Så frågan kvarstår
Vad gör jag bäst iom garanti på batteriet..
Dåligt 12 v batteri igen!?
Moderator: Redaktion
Re: Dåligt 12 v batteri igen!?
Om du har 12.7 när bilen sover så är det åtminstone inte kortis i någon cell.
Du kan plocka ut (koppla ur, det kan sitta kvar i bilen men det är lättare att plocka ur tycker jag) batteret ur bilen och kapacitetstesta det, antingen med en specifik testapparat eller med en typ halogenglödlampa eller vilken 12V-last som drar flera ampere du nu råkar ha liggande.
t.ex. om batteriet är på 4.5Ah och du riggar sladdar så att du driver en H4- eller H7-lampa på 55W så drar du c:a 4,5A och mät spänningen var 10:e minut. Avbryt när spänningen är 12.0V det borde inte ta mer än ett par, tre timmar, och snabbare om batteriet är dåligt. (Peukerts lag säger att ungefär 3.5 timmar ska dra ned batteriet till 50% SoC)
Sedan låter du batteriet vila en halvtimme och då skall det gå upp till minst 12,2V. Ladda upp det med laddaren innan du sätter tillbaka det i bilen.
Om inte batteriet klarar detta test då får du ta tillbaka det till säljaren och kräva ett nytt på garantin.
Du kan plocka ut (koppla ur, det kan sitta kvar i bilen men det är lättare att plocka ur tycker jag) batteret ur bilen och kapacitetstesta det, antingen med en specifik testapparat eller med en typ halogenglödlampa eller vilken 12V-last som drar flera ampere du nu råkar ha liggande.
t.ex. om batteriet är på 4.5Ah och du riggar sladdar så att du driver en H4- eller H7-lampa på 55W så drar du c:a 4,5A och mät spänningen var 10:e minut. Avbryt när spänningen är 12.0V det borde inte ta mer än ett par, tre timmar, och snabbare om batteriet är dåligt. (Peukerts lag säger att ungefär 3.5 timmar ska dra ned batteriet till 50% SoC)
Sedan låter du batteriet vila en halvtimme och då skall det gå upp till minst 12,2V. Ladda upp det med laddaren innan du sätter tillbaka det i bilen.
Om inte batteriet klarar detta test då får du ta tillbaka det till säljaren och kräva ett nytt på garantin.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- Gustafsson
- Teslaägare
Vad är det för typ av batteri? Vill minnas att vanliga blybatterier snabbt går sönder i Teslor. Det måste vara en speciell typ som tål stora cykler mellan låg och hög SOC. Åtminstone är det så på S före 2023.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Ett AGM-batteri för bilar med start-stop duger gott. Det kan förvisso slitas ut snabbt men inte mellan april och oktober.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Ett jäkla meck för 1410kr
Skit i garantin(om det inte är tesla som monterade det), starta appen och skriv in byte 12v batteri.
Du får då ett originalbatteri med garanti monterat för ca 1410kr
Skulle det i framtiden krångla så är det garanti från Tesla.
Hur mycket tid är redan nedlagt på detta ärende?
Borde finnas nått roligare att göra.
Inget illa menat, men för 1410kr så blir det minst problem, minst ansträngning och minst tidsslöseri och garanti 1-3 år beroende på om reklammationsrätten gäller eller ej.
Skit i garantin(om det inte är tesla som monterade det), starta appen och skriv in byte 12v batteri.
Du får då ett originalbatteri med garanti monterat för ca 1410kr
Skulle det i framtiden krångla så är det garanti från Tesla.
Hur mycket tid är redan nedlagt på detta ärende?

Borde finnas nått roligare att göra.
Inget illa menat, men för 1410kr så blir det minst problem, minst ansträngning och minst tidsslöseri och garanti 1-3 år beroende på om reklammationsrätten gäller eller ej.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Håller med o förstår vad du menar Tellus.
Det jag är/var mest orolig är vad som får ett nytt batteri bli så dåligt på den korta tiden.
1400 kr eller 2000 är inga pengar. Men att byta batteri ett par ggr/år är det som får mig tveka.
Är det batteriet eller är det bilen?
Det jag är/var mest orolig är vad som får ett nytt batteri bli så dåligt på den korta tiden.
1400 kr eller 2000 är inga pengar. Men att byta batteri ett par ggr/år är det som får mig tveka.
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Inte så ovanligt att nya eller rätt nya 12 v batterier är defekta.Tordtesla skrev: ↑17 okt 2024 13:02Håller med o förstår vad du menar Tellus.
Gissar att minst 95% är felfria och kommer då hålla ca 5 år.
Ni har med största sannolikt haft otur och fått ett dåligt 12v batteri.
Kan också vara en tillfällig bugg i teslan eller minst troligt att något annat är fel i bilen.
Men för minimera risken att bilen inte startar skulle jag rekommendera att byta batteri.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh