Elbilsrookie =) laddning
Moderator: Redaktion
Elbilsrookie =) laddning
Hej!
Jag ska precis investera i en Tesla Model Y LR bakhjulsdrift och eftersom jag endast haft PHEV bilar(tjänstebilar) innan och att mina elkunskaper är ytterst begränsade så undrar jag lite om följande saker:
vad ska man tänka på när jag beställer laddbox? Jag är Tibberkund och läst i forumet om Grid rewards som verkar funka bra? Tittat på denna laddare: Är den ok? https://tibber.com/se/store/produkt/easee-charge-lite eller ska man gå på teslas?
TÄnkte även ta lastbalanerare Pulse för att hålla koll och lära mig lite mer.
Behöver man köp med Teslas Mobile connector? Det ingår väl en laddsladd med teslan? Eller är det något man köper till?
Är det samma uttag i alla laddboxar och bilar som gör att det lirar?
Vad behöver man tänka mer på när man beställer en Tesla?
- Värt att betala för Premium connect?
- Autolpilotpaketen? Behövs Uppgraderad autopilot? Eller rättare sagt använder man det?
Vid besätllning väljer man vart man vill hämta den? Jag bor i sydöstra sverige där det inte finns någon "teslabutik", jönköping närmast.
Ber i förväg om ursäkt för dumma frågor men har ingen i närheten som jag kan fråga. Tacksam för svar =)
Jag ska precis investera i en Tesla Model Y LR bakhjulsdrift och eftersom jag endast haft PHEV bilar(tjänstebilar) innan och att mina elkunskaper är ytterst begränsade så undrar jag lite om följande saker:
vad ska man tänka på när jag beställer laddbox? Jag är Tibberkund och läst i forumet om Grid rewards som verkar funka bra? Tittat på denna laddare: Är den ok? https://tibber.com/se/store/produkt/easee-charge-lite eller ska man gå på teslas?
Behöver man köp med Teslas Mobile connector? Det ingår väl en laddsladd med teslan? Eller är det något man köper till?
- Autolpilotpaketen? Behövs Uppgraderad autopilot? Eller rättare sagt använder man det?
Vid besätllning väljer man vart man vill hämta den? Jag bor i sydöstra sverige där det inte finns någon "teslabutik", jönköping närmast.
Ber i förväg om ursäkt för dumma frågor men har ingen i närheten som jag kan fråga. Tacksam för svar =)
Re: Elbilsrookie =) laddning
Jag var på elmässan och när det gäller laddbox verkar det vara zaptec som har bra momentum nu när Easee schabblade bort sig.
När det gäller laddsladd är det ju smidigt med en som har knapp för att öppna laddporten men det kan du ju komplettera med senare. Det följer med en typ 2 trefaskabel.
När det gäller laddsladd är det ju smidigt med en som har knapp för att öppna laddporten men det kan du ju komplettera med senare. Det följer med en typ 2 trefaskabel.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Nej, men nästan alla har ett typ2-uttag precis som de teslor som säljs idag.
Det beror på hur du tänkte använda bilen, för mig är det INTE värt det, men tittar man på film i bilen- Värt att betala för Premium connect?
och lyssnar på streamingtjänster så är det ju bra. Man får också fartkameravarning och lite annat.
Personligen skulle jag inte betalt en spänn för det eftersom jag tycker det fungerar väldigt dåligt. ..med Dte sagt har min bil FSD som den första ägaren tydligen pyntade över 40 lax för, tur det var ett företag för det är rejält bortkastade pengar.- Autolpilotpaketen? Behövs Uppgraderad autopilot? Eller rättare sagt använder man det?
- Skyltspurtaren
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/thomas36594
Teslan är helt mjukvarustyrd. Du behöver inte köpa till något av premium connect eller uppgraderad autopilot osv när du beställer bilen. Du kan i lugn och ro lägga till det efteråt, eller inte, med Tesla-appen.
Många med mig tycker grundläggande autopilot räcker och att uppgraderad inte är värt pengarna.
Jag har Premium Connect, primärt för trafikvisualisering o planering. Funkar riktigt bra.
Många med mig tycker grundläggande autopilot räcker och att uppgraderad inte är värt pengarna.
Jag har Premium Connect, primärt för trafikvisualisering o planering. Funkar riktigt bra.
- MNA
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin705425
Jag kör med zaptec go och en pulse från tibber som lastbalanserare. Funkar klockrent. Enda som jag stör mig lite på är att så fort jag öppnar tibber appen väcker den bilen. Men vet man om det så öppnar man den inte i onödan bara 
Model Y LR -23. Vit/svart. Beställd 22/4. Upphämtad 19/5.
- MNA
- Teslaägare
Glöm inte att använda en refferal länk från en polare eller nån här på forumet så du får ta del av det lägre priset. Tror det handlar om drygt 11 tusen. Måste läggas in direkt när du beställer, går inte att lägga till den i efterhand, gick inte förut iaf 
- SagittariusA
- Teslaägare
Jag hämtade nyligen ut en MY och fick även 230V mobile charger så beställ ingen sådan på förhand. Jag valde Zaptec go samt Pulse lastbalanserare genom Tibber. Du får undersöka om det kanske är värt att fixa 20 eller 25A säkring på din bostad. Premium connect får du testa gratis en månad, bestäm dig sedan om det är värt att fortsätta med det eller ej.dylanswe skrev: ↑30 okt 2024 18:03Hej!
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Spelar ingen roll.
Jag väckte bilen dagligen när jag var på Mallis 15 dagar i våras.
Bilen tappade 2%.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- MNA
- Teslaägare
Nej det vet jag, tycker bara de är onödigt den gör det varje gång man öppnar appen.
Hej o stort tack för svaren!
Lite klokare!
Men en sista fråga, det finns 11/22kw att välja, tänkte först välja 11 sedan ändrade till mig 22 för snabbare laddning men med nya effekt reglerna på elen så borde man väl förlora pengar på att ladda med högre effekt? Bättre att ligga på 11 då?
Ska tänka på referal koden som du sa med, är ju inte fel med rabatt
Lite klokare!
Men en sista fråga, det finns 11/22kw att välja, tänkte först välja 11 sedan ändrade till mig 22 för snabbare laddning men med nya effekt reglerna på elen så borde man väl förlora pengar på att ladda med högre effekt? Bättre att ligga på 11 då?
Ska tänka på referal koden som du sa med, är ju inte fel med rabatt

- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Model Y kan inte ladda AC med högre effekt än 11 kW.dylanswe skrev: ↑31 okt 2024 22:51Hej o stort tack för svaren!
Lite klokare!
Ska tänka på referal koden som du sa med, är ju inte fel med rabatt![]()
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Exakt.
Jag har försökt tala om det i flera år, men speciellt Facebook tror att bilen öppnar en lucka undertill och bajsar bort 1kWh varje gång man väcker bilen

Bilen är vaken ~10-15minuter i snitt när man väcker den. Den drar ~ 290W för nyare och 220 för äldre. Dvs cirka 0.06kWh per väckning.
Man kan alltså väcka bilen ungefär 16ggr för en kWh, eller ~ 12ggr för 1% på en Y/3 LR.
I ditt fall lär din bil ha dragit ungefär 4W i stand by i snitt, dvs 0.1kWh per dygn (det gjorde alltid min M3P och där ligger min MSP också).
Så den hade dragit ~ 2% om du inte hade väckt den. Väcker man den en gång per dygn och den passar på att ladda LV-batteriet i samma veva (brukar göras ca 1 gång per dygn) så lär det inte märkas att man väcker den.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5