Jag tror de snarare kör på med mer rabatter osv under Q4 på befintlig MY (kanske även ”temporär” prissänkning) och presenterar Juniper först i Q1.
Det är väldigt få som har koll på Juniper, rykten osv och tror Tesla vill undvika att ha två olika modeller som går att beställa samtidigt (och även undvika Osborne Effect).
Men det är vad jag tror.
Jo det är nog rätt sannolikt.
Men samtidigt är det nog rätt många som vet om rabatter och räntekampanjer nu, och förväntar sig att det skall fortsätta ad infinitum.
Ponera att de på hemsidan lanserar Juniper utan rabatter etc, och samtidigt har en blänkare om "lagerbilar"(dvs gamla modellen) med massa rabatter och räntekampanj "tom 31e dec". Då skulle nog många fatta att den gamla ska ut nu och det är "sista priset kompis".
Jag tror de snarare kör på med mer rabatter osv under Q4 på befintlig MY (kanske även ”temporär” prissänkning) och presenterar Juniper först i Q1.
Det är väldigt få som har koll på Juniper, rykten osv och tror Tesla vill undvika att ha två olika modeller som går att beställa samtidigt (och även undvika Osborne Effect).
Men det är vad jag tror.
Jo det är nog rätt sannolikt.
Men samtidigt är det nog rätt många som vet om rabatter och räntekampanjer nu, och förväntar sig att det skall fortsätta ad infinitum.
Ponera att de på hemsidan lanserar Juniper utan rabatter etc, och samtidigt har en blänkare om "lagerbilar"(dvs gamla modellen) med massa rabatter och räntekampanj "tom 31e dec". Då skulle nog många fatta att den gamla ska ut nu och det är "sista priset kompis".
Jo. Men allt annat lika (rabatter osv) så säljer de nog färre under Q4 om Juniper finns presentad där än om Juniper inte finns presenterad där. Så det är ännu en anledning att inte presentera den i Q4. Tesla tjänar pengar på sålda och levererade bilar och en förbeställning som levereras först nästa år har inget eller litet värde.
Bättre då att ha en full push och fokusera på att sälja så många som möjligt av befintliga under q4 och summera ett lyckat 2024. 2025 är sen nytt år och med en uppdaterad Model Y kan de nog få till bra volymer även då. I övergången blir det nog bli färre bilar tillverkade (pga omställning i fabriker osv) och bättre att ha den dippen i Q1.
Men förstår att vissa hoppas på presentation i år men som sagt, det tror inte jag på.
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024 Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Produktions omställningar brukar ske under längre ledigheter när man ändå stoppar produktionen.
Så under julledigheten i europa/usa och under kinesiska nyåret i kina?
Någon fabrik kanske dröjer mot påsken eller sommaren.
Model Y | 2023 | SR | MultiCoatRed | Helsvart interiör | 19" Turbine-fälgar VW ID4 1st - 2021 | 3 bärgningar och 20 dagar på verkstad
Produktions omställningar brukar ske under längre ledigheter när man ändå stoppar produktionen.
Så under julledigheten i europa/usa och under kinesiska nyåret i kina?
Någon fabrik kanske dröjer mot påsken eller sommaren.
Jobbar verkligen personal som bygger fabriken under kinesiska nyåret? Det är totalstopp inom Cariad/VWAG i Kina då...
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Jag tror de snarare kör på med mer rabatter osv under Q4 på befintlig MY (kanske även ”temporär” prissänkning) och presenterar Juniper först i Q1.
Det är väldigt få som har koll på Juniper, rykten osv och tror Tesla vill undvika att ha två olika modeller som går att beställa samtidigt (och även undvika Osborne Effect).
Men det är vad jag tror.
Jo det är nog rätt sannolikt.
Men samtidigt är det nog rätt många som vet om rabatter och räntekampanjer nu, och förväntar sig att det skall fortsätta ad infinitum.
Ponera att de på hemsidan lanserar Juniper utan rabatter etc, och samtidigt har en blänkare om "lagerbilar"(dvs gamla modellen) med massa rabatter och räntekampanj "tom 31e dec". Då skulle nog många fatta att den gamla ska ut nu och det är "sista priset kompis".
Jo. Men allt annat lika (rabatter osv) så säljer de nog färre under Q4 om Juniper finns presentad där än om Juniper inte finns presenterad där. Så det är ännu en anledning att inte presentera den i Q4. Tesla tjänar pengar på sålda och levererade bilar och en förbeställning som levereras först nästa år har inget eller litet värde.
Bättre då att ha en full push och fokusera på att sälja så många som möjligt av befintliga under q4 och summera ett lyckat 2024. 2025 är sen nytt år och med en uppdaterad Model Y kan de nog få till bra volymer även då. I övergången blir det nog bli färre bilar tillverkade (pga omställning i fabriker osv) och bättre att ha den dippen i Q1.
Men förstår att vissa hoppas på presentation i år men som sagt, det tror inte jag på.
Man kan också säga "leverans efter årsskiftet" på hemsidan för den nya modellen, men sedan internt pusha för att leverera beställningarna innan årsskiftet.
Som sagt, äta kakan och ha den kvar.
Tycker det är synd om de liksom på Highland gör om framlamporna till en allt mer generisk "kina-bils-look". Lamporna är en del av det som gör att de ser lite roligare ut idag tycker jag.
Sen kan man ju som "gammelbilsägare" trösta sig med att, i alla fall jämfört med Highland, ha bättre helljus / matrixfunktion.
Tycker det är synd om de liksom på Highland gör om framlamporna till en allt mer generisk "kina-bils-look". […
Är inte Kina den marknad där de tjänar mest pengar?... I så fall är det väl inte så förvånande om det får återspegla sig hos designavdelningen...
Oavsett så har vi ju inte sett den färdiga bilen än. Själv tänker jag 'reserve judgment' tills det finns officiella bilder.
EDIT:
Teslas designavdeling (eller om det är Elon) är ju rätt skapligt förtjusta i minimalistisk design. Och en strålkastare är ju som bekant en mindre än två...
Vad tror ni är signifikant med en frontkamera, bättre FSD eller dylikt?
Det behövs framförallt för att göra parkering utan ultrajudssensorer säkert. Bilen har en gigantisk blindspot där idag, och systemet idag bygger på att ytan inte ändras från att den var synlig. Jag tycker det idag är en helt vansinnig lösning ur ett säkerhetspespektiv.
Om en liten varelse eller om ett annat objekt som är upp till 40 cm hög kommer in i ytan kommer inte dagens bilar utan USS att se den, utan systemet förutsätter att ytan är tom.
Använd summon och autopark med förnuft.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Vad tror ni är signifikant med en frontkamera, bättre FSD eller dylikt?
Det behövs framförallt för att göra parkering utan ultrajudssensorer säkert. Bilen har en gigantisk blindspot där idag, och systemet idag bygger på att ytan inte ändras från att den var synlig. Jag tycker det idag är en helt vansinnig lösning ur ett säkerhetspespektiv.
Om en liten varelse eller om ett annat objekt som är upp till 40 cm hög kommer in i ytan kommer inte dagens bilar utan USS att se den, utan systemet förutsätter att ytan är tom.
Ok, tack för svaret. Lite halvt olidlig väntan nu.
Vad tror ni är signifikant med en frontkamera, bättre FSD eller dylikt?
Det behövs framförallt för att göra parkering utan ultrajudssensorer säkert. Bilen har en gigantisk blindspot där idag, och systemet idag bygger på att ytan inte ändras från att den var synlig. Jag tycker det idag är en helt vansinnig lösning ur ett säkerhetspespektiv.
Om en liten varelse eller om ett annat objekt som är upp till 40 cm hög kommer in i ytan kommer inte dagens bilar utan USS att se den, utan systemet förutsätter att ytan är tom.
Det behövs verkligen en sådan kamera som både kan förbättra TV och man kan själv se bilden på skärmen, dvs samma som med backkameran idag.
TV har blivit bättre men precisionen är usel och går inte att lita på. Den är alltså i princip värdelös för parkeringshjälp där det faktiskt behövs. T.ex. i parkeringshus med kanter, stolpar, räcken, svag belysning, etc.
Det blir en klar förbättring om det kommer på Juniper. Det lär bli en lysande bil helt enkelt!
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
Vad tror ni är signifikant med en frontkamera, bättre FSD eller dylikt?
Det behövs framförallt för att göra parkering utan ultrajudssensorer säkert. Bilen har en gigantisk blindspot där idag, och systemet idag bygger på att ytan inte ändras från att den var synlig. Jag tycker det idag är en helt vansinnig lösning ur ett säkerhetspespektiv.
Om en liten varelse eller om ett annat objekt som är upp till 40 cm hög kommer in i ytan kommer inte dagens bilar utan USS att se den, utan systemet förutsätter att ytan är tom.
Det behövs verkligen en sådan kamera som både kan förbättra TV och man kan själv se bilden på skärmen, dvs samma som med backkameran idag.
TV har blivit bättre men precisionen är usel och går inte att lita på. Den är alltså i princip värdelös för parkeringshjälp där det faktiskt behövs. T.ex. i parkeringshus med kanter, stolpar, räcken, svag belysning, etc.
Det blir en klar förbättring om det kommer på Juniper. Det lär bli en lysande bil helt enkelt!
Hur kommer den kameran fram i så fall att klara sig från nedskitning/nedisning på den mest utsatta platsen alla kategorier tro?
Vad tror ni är signifikant med en frontkamera, bättre FSD eller dylikt?
Det behövs framförallt för att göra parkering utan ultrajudssensorer säkert. Bilen har en gigantisk blindspot där idag, och systemet idag bygger på att ytan inte ändras från att den var synlig. Jag tycker det idag är en helt vansinnig lösning ur ett säkerhetspespektiv.
Om en liten varelse eller om ett annat objekt som är upp till 40 cm hög kommer in i ytan kommer inte dagens bilar utan USS att se den, utan systemet förutsätter att ytan är tom.
Det behövs verkligen en sådan kamera som både kan förbättra TV och man kan själv se bilden på skärmen, dvs samma som med backkameran idag.
TV har blivit bättre men precisionen är usel och går inte att lita på. Den är alltså i princip värdelös för parkeringshjälp där det faktiskt behövs. T.ex. i parkeringshus med kanter, stolpar, räcken, svag belysning, etc.
Det blir en klar förbättring om det kommer på Juniper. Det lär bli en lysande bil helt enkelt!
Hur kommer den kameran fram i så fall att klara sig från nedskitning/nedisning på den mest utsatta platsen alla kategorier tro?
Läste ett rykte att kamera fram inte kom till Highland pga att de inte hann fixa spolning där. Så förhoppningsvis har kameran fått det nu då.