Polisanmäl fossilförbrännare med olagliga avgassystem!
Moderator: Redaktion
Re: Polisanmäl fossilförbrännare med olagliga avgassystem!
Besiktade min A5 Sportback, 2012 igår.
Avgastestet genomfördes , numera även med förhöjt motorvarv som man gjort länge på dieslar.
Avgastestet genomfördes , numera även med förhöjt motorvarv som man gjort länge på dieslar.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Relativt få här skulle reda ut att identifiera vad som är lagligt och inte.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
MB CLS AMG
Antar att du skulle anmäla mig då, hojen är helfordonsgodkänd i hela EU med 109dB(A). Sånt hade du säkert anmält och ödslat myndigheternas tid på, inte sant? (Ja, der är originalet såklart). Man kan bara gissa vad ljudtrycket är med dubbla antalet tändningar per tidsenhet, ja den blir inte tystare på 12000 v/min..fth skrev: ↑19 sep 2024 11:23Jag håller helt med, vad finns det för vettiga skäl att inte anmäla olagliga avgassystem och liknande?![]()
Coal-rolling, MC med direkt fysiskt skadliga ljudnivåer etc är väl inget som man ska tolerera i ett civiliserat samhälle, eller?
Själv hytter jag nog mest med näven och muttrar för mig själv, men jag kanske ska testa anmälan också, jag har dock inte höga förhoppningar om att polis och åklagare kommer att prioritera detta.![]()
/fth
MB CLS AMG
MB CLS AMG
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Det här får du nog förklara för en som inte är så insatt i den här subkulturen: är det alltså en orsak till stolthet att man för så mycket oväsen som det är fysiskt möjligt?Airlift skrev: ↑07 okt 2024 14:25Antar att du skulle anmäla mig då, hojen är helfordonsgodkänd i hela EU med 109dB(A). Sånt hade du säkert anmält och ödslat myndigheternas tid på, inte sant? (Ja, der är originalet såklart). Man kan bara gissa vad ljudtrycket är med dubbla antalet tändningar per tidsenhet, ja den blir inte tystare på 12000 v/min..fth skrev: ↑19 sep 2024 11:23Jag håller helt med, vad finns det för vettiga skäl att inte anmäla olagliga avgassystem och liknande?![]()
Coal-rolling, MC med direkt fysiskt skadliga ljudnivåer etc är väl inget som man ska tolerera i ett civiliserat samhälle, eller?
Själv hytter jag nog mest med näven och muttrar för mig själv, men jag kanske ska testa anmälan också, jag har dock inte höga förhoppningar om att polis och åklagare kommer att prioritera detta.![]()
/fth
Vad är liksom poängen? Att reta upp så många människor som möjligt, traumatisera husdjur, "ge fingret åt Svensson", eller vad?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
fth skrev: ↑07 okt 2024 14:37Det här får du nog förklara för en som inte är så insatt i den här subkulturen: är det alltså en orsak till stolthet att man för så mycket oväsen som det är fysiskt möjligt?Airlift skrev: ↑07 okt 2024 14:25Antar att du skulle anmäla mig då, hojen är helfordonsgodkänd i hela EU med 109dB(A). Sånt hade du säkert anmält och ödslat myndigheternas tid på, inte sant? (Ja, der är originalet såklart). Man kan bara gissa vad ljudtrycket är med dubbla antalet tändningar per tidsenhet, ja den blir inte tystare på 12000 v/min..fth skrev: ↑19 sep 2024 11:23Jag håller helt med, vad finns det för vettiga skäl att inte anmäla olagliga avgassystem och liknande?![]()
/fth
Vad är liksom poängen? Att reta upp så många människor som möjligt, traumatisera husdjur, "ge fingret åt Svensson", eller vad?
/fth
It’s not a fault, it’s a feature.
Konstruktivt kan man säga att lejonparten av ljudet kommer från insuget och inte avgasröret. Kompakt konstruktion helt enkelt. Poängen var dock att majoriteten här skulle inte reda ut vad som är lagligt och inte utan det hela är en fråga om känslor och tyckande vilket ingen, inte ens anmälaren, egentligen har någon behållning av. (Det är alltså av tillverkaren åsatt information som återspeglas i registreringsbeviset)
MB CLS AMG
MB CLS AMG
-
En liten Newsflash för dig:Airlift skrev: ↑07 okt 2024 14:25Antar att du skulle anmäla mig då, hojen är helfordonsgodkänd i hela EU med 109dB(A). Sånt hade du säkert anmält och ödslat myndigheternas tid på, inte sant? (Ja, der är originalet såklart). Man kan bara gissa vad ljudtrycket är med dubbla antalet tändningar per tidsenhet, ja den blir inte tystare på 12000 v/min..fth skrev: ↑19 sep 2024 11:23Jag håller helt med, vad finns det för vettiga skäl att inte anmäla olagliga avgassystem och liknande?![]()
/fth
IMG_6675.jpeg
Lagstiftning är på intet sätt något som är för evigt konstant. Jag kommer fortsätta att anmäla ALLA fordon som jag får ont i öronen av – ELLER som jag måste hålla för öronen för, för att inte få ont i öronen. Och det hoppas jag innerligt att alla andra också ska göra. Jag vet inte exakt var decibelgränsen för fossilförbrännare ska gå. Men den ska absolut sättas på en nivå där man slipper få ont i öronen.
Om det här resulterar i att jag anmäler X antal "lagliga" fordon så är det min absoluta förhoppning att den här lagstiftningen ändras snarast! Så om mitt anmälande resulterar i att även "lagliga" fordon anmäls så ser jag det som ett arbete för en ny lagstiftning på det här området.
Så om du nu inte vill att jag ska 'ödsla' polisen/myndigheternas tid så kan du förslagsvis agera därefter...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Det bor en rättshaverist i en liten människa.SwedishAdvocate skrev: ↑07 okt 2024 15:14En liten Newsflash för dig:Airlift skrev: ↑07 okt 2024 14:25Antar att du skulle anmäla mig då, hojen är helfordonsgodkänd i hela EU med 109dB(A). Sånt hade du säkert anmält och ödslat myndigheternas tid på, inte sant? (Ja, der är originalet såklart). Man kan bara gissa vad ljudtrycket är med dubbla antalet tändningar per tidsenhet, ja den blir inte tystare på 12000 v/min..fth skrev: ↑19 sep 2024 11:23Jag håller helt med, vad finns det för vettiga skäl att inte anmäla olagliga avgassystem och liknande?![]()
/fth
IMG_6675.jpeg
Lagstiftning är på intet sätt något som är för evigt konstant. Jag kommer fortsätta att anmäla ALLA fordon som jag får ont i öronen av – ELLER som jag måste hålla för öronen för, för att inte få ont i öronen. Och det hoppas jag innerligt att alla andra också ska göra. Jag vet inte exakt var decibelgränsen för fossilförbrännare ska gå. Men den ska absolut sättas på en nivå där man slipper få ont i öronen.
Om det här resulterar i att jag anmäler X antal "lagliga" fordon så är det min absoluta förhoppning att den här lagstiftningen ändras snarast! Så om mitt anmälande resulterar i att även "lagliga" fordon anmäls så ser jag det som ett arbete för en ny lagstiftning på det här området.
Så om du nu inte vill att jag ska 'ödsla' polisen/myndigheternas tid så kan du förslagsvis agera därefter...
Har lika högt förtroende för dessa som de som flyttar intill ett lantbruk och klagar på lukten…
En större newsflash för dig; grandfather-lagda regler är för evigt. Happy hunting farbror.
MB CLS AMG
MB CLS AMG
-
Vi får väl se.Airlift skrev: ↑07 okt 2024 15:42Det bor en rättshaverist i en liten människa.SwedishAdvocate skrev: ↑07 okt 2024 15:14En liten Newsflash för dig:Airlift skrev: ↑07 okt 2024 14:25Antar att du skulle anmäla mig då, hojen är helfordonsgodkänd i hela EU med 109dB(A). Sånt hade du säkert anmält och ödslat myndigheternas tid på, inte sant? (Ja, der är originalet såklart). Man kan bara gissa vad ljudtrycket är med dubbla antalet tändningar per tidsenhet, ja den blir inte tystare på 12000 v/min..fth skrev: ↑19 sep 2024 11:23Jag håller helt med, vad finns det för vettiga skäl att inte anmäla olagliga avgassystem och liknande?![]()
/fth
IMG_6675.jpeg
Har lika högt förtroende för dessa som de som flyttar intill ett lantbruk och klagar på lukten…
En större newsflash för dig; grandfather-lagda regler är för evigt. Happy hunting farbror.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Lika sannolikt som att äldre bilar ska installera främre kollisionsvarning, eller bilar äldre än 2024 ska införa alla varningsljud i kupén som gäller från nu.SwedishAdvocate skrev: ↑07 okt 2024 15:45Vi får väl se.Airlift skrev: ↑07 okt 2024 15:42Det bor en rättshaverist i en liten människa.SwedishAdvocate skrev: ↑07 okt 2024 15:14En liten Newsflash för dig:Airlift skrev: ↑07 okt 2024 14:25Antar att du skulle anmäla mig då, hojen är helfordonsgodkänd i hela EU med 109dB(A). Sånt hade du säkert anmält och ödslat myndigheternas tid på, inte sant? (Ja, der är originalet såklart). Man kan bara gissa vad ljudtrycket är med dubbla antalet tändningar per tidsenhet, ja den blir inte tystare på 12000 v/min..fth skrev: ↑19 sep 2024 11:23Jag håller helt med, vad finns det för vettiga skäl att inte anmäla olagliga avgassystem och liknande?![]()
/fth
IMG_6675.jpeg
Större chans att rättsväsendet tröttnar på ditt oväsen, men det är ju ditt val att prova.
MB CLS AMG
MB CLS AMG
När jag var liten borrade många hål i avgassystemet på mopeden.
Kan det vara så att de som monterar avgassystem för att den skall låta högre på något vis fastnat i en 15 årings sinne? Eller vad beror det på?
Tror de att andra tycker det är fräsigt när motorcykeln låter högt?
Kan det vara så att de som monterar avgassystem för att den skall låta högre på något vis fastnat i en 15 årings sinne? Eller vad beror det på?
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
Att retroaktivt ändra saker på redan godkända fordon är EXTREMT svårt.SwedishAdvocate skrev: ↑07 okt 2024 15:14En liten Newsflash för dig:
Lagstiftning är på intet sätt något som är för evigt konstant.
I verkligheten kommer exakt inget att hända, polsen kommer att avskriva ärendet i samma sekund du lägger på luren, oavsett om ljudnivån är laglig eller ej.Om det här resulterar i att jag anmäler X antal "lagliga" fordon så är det min absoluta förhoppning att den här lagstiftningen ändras snarast! Så om mitt anmälande resulterar i att även "lagliga" fordon anmäls så ser jag det som ett arbete för en ny lagstiftning på det här området.
Vad tror du ska hända ? vad vill du ska hända ?
Problemet är att det går åt tid för polisen dom hade kunna lägga på vettigare saker.
..Med det sagt, det finns motorcyklar jag som motorcyklist blir förbannad på också, oftast glidarhojar med nån äldre herre på.
Du inser att det där lite är ett tecken på att du är en rättshaverist ?Så om du nu inte vill att jag ska 'ödsla' polisen/myndigheternas tid så kan du förslagsvis agera därefter...
Det är väl framförallt folket som kör harley parkinsson som gör sådant, kör man mer sportiga maskiner så byter man troligen avgassystem mer för att hojen ska gå bättre eller spara vikt, eller låta bättre, inte nödvändigtvis väldigt högt.Holve skrev: ↑07 okt 2024 16:48När jag var liten borrade många hål i avgassystemet på mopeden.
Äldre MC får låta max 103dB(A), det är rätt mycket, jag har en MC med ett custombyggt rostfritt 4-1-avgassystem på som låter rätt mycket, men den låter klart under 103dB(A), hur vet jag det ? jo för att bilprovningen mätt det några gånger och godkänt.
-
Nej.repulsiv skrev: ↑07 okt 2024 17:34Du inser att det där lite är ett tecken på att du är en rättshaverist ?SwedishAdvocate skrev: ↑07 okt 2024 15:14...] Så om du nu inte vill att jag ska 'ödsla' polisen/myndigheternas tid så kan du förslagsvis agera därefter...
Och för övrigt så bryr jag mig typ så här mkt – 0 – om vad du tycker.

- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Nu har jag aldrig borrat hål i något avgassystem men jag kan absolut tycka att det i vissa situationer låter "fräsigt" när rätt motorcykel/bil accelererar och det låter mer än vanligt. Givetvis att allt är avstämt och inte bara låter illa.Holve skrev: ↑07 okt 2024 16:48När jag var liten borrade många hål i avgassystemet på mopeden.
Tesla Model Y Performance
Decibel kan ju vara ett trubbigt mått.
Vid en mätning kan ju en bergslagborr och en rockkonsert orsaka samma ljudtryck.
Vid en mätning kan ju en bergslagborr och en rockkonsert orsaka samma ljudtryck.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Det är ju märkligt att tomgången är så dålig på många motorcyklar att man måste vrida på gashandtaget och varva motorn hela tiden. Det oerhört mycket mer störande med detta varierande än med ett konstant muller.
Samma med lövblåsar och grästrimmers (vi bor nära en kyrkogård). Samma varvtal hela tiden är inte alls lika störande som detta wow-wow-wow.
Samma med lövblåsar och grästrimmers (vi bor nära en kyrkogård). Samma varvtal hela tiden är inte alls lika störande som detta wow-wow-wow.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
Eller så här:SwedishAdvocate skrev: ↑07 okt 2024 17:43Nej.repulsiv skrev: ↑07 okt 2024 17:34Du inser att det där lite är ett tecken på att du är en rättshaverist ?SwedishAdvocate skrev: ↑07 okt 2024 15:14...] Så om du nu inte vill att jag ska 'ödsla' polisen/myndigheternas tid så kan du förslagsvis agera därefter...
Och för övrigt så bryr jag mig typ så här mkt – 0 – om vad du tycker.XOXO

– Jag är inte bara områdespolischef – jag är rättshaverist också! [/sarkasm]

Så har det gått – efter att hastigheten sänkts i Malmö
[Områdespolischef Efrain Bebeacua]:
…] Tyvärr är ju bullerfrågan fortfarande aktuell […] vissa har ju valt att modifiera sina bilar på ett sätt som inte är ok, och de boende störs väldigt mycket av det.
https://sverigesradio.se/artikel/sa-har ... ts-i-malmo
- Sportbilsentusiasten
Är du jurist alt advokat?SwedishAdvocate skrev: ↑07 okt 2024 17:43Nej.repulsiv skrev: ↑07 okt 2024 17:34Du inser att det där lite är ett tecken på att du är en rättshaverist ?SwedishAdvocate skrev: ↑07 okt 2024 15:14...] Så om du nu inte vill att jag ska 'ödsla' polisen/myndigheternas tid så kan du förslagsvis agera därefter...
Tänker på din NIC…
Jag älskar bilar som du kanke förstår av mitt NIC

Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
-
Nej. Valde det här nicket ~2012 när jag reggade mig på det amerikanska forumet. Advocate på engelska kan ju även betyda "a person who publicly supports or recommends a particular cause or policy".Sportbilsentusiasten skrev: ↑17 okt 2024 07:12Är du jurist alt advokat?SwedishAdvocate skrev: ↑07 okt 2024 17:43Nej.repulsiv skrev: ↑07 okt 2024 17:34Du inser att det där lite är ett tecken på att du är en rättshaverist ?SwedishAdvocate skrev: ↑07 okt 2024 15:14...] Så om du nu inte vill att jag ska 'ödsla' polisen/myndigheternas tid så kan du förslagsvis agera därefter...
Tänker på din NIC…
Jag älskar bilar som du kanke förstår av mitt NIC![]()
Och sept. 2018 när jag reggade mig på det här forumet så hade ju Model 3 inte börjat levereras i Sverige än.
Men sen dess har ju Elon tyvärr blivit helt knäpp i huvudet, så sen en tid tillbaka hade jag naturligtvis valt något annat nic. Och tyvärr så går det ju inte heller att ändra nicket så vitt jag vet...
Enligt mig är Sverige väldigt tyst över lag.
Befinner mig ofta i Italien och där är det en mycket högre ljudnivå på trafiken.
Att Sverige är tyst är helt klart värdefullt, men det gör också att varje motorcykel eller bil med sportsystem hörs ännu mer.
Jag kommer inte sälja min sportbil med muller bara för att folk stör sig på det.
Coalrolling och liknande skall naturligtvis anmälas men lite buller får nog folk stå ut med även om det inkräktar i deras lilla värld.
Befinner mig ofta i Italien och där är det en mycket högre ljudnivå på trafiken.
Att Sverige är tyst är helt klart värdefullt, men det gör också att varje motorcykel eller bil med sportsystem hörs ännu mer.
Jag kommer inte sälja min sportbil med muller bara för att folk stör sig på det.
Coalrolling och liknande skall naturligtvis anmälas men lite buller får nog folk stå ut med även om det inkräktar i deras lilla värld.
Audi Q8 e-tron 55 -24
- Sportbilsentusiasten
Fick slå upp det. Nytt för mig men inser nu att jag sett det på en bilträff. Trodde den motorn var slut...
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- VW Up 2012 HighUp
- VW Up 2012 HighUp