MY bäst i test

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: MY bäst i test

Inlägg av mikebike »

manneson skrev: 24 okt 2024 19:27
Nicke Nyfiken skrev: 24 okt 2024 19:19
mussla skrev: 24 okt 2024 18:44
Nicke Nyfiken skrev: 24 okt 2024 17:03
Freez skrev: 24 okt 2024 16:59
Fast allvarligt hur länge ska vi älta radar frågan. Tesla plockade bort sensorerna under 2022. En mindre andel av alla sålda MY berörs av detta.
Så länge farthållaren fungerar så dåligt som den gör med Tesla Vision, så lär radarn fortsätta komma upp i åtskilliga diskussioner.
Jag har inga problem med farthållaren. Jo en sak förresten, det är irriterande att den stängs av vid filbyte. Slapp man det med radar?
Så din bil bromsar aldrig när du möter en lastbil på en mindre landsväg? Eller när det står en bil nära stopplinjen i en korsning? Eller för en massa andra inbillade "faror"? Det gör min bil. Ofta!

Däremot stängs den aldrig av vid filbyte.
Det var samma problem även när det fanns radar.
Det är Teslas överkänsliga mjukvara som är problemet, inte brist på hårdvara.
Uppenbarligen är bilarna olika. Min bil har aldrig bromsat för mötande lastbilar. Däremot för cyklister och fotgängare.
Tvärbroms när det kommer en bil på påfartsrampen har den börjat med i år.
Tvärbroms för att asfalten byter färg är också nytt för i år.
Den har blivit mycket nervösare när det gäller "farliga situationer", och dessutom reagerar den för sent. D.v.s. den kan bromsa när en bil framför redan lämnat mitt körfält.
Allt detta har kommit i år och har ingen direkt koppling till att radarfunktionen försvann.

Att bilen ändrar hastigheten på farthållaren när man kör in i en tunnel, vid dimma, snö och regn, samt när man spolar rutan beror däremot på att radarn kopplats ur eftersom detta kom precis efter att radarn kopplades ur för drygt två år sedan.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: MY bäst i test

Inlägg av Nicke Nyfiken »

manneson skrev: 24 okt 2024 19:27
Nicke Nyfiken skrev: 24 okt 2024 19:19
mussla skrev: 24 okt 2024 18:44
Nicke Nyfiken skrev: 24 okt 2024 17:03
Freez skrev: 24 okt 2024 16:59
Fast allvarligt hur länge ska vi älta radar frågan. Tesla plockade bort sensorerna under 2022. En mindre andel av alla sålda MY berörs av detta.
Så länge farthållaren fungerar så dåligt som den gör med Tesla Vision, så lär radarn fortsätta komma upp i åtskilliga diskussioner.
Jag har inga problem med farthållaren. Jo en sak förresten, det är irriterande att den stängs av vid filbyte. Slapp man det med radar?
Så din bil bromsar aldrig när du möter en lastbil på en mindre landsväg? Eller när det står en bil nära stopplinjen i en korsning? Eller för en massa andra inbillade "faror"? Det gör min bil. Ofta!

Däremot stängs den aldrig av vid filbyte.
Det var samma problem även när det fanns radar.
Det är Teslas överkänsliga mjukvara som är problemet, inte brist på hårdvara.
Många säger tvärtom, att det är stor skillnad.
Jag vet i alla fall att min förra Tesla som hade radar, gjorde ytterst sällan onödiga inbromsningar. Väldigt stor skillnad mot min nuvarande bil utan radar.

Sedan spelade det ingen roll, för så länge Tesla inte får ordning på sitt skit och fixar en farthållare som är likvärdig med andra bilar, så kommer diskussionen om radarn att leva vidare.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Skriv svar