Jag kör mest motorväg och där tycker jag att motorn verkar göra nära noll skillnad. Byggkvalitet och ljudisolering däremot.holden skrev: ↑31 okt 2024 08:53Har haft en dieselbil parallellt och lägerelden under huven låter hela tiden, även stillastående. Mycket störande både för föraren och omgivningen.spacecoin skrev: ↑31 okt 2024 08:47I vilka hastigheter menar du att Tesla är tyst? Jag hyrde en ICE nyligen som var betydligt tystare än min Tesla på motorvägen. I övrigt har du bra poänger.holden skrev: ↑31 okt 2024 08:39Motivatorerna för mig är att bilen är tyst, bekväm, bra prestanda, ganska fin att titta på, rolig teknik, behöver inte åka och tanka, behöver inga oljebyten eller annan service (så länge jag leasar den åtminstone). Jag kör dock alldeles för få mil för att det vara ekonomiskt försvarbart, det är en lyx jag kostar på mig samtidigt som jag får något värde för pengar jag annars hade skattat bort i företaget.
Många byter tillbaka till fossilbil???
Moderator: Redaktion
Re: Många byter tillbaka till fossilbil???
Re: Många byter tillbaka till fossilbil???
Så är det säkert och där är väl inte M3 det bästa valet utan kanske någon tysk. Just för min del och de saker jag värderar är M3 den bästa bilen man kan få givet priset, tittar man på enskilda faktorer finns det säkert bilar som toppar den men inte som helhet.spacecoin skrev: ↑31 okt 2024 08:55Jag kör mest motorväg och där tycker jag att motorn verkar göra nära noll skillnad. Byggkvalitet och ljudisolering däremot.holden skrev: ↑31 okt 2024 08:53Har haft en dieselbil parallellt och lägerelden under huven låter hela tiden, även stillastående. Mycket störande både för föraren och omgivningen.spacecoin skrev: ↑31 okt 2024 08:47I vilka hastigheter menar du att Tesla är tyst? Jag hyrde en ICE nyligen som var betydligt tystare än min Tesla på motorvägen. I övrigt har du bra poänger.holden skrev: ↑31 okt 2024 08:39Motivatorerna för mig är att bilen är tyst, bekväm, bra prestanda, ganska fin att titta på, rolig teknik, behöver inte åka och tanka, behöver inga oljebyten eller annan service (så länge jag leasar den åtminstone). Jag kör dock alldeles för få mil för att det vara ekonomiskt försvarbart, det är en lyx jag kostar på mig samtidigt som jag får något värde för pengar jag annars hade skattat bort i företaget.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Många byter tillbaka till fossilbil???
Ja, det är en fin bil, och behov och vad man prioriterar är olika.holden skrev: ↑31 okt 2024 09:03Så är det säkert och där är väl inte M3 det bästa valet utan kanske någon tysk. Just för min del och de saker jag värderar är M3 den bästa bilen man kan få givet priset, tittar man på enskilda faktorer finns det säkert bilar som toppar den men inte som helhet.spacecoin skrev: ↑31 okt 2024 08:55Jag kör mest motorväg och där tycker jag att motorn verkar göra nära noll skillnad. Byggkvalitet och ljudisolering däremot.holden skrev: ↑31 okt 2024 08:53Har haft en dieselbil parallellt och lägerelden under huven låter hela tiden, även stillastående. Mycket störande både för föraren och omgivningen.spacecoin skrev: ↑31 okt 2024 08:47I vilka hastigheter menar du att Tesla är tyst? Jag hyrde en ICE nyligen som var betydligt tystare än min Tesla på motorvägen. I övrigt har du bra poänger.holden skrev: ↑31 okt 2024 08:39Motivatorerna för mig är att bilen är tyst, bekväm, bra prestanda, ganska fin att titta på, rolig teknik, behöver inte åka och tanka, behöver inga oljebyten eller annan service (så länge jag leasar den åtminstone). Jag kör dock alldeles för få mil för att det vara ekonomiskt försvarbart, det är en lyx jag kostar på mig samtidigt som jag får något värde för pengar jag annars hade skattat bort i företaget.
-
- Inlägg: 773
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Många byter tillbaka till fossilbil???
Jo en bensinbil kan var tystare på motorvägen. Mina föräldrars E-klass är tystare än min MY i motorvägsfart. Dock så låter den mer i låga hastigheter eftersom man då hör motorn. Blir också mer vibrationer från drivlinan i låg fart. Men håller med om att tysthet inte är det främsta argumentet för en elbil eftersom den främsta bullerkällan i en bil oftast är däcken. Det är väl den ljudlösa, vibrationsfria accelerationen som lockar med en elbil.spacecoin skrev: ↑31 okt 2024 08:47I vilka hastigheter menar du att Tesla är tyst? Jag hyrde en ICE nyligen som var betydligt tystare än min Tesla på motorvägen. I övrigt har du bra poänger.holden skrev: ↑31 okt 2024 08:39Motivatorerna för mig är att bilen är tyst, bekväm, bra prestanda, ganska fin att titta på, rolig teknik, behöver inte åka och tanka, behöver inga oljebyten eller annan service (så länge jag leasar den åtminstone). Jag kör dock alldeles för få mil för att det vara ekonomiskt försvarbart, det är en lyx jag kostar på mig samtidigt som jag får något värde för pengar jag annars hade skattat bort i företaget.
För de flesta tror jag elbilen är ett bra alternativ om de kör mycket och man kan ladda i anslutning till bostaden och/eller arbeter med billig el. Annars blir det dyrt och opraktiskt.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9388
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Många byter tillbaka till fossilbil???
Det känns oerhört primitivt att köra ICE om man kört elbil.
Främst när motorn startar. Även på tomgång. Mina två senaste avgasbilar hade raka sexor och var hyfsat vibrationsfria, men jämfört med elbilar känns det ändå skramligt.
Främst när motorn startar. Även på tomgång. Mina två senaste avgasbilar hade raka sexor och var hyfsat vibrationsfria, men jämfört med elbilar känns det ändå skramligt.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Många byter tillbaka till fossilbil???
Var tror du den hade legat om sverige helt upphörde med personbilstrafik ? ..427ppm..SwedishAdvocate skrev: ↑30 okt 2024 22:39Koldioxidhalten i atmosfären är ca 427 PPM. Var tycker du att den bör ligga? När bör vi nå den nivå du tycker är rimlig? Kommer vi lyckas med att sänka koldioxidhalten i tid om vi inte gör något åt fossilförbrännande bilar?
Jag tror inte du förstod min poäng, ska man satsa pengar så ska man förstås göra det där det gör mest nytta, och det är knappast på att få folk i lägenhet att byta till elbil.
-
- Inlägg: 7483
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Många byter tillbaka till fossilbil???
Och jag tror inte du förstår min poäng. Om vi ska lyckas sänka koldioxidhalten tillräckligt mycket och tillräckligt snabbt så kommer det inte räcka att endast göra det det som du anser "gör mest nytta". Alla betydande utsläppskällor måste adresseras.repulsiv skrev: ↑31 okt 2024 16:57Var tror du den hade legat om sverige helt upphörde med personbilstrafik ? ..427ppm..SwedishAdvocate skrev: ↑30 okt 2024 22:39Koldioxidhalten i atmosfären är ca 427 PPM. Var tycker du att den bör ligga? När bör vi nå den nivå du tycker är rimlig? Kommer vi lyckas med att sänka koldioxidhalten i tid om vi inte gör något åt fossilförbrännande bilar?
Jag tror inte du förstod min poäng, ska man satsa pengar så ska man förstås göra det där det gör mest nytta, och det är knappast på att få folk i lägenhet att byta till elbil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Många byter tillbaka till fossilbil???
Gör vi det på det här sättet ? NEJ.SwedishAdvocate skrev: ↑31 okt 2024 17:06Och jag tror inte du förstår min poäng. Om vi ska lyckas sänka koldioxidhalten tillräckligt mycket och tillräckligt snabbt så kommer det inte räcka att endast göra det det som du anser "gör mest nytta". Alla betydande utsläppskällor måste adresseras.
Vi har inte oändliga resurser och absolut makt, alltså måste man lägga krutet där det gör mest nytta.
-
- Inlägg: 7483
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Många byter tillbaka till fossilbil???
Vi kommer uppenbarligen inte kunna enas i den här frågan.repulsiv skrev: ↑31 okt 2024 17:14Gör vi det på det här sättet ? NEJ.SwedishAdvocate skrev: ↑31 okt 2024 17:06Och jag tror inte du förstår min poäng. Om vi ska lyckas sänka koldioxidhalten tillräckligt mycket och tillräckligt snabbt så kommer det inte räcka att endast göra det det som du anser "gör mest nytta". Alla betydande utsläppskällor måste adresseras.
Vi har inte oändliga resurser och absolut makt, alltså måste man lägga krutet där det gör mest nytta.
Andra som läser i den här tråden kan göra sin egen research och dra sina egna slutsater.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9388
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Många byter tillbaka till fossilbil???
Det är inte koldioxiden som luktar illa och gör folk sjuka. Just där folk bor i lägenhet blir luftförbättringen störst om många kör elbil.repulsiv skrev: ↑31 okt 2024 16:57Var tror du den hade legat om sverige helt upphörde med personbilstrafik ? ..427ppm..SwedishAdvocate skrev: ↑30 okt 2024 22:39Koldioxidhalten i atmosfären är ca 427 PPM. Var tycker du att den bör ligga? När bör vi nå den nivå du tycker är rimlig? Kommer vi lyckas med att sänka koldioxidhalten i tid om vi inte gör något åt fossilförbrännande bilar?
Jag tror inte du förstod min poäng, ska man satsa pengar så ska man förstås göra det där det gör mest nytta, och det är knappast på att få folk i lägenhet att byta till elbil.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 961
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Många byter tillbaka till fossilbil???
Vilken dieselbil?holden skrev: ↑31 okt 2024 08:53Har haft en dieselbil parallellt och lägerelden under huven låter hela tiden, även stillastående. Mycket störande både för föraren och omgivningen.spacecoin skrev: ↑31 okt 2024 08:47I vilka hastigheter menar du att Tesla är tyst? Jag hyrde en ICE nyligen som var betydligt tystare än min Tesla på motorvägen. I övrigt har du bra poänger.holden skrev: ↑31 okt 2024 08:39Motivatorerna för mig är att bilen är tyst, bekväm, bra prestanda, ganska fin att titta på, rolig teknik, behöver inte åka och tanka, behöver inga oljebyten eller annan service (så länge jag leasar den åtminstone). Jag kör dock alldeles för få mil för att det vara ekonomiskt försvarbart, det är en lyx jag kostar på mig samtidigt som jag får något värde för pengar jag annars hade skattat bort i företaget.
Min E-klass 2018 är nästan helt tyst och vibrerar inte.
Hörs bara liiite vid kallstart, aldrig varm eller i fart
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 961
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Många byter tillbaka till fossilbil???
Ja elbil är klart mjukare o trevligare att köra, men det lilla oväsen vid start som ICE har...är inga problem. Problemet är buller o brus i landsvägfart i de flesta elbilar. Är ju där man befinner sig.
EQS ör tyst. Tyvärr dyr.
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
Re: Många byter tillbaka till fossilbil???
Spelar ju ingen roll, en elbil som står still är helt tyst vilket ingen fossil med motorn igång är. Lägg till detta avgaser, växellåda och andra anakronismer så blir ju valet enkeltSportbilsentusiasten skrev: ↑01 nov 2024 14:52Vilken dieselbil?holden skrev: ↑31 okt 2024 08:53Har haft en dieselbil parallellt och lägerelden under huven låter hela tiden, även stillastående. Mycket störande både för föraren och omgivningen.spacecoin skrev: ↑31 okt 2024 08:47I vilka hastigheter menar du att Tesla är tyst? Jag hyrde en ICE nyligen som var betydligt tystare än min Tesla på motorvägen. I övrigt har du bra poänger.holden skrev: ↑31 okt 2024 08:39Motivatorerna för mig är att bilen är tyst, bekväm, bra prestanda, ganska fin att titta på, rolig teknik, behöver inte åka och tanka, behöver inga oljebyten eller annan service (så länge jag leasar den åtminstone). Jag kör dock alldeles för få mil för att det vara ekonomiskt försvarbart, det är en lyx jag kostar på mig samtidigt som jag får något värde för pengar jag annars hade skattat bort i företaget.
Min E-klass 2018 är nästan helt tyst och vibrerar inte.
Hörs bara liiite vid kallstart, aldrig varm eller i fart

M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9388
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Många byter tillbaka till fossilbil???
Ja, för dig som kör hörs inte motorn mycket.Sportbilsentusiasten skrev: ↑01 nov 2024 14:56Ja elbil är klart mjukare o trevligare att köra, men det lilla oväsen vid start som ICE har...är inga problem. Problemet är buller o brus i landsvägfart i de flesta elbilar. Är ju där man befinner sig.
EQS ör tyst. Tyvärr dyr.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.