Torpedväggen dämpar en del av det ljud som kommer framifrån, och främre hjulhusen ligger bortanför torpedväggen. Det hjälper. De bakre hjulhusen ligger precis bakom baksätet, så det läcker in mer ljud därifrån.Bera_n skrev: ↑07 jul 2024 21:25Roligt. Uppfattar jag det rätt att det är mycket fokus på dämpning bak i bilen? Har en LR21 och de ska ju vara tystare från början men har känslan att mycket av vägljudet kommer bakifrån. När jag lastar fullt för resa så känns det biln blir tystare, är ju samma som att isolera.![]()
Så här ljudisolerade jag med gott resultat 2019 performance - update Bilder 20240707
Moderator: Redaktion
Re: Så här ljudisolerade jag med gott resultat 2019 performance - update Bilder 20240707
Music is like vintage wine. It keeps getting better over the years,
if those who made it knew how to make it right.
Kör: Tesla Model 3 LR -22
Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
if those who made it knew how to make it right.
Kör: Tesla Model 3 LR -22
Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
Re: Så här ljudisolerade jag med gott resultat 2019 performance - update Bilder 20240707
Höger dörr klar, bilden var halvvägs med kilmats. Var på biltema idag och köpte lite mer mattor. Upptäckte att deras vibrationsdämpare ser exakt ut som KILMATs och är halva pris..

Jäkla tryck i högtalarna fram nu iaf, märks tydligt att dom älskar att bli omfamnade 

Kul grej men hur tänker du gällande tex värmeutveckling och fukt?
Är väl inte helt omöjligt att vissa kablar som du isolerar runt kan bli varma, samt fukt kanske inte kommer igenom/ut som det ska längre.
Möjligen kan det orsaka skav också? Som i sin tur kan orsaka brand..
Är väl inte helt omöjligt att vissa kablar som du isolerar runt kan bli varma, samt fukt kanske inte kommer igenom/ut som det ska längre.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Mmm man får ha lite koll, är skeptisk till värme i kablarna dock, det är tunt kablage som går här och det tål inga effekter oavsett. Jag tycker nog inte att det isoleras runt kablar direkt, det är mycket luft kvar överallttaliz skrev: ↑09 jul 2024 20:18Kul grej men hur tänker du gällande tex värmeutveckling och fukt?

Men! Mot vintern får man hänga av dörrarna och kolla läget, helt klart.
Tack för bra sammanställning!
Om man önskar lägga 20% av tiden för 80% av resultatet, vilken eller åtgärder rekommenderar du att man börjar med?
Om man önskar lägga 20% av tiden för 80% av resultatet, vilken eller åtgärder rekommenderar du att man börjar med?
Snyggt jobbat!
Du lär också märka att du får lägre förbrukning på långresor på vintern, då bilen även är bättre värmeisolerad nu. Där gör dörrarna mest, och taket.
Du kommer också kunna göra skillnad genom att isolera taket på en model 3. Jag hade bara ett tunnare "solskydd", men det gjorde mycket för akustiken i kupén.
Du lär också märka att du får lägre förbrukning på långresor på vintern, då bilen även är bättre värmeisolerad nu. Där gör dörrarna mest, och taket.
Du kommer också kunna göra skillnad genom att isolera taket på en model 3. Jag hade bara ett tunnare "solskydd", men det gjorde mycket för akustiken i kupén.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.