Att läsa data från Tesla till Home Assistant
Moderator: Redaktion
Att läsa data från Tesla till Home Assistant
87 olika dolda data från Teslan.
Har i mitt hus Home Assistant (HA) som är en automatisering av mitt hus. Provade att para HA med min Tesla för att automatisera laddningen och fick in 87 olika data från Teslan. Det var ju intressant att man kan se hur mycket man kört, laddningsstatus, däcktryck, Ideal battery range och mycket mer på datorn eller mobilen.
Är det någon här som har gjort något med Home Assistant och Tesla eller finns det någon grupp som sysslar med det?
Har i mitt hus Home Assistant (HA) som är en automatisering av mitt hus. Provade att para HA med min Tesla för att automatisera laddningen och fick in 87 olika data från Teslan. Det var ju intressant att man kan se hur mycket man kört, laddningsstatus, däcktryck, Ideal battery range och mycket mer på datorn eller mobilen.
Är det någon här som har gjort något med Home Assistant och Tesla eller finns det någon grupp som sysslar med det?
- Nicklas
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ida2603
Re: Att läsa data från Tesla till Home Assistant
Jag använder Home Assistant till att styra en hel del; Ampere efter last på faserna in i huset, beräknas laddning, billigaste priser, när bilen kommer hem, etc...
En kul grej är att man kan prutta på distans trots att det inte går i appen (eftersom vi har en så gammal bil)... Det går alltså att prutta genom Home Assistant
En kul grej är att man kan prutta på distans trots att det inte går i appen (eftersom vi har en så gammal bil)... Det går alltså att prutta genom Home Assistant
- Nicklas
- Teslaägare
Det finns väldigt mycket kul att göra med Home Assistant
- qnx
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jacob88004
Riktigt snygga exempel! Vilken integration använder ni för att få in bilen i HA? Har läst om att den officiella har blivit mer eller mindre legacy sedan de officiella API:et kom och det gamla reverse engineerade slutat fungera tillförlitligt. Samtidigt finns en integration i HACS, men där har jag läst att den kan ligga och polla, vilket inverkar negativt på batteriet (bilens förmåga att gå ner i viloläge).
Så jag har valt Teslamate och en del MQTT-sensorer som läser in bilens status i HA. Teslamate väcker inte bilen i onödan av det jag sett (och läst). Men det är som sagt enbart sensorer (read only) – med MQTT har jag ingen möjlighet att skicka kommandon från HA till bilen.
Däremot har jag även en Wall Charger och där har jag använt den officiella, inbyggda integrationen i HA. Så jag ser en del om laddning, faserna osv, via den. Dock inte optimalt - tror att jag hellre hade haft schemaläggningen via bilen än via laddboxen.
Så hur har ni gjort för att få in bilen i HA och har är det med bilens viloläge?
Så jag har valt Teslamate och en del MQTT-sensorer som läser in bilens status i HA. Teslamate väcker inte bilen i onödan av det jag sett (och läst). Men det är som sagt enbart sensorer (read only) – med MQTT har jag ingen möjlighet att skicka kommandon från HA till bilen.
Däremot har jag även en Wall Charger och där har jag använt den officiella, inbyggda integrationen i HA. Så jag ser en del om laddning, faserna osv, via den. Dock inte optimalt - tror att jag hellre hade haft schemaläggningen via bilen än via laddboxen.
Så hur har ni gjort för att få in bilen i HA och har är det med bilens viloläge?
Model Y, SR, RWD, 2024, 19"
- DanielOrneling
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/daniel114610
Jag har använt Tesla in i HA ett bra tag, men numer funkar det tyvärr inte utan ett HTTP proxy, och tyvärr får jag inte igång det som nämns ovan med nya API. Det är HACS-integrationen jag använder mig av numer.
Det som felar för min del är att jag inte lyckas lägga till nyckeln i bilen i steg 5.11 som här: https://www.smartmotion.life/2024/04/06 ... ad7abb323e (lysande guide om den bara hade fungerat )
Det jag använt mig av tidigare är att med en knapp på väggen bredvid bilen kunna öppna laddluckan och trunken osv.
Så fort jag hittar en lösning på mitt ovanstående problem drar jag in det blixtsnabbt (allt är förberett i HA redan).
Kan dela med mig av det kort jag använder mig av i HA för att visualisera det jag tycker är viktigt.
Det som felar för min del är att jag inte lyckas lägga till nyckeln i bilen i steg 5.11 som här: https://www.smartmotion.life/2024/04/06 ... ad7abb323e (lysande guide om den bara hade fungerat )
Det jag använt mig av tidigare är att med en knapp på väggen bredvid bilen kunna öppna laddluckan och trunken osv.
Så fort jag hittar en lösning på mitt ovanstående problem drar jag in det blixtsnabbt (allt är förberett i HA redan).
Kan dela med mig av det kort jag använder mig av i HA för att visualisera det jag tycker är viktigt.
Jag crashade min SSD hårddisk och beslöt att börja om från början. Och i senaste HA finns Tesla att hämta direkt utan HACS. Bara att installera, ange sitt Tesla användarnamn och password så kommer allt in. Det går att både läsa och styra en del grejer i Teslan, har dock inte provat allt. Och vad jag förstår så pollar den inte om utan det kan du göra via automationer. Men max förfrågningar per dygn tror jag är 200.qnx skrev: ↑28 okt 2024 10:27Riktigt snygga exempel! Vilken integration använder ni för att få in bilen i HA? Har läst om att den officiella har blivit mer eller mindre legacy sedan de officiella API:et kom och det gamla reverse engineerade slutat fungera tillförlitligt. Samtidigt finns en integration i HACS, men där har jag läst att den kan ligga och polla, vilket inverkar negativt på batteriet (bilens förmåga att gå ner i viloläge).
Skickar bild på det jag får in. En del står det "Unknown" på med de vaknar till liv då man väcker Teslan från HA.
Har egentligen inte gjort så mycket ännu, men det verkar som det går att göra väldigt fiffiga laddautomationer.
- DanielOrneling
- Teslaägare
Snyggt, tack för tipset! Drog in integrationen direkt och det ser lovande ut. Testar mer imorgon men eventuellt har du ju iaf löst mitt problemolet skrev: ↑28 okt 2024 18:44Jag crashade min SSD hårddisk och beslöt att börja om från början. Och i senaste HA finns Tesla att hämta direkt utan HACS. Bara att installera, ange sitt Tesla användarnamn och password så kommer allt in. Det går att både läsa och styra en del grejer i Teslan, har dock inte provat allt. Och vad jag förstår så pollar den inte om utan det kan du göra via automationer. Men max förfrågningar per dygn tror jag är 200.qnx skrev: ↑28 okt 2024 10:27Riktigt snygga exempel! Vilken integration använder ni för att få in bilen i HA? Har läst om att den officiella har blivit mer eller mindre legacy sedan de officiella API:et kom och det gamla reverse engineerade slutat fungera tillförlitligt. Samtidigt finns en integration i HACS, men där har jag läst att den kan ligga och polla, vilket inverkar negativt på batteriet (bilens förmåga att gå ner i viloläge).
Skickar bild på det jag får in. En del står det "Unknown" på med de vaknar till liv då man väcker Teslan från HA.
Har egentligen inte gjort så mycket ännu, men det verkar som det går att göra väldigt fiffiga laddautomationer.
- qnx
- Teslaägare
Berätta gärna hur ni upplever bilens viloläge under natten/vampire drain - påverkas det negativt? Läste lite till om integrationen (antar att det är denna, https://www.home-assistant.io/integrations/tesla_fleet/) och det ska försöka ta hänsyn och inte väcka bilen. Så det verkar lovande! Undrar dock om de 200 requests per dygn gäller för kontot eller per applikation? Vill ju gärna att TeslaMate ska vara igång också…
- qnx
- Teslaägare
Svarar själv på mina frågor.
Den officiella integrationen använder den nya Tesla Fleet API. Allting är faktiskt otroligt enkelt i denna integration (behöver inte generera nycklar själv i terminalen, likt man behövde för Teslamate exempelvis). Battery drain verkar inte vara något problem, bilen går ner i viloläge fint.
Kort sagt: rekommenderas! Tack för tipset!
Den officiella integrationen använder den nya Tesla Fleet API. Allting är faktiskt otroligt enkelt i denna integration (behöver inte generera nycklar själv i terminalen, likt man behövde för Teslamate exempelvis). Battery drain verkar inte vara något problem, bilen går ner i viloläge fint.
Jo det verkar som den sover fint och begränsningen med 200 förfrågningar per dygn är ju ganska mycket. Så jag ser inga problem med detta. Får prova lite men tycker den har mycket man vill åt om man skall göra en bra laddintegration.qnx skrev: ↑30 okt 2024 08:08Svarar själv på mina frågor.
- DanielOrneling
- Teslaägare
Ja den var riktigt smidig att komma igång med, jag gillar!qnx skrev: ↑30 okt 2024 08:08Svarar själv på mina frågor.
Får du det att funka att öppna trunk och frunk eller laddluckan via denna integration? Jag lyckas inte med den biten.
- qnx
- Teslaägare
Får inga kommandon att fungera, så för mig är detta read only i nuläget. Integrationen har inte implementerat stöd för command signing, vilket är ett krav för nyare bilar. Men har läst i en tråd på HA att planen är att implementera även detta.
Känns ok till att börja med, slipper oroa mig för att råka låsa upp bilen när jag fipplar bland dashboards i HA.
Känns ok till att börja med, slipper oroa mig för att råka låsa upp bilen när jag fipplar bland dashboards i HA.
- emlan
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/emanuel192279
Jag kör med Tessie-integrationen istället: https://www.home-assistant.io/integrations/tessie
Jag betalar redan för den så då kan man nyttja den. De har förmågan att signera anrop så det är både skriv och läs via den.
Skriv nyttjar jag till två saker:
1. framförallt för att styra laddfarten på bilen när jag har överskottsolel
2. har även en lastvakt implementerad när jag laddar i min mammas hus.
Där laddar jag via trefas-CEE-laddare och inte via styrbar box.
Har en Shelly 3EM som mäter och rapporterar till min hass hemma som styr bilen.
Jag betalar redan för den så då kan man nyttja den. De har förmågan att signera anrop så det är både skriv och läs via den.
Skriv nyttjar jag till två saker:
1. framförallt för att styra laddfarten på bilen när jag har överskottsolel
2. har även en lastvakt implementerad när jag laddar i min mammas hus.
Där laddar jag via trefas-CEE-laddare och inte via styrbar box.
Har en Shelly 3EM som mäter och rapporterar till min hass hemma som styr bilen.
MY LR -23
- Trevlig
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Det var lite för snyggt? lust att dela med dig? hade velat ha "Eco-laddning" 1h per natt till max 80%, låter som att du är duktig på detta.
Har HA men är mycket mindre duktig än dig vad det ser ut som, har bara bergvärme efter spotpris och golvärme.
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 10Kw/10Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 10Kw/10Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
- Nicklas
- Teslaägare
Oj, Tack för de fina orden
Det enklaste hade väl varit om jag kommit hem till dig någon kväll för att trixa lite... Alltid trevligt att träffa nya människor
- men jag vet inte hur långt från Skövde du bor?
I övrigt använder jag mig av card-mod för att kunna styla detaljer ordentligt, det gör väldigt mycket att gruppera, flytta saker, runda av vissa hörn etc.
En annan mod som jag upptäckt ger mycket bra resultat är button-card där man kan göra en knapp med massor med extra små saker (tex zzz över de enheter som sover, ikon för batteri i ett hörn, ...)
Dessa drar jag in via HACS.
- Nicklas
- Teslaägare
Här är hela koden för ena dammsugarens knapp om någon vill mecka lite själv.
Men jag åker som sagt gärna och träffas, pizza, middag, etc är ju alltid trevligt. Och min fru är även hon social så om en respektive behöver någon att prata med medans vi leker med HA så följer hon säkert med också
Men jag åker som sagt gärna och träffas, pizza, middag, etc är ju alltid trevligt. Och min fru är även hon social så om en respektive behöver någon att prata med medans vi leker med HA så följer hon säkert med också
Kod: Markera allt
show_name: true
show_icon: true
type: custom:button-card
tap_action:
action: navigate
navigation_path: /lovelace/spidey
entity: vacuum.black_panther
show_label: true
name: Panther
hold_action:
action: more-info
styles:
grid:
- position: relative
custom_fields:
battery:
- position: absolute
- right: 0.2em
- top: 0em
- height: 1.2em
- width: 1.2em
sleeping:
- position: absolute
- right: 1.0em
- top: 0em
- height: 1.2em
- width: 1.2em
card:
- height: 6em
label:
- font-size: 75%
- color: grey
custom_fields:
battery: |
[[[
return `<ha-icon
icon="`+(states['vacuum.black_panther'].attributes.battery_icon ? states['vacuum.black_panther'].attributes.battery_icon.replace('-charging', '').replace('-100', '') : '')+`"
style="color: `+(['cleaning', 'returning'].includes(states['vacuum.black_panther'].state) ? '#ffa600' : 'steelblue')+`;">
</ha-icon>`;
]]]
sleeping: |
[[[
return `<ha-icon
icon="`+(states['vacuum.black_panther'].state == 'unavailable' ? 'mdi:sleep' : '')+`"
style="color: grey;">
</ha-icon>`;
]]]
state:
- value: docked
color: steelblue
label: |
[[[
var m = 'är dockad';
if (states['input_boolean.spidey_stada_imorgon'].state == 'off')
m = 'får inte städa';
if (states['sensor.black_panther_charging_status'].state == 'charging' && states['sensor.black_panther_battery_level'].state < 100)
m = 'laddar';
return m;
]]]
- value: idle
color: steelblue
label: |
[[[
var m = 'väntar';
if (states['input_boolean.spidey_stada_imorgon'].state == 'off')
m = 'får inte städa';
if (states['sensor.black_panther_charging_status'].state == 'charging' && states['sensor.black_panther_battery_level'].state < 100)
m = 'laddar';
return m;
]]]
- value: cleaning
color: "#ffa600"
label: städar
- value: paused
color: orange
label: väntar
- value: returning
color: "#ffa600"
label: går till docka
- value: error
color: red
label: fel
- value: unavailable
color: grey
label: sover
card_mod:
style: |
:host {
margin-right: -0.45em;
}
ha-card {
border-radius: 1em 0em 0em 1em;
}
[/quote]
Ja den var riktigt smidig att komma igång med, jag gillar!
Får du det att funka att öppna trunk och frunk eller laddluckan via denna integration? Jag lyckas inte med den biten.
[/quote]
Jo integrationen öppnar Frunken, laddluckan, har en M3 2017 så trunken är manuell.
För att få igång laddningen med Nordpool i HA måste man installera följande
HACS länk: https://github.com/kotope/aio_energy_ma ... me-ov-file
Nordpool integration: https://github.com/custom-components/nordpool
Apex charts: https://github.com/RomRider/apexcharts-card
MVH Ole
Ja den var riktigt smidig att komma igång med, jag gillar!
[/quote]
Jo integrationen öppnar Frunken, laddluckan, har en M3 2017 så trunken är manuell.
För att få igång laddningen med Nordpool i HA måste man installera följande
HACS länk: https://github.com/kotope/aio_energy_ma ... me-ov-file
Nordpool integration: https://github.com/custom-components/nordpool
Apex charts: https://github.com/RomRider/apexcharts-card
MVH Ole