Acceptera eller vägra leverans vid eventuella brister?
Moderator: Redaktion
- qnx
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jacob88004
Re: Acceptera eller vägra leverans vid eventuella brister?
Kan uppdatera om hur det gick vid leveransen.
Vi tittade noga utvändigt och hittade ett par småsaker som vi tog med personalen innan vi godkände i appen och låste upp bilen.
Det vi hittade var ett märke på ena skärmen (som inte gick bort) samt att frunken satt lite (verkligen lite) osymmetriskt. Personalen på plats antecknade felet ang. skärmen och lade in den som service (för utbyte).
Gällande frunken mätte de och kom fram till att det är inom felmarginal, "det blir aldrig helt perfekt utan nånstans blir glipan större, nånstans mindre".
Väl i bilen hittade vi en annan liten brist (ena sätet hade "tryckmärken", antagligen har något legat och skavt emot under transport). Vi visade upp även detta för personalen som skapade ett ärende och noterade att de skador vi påpekat är med "from delivery".
Så nu är bilen uthämtad, det vi hittade påpekat och fick jättetrevligt bemötande och utlovat åtgärd! Återkommer igen när serviceärendet är avslutat.
Tack för alla lugnande tips och tack till personalen i Göteborg.
Vi tittade noga utvändigt och hittade ett par småsaker som vi tog med personalen innan vi godkände i appen och låste upp bilen.
Det vi hittade var ett märke på ena skärmen (som inte gick bort) samt att frunken satt lite (verkligen lite) osymmetriskt. Personalen på plats antecknade felet ang. skärmen och lade in den som service (för utbyte).
Gällande frunken mätte de och kom fram till att det är inom felmarginal, "det blir aldrig helt perfekt utan nånstans blir glipan större, nånstans mindre".
Väl i bilen hittade vi en annan liten brist (ena sätet hade "tryckmärken", antagligen har något legat och skavt emot under transport). Vi visade upp även detta för personalen som skapade ett ärende och noterade att de skador vi påpekat är med "from delivery".
Så nu är bilen uthämtad, det vi hittade påpekat och fick jättetrevligt bemötande och utlovat åtgärd! Återkommer igen när serviceärendet är avslutat.
Model Y, SR, RWD, 2024, 19"
Grattis till bilen! Hoppas ni ska trivas med denqnx skrev: ↑23 okt 2024 11:20Kan uppdatera om hur det gick vid leveransen.

VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Hur går detta till rent praktiskt? Brukar bilen stå i en hall eller utomhus? Svårt att stå utomhus i spöregn och se skavanker på en blöt bil tänker jag.qnx skrev: ↑23 okt 2024 11:20Kan uppdatera om hur det gick vid leveransen.
Utomhus i snö, regn och mörker…Jist skrev: ↑23 okt 2024 14:45Hur går detta till rent praktiskt? Brukar bilen stå i en hall eller utomhus? Svårt att stå utomhus i spöregn och se skavanker på en blöt bil tänker jag.qnx skrev: ↑23 okt 2024 11:20Kan uppdatera om hur det gick vid leveransen.
… eller solsken, helt beroende av årstid och tid på dagen
Bilen kan också vara täckt av damm eller pollen om det vill sig illa.
VW ID.7 GTX Tourer -25
-
När var 'brytpunkten'. Jag var med en släkting som hämtade ut en M3 AWD LR i mars 2019 i Malmö. Då levererades den nytvättad inomhus. När gick Tesla över till att även (eller endast?) leverera utomhus? Finns det inga leveranser som sker inomhus numera?Maw skrev: ↑23 okt 2024 14:47Utomhus i snö, regn och mörker…Jist skrev: ↑23 okt 2024 14:45Hur går detta till rent praktiskt? Brukar bilen stå i en hall eller utomhus? Svårt att stå utomhus i spöregn och se skavanker på en blöt bil tänker jag.qnx skrev: ↑23 okt 2024 11:20Kan uppdatera om hur det gick vid leveransen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Jag hämtade min första den 8/12 2020 och då var det utomhus.SwedishAdvocate skrev: ↑23 okt 2024 14:56När var 'brytpunkten'. Jag var med en släkting som hämtade ut en M3 AWD LR i mars 2019 i Malmö. Då levererades den nytvättad inomhus. När gick Tesla över till att även (eller endast?) leverera utomhus? Finns det inga leveranser som sker inomhus numera?Maw skrev: ↑23 okt 2024 14:47Utomhus i snö, regn och mörker…Jist skrev: ↑23 okt 2024 14:45Hur går detta till rent praktiskt? Brukar bilen stå i en hall eller utomhus? Svårt att stå utomhus i spöregn och se skavanker på en blöt bil tänker jag.qnx skrev: ↑23 okt 2024 11:20Kan uppdatera om hur det gick vid leveransen.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- qnx
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jacob88004
Bilen stod utomhus, vi kom och anmälde oss, killen hos Tesla sa att "då ska bilen in på tvätt så får vi kika på den sen". Så den tvättades precis innan utlämning i vårt fall.
Men kontroll osv utomhus, ja. Gäller att ha tur med vädret.
Men kontroll osv utomhus, ja. Gäller att ha tur med vädret.

Model Y, SR, RWD, 2024, 19"
I Malmö har dom en "leveranshall" med 2(?) platser. Där rullar de in bilarna för inspektion och överlämning till kund.
Vet inte hur det är på andra ställen.
Vet inte hur det är på andra ställen.
Dec 2020, Trosta Sthlm: Utomhus, ej leveranstvättad som en bil bör vara.
Fingeravtryck (handavtryck på flera ställen i takklädseln). Leveranspersonalen dryga och extremt ointresserade att gå till bilen när jag meddelade att det är oljiga händer i takklädseln. Gick ut i regnet för att kika på bilen och åtgärda först efter påtryckning.
Juni 2023, Huddinge: Utomhus + byggarbetsplats. Leveranspersonalen totalt ointresserad av att kika på bilen (som hade skador, var rejält dammig pga damn från att stället var en byggarbetsplats.
”Lägg det i appen bara så fixar Tesla det” blev lögnen som sas. Ärendet i appen ströks eftersom Tesla har ett maxtak på hur lång man får köra innan man skriver ärendet i appen, 160 km och jag hade 1000km hem. Ärendet ströks och all kommunikation med Tesla blev omöjlig i frågan (tex buckla på bilen).
Blev tvingad att åka 300 km enkel väg till SC för att alls få kontakt med Tesla.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
Jo... Kom ihåg att vi också fick kontrollera bilen utomhus. När släktingen tog leverans av en Model 3 i mars 2019 så var det ju när de börjat trycka ut alla Model 3 som skulle levereras, så den Teslaanställde ville att kontroll skulle ske utomhus eftersom det var typ fullt med fler förbokade leveranser den dagen. Och den gången var det väl inga större problem eftersom det var ljust ute typ mitt på dagen och fint väder...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
Har för mig att det fanns 3 platser i mars 2019. Fast det kanske är jag som inte kommer ihåg ordentligt...
Jag hämtade två Teslor utomhus våren 2022 i Malmö.
VW ID.7 GTX Tourer -25
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Samma för mig när jag hämtade bil sommaren -22.
"Leveranshallen" användes bara som väntrum för alla som var där och skulle hämta bil.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Jag har fått hämta både den förra och den jag hämtade nyss utomhus. När jag hämtade första i Trosta stod det två bilar under tak, jag gissade då att det var Performance som fint folk fick hämta inomhus. Löskefolk som jag själv fick hämta SR+ utomhus 
Vet inte om det var så...

Vet inte om det var så...
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Kanske lite dumma frågor men jag antar att om leverans tas en kräksnöig dag i ex februari så förväntas man då sopa bilen och upptäcka brister efter bästa förmåga och vill man inte köpa Teslas dyra och stora vinteroriginalfälgar med lågprofildäck (MYP) så levereras bilen med sommarfälgar? Sista frågan var mer juridisk, upp till nya ägaren att se till att man har vinterdäck vid rådande vinterväglag vid ivägkörandet antar jag.
Så fungerar det ju visserligen hos alla bilhandlare. Köper du en bil mitt i vintern och inte köper vinterdäck är det ju ditt problem. Eller hur menar du?Newgusa skrev: ↑26 okt 2024 09:37Kanske lite dumma frågor men jag antar att om leverans tas en kräksnöig dag i ex februari så förväntas man då sopa bilen och upptäcka brister efter bästa förmåga och vill man inte köpa Teslas dyra och stora vinteroriginalfälgar med lågprofildäck (MYP) så levereras bilen med sommarfälgar? Sista frågan var mer juridisk, upp till nya ägaren att se till att man har vinterdäck vid rådande vinterväglag vid ivägkörandet antar jag.
Köpt ett femtal nya bilar tidigare, BMW och Volvos, aldrig tagit leverans annat än från en väl upplyst plats inomhus, typ showroom. Det löser första problemet så att säga men vad gäller vinterdäck tänkte jag mer från en praktisk synpunkt, typ, man tar med sina egna vinterdäck, bilen står redan inomhus och man har bokat skiftet på förhand och betalar på plats. Antar att det finns flera här som tagit leverans under vintern och antingen känt sig tvingade att köpa både dyra och olämpliga vinterfälgar/däck eller kommit på en annan lösning som jag är idel öron för.Fredrik j skrev: ↑26 okt 2024 09:40Så fungerar det ju visserligen hos alla bilhandlare. Köper du en bil mitt i vintern och inte köper vinterdäck är det ju ditt problem. Eller hur menar du?Newgusa skrev: ↑26 okt 2024 09:37Kanske lite dumma frågor men jag antar att om leverans tas en kräksnöig dag i ex februari så förväntas man då sopa bilen och upptäcka brister efter bästa förmåga och vill man inte köpa Teslas dyra och stora vinteroriginalfälgar med lågprofildäck (MYP) så levereras bilen med sommarfälgar? Sista frågan var mer juridisk, upp till nya ägaren att se till att man har vinterdäck vid rådande vinterväglag vid ivägkörandet antar jag.
Vad jag menar är att alla bilar levereras med sommardäck även på vintern. Sen får man som kund lösa det. Antingen med hjälp av bilhandlaren eller någon däckfirma i närheten eller om man fixar det själv där på platsen. Många tror jag dock tar risken och rullar därifrån om det inte är riktig vinter.Newgusa skrev: ↑26 okt 2024 09:59Köpt ett femtal nya bilar tidigare, BMW och Volvos, aldrig tagit leverans annat än från en väl upplyst plats inomhus, typ showroom. Det löser första problemet så att säga men vad gäller vinterdäck tänkte jag mer från en praktisk synpunkt, typ, man tar med sina egna vinterdäck, bilen står redan inomhus och man har bokat skiftet på förhand och betalar på plats. Antar att det finns flera här som tagit leverans under vintern och antingen känt sig tvingade att köpa både dyra och olämpliga vinterfälgar/däck eller kommit på en annan lösning som jag är idel öron för.Fredrik j skrev: ↑26 okt 2024 09:40Så fungerar det ju visserligen hos alla bilhandlare. Köper du en bil mitt i vintern och inte köper vinterdäck är det ju ditt problem. Eller hur menar du?Newgusa skrev: ↑26 okt 2024 09:37Kanske lite dumma frågor men jag antar att om leverans tas en kräksnöig dag i ex februari så förväntas man då sopa bilen och upptäcka brister efter bästa förmåga och vill man inte köpa Teslas dyra och stora vinteroriginalfälgar med lågprofildäck (MYP) så levereras bilen med sommarfälgar? Sista frågan var mer juridisk, upp till nya ägaren att se till att man har vinterdäck vid rådande vinterväglag vid ivägkörandet antar jag.
Precis, så är det nog, vore intressant att läsa konkreta exempel. Tesla är dock inte som alla andra märken speciellt inte vid leverans, därav tråden. Att få hjälp på plats med däckskifte mm kan man nog glömma och ”3dm nysnö, vad tråkigt, hoppas du hittar bilen, återkom gärna med brister i lack och dylikt innan du kör härifrån” är nog en härlig erfarenhet.Fredrik j skrev: ↑26 okt 2024 10:41Vad jag menar är att alla bilar levereras med sommardäck även på vintern. Sen får man som kund lösa det. Antingen med hjälp av bilhandlaren eller någon däckfirma i närheten eller om man fixar det själv där på platsen. Många tror jag dock tar risken och rullar därifrån om det inte är riktig vinter.Newgusa skrev: ↑26 okt 2024 09:59Köpt ett femtal nya bilar tidigare, BMW och Volvos, aldrig tagit leverans annat än från en väl upplyst plats inomhus, typ showroom. Det löser första problemet så att säga men vad gäller vinterdäck tänkte jag mer från en praktisk synpunkt, typ, man tar med sina egna vinterdäck, bilen står redan inomhus och man har bokat skiftet på förhand och betalar på plats. Antar att det finns flera här som tagit leverans under vintern och antingen känt sig tvingade att köpa både dyra och olämpliga vinterfälgar/däck eller kommit på en annan lösning som jag är idel öron för.Fredrik j skrev: ↑26 okt 2024 09:40Så fungerar det ju visserligen hos alla bilhandlare. Köper du en bil mitt i vintern och inte köper vinterdäck är det ju ditt problem. Eller hur menar du?Newgusa skrev: ↑26 okt 2024 09:37Kanske lite dumma frågor men jag antar att om leverans tas en kräksnöig dag i ex februari så förväntas man då sopa bilen och upptäcka brister efter bästa förmåga och vill man inte köpa Teslas dyra och stora vinteroriginalfälgar med lågprofildäck (MYP) så levereras bilen med sommarfälgar? Sista frågan var mer juridisk, upp till nya ägaren att se till att man har vinterdäck vid rådande vinterväglag vid ivägkörandet antar jag.
-
Det finns konkreta exempel i div. tidigare trådar där folk skrivit hur de gått tillväga.Newgusa skrev: ↑26 okt 2024 11:09Precis, så är det nog, vore intressant att läsa konkreta exempel. Tesla är dock inte som alla andra märken speciellt inte vid leverans, därav tråden. Att få hjälp på plats med däckskifte mm kan man nog glömma och ”3dm nysnö, vad tråkigt, hoppas du hittar bilen, återkom gärna med brister i lack och dylikt innan du kör härifrån” är nog en härlig erfarenhet. [Min u.]Fredrik j skrev: ↑26 okt 2024 10:41Vad jag menar är att alla bilar levereras med sommardäck även på vintern. Sen får man som kund lösa det. Antingen med hjälp av bilhandlaren eller någon däckfirma i närheten eller om man fixar det själv där på platsen. Många tror jag dock tar risken och rullar därifrån om det inte är riktig vinter.Newgusa skrev: ↑26 okt 2024 09:59Köpt ett femtal nya bilar tidigare, BMW och Volvos, aldrig tagit leverans annat än från en väl upplyst plats inomhus, typ showroom. Det löser första problemet så att säga men vad gäller vinterdäck tänkte jag mer från en praktisk synpunkt, typ, man tar med sina egna vinterdäck, bilen står redan inomhus och man har bokat skiftet på förhand och betalar på plats. Antar att det finns flera här som tagit leverans under vintern och antingen känt sig tvingade att köpa både dyra och olämpliga vinterfälgar/däck eller kommit på en annan lösning som jag är idel öron för.Fredrik j skrev: ↑26 okt 2024 09:40Så fungerar det ju visserligen hos alla bilhandlare. Köper du en bil mitt i vintern och inte köper vinterdäck är det ju ditt problem. Eller hur menar du?Newgusa skrev: ↑26 okt 2024 09:37Kanske lite dumma frågor men jag antar att om leverans tas en kräksnöig dag i ex februari så förväntas man då sopa bilen och upptäcka brister efter bästa förmåga och vill man inte köpa Teslas dyra och stora vinteroriginalfälgar med lågprofildäck (MYP) så levereras bilen med sommarfälgar? Sista frågan var mer juridisk, upp till nya ägaren att se till att man har vinterdäck vid rådande vinterväglag vid ivägkörandet antar jag.
Tyvärr verkar ju forumets sökfunktion inte vara ngt vidare... Testade att mata in nedanstående i google, men det returnerade mest äldre resultat...
site:teslaclubsweden.se hämta vinterdäck
Men om man testar lite olika sökord och begränsar sökresultaten till senaste året så kanske man kan hitta något från förra vintern...
Annars antar jag att en ny tråd med lämplig rubrik om just det här specifika ämnet är bättre ifall man vill maximera mängden feedback...
Du skriver ni hade en repa i skärmen? Det sitter plastfilm vid leverans på både skärmen bak och fram? Svår att se, men den sitter där.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Tack!SwedishAdvocate skrev: ↑26 okt 2024 12:00Det finns konkreta exempel i div. tidigare trådar där folk skrivit hur de gått tillväga.Newgusa skrev: ↑26 okt 2024 11:09Precis, så är det nog, vore intressant att läsa konkreta exempel. Tesla är dock inte som alla andra märken speciellt inte vid leverans, därav tråden. Att få hjälp på plats med däckskifte mm kan man nog glömma och ”3dm nysnö, vad tråkigt, hoppas du hittar bilen, återkom gärna med brister i lack och dylikt innan du kör härifrån” är nog en härlig erfarenhet. [Min u.]Fredrik j skrev: ↑26 okt 2024 10:41Vad jag menar är att alla bilar levereras med sommardäck även på vintern. Sen får man som kund lösa det. Antingen med hjälp av bilhandlaren eller någon däckfirma i närheten eller om man fixar det själv där på platsen. Många tror jag dock tar risken och rullar därifrån om det inte är riktig vinter.Newgusa skrev: ↑26 okt 2024 09:59Köpt ett femtal nya bilar tidigare, BMW och Volvos, aldrig tagit leverans annat än från en väl upplyst plats inomhus, typ showroom. Det löser första problemet så att säga men vad gäller vinterdäck tänkte jag mer från en praktisk synpunkt, typ, man tar med sina egna vinterdäck, bilen står redan inomhus och man har bokat skiftet på förhand och betalar på plats. Antar att det finns flera här som tagit leverans under vintern och antingen känt sig tvingade att köpa både dyra och olämpliga vinterfälgar/däck eller kommit på en annan lösning som jag är idel öron för.
Tyvärr verkar ju forumets sökfunktion inte vara ngt vidare... Testade att mata in nedanstående i google, men det returnerade mest äldre resultat...
site:teslaclubsweden.se hämta vinterdäck
Men om man testar lite olika sökord och begränsar sökresultaten till senaste året så kanske man kan hitta något från förra vintern...
Annars antar jag att en ny tråd med lämplig rubrik om just det här specifika ämnet är bättre ifall man vill maximera mängden feedback...
-
När du beställde din bil måste du väl ändå ha förstått att Tesla inte har någon flashig bilhall där de levererar nya bilar. Jag tog pendeln till Huddinge och tog en långpromenad till utlämningsplatsen, bilen stod på laddning under ett skärmtak. Det var i februari, kallt som fan var det. Vinterhjulen var monterade, sommarhjulen låg i sina påsar i bilen. Jag beställde givetvis vinterdäck med bilen, att beställa själv och forsla med dem på något vis är ju inte värt besväret och de få tusenlappar man eventuellt sparar. Lägger man över 600 000 på en bil så är 26 000 för vinterhjulen en piss i Mississippi. Du måste ju ändå lägga ca 20 000 för andra hjul.
Vem avser du med ditt svar?Justin Time skrev: ↑26 okt 2024 17:19När du beställde din bil måste du väl ändå ha förstått att Tesla inte har någon flashig bilhall där de levererar nya bilar. Jag tog pendeln till Huddinge och tog en långpromenad till utlämningsplatsen, bilen stod på laddning under ett skärmtak. Det var i februari, kallt som fan var det. Vinterhjulen var monterade, sommarhjulen låg i sina påsar i bilen. Jag beställde givetvis vinterdäck med bilen, att beställa själv och forsla med dem på något vis är ju inte värt besväret och de få tusenlappar man eventuellt sparar. Lägger man över 600 000 på en bil så är 26 000 för vinterhjulen en piss i Mississippi. Du måste ju ändå lägga ca 20 000 för andra hjul.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Har inte beställt ännu, väntar på Junipers release och tar höjd för vinterleverans. Att beställa ett par orginal vinterdäck i 21” för 36.000 kommer aldrig hända av flera anledningar. Ett par 19” kostar inte närmelesvis så mycket och sen går dom till och med att köra med i norra Sverige.Justin Time skrev: ↑26 okt 2024 17:19När du beställde din bil måste du väl ändå ha förstått att Tesla inte har någon flashig bilhall där de levererar nya bilar. Jag tog pendeln till Huddinge och tog en långpromenad till utlämningsplatsen, bilen stod på laddning under ett skärmtak. Det var i februari, kallt som fan var det. Vinterhjulen var monterade, sommarhjulen låg i sina påsar i bilen. Jag beställde givetvis vinterdäck med bilen, att beställa själv och forsla med dem på något vis är ju inte värt besväret och de få tusenlappar man eventuellt sparar. Lägger man över 600 000 på en bil så är 26 000 för vinterhjulen en piss i Mississippi. Du måste ju ändå lägga ca 20 000 för andra hjul.