Carla Bil!
Moderator: Redaktion
Carla Bil!
Vill bara dela med mig av en positiv upplevelse av Carla. Är förstagångsköpare och tittar nu på 2023or eller att vänta in Juniper. Fick superbra information om deras inköpspris på flertal MY, marginaler och generella tänk om framtiden mm. Både imponerad och tacksam. Lutar nog åt att köpa privat ändå, om jag inte väntar dvs, men tänkte inlägget kunde sprida lite positiva vibbar.
Mvh
Mvh
- Pansar
- Teslaägare
- Inlägg: 43
- Blev medlem: 20 feb 2024 10:55
- Referralkod: ts.la/jesper283443
-
- Inlägg: 7349
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Carla Bil!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Carla Bil!
12 månader garanti, trevligt ja - men de säljer mest bilar med nybilsgaranti. Betydligt enklare att felanmäla i appen till Tesla om det uppstår något.
hursomhelst så är Carla en av de få riktigt seriösa handlarna. Det är viktigt för dem att göra rätt mot kund. Sen speglar det sig i resultatet.
De går minus, dvs förlorar på varje bil de säljer till konsument. Inte marginalmässigt men totalmässigt.
Re: Carla Bil!
Ok. Förstår inte skillnaden mellan marginal vs totalmässigt? Enligt säljaren har dom en marginal mellan vad dom köper in bilen för och vad den slutligen säljs för på ca 40-50tkr. Däremot så prissätts bilarna dagligen där vissa köpts in för högt, ibland flera månader tidigare, marknaden går ner och dom tvingas till en brake even försäljning, enligt säljaren dvs. Minusförsäljning sker nog bara undantagsvis.pejvic skrev: ↑18 okt 2024 09:3412 månader garanti, trevligt ja - men de säljer mest bilar med nybilsgaranti. Betydligt enklare att felanmäla i appen till Tesla om det uppstår något.
hursomhelst så är Carla en av de få riktigt seriösa handlarna. Det är viktigt för dem att göra rätt mot kund. Sen speglar det sig i resultatet.
De går minus, dvs förlorar på varje bil de säljer till konsument. Inte marginalmässigt men totalmässigt.
Re: Carla Bil!
De har snittmarginal på runt 5% på bilarna, dvs 30.000kr på en bil för 600.000.Newgusa skrev: ↑18 okt 2024 09:55Ok. Förstår inte skillnaden mellan marginal vs totalmässigt? Enligt säljaren har dom en marginal mellan vad dom köper in bilen för och vad den slutligen säljs för på ca 40-50tkr. Däremot så prissätts bilarna dagligen där vissa köpts in för högt, ibland flera månader tidigare, marknaden går ner och dom tvingas till en brake even försäljning, enligt säljaren dvs. Minusförsäljning sker nog bara undantagsvis.pejvic skrev: ↑18 okt 2024 09:3412 månader garanti, trevligt ja - men de säljer mest bilar med nybilsgaranti. Betydligt enklare att felanmäla i appen till Tesla om det uppstår något.
hursomhelst så är Carla en av de få riktigt seriösa handlarna. Det är viktigt för dem att göra rätt mot kund. Sen speglar det sig i resultatet.
De går minus, dvs förlorar på varje bil de säljer till konsument. Inte marginalmässigt men totalmässigt.
Största hinder för att nå marginal per bil är just nu tiden skulle jag tro. En Tesla som stått ett halvår blir alltid en minusaffär.
Totala vinstmarginalen är minus när de betalar löner, reparationer, lokaler osv.
men vinst på bilarna gör de. men för lite - ännu.
Re: Carla Bil!
Ok, tack för klargörandetpejvic skrev: ↑18 okt 2024 10:03De har snittmarginal på runt 5% på bilarna, dvs 30.000kr på en bil för 600.000.Newgusa skrev: ↑18 okt 2024 09:55Ok. Förstår inte skillnaden mellan marginal vs totalmässigt? Enligt säljaren har dom en marginal mellan vad dom köper in bilen för och vad den slutligen säljs för på ca 40-50tkr. Däremot så prissätts bilarna dagligen där vissa köpts in för högt, ibland flera månader tidigare, marknaden går ner och dom tvingas till en brake even försäljning, enligt säljaren dvs. Minusförsäljning sker nog bara undantagsvis.pejvic skrev: ↑18 okt 2024 09:3412 månader garanti, trevligt ja - men de säljer mest bilar med nybilsgaranti. Betydligt enklare att felanmäla i appen till Tesla om det uppstår något.
hursomhelst så är Carla en av de få riktigt seriösa handlarna. Det är viktigt för dem att göra rätt mot kund. Sen speglar det sig i resultatet.
De går minus, dvs förlorar på varje bil de säljer till konsument. Inte marginalmässigt men totalmässigt.
Största hinder för att nå marginal per bil är just nu tiden skulle jag tro. En Tesla som stått ett halvår blir alltid en minusaffär.
Totala vinstmarginalen är minus när de betalar löner, reparationer, lokaler osv.
men vinst på bilarna gör de. men för lite - ännu.
N
-
- Inlägg: 72
- Blev medlem: 20 aug 2024 13:40
Re: Carla Bil!
Deras "kampanj" ränta på 6,99% känns väl helt malplacerad i nuläget, fattar inte hur någon vill finansiera via dem, rent ocker...pejvic skrev: ↑18 okt 2024 10:03De har snittmarginal på runt 5% på bilarna, dvs 30.000kr på en bil för 600.000.Newgusa skrev: ↑18 okt 2024 09:55Ok. Förstår inte skillnaden mellan marginal vs totalmässigt? Enligt säljaren har dom en marginal mellan vad dom köper in bilen för och vad den slutligen säljs för på ca 40-50tkr. Däremot så prissätts bilarna dagligen där vissa köpts in för högt, ibland flera månader tidigare, marknaden går ner och dom tvingas till en brake even försäljning, enligt säljaren dvs. Minusförsäljning sker nog bara undantagsvis.pejvic skrev: ↑18 okt 2024 09:3412 månader garanti, trevligt ja - men de säljer mest bilar med nybilsgaranti. Betydligt enklare att felanmäla i appen till Tesla om det uppstår något.
hursomhelst så är Carla en av de få riktigt seriösa handlarna. Det är viktigt för dem att göra rätt mot kund. Sen speglar det sig i resultatet.
De går minus, dvs förlorar på varje bil de säljer till konsument. Inte marginalmässigt men totalmässigt.
Största hinder för att nå marginal per bil är just nu tiden skulle jag tro. En Tesla som stått ett halvår blir alltid en minusaffär.
Totala vinstmarginalen är minus när de betalar löner, reparationer, lokaler osv.
men vinst på bilarna gör de. men för lite - ännu.
Re: Carla Bil!
InstämmerTorbenTorben skrev: ↑18 okt 2024 10:18Deras "kampanj" ränta på 6,99% känns väl helt malplacerad i nuläget, fattar inte hur någon vill finansiera via dem, rent ocker...pejvic skrev: ↑18 okt 2024 10:03De har snittmarginal på runt 5% på bilarna, dvs 30.000kr på en bil för 600.000.Newgusa skrev: ↑18 okt 2024 09:55Ok. Förstår inte skillnaden mellan marginal vs totalmässigt? Enligt säljaren har dom en marginal mellan vad dom köper in bilen för och vad den slutligen säljs för på ca 40-50tkr. Däremot så prissätts bilarna dagligen där vissa köpts in för högt, ibland flera månader tidigare, marknaden går ner och dom tvingas till en brake even försäljning, enligt säljaren dvs. Minusförsäljning sker nog bara undantagsvis.pejvic skrev: ↑18 okt 2024 09:3412 månader garanti, trevligt ja - men de säljer mest bilar med nybilsgaranti. Betydligt enklare att felanmäla i appen till Tesla om det uppstår något.
hursomhelst så är Carla en av de få riktigt seriösa handlarna. Det är viktigt för dem att göra rätt mot kund. Sen speglar det sig i resultatet.
De går minus, dvs förlorar på varje bil de säljer till konsument. Inte marginalmässigt men totalmässigt.
Största hinder för att nå marginal per bil är just nu tiden skulle jag tro. En Tesla som stått ett halvår blir alltid en minusaffär.
Totala vinstmarginalen är minus när de betalar löner, reparationer, lokaler osv.
men vinst på bilarna gör de. men för lite - ännu.
Re: Carla Bil!
Jämfört med KVDs ränta på 8,75% är det ju ändå lite billigare. Men ja, förstår inte heller finansieringen bakom dessa köp. Blir dyra bilar med sån ränta.TorbenTorben skrev: ↑18 okt 2024 10:18Deras "kampanj" ränta på 6,99% känns väl helt malplacerad i nuläget, fattar inte hur någon vill finansiera via dem, rent ocker...pejvic skrev: ↑18 okt 2024 10:03De har snittmarginal på runt 5% på bilarna, dvs 30.000kr på en bil för 600.000.Newgusa skrev: ↑18 okt 2024 09:55Ok. Förstår inte skillnaden mellan marginal vs totalmässigt? Enligt säljaren har dom en marginal mellan vad dom köper in bilen för och vad den slutligen säljs för på ca 40-50tkr. Däremot så prissätts bilarna dagligen där vissa köpts in för högt, ibland flera månader tidigare, marknaden går ner och dom tvingas till en brake even försäljning, enligt säljaren dvs. Minusförsäljning sker nog bara undantagsvis.pejvic skrev: ↑18 okt 2024 09:3412 månader garanti, trevligt ja - men de säljer mest bilar med nybilsgaranti. Betydligt enklare att felanmäla i appen till Tesla om det uppstår något.
hursomhelst så är Carla en av de få riktigt seriösa handlarna. Det är viktigt för dem att göra rätt mot kund. Sen speglar det sig i resultatet.
De går minus, dvs förlorar på varje bil de säljer till konsument. Inte marginalmässigt men totalmässigt.
Största hinder för att nå marginal per bil är just nu tiden skulle jag tro. En Tesla som stått ett halvår blir alltid en minusaffär.
Totala vinstmarginalen är minus när de betalar löner, reparationer, lokaler osv.
men vinst på bilarna gör de. men för lite - ännu.
Re: Carla Bil!
Är inte insatt i vad som är normalt, men det går inte jämföra med Teslas nollrönta eller 2% på en ny bil som Tesla spoksrar lånet på.Carlsson skrev: ↑18 okt 2024 14:47Jämfört med KVDs ränta på 8,75% är det ju ändå lite billigare. Men ja, förstår inte heller finansieringen bakom dessa köp. Blir dyra bilar med sån ränta.TorbenTorben skrev: ↑18 okt 2024 10:18Deras "kampanj" ränta på 6,99% känns väl helt malplacerad i nuläget, fattar inte hur någon vill finansiera via dem, rent ocker...pejvic skrev: ↑18 okt 2024 10:03De har snittmarginal på runt 5% på bilarna, dvs 30.000kr på en bil för 600.000.Newgusa skrev: ↑18 okt 2024 09:55Ok. Förstår inte skillnaden mellan marginal vs totalmässigt? Enligt säljaren har dom en marginal mellan vad dom köper in bilen för och vad den slutligen säljs för på ca 40-50tkr. Däremot så prissätts bilarna dagligen där vissa köpts in för högt, ibland flera månader tidigare, marknaden går ner och dom tvingas till en brake even försäljning, enligt säljaren dvs. Minusförsäljning sker nog bara undantagsvis.pejvic skrev: ↑18 okt 2024 09:34
12 månader garanti, trevligt ja - men de säljer mest bilar med nybilsgaranti. Betydligt enklare att felanmäla i appen till Tesla om det uppstår något.
hursomhelst så är Carla en av de få riktigt seriösa handlarna. Det är viktigt för dem att göra rätt mot kund. Sen speglar det sig i resultatet.
De går minus, dvs förlorar på varje bil de säljer till konsument. Inte marginalmässigt men totalmässigt.
Största hinder för att nå marginal per bil är just nu tiden skulle jag tro. En Tesla som stått ett halvår blir alltid en minusaffär.
Totala vinstmarginalen är minus när de betalar löner, reparationer, lokaler osv.
men vinst på bilarna gör de. men för lite - ännu.
På en ny bil som tappar 150-200K på 2-3 år är värdeminsningen ändå dubbelt så stor som ränteutgiften även om man lånar för huvuddelen av kostnaden…
Googlade snabbt ”billån” och hittade nordea banks hemsida. 6% verkar intrnspeciellt dåligt jfrt med banken.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
- Inlägg: 72
- Blev medlem: 20 aug 2024 13:40
Re: Carla Bil!
Är du inte ämne för lyxfällan och har ordning på din ekonomi så kan du låna runt 4% hos valfri bank. Fler och fler bilhandlare har insett att man inte kan göra stora vinster på finansiering, kommer nog krävas 0% hos de flesta återförsäljare snart om man ska kunna sälja sina överprisade bilar till privatmarknaden.AAKEE skrev: ↑18 okt 2024 14:55Är inte insatt i vad som är normalt, men det går inte jämföra med Teslas nollrönta eller 2% på en ny bil som Tesla spoksrar lånet på.Carlsson skrev: ↑18 okt 2024 14:47Jämfört med KVDs ränta på 8,75% är det ju ändå lite billigare. Men ja, förstår inte heller finansieringen bakom dessa köp. Blir dyra bilar med sån ränta.TorbenTorben skrev: ↑18 okt 2024 10:18Deras "kampanj" ränta på 6,99% känns väl helt malplacerad i nuläget, fattar inte hur någon vill finansiera via dem, rent ocker...pejvic skrev: ↑18 okt 2024 10:03De har snittmarginal på runt 5% på bilarna, dvs 30.000kr på en bil för 600.000.Newgusa skrev: ↑18 okt 2024 09:55
Ok. Förstår inte skillnaden mellan marginal vs totalmässigt? Enligt säljaren har dom en marginal mellan vad dom köper in bilen för och vad den slutligen säljs för på ca 40-50tkr. Däremot så prissätts bilarna dagligen där vissa köpts in för högt, ibland flera månader tidigare, marknaden går ner och dom tvingas till en brake even försäljning, enligt säljaren dvs. Minusförsäljning sker nog bara undantagsvis.
Största hinder för att nå marginal per bil är just nu tiden skulle jag tro. En Tesla som stått ett halvår blir alltid en minusaffär.
Totala vinstmarginalen är minus när de betalar löner, reparationer, lokaler osv.
men vinst på bilarna gör de. men för lite - ännu.
På en ny bil som tappar 150-200K på 2-3 år är värdeminsningen ändå dubbelt så stor som ränteutgiften även om man lånar för huvuddelen av kostnaden…
Googlade snabbt ”billån” och hittade nordea banks hemsida. 6% verkar intrnspeciellt dåligt jfrt med banken.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9338
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Carla Bil!
4% utan annan säkerhet än en bil?TorbenTorben skrev: ↑18 okt 2024 15:22Är du inte ämne för lyxfällan och har ordning på din ekonomi så kan du låna runt 4% hos valfri bank. Fler och fler bilhandlare har insett att man inte kan göra stora vinster på finansiering, kommer nog krävas 0% hos de flesta återförsäljare snart om man ska kunna sälja sina överprisade bilar till privatmarknaden.AAKEE skrev: ↑18 okt 2024 14:55Är inte insatt i vad som är normalt, men det går inte jämföra med Teslas nollrönta eller 2% på en ny bil som Tesla spoksrar lånet på.Carlsson skrev: ↑18 okt 2024 14:47Jämfört med KVDs ränta på 8,75% är det ju ändå lite billigare. Men ja, förstår inte heller finansieringen bakom dessa köp. Blir dyra bilar med sån ränta.TorbenTorben skrev: ↑18 okt 2024 10:18Deras "kampanj" ränta på 6,99% känns väl helt malplacerad i nuläget, fattar inte hur någon vill finansiera via dem, rent ocker...pejvic skrev: ↑18 okt 2024 10:03
De har snittmarginal på runt 5% på bilarna, dvs 30.000kr på en bil för 600.000.
Största hinder för att nå marginal per bil är just nu tiden skulle jag tro. En Tesla som stått ett halvår blir alltid en minusaffär.
Totala vinstmarginalen är minus när de betalar löner, reparationer, lokaler osv.
men vinst på bilarna gör de. men för lite - ännu.
På en ny bil som tappar 150-200K på 2-3 år är värdeminsningen ändå dubbelt så stor som ränteutgiften även om man lånar för huvuddelen av kostnaden…
Googlade snabbt ”billån” och hittade nordea banks hemsida. 6% verkar intrnspeciellt dåligt jfrt med banken.
Vårt bolån med 40% belåning ligger inte mycket under 4%
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Carla Bil!
Faller in under kategorin ”har god ordning i finanserna” men SEB bjuder på 6.75% från och med 1/11 på sitt Blanco/Privatlån, hur lyckas du med 4%? Har 3.86% på mitt 3-månaders.TorbenTorben skrev: ↑18 okt 2024 15:22Är du inte ämne för lyxfällan och har ordning på din ekonomi så kan du låna runt 4% hos valfri bank. Fler och fler bilhandlare har insett att man inte kan göra stora vinster på finansiering, kommer nog krävas 0% hos de flesta återförsäljare snart om man ska kunna sälja sina överprisade bilar till privatmarknaden.AAKEE skrev: ↑18 okt 2024 14:55Är inte insatt i vad som är normalt, men det går inte jämföra med Teslas nollrönta eller 2% på en ny bil som Tesla spoksrar lånet på.Carlsson skrev: ↑18 okt 2024 14:47Jämfört med KVDs ränta på 8,75% är det ju ändå lite billigare. Men ja, förstår inte heller finansieringen bakom dessa köp. Blir dyra bilar med sån ränta.TorbenTorben skrev: ↑18 okt 2024 10:18Deras "kampanj" ränta på 6,99% känns väl helt malplacerad i nuläget, fattar inte hur någon vill finansiera via dem, rent ocker...pejvic skrev: ↑18 okt 2024 10:03
De har snittmarginal på runt 5% på bilarna, dvs 30.000kr på en bil för 600.000.
Största hinder för att nå marginal per bil är just nu tiden skulle jag tro. En Tesla som stått ett halvår blir alltid en minusaffär.
Totala vinstmarginalen är minus när de betalar löner, reparationer, lokaler osv.
men vinst på bilarna gör de. men för lite - ännu.
På en ny bil som tappar 150-200K på 2-3 år är värdeminsningen ändå dubbelt så stor som ränteutgiften även om man lånar för huvuddelen av kostnaden…
Googlade snabbt ”billån” och hittade nordea banks hemsida. 6% verkar intrnspeciellt dåligt jfrt med banken.
Re: Carla Bil!
Hela iden med att 6% är en stöld är lite befängd.Newgusa skrev: ↑18 okt 2024 17:24Faller in under kategorin ”har god ordning i finanserna” men SEB bjuder på 6.75% från och med 1/11 på sitt Blanco/Privatlån, hur lyckas du med 4%? Har 3.86% på mitt 3-månaders.TorbenTorben skrev: ↑18 okt 2024 15:22Är du inte ämne för lyxfällan och har ordning på din ekonomi så kan du låna runt 4% hos valfri bank. Fler och fler bilhandlare har insett att man inte kan göra stora vinster på finansiering, kommer nog krävas 0% hos de flesta återförsäljare snart om man ska kunna sälja sina överprisade bilar till privatmarknaden.AAKEE skrev: ↑18 okt 2024 14:55Är inte insatt i vad som är normalt, men det går inte jämföra med Teslas nollrönta eller 2% på en ny bil som Tesla spoksrar lånet på.Carlsson skrev: ↑18 okt 2024 14:47Jämfört med KVDs ränta på 8,75% är det ju ändå lite billigare. Men ja, förstår inte heller finansieringen bakom dessa köp. Blir dyra bilar med sån ränta.TorbenTorben skrev: ↑18 okt 2024 10:18
Deras "kampanj" ränta på 6,99% känns väl helt malplacerad i nuläget, fattar inte hur någon vill finansiera via dem, rent ocker...
På en ny bil som tappar 150-200K på 2-3 år är värdeminsningen ändå dubbelt så stor som ränteutgiften även om man lånar för huvuddelen av kostnaden…
Googlade snabbt ”billån” och hittade nordea banks hemsida. 6% verkar intrnspeciellt dåligt jfrt med banken.
Kollade flera banker, hemsidans första förslag är inte under 6% någonstans.
Det är klart det går belåna huset och få ett bättre pris, men det känns inte riktigt jämförbart med att gå till en bilfirma och låna vid köpet.
Audi erbjuder från 0.95% men maximalt 36 månader - sen blir det nog dyrt.
Som det dessutom blir hos Tesla när lånetiden är över på en Ny Tesla om den inte är avbetald.
Jag tycker Carlas ränteerbjudande ser rätt okey ut, jfrt med första förslaget på bankernas hemsidor.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Carla Bil!
Jag säger inget om hur räntan ligger i relation till annat. Men personligen tycker jag att 6% ränta för att köpa bil är på tok för högt. Det är för mycket pengar.
Köpa en MY för 450’ på Carla och betala 81’ i ränta. Det blir en dyr bil. 531’ eller 507’ efter ränteavdrag. Såklart mycket mer ekonomiskt än att köpa en ny sett till TCO men ändå. 6% är i alla fall mycket bättre än 8,75%. Där får du betala 507’ (475’ efter ränteavdrag) för en bil du gett 400’ för.
Vet inte exakt hur mycket det skiljer i pris mellan Carla och KVD men det kanske inte blir så mycket dyrare att köpa och finansiera via Carla än att välja hitta en likvärdig bil på KVD.
Köpa en MY för 450’ på Carla och betala 81’ i ränta. Det blir en dyr bil. 531’ eller 507’ efter ränteavdrag. Såklart mycket mer ekonomiskt än att köpa en ny sett till TCO men ändå. 6% är i alla fall mycket bättre än 8,75%. Där får du betala 507’ (475’ efter ränteavdrag) för en bil du gett 400’ för.
Vet inte exakt hur mycket det skiljer i pris mellan Carla och KVD men det kanske inte blir så mycket dyrare att köpa och finansiera via Carla än att välja hitta en likvärdig bil på KVD.
Re: Carla Bil!
Givet hur förbannat svårt det kan vara att ha att göra med en vanlig bank kan jag förstå att folk väljer en dyrare ränta för att få till lånet. När vi skulle köpa vår bil ville vi ha ett lån på den och vi ville ta det genom vår vanliga bank. Det tog 2 månader att lösa och en jädra massa strul runt det hela. Jag fick hota med att flytta allt annat vi har hos dem för att någon ens skulle bemöda sig ringa tillbaka till oss.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Re: Carla Bil!
Det ligger nog en del i det.
Jag har bara köpt en bil med lån en enda gång i mitt liv, då på en liten del av köpesumman (15%).
Jag finansierade via GE Capital som sattes upp av bilhandlaren.
Ja, jag hade fått bättre villkor hos min bank, men det skulle ta tid och krångel, att ta lånet via bilhandlaren tog ett par minuter och en underskrift, sen betalade jag resten, skrev över min gamla bil på handlaren och körde hem i min nya bil.
Jag har bara köpt en bil med lån en enda gång i mitt liv, då på en liten del av köpesumman (15%).
Jag finansierade via GE Capital som sattes upp av bilhandlaren.
Ja, jag hade fått bättre villkor hos min bank, men det skulle ta tid och krångel, att ta lånet via bilhandlaren tog ett par minuter och en underskrift, sen betalade jag resten, skrev över min gamla bil på handlaren och körde hem i min nya bil.
Re: Carla Bil!
jag vet inte om 6.99% är så svindyrt egentligen. Ett bolån kostar ju runt 4%
man kan liksom inte jämföra med Teslas 0% ränta, vilken är totalt överhajpad.
Såå dyrt blir det inte. En bättre beg Tesla hos Carla kostar runt 350, en Y 100 till.
De flesta runt 350. Worst case så lägger man väl in 30% kontant. (minst 20% är ju lagkrav)
det blir en tusenlapp i månaden i ränta. Några hundra dyrare än om man lånat på bostaden.
Dessutom är väl förhoppningsvis räntan rörlig, det bör man ju kolla. Och det kan inte undgå någon att räntan kommer gå ner rätt mkt framåt. Så det blir ju ännu billigare.
Jag tycker helt klart folk övervärderar den där 0%-räntan. Den är fast. Det är inte så mkt dyrare att ha tex 2.74% idag som är fallande.
Stora pengarna vid nybilsköpet är trots allt andra saker.
Supersmart marknadsföring dock av Tesla som har synat hur mkt folk värdar de där 0%-en.
Mindre kul dock för de som sitter på begagnade Teslabilar som blev ännu dyrare att äga.
Men 6,99% hos Carla är långt från ocker - de har också vissa räntekampanjer även där.
De säljer idag Model3 under 10k mil för under 300.000kr. Det blir totalt ändå helt okej för intressenten att plocka en sån med 6,99.
Den har också garanti.
man kan liksom inte jämföra med Teslas 0% ränta, vilken är totalt överhajpad.
Såå dyrt blir det inte. En bättre beg Tesla hos Carla kostar runt 350, en Y 100 till.
De flesta runt 350. Worst case så lägger man väl in 30% kontant. (minst 20% är ju lagkrav)
det blir en tusenlapp i månaden i ränta. Några hundra dyrare än om man lånat på bostaden.
Dessutom är väl förhoppningsvis räntan rörlig, det bör man ju kolla. Och det kan inte undgå någon att räntan kommer gå ner rätt mkt framåt. Så det blir ju ännu billigare.
Jag tycker helt klart folk övervärderar den där 0%-räntan. Den är fast. Det är inte så mkt dyrare att ha tex 2.74% idag som är fallande.
Stora pengarna vid nybilsköpet är trots allt andra saker.
Supersmart marknadsföring dock av Tesla som har synat hur mkt folk värdar de där 0%-en.
Mindre kul dock för de som sitter på begagnade Teslabilar som blev ännu dyrare att äga.
Men 6,99% hos Carla är långt från ocker - de har också vissa räntekampanjer även där.
De säljer idag Model3 under 10k mil för under 300.000kr. Det blir totalt ändå helt okej för intressenten att plocka en sån med 6,99.
Den har också garanti.
Re: Carla Bil!
Säg att man köper en 2023a med 2-3k på mätaren för 100k under nypris via Carla, är det värt det mot den högre räntan samt att man trots allt får en äldre bil?
Eller skiljer det mer än så mot nypris?
Eller skiljer det mer än så mot nypris?
Re: Carla Bil!
Värdeminskningen är det inte många som tänker på när de köper ny Tesla…
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Re: Carla Bil!
Det skiljer sig lite mer än 100 om man räknar med att de ger med v-hjul mm.
Jo det är nog värt om man tänker sig ha bilen 1-2 år tex. Man slipper ju första värdeminskingen.
(det händer mkt på elbilsmarknaden och många som tänker sig ha bilen 7-8år verkar vilja byta fortare än de tror initialt)
Ju mindre man lånar till 6,99 desto mer värt blir det.
De allra flesta som köper en beg tesla har ju ändå något hemma att sälja....
Men om man är säker på att ha bilen mer än 5år så skulle man nog kunna föredra en ny.