Model S och övriga elbilars andrahandsvärde - renovering av HV-batterier
Moderator: Redaktion
- My Blue Tesla
- Teslaägare
- Inlägg: 16
- Blev medlem: 28 okt 2023 16:10
- Referralkod: ts.la/alexander675019
Model S och övriga elbilars andrahandsvärde - renovering av HV-batterier
Hej!
Det är trist att renoveringar av HV-batterier inte riktigt har kommit igång till ett rimligt pris. Vi hör att ett renoverat HV-batteri till en Model S med installation ligger på ca. 200.000 kr. Detta gör ju att andrahandsvärdet efter maskinskadevillkor och garantier löpt ut sjunker som en sten. Här är en av Sveriges billigaste Model S: https://www.karebybil.se/fordon-i-lager ... 580b03a4c8
Hade man fått ner ett batteribyte till runt 100.000 kr så hade det i annan fall varit jämförbart med ett motorbyte på en förbränningsbil på en auktoriserad verkstad. Alltså räknat med att man sätter in en begagnad motor.
Det är trist att renoveringar av HV-batterier inte riktigt har kommit igång till ett rimligt pris. Vi hör att ett renoverat HV-batteri till en Model S med installation ligger på ca. 200.000 kr. Detta gör ju att andrahandsvärdet efter maskinskadevillkor och garantier löpt ut sjunker som en sten. Här är en av Sveriges billigaste Model S: https://www.karebybil.se/fordon-i-lager ... 580b03a4c8
Hade man fått ner ett batteribyte till runt 100.000 kr så hade det i annan fall varit jämförbart med ett motorbyte på en förbränningsbil på en auktoriserad verkstad. Alltså räknat med att man sätter in en begagnad motor.
Re: Model S och övriga elbilars andrahandsvärde - renovering av HV-batterier
Tyvärr finns det ju inte riktigt någon tredjepartsmarknad. Det är alltför komplext för en vanlig verkstad att hantera idag.
Krävs nog mer reglering och standardisering.
Så det är en stor risk att köpa en bil utan garanti idag. Tycker faktiskt andrahandsvärdena är förvånansvärt höga med tanken på den risken.
Att gamla S går för hundratusentals kronor förstår jag inte, borde vara <100k. Särskilt med tanke på att typ ALLT går sönder på dom.
Krävs nog mer reglering och standardisering.
Så det är en stor risk att köpa en bil utan garanti idag. Tycker faktiskt andrahandsvärdena är förvånansvärt höga med tanken på den risken.
Att gamla S går för hundratusentals kronor förstår jag inte, borde vara <100k. Särskilt med tanke på att typ ALLT går sönder på dom.

- My Blue Tesla
- Teslaägare
- Inlägg: 16
- Blev medlem: 28 okt 2023 16:10
- Referralkod: ts.la/alexander675019
Re: Model S och övriga elbilars andrahandsvärde - renovering av HV-batterier
Inte varit några större fel på de äldre. Har en bekant som hade en från 2015 innan facelift. Endast byte av ett dörrhandtag och ett 12v batteri. Räknat från 6500 till 12600 mil. Från 2020-2024.
Sedan vet jag att de riktigt tidiga från 2013-14 hade problem med HV-batterier och elmotorer. Även stagen som gick sönder när man exempelvis backade in på en parkering.
Det känns som att man får mycket bil för pengarna, om man vågar att ta risken. Hade det dock funnits ett bättre pris på renoveringar av HV-batterier så hade deras värde varit högre och fler hade vågat att köpa dem.
Sedan vet jag att de riktigt tidiga från 2013-14 hade problem med HV-batterier och elmotorer. Även stagen som gick sönder när man exempelvis backade in på en parkering.
Det känns som att man får mycket bil för pengarna, om man vågar att ta risken. Hade det dock funnits ett bättre pris på renoveringar av HV-batterier så hade deras värde varit högre och fler hade vågat att köpa dem.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19945
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Model S och övriga elbilars andrahandsvärde - renovering av HV-batterier
Han som köpte min första, en model S september 2014, hörde av sig
häromdagen och den fick haveri på batteriet nu vid 45 tusen mil (original
batteri) och Tesla vill preliminärt ha 269 tusen för att byta ut det, men han
har ingen mer info om det hela, som tex om det är nytt med garanti osv.
Förutom detta så har bilen knappt kostat något alls i reparationer, jag
bytte ett handtag precis utanför garantin och han har bytt ytterligare ett.
Minnet i datorn byttes såklart också (utan kostnad) och nåt till mindre fel
har han haft.
Så många mil utan fel och nu kanske skroten typ, pga av batteriet, såvida inte
Tesla får igång den igen då…
häromdagen och den fick haveri på batteriet nu vid 45 tusen mil (original
batteri) och Tesla vill preliminärt ha 269 tusen för att byta ut det, men han
har ingen mer info om det hela, som tex om det är nytt med garanti osv.
Förutom detta så har bilen knappt kostat något alls i reparationer, jag
bytte ett handtag precis utanför garantin och han har bytt ytterligare ett.
Minnet i datorn byttes såklart också (utan kostnad) och nåt till mindre fel
har han haft.
Så många mil utan fel och nu kanske skroten typ, pga av batteriet, såvida inte
Tesla får igång den igen då…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19945
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Model S och övriga elbilars andrahandsvärde - renovering av HV-batterier
Lite kul förresten för jag sålde den vid ca 22500 mil och han har kört
i princip lika långt med den tills nu
i princip lika långt med den tills nu

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Model S och övriga elbilars andrahandsvärde - renovering av HV-batterier
270 lock, wow. Bilens värde gånger 3 typ.Bjelke skrev: ↑02 nov 2024 12:35Han som köpte min första, en model S september 2014, hörde av sig
häromdagen och den fick haveri på batteriet nu vid 45 tusen mil (original
batteri) och Tesla vill preliminärt ha 269 tusen för att byta ut det, men han
har ingen mer info om det hela, som tex om det är nytt med garanti osv.
Förutom detta så har bilen knappt kostat något alls i reparationer, jag
bytte ett handtag precis utanför garantin och han har bytt ytterligare ett.
Minnet i datorn byttes såklart också (utan kostnad) och nåt till mindre fel
har han haft.
Så många mil utan fel och nu kanske skroten typ, pga av batteriet, såvida inte
Tesla får igång den igen då…
Förstår inte riktigt varför det är så sinnessjukt dyrt, och det verkar nästan som det blir dyrare istället för billigare.
Numera är det ju inte någon brist på celler, finns massor av fabriker med överskottsproduktion.
Teslas hutlösa priser hjälper ju inte direkt att ändra den stora massans idéer om att batterier måste bytas tids nog och att det är skitdyrt. De har ju faktiskt rätt..
Re: Model S och övriga elbilars andrahandsvärde - renovering av HV-batterier
Jag tror det kommer att växa fram firmor som är specialiserade på att renovera batteripackar.
Typ, du lämnar bilen till en verkstad, dom köper ett renoverat batteri från en svensk firma och skickar tillbaka ditt gamla som core.
Dessa firmor kommer då att bygga om många fabrikats batteripackar och inte syssla med annat.
Typ, du lämnar bilen till en verkstad, dom köper ett renoverat batteri från en svensk firma och skickar tillbaka ditt gamla som core.
Dessa firmor kommer då att bygga om många fabrikats batteripackar och inte syssla med annat.
Re: Model S och övriga elbilars andrahandsvärde - renovering av HV-batterier
Är det inte främst gamla batterityper som kan behöva bytas ut? Nu för tiden skall väl batterierna hålla bilens livslängd ut? Marknaden är i så fall för liten för att byggas en business kring tänker jag.repulsiv skrev: ↑02 nov 2024 13:48Jag tror det kommer att växa fram firmor som är specialiserade på att renovera batteripackar.
Typ, du lämnar bilen till en verkstad, dom köper ett renoverat batteri från en svensk firma och skickar tillbaka ditt gamla som core.
Dessa firmor kommer då att bygga om många fabrikats batteripackar och inte syssla med annat.
Model Y LR AWD -24
Re: Model S och övriga elbilars andrahandsvärde - renovering av HV-batterier
45000 mil är ju till och med långt om den hamnar på skroten.
Många tidiga S har ju gått extremt långt och bör vara uttjänta.
Men sannolikt så har de ett värde, gissar på att det går att sälja såna här för typ 39.000:.- eller nåt i den stilen.
Skrotar man så får man väl 0kr?
jag frågade ChatGpt och snittmiltalet för skroten i Sverige är 17-20.000 mil. 45 är riktigt mkt.
Många tidiga S har ju gått extremt långt och bör vara uttjänta.
Men sannolikt så har de ett värde, gissar på att det går att sälja såna här för typ 39.000:.- eller nåt i den stilen.
Skrotar man så får man väl 0kr?
jag frågade ChatGpt och snittmiltalet för skroten i Sverige är 17-20.000 mil. 45 är riktigt mkt.
Re: Model S och övriga elbilars andrahandsvärde - renovering av HV-batterier
Problemet är att marknaden för det är så extremt liten att det inte lönar sig.repulsiv skrev: ↑02 nov 2024 13:48Jag tror det kommer att växa fram firmor som är specialiserade på att renovera batteripackar.
Typ, du lämnar bilen till en verkstad, dom köper ett renoverat batteri från en svensk firma och skickar tillbaka ditt gamla som core.
Dessa firmor kommer då att bygga om många fabrikats batteripackar och inte syssla med annat.
Det säljs fortfarande idag 2024 väldigt små volymer elbilar relativt avgasbilar, och eftersom typ alla har 8 års garanti lär det dröja långt in på 2030-talet innan en sådan verksamhet skulle får någon volym att tala om.
Business caset är nog fram till dess snarare att sälja tjänsten till biltillverkare som just behöver hantera garantiärenden...
Re: Model S och övriga elbilars andrahandsvärde - renovering av HV-batterier
Som jag förstår det är det sellan så att HV paketet behöver ersättas på en Tesla från 2015 och framåt. Elektroniken i batteripacketet kan behöva arbete men själva cellerna brukar vara i bra skick. Det finns företag i olika länder som kan laga batteriet för omkring 30,000 kronor beroende på vad som har hänt. Att montera bort ett batteri på en äldre Model S är dessutom busenkelt och vilken verkstad som helst kan göra det.
Man hör talas om renoverade batterier från Tesla som kostar 130 000 kronor och det vanliga priset man hör när det gäller ett nytt är runt 200 000, så det verkar ha gått upp i pris. Jag håller med om att det är konstigt att ett nytt batteri kostar så mycket med tanke på att Tesla har gjort enorma besparingar och fått ner batterikostnaderna rejält. I 2014 var ju argumentet in linje med: "När garantin går ut om 8 år kommer batterikostnaden ha gått ner så mycket att nya batterier kommer att vara relativt billiga."
Om det nu stämmer att Tesla can göra batterier till ett pris på under $100 per KWh så borde ett helt nytt 85 batteri (80 KWh i verkligheten) kosta 85 000 kronor att tillverka. Gör de alltså vinst på 185 000 per batteri? Dessutom antar jag att de behåller ditt gamla batteri och renovera det för att sälja vidare för 130 000. Har Tesla blivit lite giriga här eller kan de förklara varför det kostar så mycket?
Man hör talas om renoverade batterier från Tesla som kostar 130 000 kronor och det vanliga priset man hör när det gäller ett nytt är runt 200 000, så det verkar ha gått upp i pris. Jag håller med om att det är konstigt att ett nytt batteri kostar så mycket med tanke på att Tesla har gjort enorma besparingar och fått ner batterikostnaderna rejält. I 2014 var ju argumentet in linje med: "När garantin går ut om 8 år kommer batterikostnaden ha gått ner så mycket att nya batterier kommer att vara relativt billiga."
Om det nu stämmer att Tesla can göra batterier till ett pris på under $100 per KWh så borde ett helt nytt 85 batteri (80 KWh i verkligheten) kosta 85 000 kronor att tillverka. Gör de alltså vinst på 185 000 per batteri? Dessutom antar jag att de behåller ditt gamla batteri och renovera det för att sälja vidare för 130 000. Har Tesla blivit lite giriga här eller kan de förklara varför det kostar så mycket?
Senast redigerad av deddly, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Model S och övriga elbilars andrahandsvärde - renovering av HV-batterier
Folk skrattar åt battery swap, men det behövs standardisering av batteri-formfaktorn och det behöver vara lättare att köpa och byta till "tredjeparts"-batterier.
jag ser inte battary swap som en ersättning till snabbladdning utan som ett komplement för vissa nischer. Serviceability däremot är ju super. Eller att hyra batterier. De håller ju inte för alltid än så länge.
jag ser inte battary swap som en ersättning till snabbladdning utan som ett komplement för vissa nischer. Serviceability däremot är ju super. Eller att hyra batterier. De håller ju inte för alltid än så länge.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
- Vindens
- Teslaägare
- Inlägg: 429
- Blev medlem: 10 dec 2022 23:43
- Referralkod: ts.la/gabriel651797
Re: Model S och övriga elbilars andrahandsvärde - renovering av HV-batterier
Har bilen fri SuC? Det skulle inte förvåna om Tesla vill ha mer för att ersätta batteriet på en sådan bil.Bjelke skrev: ↑02 nov 2024 12:35Han som köpte min första, en model S september 2014, hörde av sig
häromdagen och den fick haveri på batteriet nu vid 45 tusen mil (original
batteri) och Tesla vill preliminärt ha 269 tusen för att byta ut det, men han
har ingen mer info om det hela, som tex om det är nytt med garanti osv.
Förutom detta så har bilen knappt kostat något alls i reparationer, jag
bytte ett handtag precis utanför garantin och han har bytt ytterligare ett.
Minnet i datorn byttes såklart också (utan kostnad) och nåt till mindre fel
har han haft.
Så många mil utan fel och nu kanske skroten typ, pga av batteriet, såvida inte
Tesla får igång den igen då…
M3 LR -20
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4449
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Model S och övriga elbilars andrahandsvärde - renovering av HV-batterier
Sen är ju frågan vad det är som är trasigt och om det går att reparera. Annars lär ju de hela battericellerna ha ett värde, det finns många som bygger hemmabatterier själva med degraderade elbilsbatterier. Jämfört med vad kommersiella hemmabatterier kostar så får man 5-10x mer kapacitet för samma pengar.
Model Y LR AWD 2022
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19945
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Model S och övriga elbilars andrahandsvärde - renovering av HV-batterier
Ja fri SuC, men vore ganska fräckt att ta högre pris på ett batteri bara för att detVindens skrev: ↑02 nov 2024 15:46Har bilen fri SuC? Det skulle inte förvåna om Tesla vill ha mer för att ersätta batteriet på en sådan bil.Bjelke skrev: ↑02 nov 2024 12:35Han som köpte min första, en model S september 2014, hörde av sig
häromdagen och den fick haveri på batteriet nu vid 45 tusen mil (original
batteri) och Tesla vill preliminärt ha 269 tusen för att byta ut det, men han
har ingen mer info om det hela, som tex om det är nytt med garanti osv.
Förutom detta så har bilen knappt kostat något alls i reparationer, jag
bytte ett handtag precis utanför garantin och han har bytt ytterligare ett.
Minnet i datorn byttes såklart också (utan kostnad) och nåt till mindre fel
har han haft.
Så många mil utan fel och nu kanske skroten typ, pga av batteriet, såvida inte
Tesla får igång den igen då…
råkar sitta i en bil med fri SuC, men samtidigt så har ju Tesla blivit mer giriga för
varje år så inte helt osannolikt.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19