Jag har som tidigare skrivits snöat in mig på MYP trots att LR AWD kanske är lite förnuftigare, speciellt som vinterbil. Jag bor i Dalarna, mycket snö och stundtals djupa ishål. Ni som bor norröver och kör MYP, hur upplever ni att det funkar med den låga markfrigången eller rent allmänt? Har absolut tänkt skaffa ett par 19” vinterdäck med hög profil vilket borde hjälpa en hel del.
Man ska väl inte behöva vara tvungen att Polestara?
Haft MYP i ett år före plaiden. Inga problem vintertid med massa snö heller. Bor i Västerås. Körde på 19” från LR. Ge fan i polestar IMG_8090.jpeg
Klart jag ska. Tack, man vill gärna höra från någon som har riktig erfarenhet av den svenska vintern.
Haft en MY RWD också, den funkar men fyrhjulsdriften är ju snäppet vassare på branta backar och mycket snö. Men även den var i det närmaste exemplarisk.
Den vintern jag hade MYPen var det en jävla vinter också. Massa snö och kyla, körde den till Norge i -15 utan problem.
Haft MYP i ett år före plaiden. Inga problem vintertid med massa snö heller. Bor i Västerås. Körde på 19” från LR. Ge fan i polestar IMG_8090.jpeg
Klart jag ska. Tack, man vill gärna höra från någon som har riktig erfarenhet av den svenska vintern.
Haft en MY RWD också, den funkar men fyrhjulsdriften är ju snäppet vassare på branta backar och mycket snö. Men även den var i det närmaste exemplarisk.
Den vintern jag hade MYPen var det en jävla vinter också. Massa snö och kyla, körde den till Norge i -15 utan problem.
Ok. Inga problem med att isklumpar och annat skit slår mot underredet pga den är så låg? Fyrhjulsdriften förstår jag är grym men just frigången. Hade en Subaru Impreza förut som hade fantastisk 4WD men den var så låg att den nästan planade på djupsnön. Köpte sen en XC60 som var som en stridsvagn i jämförelse.
Haft MYP i ett år före plaiden. Inga problem vintertid med massa snö heller. Bor i Västerås. Körde på 19” från LR. Ge fan i polestar IMG_8090.jpeg
Klart jag ska. Tack, man vill gärna höra från någon som har riktig erfarenhet av den svenska vintern.
Haft en MY RWD också, den funkar men fyrhjulsdriften är ju snäppet vassare på branta backar och mycket snö. Men även den var i det närmaste exemplarisk.
Den vintern jag hade MYPen var det en jävla vinter också. Massa snö och kyla, körde den till Norge i -15 utan problem.
Ok. Inga problem med att isklumpar och annat skit slår mot underredet pga den är så låg? Fyrhjulsdriften förstår jag är grym men just frigången. Hade en Subaru Impreza förut som hade fantastisk 4WD men den var så låg att den nästan planade på djupsnön. Köpte sen en XC60 som var som en stridsvagn i jämförelse.
Det är ingen jättestor skillnad mellan MYP och MYLR i hur låga de är.
Jag har mätt min P från 2022 och en kompis Berlinbyggda LR från 2023, och det skiljer bara 10 mm fram och 22 mm bak när bilarna står på identiska hjul. Jag mätte från skärmkanten mitt över hjulen och ner till golvet. Alltså vid fram och bakaxeln.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Jag har som tidigare skrivits snöat in mig på MYP trots att LR AWD kanske är lite förnuftigare, speciellt som vinterbil. Jag bor i Dalarna, mycket snö och stundtals djupa ishål. Ni som bor norröver och kör MYP, hur upplever ni att det funkar med den låga markfrigången eller rent allmänt? Har absolut tänkt skaffa ett par 19” vinterdäck med hög profil vilket borde hjälpa en hel del. [...
I väntan på mer feedback så verkar det finnas ca 5-6 sidor skrivet i 2 äldre trådar ifall det skulle kunna vara av intresse.
Du hittar dom långt upp i träfflistan om du matar in det här i Google:
site:teslaclubsweden.se myp vinter
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
Har en MY LR, läste av en händelse instruktionsboken häromdagen, och om jag inte missminner mig angavs det ca 15 mm som skillnad i markfrigång mor MYP.
Båda modellerna har helt slät undersida, samma hjulhus etc, så jag kan inte se att MYP skulle vara en sämre vinterbil på något vis, 15 mm mindre markfrigång är ju extremt marginellt.
Så jag skulle inte avstå MYP pga markfrigång -15 mm, när det kräkssnöar är det nog andra faktorer än 15 mm som "jäklas"
Zeekr 7X beställd
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20" (såld)
Vill du ha en fjädringsmässigt komfortabel bil som samtidigt är väldigt ljudnivåkomfortabel i kupén, så är Polestar 3 oslagbar jämfört med Model Y, det är inte ens en debatt. natt och dag. Sen är jag mycket tveksam till att inte kunna slå av ”en pedals körning” i Tesla vintertid, det är en trafikfara! Men det går, som jag förstår att lösa med SEXY knappar? Mitt förslag om du verkligen vill ha Model Y är att vänta på faceliften, också kallad Juniper. Om den blir lika mkt bättre som nuvarande Model Y, på samma sätt som Model 3 Highland blev mot gamla Model 3, så kommer nya Juniper bli riktigt bra.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Saknar ställbar regen
Den bygger snömodd i hjulhusen
Den bygger snömodd på bagageluckan under spoilern
Fälgarna, kör original 21 tums, bygger snömodd på inre fälgbanan. Inget problem så länga men inte pillar där.
Markfrigången tånker jag inte på annat än när främre stånkskydden skrapar i. De har säkert sammal längd som på vanlig MY.
Nu förmodar jag att endast 1:an är Teslaspecific för resten ger mig deja vu, och den är ändå inte MYP specifik.
Jag har som tidigare skrivits snöat in mig på MYP trots att LR AWD kanske är lite förnuftigare, speciellt som vinterbil. Jag bor i Dalarna, mycket snö och stundtals djupa ishål. Ni som bor norröver och kör MYP, hur upplever ni att det funkar med den låga markfrigången eller rent allmänt? Har absolut tänkt skaffa ett par 19” vinterdäck med hög profil vilket borde hjälpa en hel del. [...
I väntan på mer feedback så verkar det som det finns 2 trådar med ca 5-6 sidor skrivet i äldre trådar ifall det skulle kunna vara av intresse.
Du hittar dom långt upp i träfflistan om du matar in det här i Google:
site:teslaclubsweden.se myp vinter
Tack! Gjorde en första slagning innan skapandet av tråden och fick noll träffar. Provar igen.
Vill du ha en fjädringsmässigt komfortabel bil som samtidigt är väldigt ljudnivåkomfortabel i kupén, så är Polestar 3 oslagbar jämfört med Model Y, det är inte ens en debatt. natt och dag. Sen är jag mycket tveksam till att inte kunna slå av ”en pedals körning” i Tesla vintertid, det är en trafikfara! Men det går, som jag förstår att lösa med SEXY knappar? Mitt förslag om du verkligen vill ha Model Y är att vänta på faceliften, också kallad Juniper. Om den blir lika mkt bättre som nuvarande Model Y, på samma sätt som Model 3 Highland blev mot gamla Model 3, så kommer nya Juniper bli riktigt bra.
Saknar ställbar regen
Den bygger snömodd i hjulhusen
Den bygger snömodd på bagageluckan under spoilern
Fälgarna, kör original 21 tums, bygger snömodd på inre fälgbanan. Inget problem så länga men inte pillar där.
Markfrigången tånker jag inte på annat än när främre stånkskydden skrapar i. De har säkert sammal längd som på vanlig MY.
Nu förmodar jag att endast 1:an är Teslaspecific för resten ger mig deja vu, och den är ändå inte MYP specifik.
Trodde absolut man kunde ställa regen’n, low, standard? Årsmodellskillnad?