Appen: varför förkonditionering och laddning efter och inte före?
Moderator: Redaktion
Appen: varför förkonditionering och laddning efter och inte före?
Under schemaläggning i Teslaappen står det tex "Nästa schema: måndag efter 16.00" Lika på laddningen. Om bilen skall vara varm och laddad bör den ju värma och ladda före 16, inte efter? Ringde supporten som sade att jag var den första som anmärkt på detta. Översättningsfel eller vad? Har inget minne av att det stått så tidigare.
Re: Appen: varför förkonditionering och laddning efter och inte före?
Men om förvärmning och laddning ska vara klar före ett visst klockslag måste den se in i framtiden avseende utomhustemperatur, laddhastighet etc.Broeken skrev: ↑07 okt 2024 10:31Under schemaläggning i Teslaappen står det tex "Nästa schema: måndag efter 16.00" Lika på laddningen. Om bilen skall vara varm och laddad bör den ju värma och ladda före 16, inte efter? Ringde supporten som sade att jag var den första som anmärkt på detta. Översättningsfel eller vad? Har inget minne av att det stått så tidigare.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
I appen på engelska finns det två schema:
* ”Start charging” och där kan man välja en start-tid (start charging at) och/eller en slut-tid (end charging by).
* ”precondition by” som är när man vill ha batteri och kupé i rätt temp för avfärd.
* ”Start charging” och där kan man välja en start-tid (start charging at) och/eller en slut-tid (end charging by).
* ”precondition by” som är när man vill ha batteri och kupé i rätt temp för avfärd.
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Det är ju inte samma sak som att den ska vara klar. Klart du kan ställa in start- och sluttid.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Helt rätt. Frågan var (också) om det var ett översättningsfel så visade bara vad som fanns.
Som du var inne på så har det väl aldrig funnits en ”ha bilen klarladdad till 100% vid denna tidpunkt”-funktion.
Senast redigerad av flamman, redigerad totalt 1 gånger.
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Precis. Alltså inget översättningsfel om laddningen startar ”efter klockan 16”, det hade vart konstigare att skriva ”före klockan 22” om du vill ladda 16-22.flamman skrev: ↑07 okt 2024 11:13Helt rätt. Frågan var (också) om det var ett översättningsfel så visade bara vad som fanns.
Som du var inne på så har det aldrig funnits en ”ha bilen klarladdad till 100% vid denna tidpunkt”-funktion.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Frågan var alltså: I appen står det både vid förkonditionering och laddning "efter" den tidpunkt man ställer in. Vill jag att bilen skall vara laddad och varm kl 06.00 ställer jag in kl 06.00 då jag normalt drar till jobbet, hem 16.00. Optimalt laddar och värmer bilen ju då vid lämplig tid före inställd tid, inte efter. Måste vara ett översättningsfel. Tror inte det stått så tidigare, måste tillkommit på senare tid. I huvudmenyn formuleras det hela korrekt, men inte i undermenyn.
Förresten, såg: "Men om förvärmning och laddning ska vara klar före ett visst klockslag måste den se in i framtiden avseende utomhustemperatur, laddhastighet etc."
Det är väl precis så det fungerar. Laddningen startar vid den tidpunkt då det beräknas att laddpunkten har levererat el till inställd laddgräns beroende på aktuell laddning och temperatur/behov av batterivärmning. Börjar tidigare vid låg batteriladdning , senare om inte så mycket behövs. Likaså med förkonditioneringen, startar tidigare vid 20 minusgrader jämfört med 15 grader plus. Allt för att inställd laddprocent och temperatur skall vara klar tex 06.00. Brukar fungera klockrent, men formuleras lite fel i appen på ett ställe men inte på ett annat.
Det är väl precis så det fungerar. Laddningen startar vid den tidpunkt då det beräknas att laddpunkten har levererat el till inställd laddgräns beroende på aktuell laddning och temperatur/behov av batterivärmning. Börjar tidigare vid låg batteriladdning , senare om inte så mycket behövs. Likaså med förkonditioneringen, startar tidigare vid 20 minusgrader jämfört med 15 grader plus. Allt för att inställd laddprocent och temperatur skall vara klar tex 06.00. Brukar fungera klockrent, men formuleras lite fel i appen på ett ställe men inte på ett annat.
Inget översättningsfel. Supertydligt. Inte förvånande att supporten aldrig fått frågan förut. Du låter lite som Hassan när han vill ha schampo mot fett hår istället för fett hår.Broeken skrev: ↑09 okt 2024 17:36Frågan var alltså: I appen står det både vid förkonditionering och laddning "efter" den tidpunkt man ställer in. Vill jag att bilen skall vara laddad och varm kl 06.00 ställer jag in kl 06.00 då jag normalt drar till jobbet, hem 16.00. Optimalt laddar och värmer bilen ju då vid lämplig tid före inställd tid, inte efter. Måste vara ett översättningsfel. Tror inte det stått så tidigare, måste tillkommit på senare tid. I huvudmenyn formuleras det hela korrekt, men inte i undermenyn.
- Jaegaern
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/simon82910
Det är ju så det fungerar. Den blir varm till det klockslaget och tar temperatur i beaktning. Samma med laddning.Broeken skrev: ↑09 okt 2024 17:36Frågan var alltså: I appen står det både vid förkonditionering och laddning "efter" den tidpunkt man ställer in. Vill jag att bilen skall vara laddad och varm kl 06.00 ställer jag in kl 06.00 då jag normalt drar till jobbet, hem 16.00. Optimalt laddar och värmer bilen ju då vid lämplig tid före inställd tid, inte efter. Måste vara ett översättningsfel. Tror inte det stått så tidigare, måste tillkommit på senare tid. I huvudmenyn formuleras det hela korrekt, men inte i undermenyn.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Så ni tycker alltså att det är helt logiskt att starta förvärmning av bilen som skall vara varm kl 06.00 EFTER kl 06.00? Solklart språkfel, inte alls som för/mot fett hår. Nu är ju bilen som tur är varm kl 06.00 så det är uppenbart att värmningen startat i lagom tid FÖRE 06.00.
Ser att det står ”by” i appen på engelska, så ”efter” borde bytas till ”till”. ”Efter” blir helt fel förstås och i alla lägen för sent.