Tesla förhindrar terrorism?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Tesla förhindrar terrorism?

Inlägg av Zalman3 »

Om du köper en Tesla, minskar du terrorismen i världen då?

Tänk på att för varje krona du köper bensin/diesel så stöttar du terrorismen, direkt eller indirekt, genom att hålla oljepriset uppe.
Utan olja skulle Islam vara en religion för fattiga beduiner i Mellanöstern, utan någon makt utanför detta område.

Could buying a Tesla EV help Defund terrorism?

Buying an electric car can help defeat ISIS?

Cleantechnica.com
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Re: Tesla förhindrar terrorism?

Inlägg av e5m1r »

Zalman3 skrev:
Om du köper en Tesla, minskar du terrorismen i världen då?

Tänk på att för varje krona du köper bensin/diesel så stöttar du terrorismen, direkt eller indirekt, genom att hålla oljepriset uppe.
Utan olja skulle Islam vara en religion för fattiga beduiner i Mellanöstern, utan någon makt utanför detta område.

Could buying a Tesla EV help Defund terrorism?

Buying an electric car can help defeat ISIS?

Cleantechnica.com
Hmmmm
Utan USA ingen terrorism är nog mer sant om man ska tänka i dem banorna
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Det är en av huvudorsakerna till att jag går över till eldrift, den andra är den överlägsna drivlinan. Jag tycker det är viktigt att vi inte pumpar ut pengar ur landet överhuvudtaget, något elbilen tyvärr inte löser iofs. Men ännu viktigare är att mina pengar inte går till något destruktivt som Putin eller ännu värre.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

e5m1r skrev:
Hmmmm
Så genom att köpa en Tesla så stöttar du USA och därmed terrorism?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
znak3
Teslaägare

Inlägg av znak3 »

skönt att inte stödja Mellanösters diktaturer. För mig är det ett starkare argument än co2.
2023 Model 3P
2020 Model 3P
2015 Model S85D
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Världspolitik och terrorism, såväl enskild som statsterrorism, är nog tyvärr en långt mer komplicerad fråga än så. USA är verkligen inget helgon på världsarenan, så om man ska ha det perspektivet så finns det många orsaker till att inte stödja dem heller.

Nej, det är miljöfrågan som blev avgörande för min del.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Herr X skrev:
e5m1r skrev:
Hmmmm
Så genom att köpa en Tesla så stöttar du USA och därmed terrorism?
Fniss

Både mellanöstern, Ryssland och Usa producerar olja. Jag har svårt att se en koppling till IRA eller Bader Meinhof där...
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Jag ville på ett extremt sätt påpeka att ts har åt pipan felaktigt påstående till och börja med
Det är precis det som ts vill skapa som skapar terorism utanförskap fattigdom och förtryck
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

e5m1r skrev:
Jag ville på ett extremt sätt påpeka att ts har åt pipan felaktigt påstående till och börja med
Det är precis det som ts vill skapa som skapar terorism utanförskap fattigdom och förtryck
Jag kan nog sympatisera med TS... De mellanösternländer som fortfarande drar in mycket pengar på sin olja är ju inte stabila för fem öre - en stor del av pengarna finansierar rent elände och kommer inte befolkningen till godo i någon större grad.
Jämför med Dubai som nu nästan inte tjänar några pengar alls på olja längre (eller väldigt liten del av deras BNP iallafall) - de har en sund och välfungerande ekonomi där hela befolkningen bidrar och får del av rikedomarna.

Jag tror inte att olja är något bra sätt för en stat att tjäna pengar. Stora kontinuerliga intäkter snabbt tvingar inte ett samhälle till att organisera sig på ett välfungerande sätt.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Dubai har aldrig haft en särskilt oljebaserad ekonomi, då de har ganska begränsade fyndigheter. De bygger sin ekonomi mer på handel, och att vara det liberalare emiratet där det är förmånligt att lägga sitt mellanösternhögkvarter. Klart är dock att de har gynnats av sina grannars olja. Abu Dhabi har 90 % av Förenade Arabemiratens oljefyndigheter.

Dessutom kommer inte Dubais rikedomar alla invånare till del. Gästarbetare har det inte särskilt bra i Dubai.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

bylund skrev:
Dubai har aldrig haft en särskilt oljebaserad ekonomi, då de har ganska begränsade fyndigheter.
Jag ville minnas att jag läst något annat, och det hade jag också.
Olja stod för hela 55% av Dubais BNP 1981, men bara 2% 2014. De har definitivt gått från att vara en oljebaserad ekonomi till att inte vara det.

http://ameinfo.com/money/economy/oil-se ... ubais-gdp/
bylund skrev:
Dessutom kommer inte Dubais rikedomar alla invånare till del. Gästarbetare har det inte särskilt bra i Dubai.
Dubai har verkligen ingen skyldighet att ge tillfälliga gästarbetare samma förmåner som landets egna befolkning har. Sverige är ganska unikt på så sätt att vilken som helst afrikan plötsligt kan börja kalla sig svensk och genast få del av de svenska skattebetalarnas pengar*.

* = överdrift
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

55 % var klart mer än vad jag förstått det som. Men detta var just 1981, eller över en längre period?

Jag påstod inte att Dubai var skyldiga att se till att alla invånare har precis samma förmåner som medborgare. Jag bara påstod att det inte var så att "hela befolkningen bidrar och får del av rikedomarna". Gästarbetare menar jag är en del av befolkningen, och ska inte behöva dö ihjäl på byggarbetsplatser o s v.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

bylund skrev:
Jag påstod inte att Dubai var skyldiga att se till att alla invånare har precis samma förmåner som medborgare. Jag bara påstod att det inte var så att "hela befolkningen bidrar och får del av rikedomarna". Gästarbetare menar jag är en del av befolkningen, och ska inte behöva dö ihjäl på byggarbetsplatser o s v.
Jag gillar begreppet "dö ihjäl" +1 på det :)

Min uppfattning är att det inte är alls så illa.. har en filippinsk tidigare Au Pair som bor och jobbar i Dubai och det går absolut ingen nöd på henne. Visst gästarbetarnas löner är mycket lägre än för den ordinarie befolkningens, men de tjänar mycket mer än vad de gör hemma i Filippinerna. Dessutom har de naturligtvis tillgång till sjukvård och annat.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Det finns en hel del rapporter från Dubai som gör att gränsen mellan "gästarbetare" och "slav" framstår som minst sagt suddig. Arbetare som får piskstraff, lämnas för att dö, utsätts för återkommande övergrepp, etc, etc.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

danni skrev:
Det finns en hel del rapporter från Dubai som gör att gränsen mellan "gästarbetare" och "slav" framstår som minst sagt suddig. Arbetare som får piskstraff, lämnas för att dö, utsätts för återkommande övergrepp, etc, etc.
Det förekommer ju sådant i Sverige också. I Sverige finner du idag offer för trafficking som lider fruktansvärt inlåsta och sålda till svenska sexköpare, eller bärplockare som jobbar extremt långa arbetsdagar för nästan inga pengar alls. Eller baltiska byggarbetare som tjänar långt under sina svenska kollegor.

Om enskilda rapporter om missförhållanden är bevis för ett strukturellt slaveri, så kan jag berätta att det finns ett strukturellt problem i Göteborg där man visst kidnappar och låser in elektronik-butiks-VD:ar i lådor. Det är verkligen fruktansvärt! Usch och fy.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Herr X skrev:
danni skrev:
Det förekommer ju sådant i Sverige också. I Sverige finner du idag offer för trafficking som lider fruktansvärt inlåsta och sålda till svenska sexköpare, eller bärplockare som jobbar extremt långa arbetsdagar för nästan inga pengar alls. Eller baltiska byggarbetare som tjänar långt under sina svenska kollegor.

Om enskilda rapporter om missförhållanden är bevis för ett strukturellt slaveri, så kan jag berätta att det finns ett strukturellt problem i Göteborg där man visst kidnappar och låser in elektronik-butiks-VD:ar i lådor. Det är verkligen fruktansvärt! Usch och fy.
Det är väl frågan om hur utbrett det är. I exempelvis Dubai och i den thailändska fiskeindustrin, för att nämna två exempel, verkar slaveri vara synnerligen utbrett.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare

Inlägg av mickeisol »

Nu har ni glömt dom lömska norrmännen, som stenhårt går efter den kända knarklangar-principen att man inte ska bli hög på sin egen drog.
Dom kör ju med osportsliga förmåner för elbilar (sverige verkar ju inte ha någon chans, inte med nya bonus malusen heller ).
(Dom terroriserar ju även svenskarna i skidspåren, där vi inte heller har någon chans numera).

Som tröst har man satt lite käppar i hjulen för dom i och med att man kör elbil (snart 2 st).

:lol:
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Herr X skrev:
bylund skrev:
Dubai har aldrig haft en särskilt oljebaserad ekonomi, då de har ganska begränsade fyndigheter.
Jag ville minnas att jag läst något annat, och det hade jag också.
Olja stod för hela 55% av Dubais BNP 1981, men bara 2% 2014. De har definitivt gått från att vara en oljebaserad ekonomi till att inte vara det.

http://ameinfo.com/money/economy/oil-se ... ubais-gdp/
bylund skrev:
Dubai har verkligen ingen skyldighet att ge tillfälliga gästarbetare samma förmåner som landets egna befolkning har. Sverige är ganska unikt på så sätt att vilken som helst afrikan plötsligt kan börja kalla sig svensk och genast få del av de svenska skattebetalarnas pengar*.

* = överdrift
jag vet inte om du vet vad du snackar om, men i Dubai får du ALDRIG medborgarskap om du inte kommer från ursprungsbefolkningen (som består av några hundratusen). Spelar ingen roll om din pappa har bott där i 40år, du är född där, bor och studerar där och aldrig varit utanför Dubais gränser. Du får inte medborgarskap. Du kan bli utkastad när som helst. Till och med om en Dubaier gifter sig med en icke-dubaier, så mister denne sitt medborgarskap och blir statslös. Så, nej, Dubai har nog inget eftersträvansvärt. Om det är ett sånt system du hade önskat i Sverige, så tycker jag det är tråkigt!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

HelectriC skrev:
Herr X skrev:
bylund skrev:

* = överdrift
jag vet inte om du vet vad du snackar om, men i Dubai får du ALDRIG medborgarskap om du inte kommer från ursprungsbefolkningen (som består av några hundratusen). Spelar ingen roll om din pappa har bott där i 40år, du är född där, bor och studerar där och aldrig varit utanför Dubais gränser. Du får inte medborgarskap. Du kan bli utkastad när som helst. Till och med om en Dubaier gifter sig med en icke-dubaier, så mister denne sitt medborgarskap och blir statslös. Så, nej, Dubai har nog inget eftersträvansvärt. Om det är ett sånt system du hade önskat i Sverige, så tycker jag det är tråkigt!
Ja man kan bara fantisera om hur det hade varit här, om Sverige hade varit för svenskarna. :shock:
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Swede1

Inlägg av Swede1 »

Intressant att så många ser den politiska aspekten av el bilar kontra olje bilar. Låter lovande.
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

Det går att argumentera för att risken för terrorism både ökar och minskar om oljepriset går ner, det är ju såklart oerhört komplext. Om islamisk terrorism beror i första hand på fundamental doktrin eller på geopolitiska omständigheter kan man vara lika oense om. Att oljan kommer pumpas upp och förångas upp i atmosfären även om vi ställer om till eldrift i transportsektorn kan vi vara säkra på så länge priset är lågt, så att köra elbil är på sin höjd en symbolhandling.

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
znak3
Teslaägare

Inlägg av znak3 »

Svårt att finansiera terrorister om man inte Har några pengar...tänk Saudi etc.
2023 Model 3P
2020 Model 3P
2015 Model S85D
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

Zalman3 skrev:
znak3 skrev:

Pakistan har inte haft någon olja att tala om, sedan länge är den mindre än 1% av BNP, ändå är det Pakistan alla bör vara mest oroliga över eftersom de redan har kärnvapen och bara är en statskupp ifrån ett islamistiskt kalifat. USA hatet, fattigdomen och doktrinen finns redan, så grunden är ju redan på plats. Det räcker med att Trump blir president och sabbar USA's redan bräckliga relationer så är vi där i ett nafs.

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Nicke Nyfiken skrev:
HelectriC skrev:
Ja man kan bara fantisera om hur det hade varit här, om Sverige hade varit för svenskarna. :shock:
Bild
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

kanylbullen skrev:
Zalman3 skrev:
znak3 skrev:

Pakistan har inte haft någon olja att tala om, sedan länge är den mindre än 1% av BNP, ändå är det Pakistan alla bör vara mest oroliga över eftersom de redan har kärnvapen och bara är en statskupp ifrån ett islamistiskt kalifat. USA hatet, fattigdomen och doktrinen finns redan, så grunden är ju redan på plats. Det räcker med att Trump blir president och sabbar USA's redan bräckliga relationer så är vi där i ett nafs.
1 Nämn en nation dom använt kärnvapen i krig

2 Var rädd för denna nation
Skriv svar