Model Y LR AWD 24 nybörjare frågor

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Skogskatt
Teslaägare

Model Y LR AWD 24 nybörjare frågor

Inlägg av Skogskatt »

Hej,
För en vecka sen hämtade jag ut min nya och första tesla.
Efter en vecka så är jag fundersam vid flera grejer med bilen:
kamerorna, redan innan jag körde från Trelleborg visade bilden fel APP_w264, funktion för undervik körrfältsöverträdande otillgänglig och ett annat related fel. Tesla killen sa att detta var normal och det kunde tar upp till 30mil för kamerorna att kalibrera sig.
Efter 10mil så funkade alla sidor kameran och bak. I ärlighetens namn så trodde jag inte att en front kamera fanns.
Nu är fel koden tillbaka sen några körningar tillbaka. Är bilen parkerad kan jag kommer över service menyn åt alla kameror. Och det finns en front kamera :oops: men annars så är bara bak kameran tillgänglig. Detta gör såklart bilen gnällig. Måste jag kontakta service om detta?

Netflix är på nederländska och jag kan inte logga in. I gamla forums inlägg från 2020 läste jag att problemet beror på att sim kortet i bilen är från Nederländerna, är detta verkligen fortfarande ett problem och vad gör jag åt saken?

Dörr packningen på vänster sidan har en "bubbla " där packningen har lossnat. Se inte så ut på höger sidan. Bugg eller feature?

Som ni kanske hör är min eufori över nya bilen inte särskilt stor just nu. Är det vanligt att man måste ställer sig såna frågor med en sprillans ny bil?!
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model Y LR AWD 24 nybörjare frågor

Inlägg av mikebike »

Skogskatt skrev: 01 nov 2024 18:24
Hej,
För en vecka sen hämtade jag ut min nya och första tesla.
Efter en vecka så är jag fundersam vid flera grejer med bilen:
kamerorna, redan innan jag körde från Trelleborg visade bilden fel APP_w264, funktion för undervik körrfältsöverträdande otillgänglig och ett annat related fel. Tesla killen sa att detta var normal och det kunde tar upp till 30mil för kamerorna att kalibrera sig.
Efter 10mil så funkade alla sidor kameran och bak. I ärlighetens namn så trodde jag inte att en front kamera fanns.
Nu är fel koden tillbaka sen några körningar tillbaka. Är bilen parkerad kan jag kommer över service menyn åt alla kameror. Och det finns en front kamera :oops: men annars så är bara bak kameran tillgänglig. Detta gör såklart bilen gnällig. Måste jag kontakta service om detta?

Netflix är på nederländska och jag kan inte logga in. I gamla forums inlägg från 2020 läste jag att problemet beror på att sim kortet i bilen är från Nederländerna, är detta verkligen fortfarande ett problem och vad gör jag åt saken?

Dörr packningen på vänster sidan har en "bubbla " där packningen har lossnat. Se inte så ut på höger sidan. Bugg eller feature?

Som ni kanske hör är min eufori över nya bilen inte särskilt stor just nu. Är det vanligt att man måste ställer sig såna frågor med en sprillans ny bil?!
Nej, det finns ingen frontkamera, den främre kameran sitter innanför vindrutan framför inre backspegeln.

Att man får felmeddelande om blockerade eller bländade kameror i mörker är normalt, men inte dagtid.

Att bilen tror den är i Nederländerna är normalt. Det kan rätta till sig med tiden, men SC bör kunna skynda på det hela om du gör en felanmälan.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Skogskatt skrev: 01 nov 2024 18:24
...] Dörr packningen på vänster sidan har en "bubbla " där packningen har lossnat. Se inte så ut på höger sidan. Bugg eller feature? […
Känns som det underlättar bedömning om du kan posta ett foto i tråden.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Oscar11
Teslaägare
Referralkod: ts.la/oscar23897

Inlägg av Oscar11 »

Skriv in problemen som en felanmälan i appen.
Tesla MYLR -23
Användarvisningsbild
Skogskatt
Teslaägare

Inlägg av Skogskatt »

Så några veckor har gått sen min senaste inlägg.
Jag bifogar en bild på bubblan i dörtättningen förresten.

I det stora hela så har bilen och jag lärt känner varandra lite bättre. Men första veckan var inte super kul med spök bromsningar och försök att skicka mig till laddare så att jag hade kommit fram (eller inte...) med 1-2% batteri.

Problemet med blockerade kameror är lite till och från. En kall dag med mycket is över bilen kunde jag inte öppna dörrarna förutom förare dörren... Finns väl ingen värmning för handtagen eller?

Nu sen några dagar så strejka min klimat fjärrstyrning och dog mood etc är inte tillgängligt. Jag hoppades att det skulle löser sig själv eftersom bilen sa nånting som: för tillfället inte tillgängligt... Men icke. Någon annan som har problemet?

Och om jag vill göra en felanmälan gör jag detta över "service" optionen i bilen?
bubbla.jpg
2%.jpg
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Gör som Oscar11 föreslår.

Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Ang laddningen så visar den att du kommer ha 2% kvar om du åker nu, om du laddar en kvart till som den föreslår kommer du ha mera kvar.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tobias894955

Inlägg av T4s »

Skogskatt skrev: 04 dec 2024 10:46
Så några veckor har gått sen min senaste inlägg.
Jag bifogar en bild på bubblan i dörtättningen förresten.

I det stora hela så har bilen och jag lärt känner varandra lite bättre. Men första veckan var inte super kul med spök bromsningar och försök att skicka mig till laddare så att jag hade kommit fram (eller inte...) med 1-2% batteri.

Problemet med blockerade kameror är lite till och från. En kall dag med mycket is över bilen kunde jag inte öppna dörrarna förutom förare dörren... Finns väl ingen värmning för handtagen eller?

Nu sen några dagar så strejka min klimat fjärrstyrning och dog mood etc är inte tillgängligt. Jag hoppades att det skulle löser sig själv eftersom bilen sa nånting som: för tillfället inte tillgängligt... Men icke. Någon annan som har problemet?

Och om jag vill göra en felanmälan gör jag detta över "service" optionen i bilen?
Ang handtag och vinter, se instruktioner och läs här: https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... BEBEF.html

Remote sätta på klimat har strulat några gånger. Aktiverar det dagligen men oftast strular det när batteriet är lågt, bara att göra om så fungerar det. Du kan säkert se i loggarna exakt anledning eller be service kolla på det åt dig.

Skapa ärende i appen för bubblan så fixas det.
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

mikebike skrev: 01 nov 2024 18:31

Att man får felmeddelande om blockerade eller bländade kameror i mörker är normalt, men inte dagtid.
Normalt, varför?
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Sportbilsentusiasten skrev: 07 dec 2024 07:42

Normalt, varför?
Normalt = normalt förekommande (hos Tesla).

Svart ute = blockerad kamera tydligen.

Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

mikebike skrev: 07 dec 2024 09:31

Normalt, varför?

Hur svart behöver det vara?
Ser kameran gatlampor och mötande bilar på avstånd
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Sportbilsentusiasten skrev: 08 dec 2024 08:46
mikebike skrev: 07 dec 2024 09:31

Normalt, varför?

Hur svart behöver det vara?
Ser kameran gatlampor och mötande bilar på avstånd
Det är sidokamerna som larmar om jag fattat rätt. Kör man landsväg på natten blir det rätt svart för dessa kameror, särskilt den högra.
Att man får larmet betyder inte att övriga kameror är ur funktion.

Skriv svar