Jag hade min Model S inne på verkstaden idag för att fixa ett felande dörrhandtag. Min far var vänlig nog att köra in bilen, då jag själv inte hade möjlighet. När bilen kom tillbaka så uppmärksammade jag en bubbla i den stora skärmen, uppe i överkant. Efter lite sökning så förstår jag att detta är ett vanligt förekommande problem som kommer för eller senare med de "äldre" bilarna iaf (min är från 2016). Kan de på något vis ha orsakat detta inne på verkstaden, eller är det bara ett jäkla sammanträffande? Jag verkar ha någon förbannelse där det alltid är ett nytt problem efter bilen har varit inne hos Tesla - och många gånger verkar det faktiskt inte vara deras fel, utan som sagt bara någon slags förbannelse som vilar över mig...
Jag har läst runt lite, och förstått att detta är något som händer för eller senare, och den enda lösningen verkar vara att byta ut hela mcu:n. Det positiva i detta är väl att man då får en mcu2, om jag förstår det rätt, och på så vis "moderniserar" sin bil lite. Det tråkiga är att det verkar som att det kan vara flera månaders väntetid på hårdvaran, och jag var just på väg att lägga ut bilen till försäljning, och har en leasing som troligen löper ut innan hårdvaran kommer. Och en Model Y på väg som jag väl får skjuta på ännu en gång... Good times! Tyckte bara att det var himla skumt att bubblan uppstod när bilen var inne hos Tesla. Jag såg i någon forumtråd på teslamotorsclub.com att någon hävdade att deras skärm också hade börjat bubbla efter ett besök på verkstaden. Men samtidigt så har jag svårt att föreställa mig hur det skulle ha gått till då de fixade ett av dörrhandtagen...
Jag hade min Model S inne på verkstaden idag för att fixa ett felande dörrhandtag. Min far var vänlig nog att köra in bilen, då jag själv inte hade möjlighet. När bilen kom tillbaka så uppmärksammade jag en bubbla i den stora skärmen, uppe i överkant. Efter lite sökning så förstår jag att detta är ett vanligt förekommande problem som kommer för eller senare med de "äldre" bilarna iaf (min är från 2016). Kan de på något vis ha orsakat detta inne på verkstaden, eller är det bara ett jäkla sammanträffande? Jag verkar ha någon förbannelse där det alltid är ett nytt problem efter bilen har varit inne hos Tesla - och många gånger verkar det faktiskt inte vara deras fel, utan som sagt bara någon slags förbannelse som vilar över mig...
teslabubbla.jpg
Själv har man inte sett detta förut i den stora skärmen. Dock är det vanligt med bubblor i kombiinstrumentets skärm på de äldre modellerna av Model S, innan faceliften 16. Tyvärr är det inget som garantin täcker, om du har nybilsgaranti så tar de det. Annars får man göra ett försäkringsärende eller välja att betala för en MCU2 uppgradering. Då byts alla skärmar ut.
Jag har läst runt lite, och förstått att detta är något som händer för eller senare, och den enda lösningen verkar vara att byta ut hela mcu:n. Det positiva i detta är väl att man då får en mcu2, om jag förstår det rätt, och på så vis "moderniserar" sin bil lite. Det tråkiga är att det verkar som att det kan vara flera månaders väntetid på hårdvaran, och jag var just på väg att lägga ut bilen till försäljning, och har en leasing som troligen löper ut innan hårdvaran kommer. Och en Model Y på väg som jag väl får skjuta på ännu en gång... Good times! Tyckte bara att det var himla skumt att bubblan uppstod när bilen var inne hos Tesla. Jag såg i någon forumtråd på teslamotorsclub.com att någon hävdade att deras skärm också hade börjat bubbla efter ett besök på verkstaden. Men samtidigt så har jag svårt att föreställa mig hur det skulle ha gått till då de fixade ett av dörrhandtagen...
Det borde inte vara några hinder att sälja den med en bubbla i skärmen. Om du ändå har tänkt byta skärmen så är det ju bara att komma överens med köparen och göra ett prisavdrag motsvarande kostnaden. Om du har ett pris från Tesla är det ju lätt att visa.
Ja, sällan värt att fixa något dyrt om man ska sälja. Åtminstone om någon ska göra det åt dig. Men gör du det själv kan det vara en annan sak..
Rengör och gör den så fin som möjligt och var tydlig med ev. brister bara.
Kan faktiskt vara en fördel att ha lite fel och brister för då kan man lägga sig lägre i pris, och det finns många som vill spara en slant och fixa själva(eller så bryr de sig överhuvudtaget inte om felet..).