DNB privat avbetalning och pensionär?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tiezzla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/---

DNB privat avbetalning och pensionär?

Inlägg av Tiezzla »

Hej,

Som nybliven Teslafrälst har jag spridit ordet till mina pensionerade föräldrar. En tanke slog mig ikväll gällande pensionärers problem med banklån generellt då deras inkomst av naturliga skäl anses som låg.

Har någon erfarenhet av Tesla (DNB) och privat avbetalning som pensionär? Är det görligt med normala villkor som oss förvärvsarbetande?
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kristoffer78135

Re: DNB privat avbetalning och pensionär?

Inlägg av Trevlig »

Testa? är väll enklast?
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Användarvisningsbild
Skyltspurtaren
Teslaägare
Referralkod: ts.la/thomas36594

Inlägg av Skyltspurtaren »

Om DNB vid kreditprövningen bedömer att personen kommer att ha tillräckligt kvar att leva på efter beviljat lån så är det ok, annars inte. Det går alltså inte att svara generellt på. I och med att bilen är säkerheten för lånet så är det enklare än att få tex ett blancolån.

Oavsett finansieringsform så ska fortfarande pengarna fram för en ny bil för 600 kSEK eller nåt, finansiering är ingen magi även om en del verkar se det så.

Minst 20 % kontant krävs alltid på billån oavsett.
Användarvisningsbild
Tiezzla
Teslaägare

Inlägg av Tiezzla »

Tack. Många pensionärer sitter på både sparpengar och låsta värden i hus etc men blir (kanske naturligt) ansedda som en högre risk pga låg inkomst. Får väl se hur det slutar men ville bolla frågan oavsett!
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

Det där är faktiskt värt att fundera på i god tid innan pensionen. Bor man i en äganderätt, prioritera buffertsparande framför amortering om man inte har råd att göra båda. Behöver man byta tak eller liknande dyr akutåtgärd måste man kunna skaka fram kosingen kontant som pensionär.

På så vis är bostadsrätt väldigt bra för pensionärer, där är det ju föreningen som lånar upp pengarna till yttre underhållet. Det enda dyra man har kvar då är badrummet där man kan behöva skjuta till lite extra själv för full återställning efter en vattenläcka.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

För banken är det ingen skillnad, kalkylen skall gå ihop, pension eller lön är ingen skillnad, gör den inte det så blir inte lånet beviljat.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
manneson

Inlägg av manneson »

Tiezzla skrev: 29 okt 2024 05:20
Tack. Många pensionärer sitter på både sparpengar och låsta värden i hus etc men blir (kanske naturligt) ansedda som en högre risk pga låg inkomst. Får väl se hur det slutar men ville bolla frågan oavsett!
Kan säkert öka belåningsgraden på huset och därmed finansiera bilköp.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

manneson skrev: 29 okt 2024 16:31
Tiezzla skrev: 29 okt 2024 05:20
Kan säkert öka belåningsgraden på huset och därmed finansiera bilköp.
Svårt att öka belåning på huset som pensionär. Det finns speciallösningar men till högre kostnad.
Min svärmor drabbades av det där. Skulle sälja villan och köpa lägenhet. Villan obelånad och värdet räckte för att köpa lägenheten. Hennes kontanter räckte inte för att köpa lägenheten innan huset var sålt. Banken ville inte ens ge tillfälligt brygglån utan krångel.
Precis som tidigare nämnt bör man prioritera sparande framför amortering om man närmar sig pension och inte kan göra bägge.
Man bör redan i 55-60 skaffa sig den belåning som kommer passa.
Användarvisningsbild
Svirre
Teslaägare

Inlägg av Svirre »

Jag hade inga problem alls. Jag är pensionär sen snart 2 år tillbaka. Bor i hus. Fick en fråga från DNB om min inkomst, men ingen fråga på min sambo. Det kom en kreditprövning efter några dagar efter jag fått lånet. Beställde bilen 18/10 och hämtade den i Torsdags. :D Och är så nöjd med bilen!
Användarvisningsbild
Tiezzla
Teslaägare

Inlägg av Tiezzla »

Jag har varit i kontakt med DNB som egentligen menar att kalkylen ska gå ihop oavsett pensionär eller ej. Låter rimligt. Iom 0-räntan så hamnar dock priset på en sådan nivå att det närmar sig vad bilar ändå kostar i månaden så det bör vara ett mindre problem. Model Y SR hamnar kring 3600kr/mån som det ser ut.

Men oavsett detta så håller jag med övriga att man i god tid bör anpassa och förbereda sig för sådana här frågor innan pensionen. Bor man kvar i en villa och börjar få renoveringsbehov så får man nog det svettigt.
Skriv svar