Bra beskrivet hur det har varit att vara långvarig Teslaägare.ermase skrev: ↑16 okt 2024 17:03Mycket bra skrivet. Man kan absolut kritisera IF Metall en hel del i denna konflikt. Riktigt dåligt skött helt enkelt. Men det överlägset största problemet är Elon Musk och därmed även Tesla. På 7 år har jag gått från att vara stolt Teslaägare till att idag be om ursäkt för att jag fortfarande kör Tesla. I princip enbart på grund av Elon.backe skrev: ↑16 okt 2024 14:59Jag önskar inte att det går illa för ett Tesla som tar ansvar för personal och samhällen man verkar i, men det är tyvärr helt främmande för Elon Musk.Nicke Nyfiken skrev: ↑16 okt 2024 14:31Och när jag läser dina inlägg så slås jag av att det viktigaste av allt är att det går illa för Tesla. Oavsett om det handlar om strejken eller andra områden.backe skrev: ↑16 okt 2024 14:11När jag läser den här tråden så slås jag av hur otroligt oberörda Tesla verkar vara av den här strejken enligt bl.a. dig samtidigt som konsensus är att facket ska blåsa av strejken. Om den inte påverkar alls, låt Metall hållas då så länge dom vill, alla nöjda?Nicke Nyfiken skrev: ↑16 okt 2024 13:48
Tror inte det är något problem av betydelse för Tesla
Med ett pris kring 4 kr/kWh som Teslaägare har, så lär de knappt tjäna några pengar av betydelse och ingen stor ekonomisk påverkan på totalen om det dröjer lite innan de börjar användas. Investeringen är gjord och finns kvar.
Tror Tesla mer ser utbyggnaden av SuC som viktigt i längden, för att kunna fortsätta sälja elbilar i framtiden. Köer och allmänt strul med snabbladdning gör att folk drar sig för att byta till elbil.
Men det drabbar alla märken eftersom SuC är öppen för alla elbilar. Så ingen ko på isen för just Tesla, skulle jag gissa.
Vi har olika syn på saker och ting. Det är inte konstigate än så.
Hade Metall haft en majoritet av de anställda på Tesla i ryggen hade jag stöttat strejken. Men denna konflikten handlar inte om de anställda, utan helt andra saker. Och det är bara tragiskt att Metall är så tondöva att de ställer till det mer för folk som inte har med konflikten att göra, än för TMS.
Tror du på allvar att det är ett stort problem för Tesla att deras nybyggda SuC inte har blivit inkopplade?
Överlag var jag nöjd med min Tesla även om jag troligen aldrig kommer köpa en till, företaget har jag inte mycket över för i dagsläget(tyvärr, vill tycka bra om det) då det som vanligt är ledningen som visar hur man ska bete sig och det brukar sprida sig ned i organisationen, Elon är ett väldigt dåligt föredöme enligt mig på de flesta punkter. Jag blev ljugen för vid flera tillfällen när jag hade kontakt med personal på Tesla Sverige på ett sätt som jag aldrig varit med om vid kontakter med andra stora företag.
Sen är det relativt svårt att när man har en arbetsgivare som har ett facit att göra sig av med allt och alla som är obekväma att förvänta sig att många ska våga riskera sitt levebröd med allt vad det innebär och ställa sig mot denna gigant som uppenbarligen är beredd att ta till alla metoder för att få som man vill. Detta är ett känt faktum i många situationer där man är i en beroendesituation och har framkommit i flera vittnesmål från bl.a. anställda vid Tesla, Twitter och SpaceX. Elon själv var ganska tydlig under våren med att han gärna sparkar en hel avdelning för att en person inte lyder hans exakta order, tveksamt om jag skulle vilja sticka ut huvudet där frivilligt...
https://www.theverge.com/2023/8/16/2383 ... the-giants
Jag hade ingen åsikt huruvida det var ett stort problem för Tesla, jag reflekterade bara över att allt verkar ha noll betydelse samtidigt som samma personer som uttrycker detta vill att konflikten ska sluta. Förstår inte hur den här tråden kan vara så lång när konflikten inte berör någon?
Jag har 2 Model S kvar idag som jag gillar skarpt och är väl uppe i totalt ca 45000 Teslamil. Under dessa mil/år har jag haft några mer eller mindre omfattande diskussioner/dispyter med Tesla. Dels med lokala chefer på respektive verkstad men också i något fall med sverigecheferna. Det jag sett och upplevt under dessa kontakter har varit skrämmande avseende företagskultur och hur medarbetare förväntas bete sig och vad de ska svara. Jag har oftast haft mer kunskap och information än vad säljarna, servicepersonalen, cheferna och teknikerna har haft, men de lyssnar i princip aldrig eller erkänner att de inte har koll. Känslan är att de står och ljuger en rakt upp i ansiktet.
Har även en bekant i USA som under några år jobbade år Tesla när de fortfarande var ganska små så han hade förmånen att jobba ganska nära Elon. Hans erfarenheter av Tesla och Elon var extremt dåliga redan då för ganska många år sedan ( minst 10 år).
Jag har kört Tesla i 9 år och det har verkligen gått från riktigt kul till en bedrövelse. Men jag ber ännu inte om ursäkt för att jag kör Tesla. Det är en bil för mig, ingen kult och jag har aldrig gillat Elon. En riktig kuf i mina ögon redan från början. Men det har utvecklats till något annat mycket värre på senare år.
Känner även igen mig i din beskrivning av diskussioner/dispyter med Tesla. Hade en diskussion med en SC-chef. Det var flera personer inblandade och det märktes tydligt att vissa anställda var rädda för chefen. Han betedde sig riktigt illa mot både mig och personalen. Om det sedan är pga "order" från Elon eller bara beror på att han var sådan som person låter jag vara osagt. När jag gick ut till parkeringen för att köra hem smög det ut en tekniker från verkstaden och bad om ursäkt för chefens beteende. Han förklarade att han själv var nyanställda och inte kunde gå emot chefen för att hjälpa mig.
Men med det sagt stödjer jag inte IF Metall med automatik. Deras konflikten handlar om något helt annat än de anställda på Tesla.
Och jag tror inte att de nybyggda SuC som inte blivit inkopplade påverkar Tesla lika mycket som det påverkar alla Sveriges elbilsägare, vilket var grunden för denna diskussionen.