ID7: Batteri procent sjunker när bilen börjar ladda?!

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 500
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

ID7: Batteri procent sjunker när bilen börjar ladda?!

Inlägg av P_EL »

När min far börjar ladda sin ID7 händer det ofta att batteriprocent som visas sjunker med 5-6%. Typ bilen visar 89%, han sätter i sladden och bilen visar då 83%. Verkar främst ske när batteriet är hyfsat fullt. Någon som kan förklara fenomenet? Eller är det mjukvaran som buggar?
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5806
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: ID7: Batteri procent sjunker när bilen börjar ladda?!

Inlägg av AAKEE »

P_EL skrev: 19 okt 2024 17:13
När min far börjar ladda sin ID7 händer det ofta att batteriprocent som visas sjunker med 5-6%. Typ bilen visar 89%, han sätter i sladden och bilen visar då 83%. Verkar främst ske när batteriet är hyfsat fullt. Någon som kan förklara fenomenet? Eller är det mjukvaran som buggar?
Mjukvara, det är inte batteriet.

Antingen uppdaterar bilen SOC precis när laddningen kopplas i och den tidigare visade var fel, eller så buggar något annat.

VW och mjukvaror mixar väl sådär?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
BEV[e-Rage]
Inlägg: 574
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: ID7: Batteri procent sjunker när bilen börjar ladda?!

Inlägg av BEV[e-Rage] »

P_EL skrev: 19 okt 2024 17:13
När min far börjar ladda sin ID7 händer det ofta att batteriprocent som visas sjunker med 5-6%. Typ bilen visar 89%, han sätter i sladden och bilen visar då 83%. Verkar främst ske när batteriet är hyfsat fullt. Någon som kan förklara fenomenet? Eller är det mjukvaran som buggar?
Jo, det har jag även sett på ID.3 fast med några få %. Dessutom visar den ibland högre SoC än vad laddning stoppade med, tex om laddningen avbröts vid 80% så kan den visa 83% när man senare åker iväg. Jag har dock ännu inte sett den visa över 100% efter en fullladdning.. :lol:
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5806
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: ID7: Batteri procent sjunker när bilen börjar ladda?!

Inlägg av AAKEE »

BEV[e-Rage] skrev: 19 okt 2024 18:53
P_EL skrev: 19 okt 2024 17:13
När min far börjar ladda sin ID7 händer det ofta att batteriprocent som visas sjunker med 5-6%. Typ bilen visar 89%, han sätter i sladden och bilen visar då 83%. Verkar främst ske när batteriet är hyfsat fullt. Någon som kan förklara fenomenet? Eller är det mjukvaran som buggar?
Jo, det har jag även sett på ID.3 fast med några få %. Dessutom visar den ibland högre SoC än vad laddning stoppade med, tex om laddningen avbröts vid 80% så kan den visa 83% när man senare åker iväg. Jag har dock ännu inte sett den visa över 100% efter en fullladdning.. :lol:
Bilen kan inte mäta SOC under en laddning.
(Ej heller under körning).

Så laddning går till så att bilen räknar ut hur mycket den ska ladda utifrån inställd laddningsnivå - nuvarande laddningsnivå miltiplicerat med batteriets estimerade kapaciteten.

Har bilen fel om SOC före laddning pga att den tex kört långt innan och börjar ladda innan den fått mäta SOC blir SOC fel efter laddning.

Har bilen fel om batteriets kapacitet, blir beräkningen fel.


Ser man ofta att SOC blir högre än inställt värde tyder det på att bilen överskattar batteriets kapacitet.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
BEV[e-Rage]
Inlägg: 574
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: ID7: Batteri procent sjunker när bilen börjar ladda?!

Inlägg av BEV[e-Rage] »

AAKEE skrev: 19 okt 2024 20:03
BEV[e-Rage] skrev: 19 okt 2024 18:53
P_EL skrev: 19 okt 2024 17:13
När min far börjar ladda sin ID7 händer det ofta att batteriprocent som visas sjunker med 5-6%. Typ bilen visar 89%, han sätter i sladden och bilen visar då 83%. Verkar främst ske när batteriet är hyfsat fullt. Någon som kan förklara fenomenet? Eller är det mjukvaran som buggar?
Jo, det har jag även sett på ID.3 fast med några få %. Dessutom visar den ibland högre SoC än vad laddning stoppade med, tex om laddningen avbröts vid 80% så kan den visa 83% när man senare åker iväg. Jag har dock ännu inte sett den visa över 100% efter en fullladdning.. :lol:
Bilen kan inte mäta SOC under en laddning.
(Ej heller under körning).

Så laddning går till så att bilen räknar ut hur mycket den ska ladda utifrån inställd laddningsnivå - nuvarande laddningsnivå miltiplicerat med batteriets estimerade kapaciteten.

Har bilen fel om SOC före laddning pga att den tex kört långt innan och börjar ladda innan den fått mäta SOC blir SOC fel efter laddning.

Har bilen fel om batteriets kapacitet, blir beräkningen fel.


Ser man ofta att SOC blir högre än inställt värde tyder det på att bilen överskattar batteriets kapacitet.
Brukar det hjälpa att köra några <10% till 100% AC-laddningar för att se mer korrekta SoC värden?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5806
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: ID7: Batteri procent sjunker när bilen börjar ladda?!

Inlägg av AAKEE »

BEV[e-Rage] skrev: 20 okt 2024 08:57
AAKEE skrev: 19 okt 2024 20:03
BEV[e-Rage] skrev: 19 okt 2024 18:53
P_EL skrev: 19 okt 2024 17:13
När min far börjar ladda sin ID7 händer det ofta att batteriprocent som visas sjunker med 5-6%. Typ bilen visar 89%, han sätter i sladden och bilen visar då 83%. Verkar främst ske när batteriet är hyfsat fullt. Någon som kan förklara fenomenet? Eller är det mjukvaran som buggar?
Jo, det har jag även sett på ID.3 fast med några få %. Dessutom visar den ibland högre SoC än vad laddning stoppade med, tex om laddningen avbröts vid 80% så kan den visa 83% när man senare åker iväg. Jag har dock ännu inte sett den visa över 100% efter en fullladdning.. :lol:
Bilen kan inte mäta SOC under en laddning.
(Ej heller under körning).

Så laddning går till så att bilen räknar ut hur mycket den ska ladda utifrån inställd laddningsnivå - nuvarande laddningsnivå miltiplicerat med batteriets estimerade kapaciteten.

Har bilen fel om SOC före laddning pga att den tex kört långt innan och börjar ladda innan den fått mäta SOC blir SOC fel efter laddning.

Har bilen fel om batteriets kapacitet, blir beräkningen fel.


Ser man ofta att SOC blir högre än inställt värde tyder det på att bilen överskattar batteriets kapacitet.
Brukar det hjälpa att köra några <10% till 100% AC-laddningar för att se mer korrekta SoC värden?
Jag har inte satt mig in i något annat än Tesla alls, men rimligen fungerar BMS ungefär på samma sätt dvs det bör hjälpa BMS att bättre uppskatta batterikapaciteten.

En viktig grej är att bilen bör vila/sova några timmar före avfärd, och efter hemkomst.
Poängen är att SOC är beräknad medan man kör och inte uppmätt.
Kör man tex 100-10% och laddar omedelbart före/efter så får BMS aldrig någon feedback på att den räknar fel.

När man kommer fram tror kanske bilen att det är 10% kvar (vilket vi ser på displayen). Om batteriets kapacitet är mindre än bilen tror kommer det vara lägre, tex 8% och då måste bilen få vila med batteriet helst urkopplat (”sova” på Teslaspråk) för att batteriet ska inta vilospänning och bilen få veta hur mycket ström det egentligen var kvar.

För att feedbacken ska bli korrekt måste den öven få vila/sova efter laddningen så att SOC före avfärd är korrekt.

Många skriver om tex 90-10% eller 100-10% i forum, men de missar den viktiga biten med att låta bilen mäta exakt SOC.

Gör man fel blir det inte speciellt mycket värt, som att testa om man är bra på pilkastning men blunda innan pilen träffar tavlan och aldrig få veta svaret.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 2210
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: ID7: Batteri procent sjunker när bilen börjar ladda?!

Inlägg av tor-ake »

Det är säkert bara ett mjukvarufel eller "egenskap" och inget att oroa sig för.
Men. I mitt huvud, om BMSen går efter en cellspänningstabell (f(ström, spänning, temperatur) = SoC) så innebär en SoC som hoppar ned när man börjar mata på ström att någon eller några celler är felaktiga och inte stiger upp i spänning som de ska.

Men hursomhelst, om batteriet ändå går att ladda upp till 100% sedan, och kapaciteten (verkligt uppmätt räckvidd alternativt att man mäter hur många kWh som går in) stämmer så är det säkert inget verkligt problem, bara bms:ens mjukvara som buggar.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Skriv svar