Tesla river superchargers

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Tesla river superchargers

Inlägg av mans71 »

Trist att Tesla river Ödeshög & Sillekrog. Dels är det skönt med stationer där man smidigt kan ladda utan trassel med andra märken, dels är Sillekrog strategiskt placerat. Rent konkret blir resor med min gammel-Tesla och enbart SUC ToR från Norrköpingshållet en omöjlighet för mig. Hur sjutton tänker dom när dom river Sillekrog utan ett alternativ?
Model S P85DL+
manneson

Re: Tesla river superchargers

Inlägg av manneson »

mans71 skrev: 02 nov 2024 10:44
Hur sjutton tänker dom när dom river Sillekrog utan ett alternativ?
Att det idag finns gott om andra alternativ?
Har du inte CCS-konverterat är det nog en god idé...
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Har adapter. Tesla SUC-alternativ saknas.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Du kanske har gratis SuC-laddning och då förstår jag att det är surt att en station på en för dig relevant rutt försvinner. Men annars finns det ju väldigt många andra operatörer som har laddstationer med mer effekt längs E4 mellan Norrköping och Stockholm.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
manneson

Inlägg av manneson »

mans71 skrev: 02 nov 2024 10:50
Hur menar du?
IMG_0674.jpeg
Chargefinder filtrerat på minimum 150kw..
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

Inlägg av Lerumsexpressen »

mans71 skrev: 02 nov 2024 10:44
Trist att Tesla river Ödeshög & Sillekrog. Dels är det skönt med stationer där man smidigt kan ladda utan trassel med andra märken, dels är Sillekrog strategiskt placerat. Rent konkret blir resor med min gammel-Tesla och enbart SUC ToR från Norrköpingshållet en omöjlighet för mig. Hur sjutton tänker dom när dom river Sillekrog utan ett alternativ?
Tänker att Tesla sannolikt vill byta ut tekniken och att de "pressas" på ersättningskrav från fastighetsägare och nyttjanderättsinnehavare.
Jag fick senaste åren krav på "kick backs" från verksamheten där laddare var placerade. De tror som gemene man att snabbladdning är en lönsam affär, och de bryr sig inte när man säger att det är Ebberödsbank.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
tnjo
Teslaägare

Inlägg av tnjo »

Med färre suc så får man väl hoppas att tesla snart inför att man kan välja att planera med andra laddnätverk
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

manneson skrev: 02 nov 2024 11:51
Hur menar du?

IMG_0674.jpeg
Menar det jag skrev. Tesla har inte ersatt Sillekrog med annan laddare.
Model S P85DL+
manneson

Inlägg av manneson »

mans71 skrev: 02 nov 2024 12:47
Hur menar du?

IMG_0674.jpeg
Nä, och det finns inget krav på dom att göra det heller. Det finns som bilden visar massor med alternativ idag, så det är ju ingen som blir stående pga det.

Kan förstå om du har gratis SUC och har räknat att kunna fortsätta med det att det kan vara irriterande. Rent krasst kan det ju faktiskt vara något Tesla sett, att många som nyttjar den pendlar till Sthlm med gamla bilar...
Men rimligen blir det säkert en ny v4 någon annanstans på sträckan.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

manneson skrev: 02 nov 2024 13:25
mans71 skrev: 02 nov 2024 12:47
Hur menar du?

IMG_0674.jpeg
Nä, och det finns inget krav på dom att göra det heller. Det finns som bilden visar massor med alternativ idag, så det är ju ingen som blir stående pga det.

Kan förstå om du har gratis SUC och har räknat att kunna fortsätta med det att det kan vara irriterande. Rent krasst kan det ju faktiskt vara något Tesla sett, att många som nyttjar den pendlar till Sthlm med gamla bilar...
Men rimligen blir det säkert en ny v4 någon annanstans på sträckan.
Har svårt att se att Tesla river en SUC pga. att den används så mycket. Märkligt argument. Hoppas dom ersätter med ny station, men som sagt, konstigt att dom river innan sådan finns på plats. I Sundsvall tex byggdes det först nya stationer innan den gamla revs. Det känns ju som en mer rimlig ordningsföljd.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Det är väl markkontraktet som går ut och markägaren vill inte förlänga, eller känner någon till en annan förklaring?
Kan tänka mig att OKQ8 vill bygga en egen laddstation där. Gissar att det är samma vid Ödeshög, bortsett från att OKQ8 redan har en laddstation bredvid.
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

Det är ju ganska uppenbart att iaf okq8 och circlek har en långsiktig plan att stegvis ersätta bensin och diesel med laddning, då kan man behålla hela strukturen med biltvättar och korvförsäljning och dynamiskt flytta över mellan bensin/diesel och el.

Det gör ju att dom knappast lär släppa till mark till andra aktörer, och dessutom avsluta kontrakt i takt med att dom går ut.

Det finsn väl dessutom nån klausul att man kan avräkna miljöpåverkan från bensin/diesel om man även säljer el, har inte satt mej in i hur det fungerar, bara settd et nämnas i artiklar.
manneson

Inlägg av manneson »

repulsiv skrev: 02 nov 2024 13:52
Det är ju ganska uppenbart att iaf okq8 och circlek har en långsiktig plan att stegvis ersätta bensin och diesel med laddning, då kan man behålla hela strukturen med biltvättar och korvförsäljning och dynamiskt flytta över mellan bensin/diesel och el.

Det gör ju att dom knappast lär släppa till mark till andra aktörer, och dessutom avsluta kontrakt i takt med att dom går ut.

Det finsn väl dessutom nån klausul att man kan avräkna miljöpåverkan från bensin/diesel om man även säljer el, har inte satt mej in i hur det fungerar, bara settd et nämnas i artiklar.
Jepp garanterat är det så. När Tesla byggde Ödeshög och sillekrog visste OKQ8 och CircleK överhuvudtaget inte vad elbilar var. :lol:
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

Jag har ända tills hyfsat nyligen också haft en 'gammel-Tesla' ;) med all dess brister. För mig har det fungerat bra, Sillekrog har jag undvikit så gott det gick, den har varit alldeles för snuskig och otrevlig på sistone. Från Norrköping norrut är det 16 mil till Stockholm, där det finns ett antal Superchargers. Eller 55:an norrut, där det finns en i Strängnäs och sedan Enköping. Söderut finns det gott om laddning (Linköping, Mantorp, Gränna (nja, den ligger en bra bit från Gränna)). Jag har inte haft problem alls med min gamla kärra att klara mig fram och tillbaka med befintliga Superchargers (använder enbart Teslas laddstationer).
Sillekrog och Ödeshög har varit de första Superchargers som öppnades längs E4:an och nu har uppenbarligen arrendet gått ut. På dessa ställen finns det inte heller någon möjlighet att utöka antalet laddplatser, så dessa ställen är svårt att framtidsanpassa.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

manneson skrev: 02 nov 2024 14:33

Jepp garanterat är det så. När Tesla byggde Ödeshög och sillekrog visste OKQ8 och CircleK överhuvudtaget inte vad elbilar var. :lol:
Då fanns Circle K inte ens ;) Åtminstone inte i Sverige.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Förstår att det såklart finns skäl för mackarna att ta tillbaka sin mark. Synd bara att Tesla inte hade förutsett detta och redan byggt en ersättingspunkt i förslagsvis Nyköping.

Grejen just med Sillekrog är att den är så strategisk om man kommer från Norrköpingshållet och ska till Stockholm och sen hem. Jag har åkt elbil och Tesla i många år nu men utan Sillekrog är det som att flyttas tillbaka till 2015 igen. Rent konkret bygger det på en halvtimme för mig enligt ABRP.

Med Sillekrog:
ABRP_med_Sillekrog.jpg
Utan Sillekrog:
ABRP_utan_Sillekrog.jpg
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Har du fri SuC? Annars har jag svårt att se problemet.
Du föreslår Nyköping som plats för en SUC. Där finns i nuläget 32 CCS-laddare med minst 150 kW, varav 27 är lediga i skrivande stund.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Niklas Z skrev: 02 nov 2024 17:13
Har du fri SuC? Annars har jag svårt att se problemet.
Du föreslår Nyköping som plats för en SUC. Där finns i nuläget 32 CCS-laddare med minst 150 kW, varav 27 är lediga i skrivande stund.
Ja precis. Old-school och kör med fri SUC. Tesla SUC är för mig hela grejen med att ha en Tesla. Jag förstår att alla nya ägare lika gärna "tankar" på OKQ8, Ionity, mfl och att Tesla SUC bara är ett av alla alternativ som står till buds. Tesla har historiskt varit väldigt duktig på att planera var SUC ska placeras. Ödeshög och Sillkrog insåg Tesla med en gång var strategiskt viktiga punkter längs med E4. Antingen har Tesla ändrat sig här, eller så är det en miss helt enkelt.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Ja, då förstår jag dig.
Jag ska säga att bland alternativen i Nyköping finns Circle K. Aktiverar man autocharge är det lika smidigt att ladda på Circle K som på SuC. Men gratis blir det förstås inte.
För egen del undviker jag i vilket fall SuV V2 stationer om jag kan, eftersom de ger klen effekt, i all synnerhet om man får dela stolppar med en annan bil.
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

Ett annat problem är väl att bilen inte kan planera in andra laddställen själv ? ..Orka hålla på med en app på telefonen, speciellt när tesla vägrar fixa android auto.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

repulsiv skrev: 02 nov 2024 19:46
Ett annat problem är väl att bilen inte kan planera in andra laddställen själv ? ..Orka hålla på med en app på telefonen, speciellt när tesla vägrar fixa android auto.
Precis. Tillbaka till 2015.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

repulsiv skrev: 02 nov 2024 19:46
Jo, den har ett antal andra snabbladdare i navigationen, men jag har själv aldrig laddat på någon.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Klingspor
Teslaägare

Inlägg av Klingspor »

Synd i synnerhet med Sillekrog, ett av de bästa lägena om man åker söderut från Stockholm. Snabbt och närainpå motorvägen, en bra mack precis bredvid med toaletter och sen snabbt ut direkt på motorvägen.
MY RWD 2023
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Precis som mikebike skriver så finns många andra laddare än SuC i Teslas navigator, men jag föredrar att planera själv. Bilen har aldrig varit lika bra på det som jag. Tvärtom har den ibland direkt dumma idéer för sig, inklusive val av laddplatser.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Niklas Z skrev: 02 nov 2024 20:21
Precis som mikebike skriver så finns många andra laddare än SuC i Teslas navigator, men jag föredrar att planera själv. Bilen har aldrig varit lika bra på det som jag. Tvärtom har den ibland direkt dumma idéer för sig, inklusive val av laddplatser.
Ja, ibland undrar man vad navigatorn håller på med! :lol:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar