backkamera
Moderator: Redaktion
backkamera
För ca 2 veckor sedan köpte jag en 2016 90D och säljaren uppgav att backkameran glappade ibland, men den har
fungerat ända tills för två dagar sedan. men nu så fungerar den väldigt intermetent, när man lägger i backen
kan bilen säga att kameran inte är tillgänglig för att sedan efter några sekunder visa en klar bild som sedan blir svart, bilden kan sedan återkomma för
att genast bli vit, sedan förvinner kamran helt varefter den återkommer. Jag tror inte det är glapp i kablage för man kan inte koppla det till att bilen rör sig
utan man kan stå helt still.
Byta kameran är ju inget större problem så det får jag ju göra.
Nu till det jag funderar över:
Samtidigt som kameran började glappa började också huvudskärmen i i bilen att stänga ner displayen i ca 5 sek för att sedan tändas igen.
Det är inte datorn som startar om för alla funktioner fortsätter som vanligt så det är bara skärmen som släcks och sedan tänds igen.
Som jag ser det är dessa saker relaterade till varandra för de började exakt samtidigt (bilen använder väl kameran för att hålla koll på trafiken bakom bilen)
jag undrar om det finns något sätt att disabla kameran tills jag får köpt en ny ?
Vad händer om man kopplar ur kamran fysiskt ?
mvh Mats
fungerat ända tills för två dagar sedan. men nu så fungerar den väldigt intermetent, när man lägger i backen
kan bilen säga att kameran inte är tillgänglig för att sedan efter några sekunder visa en klar bild som sedan blir svart, bilden kan sedan återkomma för
att genast bli vit, sedan förvinner kamran helt varefter den återkommer. Jag tror inte det är glapp i kablage för man kan inte koppla det till att bilen rör sig
utan man kan stå helt still.
Byta kameran är ju inget större problem så det får jag ju göra.
Nu till det jag funderar över:
Samtidigt som kameran började glappa började också huvudskärmen i i bilen att stänga ner displayen i ca 5 sek för att sedan tändas igen.
Det är inte datorn som startar om för alla funktioner fortsätter som vanligt så det är bara skärmen som släcks och sedan tänds igen.
Som jag ser det är dessa saker relaterade till varandra för de började exakt samtidigt (bilen använder väl kameran för att hålla koll på trafiken bakom bilen)
jag undrar om det finns något sätt att disabla kameran tills jag får köpt en ny ?
Vad händer om man kopplar ur kamran fysiskt ?
mvh Mats
- kenjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: backkamera
Om skärmen blir svart emellanåt är det inte säkert att felet sitter i kameran. Kanske är onödigt att byta den innan du har fått skärmen fixad.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Kameran måste bytas vilket fall och jag tror nog att skärmens blinkande beror på kameran
Det beter sig ungefär som när man kopplar in eller ur en extern skärm till en bärbar dator .
Skärmen släcks ner för att återkomma under ett annat displaynummer.
Jag tänker testa att klippa sladden till kameran (får givetvis se till så det inte blir kortis i snittytan)
Det beter sig ungefär som när man kopplar in eller ur en extern skärm till en bärbar dator .
Skärmen släcks ner för att återkomma under ett annat displaynummer.
Jag tänker testa att klippa sladden till kameran (får givetvis se till så det inte blir kortis i snittytan)
Är inte det där ett tecken på att MCUn är på gång att ge upp?
I en 2016 sitter ju MCU1 som får problem med minneskretsarna som dör till slut.
I en 2016 sitter ju MCU1 som får problem med minneskretsarna som dör till slut.
Finns det inga felkoder i service mode som visar på var felet kan ligga? Innan du klipper av kablar, alltså.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Jag tror inte att det är problem med minneskretsar för då borde datorn botat om vilket den inte gör för som sagt alla funktioner fortsätter att fungera som vanligt även de sekunder som skärmen är borta, såsom röstkomandon, navigationssökning, spotify, radio, telefonsamtal mm.
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
När MCU'n är på väg att gå till MCU-himlen så gör den inte det på något vidare logiskt sätt. Been there. Min skärm i min dåvarande 90D från 2016 började få diverse kvarglömda sekvenser som hängde kvar, så småningom blev det konstig text på hebreiska som visades i några sekunder då och då och därefter så slutade vissa saker i bilen att fungera hipp som happ. Datorn botar inte om när detta sker, den får bara alltmer alzheimers och blir allt knäppare. Sedan efter ett halvårs bilägande blev den svart och jag fick köra flera månader utan dator vilket var en speciell upplevelse. OM inte MCU'n är bytt på garantin tidigare så kolla om det går att göra nu.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Jag får felkod:
DAS_w065_deserializerOvercurrent
Vilket brukar tyda på att någon sensor i Driver Asist är felaktig backkamera borde väl ingå där
DAS_w065_deserializerOvercurrent
Vilket brukar tyda på att någon sensor i Driver Asist är felaktig backkamera borde väl ingå där
"jag fick köra flera månader utan dator vilket var en speciell upplevelse"
Detta tolkar jag som att det går att ladda bilen även utan mediaenhet ?
Detta tolkar jag som att det går att ladda bilen även utan mediaenhet ?
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Jajamen. Bilen funkar att köra. Men saker som hastighetsmätare, positionering och liknande funkar inte.
Om jag mins rätt så kunde jag heller inte ställa strömmen.. men kanske kommer ihåg fel. Det var iallafall fall vissa inställningar som jag gjort när jag hade skärm som sedan inte gick att ändra.
Blinkersljudet försvann. Det är artificiellt.
Men bilen fungerar. Jag körde minst 1000 mil utan mittskärmen (=ombord-datorn).
Om jag mins rätt så kunde jag heller inte ställa strömmen.. men kanske kommer ihåg fel. Det var iallafall fall vissa inställningar som jag gjort när jag hade skärm som sedan inte gick att ändra.
Blinkersljudet försvann. Det är artificiellt.
Men bilen fungerar. Jag körde minst 1000 mil utan mittskärmen (=ombord-datorn).
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Igår kopplade jag ur kameran!
Det var lätt att göra, bara ta loss den understa plasten på bakluckan och sträcka in handen och koppla isär kontakten
Det var lätt att göra, bara ta loss den understa plasten på bakluckan och sträcka in handen och koppla isär kontakten
Nu är nya kameran installerad och fungerar bra
Det var ganska lätt att göra
det enda som var lite bökigt var att få loss tapen som håller fast "Teslalisten", men det går med tålamod och "mjuka" verktyg
Det var också jobbigt att få bort alla limrester (mycket nagelskrap och lösningsmedel)
Det var ganska lätt att göra
det enda som var lite bökigt var att få loss tapen som håller fast "Teslalisten", men det går med tålamod och "mjuka" verktyg
Det var också jobbigt att få bort alla limrester (mycket nagelskrap och lösningsmedel)