Ser att det finns 3-fas så borde ju funka i Sverige. Kul att den kom hit också! (En 1-fas-variant har funnits i USA i något år som kostade mer).
Undrar varför den lanserats och bara finns på Amazon…?
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024 Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Är det verkligen Tesla som släppt den? Ser ut att vara Neurio Technology som är tillverkaren. Synd att den inte kan kopplas till HAN-porten, fasklämmor kräver ju elektriker och märker inte om vilket håll strömmen går, när solelen producerar tror den att förbrukningen är hög.
Är det verkligen Tesla som släppt den? Ser ut att vara Neurio Technology som är tillverkaren. Synd att den inte kan kopplas till HAN-porten, fasklämmor kräver ju elektriker och märker inte om vilket håll strömmen går, när solelen producerar tror den att förbrukningen är hög.
Det ser ut som att den har plats för fyra klämmor, så den borde kunna hålla koll på solelen?
Eftersom vi snart kommer att ha två teslor funderar vi lite på bästa lösningen, funkar den här lastbalanseringen med två Wall connector v3?
Inte enligt Teslas hemsida tyvärr:
Kan dynamisk strömhantering fungera med flera Wall Connectors samtidigt?
Nej. Dynamisk strömhantering är endast tillgänglig för installation av en Wall Connector och kan inte användas med flera Wall Connector.
Är det verkligen Tesla som släppt den? Ser ut att vara Neurio Technology som är tillverkaren. Synd att den inte kan kopplas till HAN-porten, fasklämmor kräver ju elektriker och märker inte om vilket håll strömmen går, när solelen producerar tror den att förbrukningen är hög.
Det ser ut som att den har plats för fyra klämmor, så den borde kunna hålla koll på solelen?
I de svenska installationsinstruktionerna påstås det att fasklämmorna klarar av att detektera åt vilket håll strömmen går och klarar av att visa negativt när ström levereras ut på elnätet från solpanelerna: https://digitalassets.tesla.com/tesla-c ... _SV-SE.pdf
I de svenska installationsinstruktionerna påstås det att fasklämmorna klarar av att detektera åt vilket håll strömmen går och klarar av att visa negativt när ström levereras ut på elnätet från solpanelerna: https://digitalassets.tesla.com/tesla-c ... _SV-SE.pdf
Det låter bra! Men en TP-kabel från mätarskåpet till garaget är inte direkt smidig installation.
Är det verkligen Tesla som släppt den? Ser ut att vara Neurio Technology som är tillverkaren. Synd att den inte kan kopplas till HAN-porten, fasklämmor kräver ju elektriker och märker inte om vilket håll strömmen går, när solelen producerar tror den att förbrukningen är hög.
Ja, att en lastbalanserare kan koppla till porten på elmätare tycker jag är ett krav för svenska lösningar.
Vid koppling till WallConnector kan inte wifi användas, enbart kabel.
Instämmer. Fick Wall Connector med lastbalansering installerad precis. Det blev strömkabel och CAT6-kabel ut från mätarskåpet och bort till installationsplatsen. Installatören var tydlig med att det inte finns någon trådlös lösning för lastbalansering av TWC i nuläget.
Vid koppling till WallConnector kan inte wifi användas, enbart kabel.
Instämmer. Fick Wall Connector med lastbalansering installerad precis. Det blev strömkabel och CAT6-kabel ut från mätarskåpet och bort till installationsplatsen. Installatören var tydlig med att det inte finns någon trådlös lösning för lastbalansering av TWC i nuläget.
Vad fick du betala extra för lastbalansering?
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024 Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Tog via Evify, lastbalanseringsprylen tar de 8495 kr för, inkl moms. Sedan är det ju 50% av drag förvisso, så 4248 kr som betalas av mig. Men surt när man ser att den säljs på öppna marknanden för 3886 kr (helt utan några avdrag då eftersom det får endast göras om inköp sker via samma företag som installerar).
Känns som Evify (och troligtvis de andra) fördubblar priset ut till kund för att sedan, efter det statliga avdraget, hamna på det ungefärliga marknadspriset (ca 4000 kr). Det var nog inte det som subventionen var tänkt till…
Vid koppling till WallConnector kan inte wifi användas, enbart kabel.
Instämmer. Fick Wall Connector med lastbalansering installerad precis. Det blev strömkabel och CAT6-kabel ut från mätarskåpet och bort till installationsplatsen. Installatören var tydlig med att det inte finns någon trådlös lösning för lastbalansering av TWC i nuläget.
Finns ju dock lösningar där man sätter en plugg mellan som gör om "sladd till wifi". Men ja cable is king.
Det är kopplingen mellan mätmodulen som sätts vid elmätaren och boxen som går via kabel, seriell kommunikation via tp (twisted pair) för att vara störokänslig och inte kräva internet för reglering.
Mätmodulen behöver kopplas till ditt Tesla konto vid installation (information om avsäkring och så) och det kräver internet och sker via Tesla One appen.