Model Y performance som vinterbil?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Newgusa

Model Y performance som vinterbil?

Inlägg av Newgusa »

Hej!

Jag har som tidigare skrivits snöat in mig på MYP trots att LR AWD kanske är lite förnuftigare, speciellt som vinterbil. Jag bor i Dalarna, mycket snö och stundtals djupa ishål. Ni som bor norröver och kör MYP, hur upplever ni att det funkar med den låga markfrigången eller rent allmänt? Har absolut tänkt skaffa ett par 19” vinterdäck med hög profil vilket borde hjälpa en hel del.

Man ska väl inte behöva vara tvungen att Polestara😁😱?

Tack för svar

Nicklas
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Model Y performance som vinterbil?

Inlägg av NEO »

Haft MYP i ett år före plaiden. Inga problem vintertid med massa snö heller. Bor i Västerås. Körde på 19” från LR. Ge fan i polestar :D
IMG_8090.jpeg
Newgusa

Inlägg av Newgusa »

NEO skrev: 19 okt 2024 09:54
Haft MYP i ett år före plaiden. Inga problem vintertid med massa snö heller. Bor i Västerås. Körde på 19” från LR. Ge fan i polestar :D IMG_8090.jpeg
Klart jag ska😅👌. Tack, man vill gärna höra från någon som har riktig erfarenhet av den svenska vintern🙏.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Inlägg av NEO »

Newgusa skrev: 19 okt 2024 10:12
Haft MYP i ett år före plaiden. Inga problem vintertid med massa snö heller. Bor i Västerås. Körde på 19” från LR. Ge fan i polestar :D IMG_8090.jpeg
Klart jag ska😅👌. Tack, man vill gärna höra från någon som har riktig erfarenhet av den svenska vintern🙏.
Haft en MY RWD också, den funkar men fyrhjulsdriften är ju snäppet vassare på branta backar och mycket snö. Men även den var i det närmaste exemplarisk.

Den vintern jag hade MYPen var det en jävla vinter också. Massa snö och kyla, körde den till Norge i -15 utan problem.
Newgusa

Inlägg av Newgusa »

NEO skrev: 19 okt 2024 10:35
Haft en MY RWD också, den funkar men fyrhjulsdriften är ju snäppet vassare på branta backar och mycket snö. Men även den var i det närmaste exemplarisk.

Den vintern jag hade MYPen var det en jävla vinter också. Massa snö och kyla, körde den till Norge i -15 utan problem.
Ok👍. Inga problem med att isklumpar och annat skit slår mot underredet pga den är så låg? Fyrhjulsdriften förstår jag är grym men just frigången. Hade en Subaru Impreza förut som hade fantastisk 4WD men den var så låg att den nästan planade på djupsnön. Köpte sen en XC60 som var som en stridsvagn i jämförelse.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Newgusa skrev: 19 okt 2024 10:39
NEO skrev: 19 okt 2024 10:35

Ok👍. Inga problem med att isklumpar och annat skit slår mot underredet pga den är så låg? Fyrhjulsdriften förstår jag är grym men just frigången. Hade en Subaru Impreza förut som hade fantastisk 4WD men den var så låg att den nästan planade på djupsnön. Köpte sen en XC60 som var som en stridsvagn i jämförelse.
Det är ingen jättestor skillnad mellan MYP och MYLR i hur låga de är.
Jag har mätt min P från 2022 och en kompis Berlinbyggda LR från 2023, och det skiljer bara 10 mm fram och 22 mm bak när bilarna står på identiska hjul. Jag mätte från skärmkanten mitt över hjulen och ner till golvet. Alltså vid fram och bakaxeln.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Newgusa skrev: 19 okt 2024 09:49
Jag har som tidigare skrivits snöat in mig på MYP trots att LR AWD kanske är lite förnuftigare, speciellt som vinterbil. Jag bor i Dalarna, mycket snö och stundtals djupa ishål. Ni som bor norröver och kör MYP, hur upplever ni att det funkar med den låga markfrigången eller rent allmänt? Har absolut tänkt skaffa ett par 19” vinterdäck med hög profil vilket borde hjälpa en hel del. [...
I väntan på mer feedback så verkar det finnas ca 5-6 sidor skrivet i 2 äldre trådar ifall det skulle kunna vara av intresse.

Du hittar dom långt upp i träfflistan om du matar in det här i Google:

site:teslaclubsweden.se myp vinter
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Strebern
Teslaägare

Inlägg av Strebern »

Har en MY LR, läste av en händelse instruktionsboken häromdagen, och om jag inte missminner mig angavs det ca 15 mm som skillnad i markfrigång mor MYP.

Båda modellerna har helt slät undersida, samma hjulhus etc, så jag kan inte se att MYP skulle vara en sämre vinterbil på något vis, 15 mm mindre markfrigång är ju extremt marginellt.

Så jag skulle inte avstå MYP pga markfrigång -15 mm, när det kräkssnöar är det nog andra faktorer än 15 mm som "jäklas"
Zeekr 7X beställd
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20" (såld)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Vill du ha en fjädringsmässigt komfortabel bil som samtidigt är väldigt ljudnivåkomfortabel i kupén, så är Polestar 3 oslagbar jämfört med Model Y, det är inte ens en debatt. natt och dag. Sen är jag mycket tveksam till att inte kunna slå av ”en pedals körning” i Tesla vintertid, det är en trafikfara! Men det går, som jag förstår att lösa med SEXY knappar? Mitt förslag om du verkligen vill ha Model Y är att vänta på faceliften, också kallad Juniper. Om den blir lika mkt bättre som nuvarande Model Y, på samma sätt som Model 3 Highland blev mot gamla Model 3, så kommer nya Juniper bli riktigt bra.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Lurkern

Inlägg av Lurkern »

Har en MYP och hsr fyra gnäll på vintern:

Saknar ställbar regen
Den bygger snömodd i hjulhusen
Den bygger snömodd på bagageluckan under spoilern
Fälgarna, kör original 21 tums, bygger snömodd på inre fälgbanan. Inget problem så länga men inte pillar där.

Markfrigången tånker jag inte på annat än när främre stånkskydden skrapar i. De har säkert sammal längd som på vanlig MY.

Nu förmodar jag att endast 1:an är Teslaspecific för resten ger mig deja vu, och den är ändå inte MYP specifik.
Newgusa

Inlägg av Newgusa »

SwedishAdvocate skrev: 19 okt 2024 13:38
Newgusa skrev: 19 okt 2024 09:49
Jag har som tidigare skrivits snöat in mig på MYP trots att LR AWD kanske är lite förnuftigare, speciellt som vinterbil. Jag bor i Dalarna, mycket snö och stundtals djupa ishål. Ni som bor norröver och kör MYP, hur upplever ni att det funkar med den låga markfrigången eller rent allmänt? Har absolut tänkt skaffa ett par 19” vinterdäck med hög profil vilket borde hjälpa en hel del. [...
I väntan på mer feedback så verkar det som det finns 2 trådar med ca 5-6 sidor skrivet i äldre trådar ifall det skulle kunna vara av intresse.

Du hittar dom långt upp i träfflistan om du matar in det här i Google:

site:teslaclubsweden.se myp vinter
Tack! Gjorde en första slagning innan skapandet av tråden och fick noll träffar. Provar igen.
Newgusa

Inlägg av Newgusa »

HelectriC skrev: 20 okt 2024 06:23
Vill du ha en fjädringsmässigt komfortabel bil som samtidigt är väldigt ljudnivåkomfortabel i kupén, så är Polestar 3 oslagbar jämfört med Model Y, det är inte ens en debatt. natt och dag. Sen är jag mycket tveksam till att inte kunna slå av ”en pedals körning” i Tesla vintertid, det är en trafikfara! Men det går, som jag förstår att lösa med SEXY knappar? Mitt förslag om du verkligen vill ha Model Y är att vänta på faceliften, också kallad Juniper. Om den blir lika mkt bättre som nuvarande Model Y, på samma sätt som Model 3 Highland blev mot gamla Model 3, så kommer nya Juniper bli riktigt bra.
Tack, det lutar starkt åt det ja.
Newgusa

Inlägg av Newgusa »

Lurkern skrev: 20 okt 2024 09:25
Har en MYP och hsr fyra gnäll på vintern:

Saknar ställbar regen
Den bygger snömodd i hjulhusen
Den bygger snömodd på bagageluckan under spoilern
Fälgarna, kör original 21 tums, bygger snömodd på inre fälgbanan. Inget problem så länga men inte pillar där.

Markfrigången tånker jag inte på annat än när främre stånkskydden skrapar i. De har säkert sammal längd som på vanlig MY.

Nu förmodar jag att endast 1:an är Teslaspecific för resten ger mig deja vu, och den är ändå inte MYP specifik.
Trodde absolut man kunde ställa regen’n, low, standard? Årsmodellskillnad?
Lurkern

Inlägg av Lurkern »

Fanns för några år sedan
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Lurkern skrev: 20 okt 2024 12:15
Fanns för några år sedan
Inte på Model Y vad jag vet.
Inget jag saknar heller.

Möjligen går det i Track Mode?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

mikebike skrev: 20 okt 2024 14:06
Fanns för några år sedan
Inget jag saknar heller.

Stänger man av i track mode så är väl även en del viktiga assistentsystem avstängda eller minns jag fel där?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

HelectriC skrev: 20 okt 2024 14:31
mikebike skrev: 20 okt 2024 14:06
Fanns för några år sedan
Inget jag saknar heller.

Stänger man av i track mode så är väl även en del viktiga assistentsystem avstängda eller minns jag fel där?
Det är valbart i "track mode" menyn.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Skriv svar