett tips om du bara kör 1000 mil om året.

Det är för övrigt ett snitt över alla bilar, även entustiastbilar som kanske bara rullar några hundra mil. Titta på snittet för 1-3 år gamla elbilar så får du antagligen en helt annan siffra, misstänker att mina dryga 2000 mil om året är i underkant där.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
GustavG
Inlägg: 59
Blev medlem: 03 okt 2024 16:03

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av GustavG »

Carlsson skrev: 16 okt 2024 09:57
GustavG skrev: 15 okt 2024 23:02

Vi pratar över tre år, ska man bara ha det billigaste ska man inte ha en ny bil överhuvudtaget.
Ny bil var tredje år, då är leasing i 97% av fallen billigare och bättre.
Jasså?
GustavG skrev: 15 okt 2024 14:56

Nu missförstod du nog, du kan ha två olika bilar i 5-6 år för 6 k i månaden, istället för att ha en i 5-6 år. Alltså inte samtidigt utan efter varandra.

Ah, jag förstår, du menar tre år när det passar ditt argument och fem - sex år när det passar ditt argument. Jag tycker det är lite svårt att hänga med för du svamlar så. :lol:
GustavG skrev: 16 okt 2024 09:12

Öh nej, det kostar inte i närheten av det. Den börjar på 4900 med Pluspaket, vinterpaket, dragkrok, metalliclack.
Sedan tog de 320 kr för 500 mil till och försäkringen låg på 390 kr för mig och vinterdäcken var också runt 360.

MY är ingen vidare bil att köra, stötig, plastig, dålig kvalitetskänsla allmänt, trä på insidan som en gammal jänkare.
Ja, du kan få en Skoda Enyaq för 4925:- hos en lokal handlare i Stockholm. Eller kanske två, men samma bolag? Gäller bilar i lager. Men du får det att framstå som att detta är ett pris som gäller allmänt. Riktigt så är det ju inte. Vad du och andra tycker om kvaliteten och körkänsla kan vi väl diskutera i en annan tråd. Här diskuterar vi ju bilens värdeminskning och nu också i relation till andra bilars värde?
GustavG skrev: 16 okt 2024 07:37


Ja kör man sådana extrema mängder bil varje år (fem gånger längre än medelbilen) så tillhör man en liten grupp som valt att leva livet i en bil. Då är det nog bäst att köpa.

Stenskott kan man få på alla bilar. Fälgskrap däremot får man bara om man är dålig på att köra bil. Inte skrapat en fälg på 20 år.
Här kan man ju också nyansera lite. Jag tror att de flesta som väljer att köpa en MY kör längre en de 1112 mil som medelbilen rullar. Men det är ytterligare ett bidrag till min plats på SM i killgissning. Tittar man på de bilar som sålts via KVD det senaste, länkat i tråden, verkar det i alla fall så - men underlaget är ännu ganska snävt.

Och ang. att man bara får fälgskrap om man är dålig på att köra bil... Jag som så hade hoppats på att ta hem SM i killgissning och så gick du hem med bucklan. Tråkigt! Vi kanske kan ses i EM? Eller VM? ;)

4925+390+360 * 36 = 204 300
204 300 / 3000 = 68,1 kr milen.

Oj, det var visst bara en MY som var dyrare än det av de som sålts på KVD (sett till bilar som rullat över två år. Tänk när vi får ett större underlag på bilar som rullat tre år. Ser dyrt ut att köra Skoda faktiskt.

Oj här svammel på en helt ny nivå. Nej man räknar alltid på tre år som standard, men det var en tjomme som tog upp att han hade den i 5-6 år och då sa jag helt korrekt att du kan ha två nya bilar efter varandra och ändå är det billigare än att köra tesla.

Givetvis är det bara folk som är dåliga på att köra bil som får fälgskrap, hur menar du att det ska hända utöver att du kör in bilen i en sten eller trottoarkant?

"4925+390+360 * 36 = 204 300
204 300 / 3000 = 68,1 kr milen. "

Gör samma uträkninge på de 7-8 000 kr i månaden det kostar att äga en Tesla utslaget på 3000 mil och återkom sedan. :)
GustavG
Inlägg: 59
Blev medlem: 03 okt 2024 16:03

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av GustavG »

Freez skrev: 16 okt 2024 10:21

Den kostar exakt 6838 kr/mån med ovan val (Skoda E85 Solid Edition 1500 mil, med panorama, vinterdäck och försäkring) Bara att gå in på deras hemsida:

https://privatleasing.skoda.se/tillval/ ... lsrc=3p.ds

Gillar du Skoda, köp en Skoda. Vi som gillar Tesla köper en Tesla.
Om du ska köpa en Samsung tv, tar du priserna från Samsungs hemsida eller kollar du upp vilken handlare som erbjuder bäst pris?

Vad skoda själva skriver är helt ovidkommande. Du kan få den mycket billigare.

Ja givetvis får du köra exakt vad du vill, men det är dyrare för något som jag personligen anser är sämre.
Senast redigerad av GustavG, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Är det bara jag som får en känsla av att "Piggelin" har återuppstått i ny skepnad?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Carlsson
Inlägg: 321
Blev medlem: 11 sep 2023 20:41

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av Carlsson »

GustavG skrev: 16 okt 2024 10:28
Carlsson skrev: 16 okt 2024 09:57
GustavG skrev: 15 okt 2024 23:02

Vi pratar över tre år, ska man bara ha det billigaste ska man inte ha en ny bil överhuvudtaget.
Ny bil var tredje år, då är leasing i 97% av fallen billigare och bättre.
Jasså?
GustavG skrev: 15 okt 2024 14:56

Nu missförstod du nog, du kan ha två olika bilar i 5-6 år för 6 k i månaden, istället för att ha en i 5-6 år. Alltså inte samtidigt utan efter varandra.

Ah, jag förstår, du menar tre år när det passar ditt argument och fem - sex år när det passar ditt argument. Jag tycker det är lite svårt att hänga med för du svamlar så. :lol:
GustavG skrev: 16 okt 2024 09:12

Öh nej, det kostar inte i närheten av det. Den börjar på 4900 med Pluspaket, vinterpaket, dragkrok, metalliclack.
Sedan tog de 320 kr för 500 mil till och försäkringen låg på 390 kr för mig och vinterdäcken var också runt 360.

MY är ingen vidare bil att köra, stötig, plastig, dålig kvalitetskänsla allmänt, trä på insidan som en gammal jänkare.
Ja, du kan få en Skoda Enyaq för 4925:- hos en lokal handlare i Stockholm. Eller kanske två, men samma bolag? Gäller bilar i lager. Men du får det att framstå som att detta är ett pris som gäller allmänt. Riktigt så är det ju inte. Vad du och andra tycker om kvaliteten och körkänsla kan vi väl diskutera i en annan tråd. Här diskuterar vi ju bilens värdeminskning och nu också i relation till andra bilars värde?
GustavG skrev: 16 okt 2024 07:37


Ja kör man sådana extrema mängder bil varje år (fem gånger längre än medelbilen) så tillhör man en liten grupp som valt att leva livet i en bil. Då är det nog bäst att köpa.

Stenskott kan man få på alla bilar. Fälgskrap däremot får man bara om man är dålig på att köra bil. Inte skrapat en fälg på 20 år.
Här kan man ju också nyansera lite. Jag tror att de flesta som väljer att köpa en MY kör längre en de 1112 mil som medelbilen rullar. Men det är ytterligare ett bidrag till min plats på SM i killgissning. Tittar man på de bilar som sålts via KVD det senaste, länkat i tråden, verkar det i alla fall så - men underlaget är ännu ganska snävt.

Och ang. att man bara får fälgskrap om man är dålig på att köra bil... Jag som så hade hoppats på att ta hem SM i killgissning och så gick du hem med bucklan. Tråkigt! Vi kanske kan ses i EM? Eller VM? ;)

4925+390+360 * 36 = 204 300
204 300 / 3000 = 68,1 kr milen.

Oj, det var visst bara en MY som var dyrare än det av de som sålts på KVD (sett till bilar som rullat över två år. Tänk när vi får ett större underlag på bilar som rullat tre år. Ser dyrt ut att köra Skoda faktiskt.

Oj här svammel på en helt ny nivå. Nej man räknar alltid på tre år som standard, men det var en tjomme som tog upp att han hade den i 5-6 år och då sa jag helt korrekt att du kan ha två nya bilar efter varandra och ändå är det billigare än att köra tesla.

Givetvis är det bara folk som är dåliga på att köra bil som får fälgskrap, hur menar du att det ska hända utöver att du kör in bilen i en sten eller trottoarkant?

"4925+390+360 * 36 = 204 300
204 300 / 3000 = 68,1 kr milen. "

Gör samma uträkninge på de 7-8 000 kr i månaden det kostar att äga en Tesla utslaget på 3000 mil och återkom sedan. :)

Varför skulle jag räkna på 3000 mil? Jag räknar ju på vad bilar faktiskt kört. Siffror tagna från verkligheten. Det är väl det vi jämför och diskuterar?

Din billiga Skoda kostar minst 68,1 kr milen. Kör du lägre från du betala mer. De Teslorna vi jämför med har, förutom i ett fall, kört längre och således blivit billigare per mil. Skulle de haft en Leasad Skoda hade det blivit mycket dyrare för dem. I verkligheten alltså.

Lägg då till att det är en lokal och tillfällig deal. I vanliga fall är det dyrare att leasa än dealen du har hittat.
Användarvisningsbild
Lystico
Teslaägare
Inlägg: 71
Blev medlem: 02 sep 2020 08:19
Ort: Stockholm

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av Lystico »

Sålde min MYP till bilfirma
2022.
4500 mil, org Sommarhjul + 19 vinterhjul
500k fick jag.

Helt OK betalt trots allt.

Inköpt för 792k, vinterhjulen 25k.
747k efter bonus på 70k
Så tappade drygt 250k på lite mer än 2 år.


Tråkiga pengar? - ja men köpte inte en ny bil för att spara pengar. Däremot så är jag inte lika säker att jag kommer inskaffa en till Tesla i framtiden, då jag ogillar deras sätt att hantera befintliga kunder.
Senast redigerad av Lystico, redigerad totalt 1 gånger.
P3D-20 Grå med vit inredning
Newgusa
Inlägg: 193
Blev medlem: 01 aug 2024 11:25

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av Newgusa »

Nicke Nyfiken skrev: 16 okt 2024 10:06
Carlsson skrev: 16 okt 2024 09:57
GustavG skrev: 15 okt 2024 23:02

Vi pratar över tre år, ska man bara ha det billigaste ska man inte ha en ny bil överhuvudtaget.
Ny bil var tredje år, då är leasing i 97% av fallen billigare och bättre.
Jasså?
GustavG skrev: 15 okt 2024 14:56

Nu missförstod du nog, du kan ha två olika bilar i 5-6 år för 6 k i månaden, istället för att ha en i 5-6 år. Alltså inte samtidigt utan efter varandra.

Ah, jag förstår, du menar tre år när det passar ditt argument och fem - sex år när det passar ditt argument. Jag tycker det är lite svårt att hänga med för du svamlar så. :lol:
GustavG skrev: 16 okt 2024 09:12

Öh nej, det kostar inte i närheten av det. Den börjar på 4900 med Pluspaket, vinterpaket, dragkrok, metalliclack.
Sedan tog de 320 kr för 500 mil till och försäkringen låg på 390 kr för mig och vinterdäcken var också runt 360.

MY är ingen vidare bil att köra, stötig, plastig, dålig kvalitetskänsla allmänt, trä på insidan som en gammal jänkare.
Ja, du kan få en Skoda Enyaq för 4925:- hos en lokal handlare i Stockholm. Eller kanske två, men samma bolag? Gäller bilar i lager. Men du får det att framstå som att detta är ett pris som gäller allmänt. Riktigt så är det ju inte. Vad du och andra tycker om kvaliteten och körkänsla kan vi väl diskutera i en annan tråd. Här diskuterar vi ju bilens värdeminskning och nu också i relation till andra bilars värde?
GustavG skrev: 16 okt 2024 07:37


Ja kör man sådana extrema mängder bil varje år (fem gånger längre än medelbilen) så tillhör man en liten grupp som valt att leva livet i en bil. Då är det nog bäst att köpa.

Stenskott kan man få på alla bilar. Fälgskrap däremot får man bara om man är dålig på att köra bil. Inte skrapat en fälg på 20 år.
Här kan man ju också nyansera lite. Jag tror att de flesta som väljer att köpa en MY kör längre en de 1112 mil som medelbilen rullar. Men det är ytterligare ett bidrag till min plats på SM i killgissning. Tittar man på de bilar som sålts via KVD det senaste, länkat i tråden, verkar det i alla fall så - men underlaget är ännu ganska snävt.

Och ang. att man bara får fälgskrap om man är dålig på att köra bil... Jag som så hade hoppats på att ta hem SM i killgissning och så gick du hem med bucklan. Tråkigt! Vi kanske kan ses i EM? Eller VM? ;)

4925+390+360 * 36 = 204 300
204 300 / 3000 = 68,1 kr milen.

Oj, det var visst bara en MY som var dyrare än det av de som sålts på KVD (sett till bilar som rullat över två år. Tänk när vi får ett större underlag på bilar som rullat tre år. Ser dyrt ut att köra Skoda faktiskt.
Sluta mata trollet... ;)
Nej, gör inte det, sjukt underhållande tråd🤣.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4187
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av Maw »

Lystico skrev: 16 okt 2024 13:02
Sålde min MYP till bilfirma
2022. 4500 mil, org Sommarhjul + 19 vinterhjul
500k fick jag.

Helt OK betalt trots allt.
När plockade du ut den och vad var priset för den då med utrustningen?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Lystico
Teslaägare
Inlägg: 71
Blev medlem: 02 sep 2020 08:19
Ort: Stockholm

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av Lystico »

Maw skrev: 16 okt 2024 13:03
Lystico skrev: 16 okt 2024 13:02
Sålde min MYP till bilfirma
2022. 4500 mil, org Sommarhjul + 19 vinterhjul
500k fick jag.

Helt OK betalt trots allt.
När plockade du ut den och vad var priset för den då med utrustningen?
Redigerade mitt org.inlägg

med detta "Inköpt för 792k, vinterhjulen 25k.
747k efter bonus på 70k
Så tappade drygt 250k på lite mer än 2 år.


Tråkiga pengar? - ja men köpte inte en ny bil för att spara pengar. Däremot så är jag inte lika säker att jag kommer inskaffa en till Tesla i framtiden, då jag ogillar deras sätt att hantera befintliga kunder
."
P3D-20 Grå med vit inredning
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4383
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av jonasl »

Carlsson skrev: 16 okt 2024 12:03
Lägg då till att det är en lokal och tillfällig deal. I vanliga fall är det dyrare att leasa än dealen du har hittat.
Och det är just det där som är en av de jobbiga grejerna när man vill leasa billigt. Leasingbilen jag hade var som sagt en bra deal. Men sen tog den ju slut och jag behöver ha bil i vardagen, just då var det väldigt dåligt med vettiga affärer (men massor med dåliga som folk ville överlåta på Blocket..). Egentligen hade jag gärna haft kvar bilen men VW Finans ville ha tillbaka den. Helt klart stressande.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1964
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av themax »

GustavG skrev: 16 okt 2024 07:37

Ja kör man sådana extrema mängder bil varje år (fem gånger längre än medelbilen) så tillhör man en liten grupp som valt att leva livet i en bil. Då är det nog bäst att köpa.
Det tycks undgå dig att människor kan ha både långt till arbete och bo utanför lämpliga kommunikationer. 1000 mil per år blir det säkert billigare med bilpool eller hyrbil. Man behöver inte bo i bilen för att man har 10 mil till jobbet.

För egen del har jag skippat flygresor privat sedan 2019 så för all del, hade jag inte gjort det kanske jag skulle kunnat halvera den årliga körsträckan och närma mig de ”billiga” erbjudanden du hittar.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
granlundii
Inlägg: 361
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av granlundii »

Om man jämför leasing tre år mot att köpa ny bil var tredje år (med snabb värdeminskning) så kan det absolut bli något billigare att leasa. Men man skall ju komma ihåg att det scenariot är ett av de dyraste sätten att äga bil. Jämför man istället ex. 10 år med leasing mot att äga en bil i 10 år så blir det bra mycket billigare att äga den.

Överlag tycker jag inte leasing är ett billigt sätt att ha bil. Men om man hela tiden vill ha en "ny" bil så kan det vara vettigt.
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 2218
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av pejvic »

återkommande till värdeminskning på Y

Detta känns prisvärt, låga mil, dragkrok, svensksåld.
uttagen juni 2022, Longrange och sommar vinterhjul

422.000:-
Det blir väl en bit över 10.000 i månaden bara i värdeminskning?

https://www.blocket.se/annons/vasternor ... 1401356357

3500 mil bara så mycket garanti kvar.
Är denna värd 422 så är en 21 med motsvarande mil inte värd en krona över 380.
Väldigt stora skillnader 2021 mot 22, så prisskillnaden 21-22 blir större än 22-23 när det gäller årsmodellbytena.

22orna är en extremt mycket bättre bil än 21:orna.
Det innebär också att en 8000 milare 2021 YLRAWD med utgången garanti, utgången vagnskada osv bör betinga ett dagspris på runt 330.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4187
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av Maw »

pejvic skrev: 16 okt 2024 22:12
återkommande till värdeminskning på Y

Detta känns prisvärt, låga mil, dragkrok, svensksåld.
uttagen juni 2022, Longrange och sommar vinterhjul

422.000:-
Det blir väl en bit över 10.000 i månaden bara i värdeminskning?

https://www.blocket.se/annons/vasternor ... 1401356357

3500 mil bara så mycket garanti kvar.
Är denna värd 422 så är en 21 med motsvarande mil inte värd en krona över 380.
Väldigt stora skillnader 2021 mot 22, så prisskillnaden 21-22 blir större än 22-23 när det gäller årsmodellbytena.

22orna är en extremt mycket bättre bil än 21:orna.
Det innebär också att en 8000 milare 2021 YLRAWD med utgången garanti, utgången vagnskada osv bör betinga ett dagspris på runt 330.
Med vinterdäcken bör den kostat runt 760k så ca 340k i värdetapp om den säljs för det begärda priset. Det blir ca 45% på drygt 2 år eller runt 100 kr per mil, ganska stort tapp tycker jag. I månaden så blir värdeminskningen ca 12150 kr. Ppf tillkommer.

Eftersom den levererades före halvårsskiftet så har dock förste ägaren fått bonus på 70k vilket är en tröst.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Carlsson
Inlägg: 321
Blev medlem: 11 sep 2023 20:41

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av Carlsson »

Jag har uppdaterat bladet med prishistorik. Kan ni hjälpa mig se över om detta är korrekt så skall jag uppdatera inköpspris baserat på prislistan allt eftersom.
TorbenTorben
Inlägg: 72
Blev medlem: 20 aug 2024 13:40

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av TorbenTorben »

Maw skrev: 16 okt 2024 22:20
pejvic skrev: 16 okt 2024 22:12
återkommande till värdeminskning på Y

Detta känns prisvärt, låga mil, dragkrok, svensksåld.
uttagen juni 2022, Longrange och sommar vinterhjul

422.000:-
Det blir väl en bit över 10.000 i månaden bara i värdeminskning?

https://www.blocket.se/annons/vasternor ... 1401356357

3500 mil bara så mycket garanti kvar.
Är denna värd 422 så är en 21 med motsvarande mil inte värd en krona över 380.
Väldigt stora skillnader 2021 mot 22, så prisskillnaden 21-22 blir större än 22-23 när det gäller årsmodellbytena.

22orna är en extremt mycket bättre bil än 21:orna.
Det innebär också att en 8000 milare 2021 YLRAWD med utgången garanti, utgången vagnskada osv bör betinga ett dagspris på runt 330.
Med vinterdäcken bör den kostat runt 760k så ca 340k i värdetapp om den säljs för det begärda priset. Det blir ca 45% på drygt 2 år eller runt 100 kr per mil, ganska stort tapp tycker jag. I månaden så blir värdeminskningen ca 12150 kr. Ppf tillkommer.

Eftersom den levererades före halvårsskiftet så har dock förste ägaren fått bonus på 70k vilket är en tröst.
400k för den är en bra affär, kör 3 år och 5000 mil så bör man få 250k för den.
TorbenTorben
Inlägg: 72
Blev medlem: 20 aug 2024 13:40

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av TorbenTorben »

https://www.blocket.se/annons/1401208806

-200k på 14 månader, dvs 14280kr i månaden i värdeminskning, den svider....
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 2218
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av pejvic »

Antingen kör Harry taxi eller så bor han i bilen.
Det blir trots allt bara 41,60 per mil i värdeminskning. Det är billigt när det gäller model Y.
Får han dom pengarna så är det mindre än halva priset mot 2022 an

Jämfört med 2022 an så tycker jag denna är dyr
Det är avsevärt mer mil. Och bara årsmodellen i sig Skall inte göra så stor skillnad som 50 000 tycker jag om de hade haft samma miltal
Användarvisningsbild
MY_piraya
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 07 feb 2023 09:42
Ort: Östergötland

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av MY_piraya »

pejvic skrev: 17 okt 2024 12:14
Antingen kör Harry taxi eller så bor han i bilen.
Det blir trots allt bara 41,60 per mil i värdeminskning. Det är billigt när det gäller model Y.
Får han dom pengarna så är det mindre än halva priset mot 2022 an

Jämfört med 2022 an så tycker jag denna är dyr
Det är avsevärt mer mil. Och bara årsmodellen i sig Skall inte göra så stor skillnad som 50 000 tycker jag om de hade haft samma miltal
https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/KLJ27B
Står faktiskt inget om Taxi registrering.
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4187
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av Maw »

pejvic skrev: 17 okt 2024 12:14
Antingen kör Harry taxi eller så bor han i bilen.
Det blir trots allt bara 41,60 per mil i värdeminskning. Det är billigt när det gäller model Y.
Får han dom pengarna så är det mindre än halva priset mot 2022 an

Jämfört med 2022 an så tycker jag denna är dyr
Det är avsevärt mer mil. Och bara årsmodellen i sig Skall inte göra så stor skillnad som 50 000 tycker jag om de hade haft samma miltal
4800 mil på 16 månader tycker jag låter helt normalt. Det är ungefär vad jag ligger på utan att bo eller jobba i bilen eller köra taxi
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
MY_piraya
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 07 feb 2023 09:42
Ort: Östergötland

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av MY_piraya »

Maw skrev: 17 okt 2024 13:49
pejvic skrev: 17 okt 2024 12:14
Antingen kör Harry taxi eller så bor han i bilen.
Det blir trots allt bara 41,60 per mil i värdeminskning. Det är billigt när det gäller model Y.
Får han dom pengarna så är det mindre än halva priset mot 2022 an

Jämfört med 2022 an så tycker jag denna är dyr
Det är avsevärt mer mil. Och bara årsmodellen i sig Skall inte göra så stor skillnad som 50 000 tycker jag om de hade haft samma miltal
4800 mil på 16 månader tycker jag låter helt normalt. Det är ungefär vad jag ligger på utan att bo eller jobba i bilen eller köra taxi
rent generellt räknar nog de flesta att normala mil är 1000-1500mil per år.
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
Skriv svar