Hur byta bil smidigast
Moderator: Redaktion
Hur byta bil smidigast
Funderar på att skaffa en större bil t.ex en MY. Antar att man kan få i genomsnitt 20-30k bättre betalt om man säljer privat jämfört med till bilfirma. Å andra sidan får man pengarna direkt vid upphämtning om man säljer till firma. Säljer man privat och av praktiska skäl inte har möjlighet att sälja sin bil innan man köpt sin nya så kommer man ju stå med dubbla bilkostnader under en period samtidigt som man får ta ett lån med troligen ganska hög ränta på den nya bilen i väntan på att man får sålt sin nuvarande och kan avbetala lånet.
Hur lång tid brukar en försäljning ta på Blocket på ungefär om man lägger sig attraktivt i pris? Kommer man kunna få så mycket som 20-30k bättre betalt jämfört med firma? En fördel att sälja privat är ju även att man slipper eventuella prisavdrag på grund av stenskott etc
Hur lång tid brukar en försäljning ta på Blocket på ungefär om man lägger sig attraktivt i pris? Kommer man kunna få så mycket som 20-30k bättre betalt jämfört med firma? En fördel att sälja privat är ju även att man slipper eventuella prisavdrag på grund av stenskott etc
Re: Hur byta bil smidigast
"Bra betalt" och "snabb affär" är konfliktande mål om man ska sälja på blocket.
Om du lägger dig på ett attraktivt pris = "billigast på blocket" då brukar affären vara avklarad på en till två veckor. Billigare bilar 2-3 dagar eftersom det inte är några större mängder pengar som behöver lösgöras.
Men om du ska få ut 20-30k över handlarpris ... då kommer det ta mycket lång tid. Och varje dag kommer du bli bombarderad av olika typer av oseriösa köpare och prutare som har tusen och en frågor.
Tips från en som ändå köpt och sålt rätt många bilar på Blocket under åren är att du lägger ut bilen till ett pris lite under vad du hade tänkt dig, och kollar på de svar du får. Sedan tar du bara bort annonsen och svarar de eventuella spekulanter du haft att bilen är såld. Snåla inte med bilderna och skriv utförligt i annonsen. De flesta kommer inte läsa annonsen ändå, men de eventuellt seriösa spekulanterna kommer göra det. Efter den övningen vet du ungefär vad du kommer få för svar och om du ska lägga dig lite högre eller ännu lite lägre i pris.
Om du lägger dig på ett attraktivt pris = "billigast på blocket" då brukar affären vara avklarad på en till två veckor. Billigare bilar 2-3 dagar eftersom det inte är några större mängder pengar som behöver lösgöras.
Men om du ska få ut 20-30k över handlarpris ... då kommer det ta mycket lång tid. Och varje dag kommer du bli bombarderad av olika typer av oseriösa köpare och prutare som har tusen och en frågor.
Tips från en som ändå köpt och sålt rätt många bilar på Blocket under åren är att du lägger ut bilen till ett pris lite under vad du hade tänkt dig, och kollar på de svar du får. Sedan tar du bara bort annonsen och svarar de eventuella spekulanter du haft att bilen är såld. Snåla inte med bilderna och skriv utförligt i annonsen. De flesta kommer inte läsa annonsen ändå, men de eventuellt seriösa spekulanterna kommer göra det. Efter den övningen vet du ungefär vad du kommer få för svar och om du ska lägga dig lite högre eller ännu lite lägre i pris.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Jag tyckte det var rätt smidigt med tjänsten viköperdinbil, finns säkert fler företag med liknande process. Fyllde i frågeformuläret på webben och fick ett fast pris, bokade tid och åkte dit med vinterhjulen liggandes i bilen (ICE), ingen rekond eller ens tvätt av bilen innan. Efter en kort koll hade dom endast en invändning om att jag slarvat bort något servicepapper så det blev en lucka i historiken vilket drog ner priset några tusen men jag orkade inte bråka om det och signade på. Tog inalles en timme, betalningen kom in på kontot dagen efter. Jag hade eventuellt kunnat få 5-15% mer betalt om jag lagt ner en massa tid och energi på att försöka kränga bilen själv men har varken tid eller ork till sådant. Gissningsvis går bilen på export till Tyskland där det finns en uppsida på kanske 20% pga valutakursen.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
- grillchips
- Teslaägare
Hur väl tror du att du kan tajma försäljning och hämtning av ny?
Jag sålde vår Volvo V90 via wayke.se, samma som holden beskriver men allt initialt sköttes på distans. Jag behövde alltså inte ens åka iväg med bilen för att få den inspekterad men det förutsätter ju såklart att man levererat bra med info och bilder. Flera företag hörde av sig och gav bud, vissa skambudade (looking at you Riddermark), andra lade sig lite mer väntat men en enstaka lade sig på vad jag väntat mig om jag sålde privat. Ansåg att jag hade bra koll på begmarknaden och det var oväntat högt så en no-brainer där.
Bokade dag för upphämtning, de kom och gjorde en slutlig inspektion samt provkörning, pengarna fördes över på plats och jag lämnade över nycklarna.
Det är just upphämtningen där som jag tänker att du skulle kunna vara flexibel, jag fick skjuta på vår upphämtning 1 1/2 vecka då jag förlagt regbeviset, men det var inga problem alls.
Om jag bara hade varit mer på banan med grejor så hade det kunnat vara done deal på 2-3 dagar.
Stjärnorna behövde alltså inte linjera jättemycket, men i ditt fall behövs ju lite förarbete i form av potentiella ersättare.
Jag sålde vår Volvo V90 via wayke.se, samma som holden beskriver men allt initialt sköttes på distans. Jag behövde alltså inte ens åka iväg med bilen för att få den inspekterad men det förutsätter ju såklart att man levererat bra med info och bilder. Flera företag hörde av sig och gav bud, vissa skambudade (looking at you Riddermark), andra lade sig lite mer väntat men en enstaka lade sig på vad jag väntat mig om jag sålde privat. Ansåg att jag hade bra koll på begmarknaden och det var oväntat högt så en no-brainer där.
Bokade dag för upphämtning, de kom och gjorde en slutlig inspektion samt provkörning, pengarna fördes över på plats och jag lämnade över nycklarna.
Det är just upphämtningen där som jag tänker att du skulle kunna vara flexibel, jag fick skjuta på vår upphämtning 1 1/2 vecka då jag förlagt regbeviset, men det var inga problem alls.

Stjärnorna behövde alltså inte linjera jättemycket, men i ditt fall behövs ju lite förarbete i form av potentiella ersättare.
Jag brukar göra tvärtom, lägga ut lite högre än jag tänkt mig för att ge lite prutmån.tor-ake skrev: ↑05 nov 2024 09:41Tips från en som ändå köpt och sålt rätt många bilar på Blocket under åren är att du lägger ut bilen till ett pris lite under vad du hade tänkt dig, och kollar på de svar du får. Sedan tar du bara bort annonsen och svarar de eventuella spekulanter du haft att bilen är såld. Snåla inte med bilderna och skriv utförligt i annonsen. De flesta kommer inte läsa annonsen ändå, men de eventuellt seriösa spekulanterna kommer göra det. Efter den övningen vet du ungefär vad du kommer få för svar och om du ska lägga dig lite högre eller ännu lite lägre i pris.
Men givetvis ändå så lågt som möjligt. De flesta sorterar nog på "lägst pris" så det är bra att ligga lågt. Brukar få sålt på några få dagar.
Som sagt se till att bilen är skinande ren och ta "rena" snygga bilder, med en bra beskrivande text.
Alltid lite jobbigt när okända personer vill provköra ens bil och själva momentet med betalning samt att spekulanter vill kika på bilen vid olika tillfällen och man får tvätta den betydligt oftare än man normalt gör.
Just nu går min M3 LR 2021 med drygt 8000mil för ungefär 300k hos handlare. Finns sidor som auktionerar ut bilen hos olika handlare men jag är tveksam till om detta ger högre slutbud jämfört med att ringa direkt till Carla, Riddermark mm.
På Blocket kan man kanske få 10-20k mer.
Överlag är priserna på beg M3 väldigt låga i förhållande till hur mycket bil man får för pengarna. Bilen har ju enastående acceleration och räckvidd som får andra elbilar såväl nya som begagnade kan jämföra sig med. Känns som köparna får oerhört mycket bil för pengarna medan man som säljare tyvärr inte får betalt vad bilen borde vara värd. Samtidigt tror jag säkert min nuvarande bil skulle kunna sjunka ännu mer till drygt 200k om 2 år och med ytterligare 5000 mil på mätaren? Väldigt varierande slutspriser på bilarna på KVD. Vissa 2019 bilar går ganska högt medan andra oförtjänt lågt
Många fossilbilar säljs dyrare än M3 och även syskonmodellen MY kostar ungefär 100k mer för samma årsmodell och miltal. Om man nu funderar på en MY, när kan man tidsmässigt göra bytet utan att förlora allt för mycket på själva bytet?
Kan det vara en bra idé att använda blipp för betalning och kontrakt av bilen om man annonserar via Blocket? Eller att rent av annonsera den där istället?
Just nu går min M3 LR 2021 med drygt 8000mil för ungefär 300k hos handlare. Finns sidor som auktionerar ut bilen hos olika handlare men jag är tveksam till om detta ger högre slutbud jämfört med att ringa direkt till Carla, Riddermark mm.
Överlag är priserna på beg M3 väldigt låga i förhållande till hur mycket bil man får för pengarna. Bilen har ju enastående acceleration och räckvidd som får andra elbilar såväl nya som begagnade kan jämföra sig med. Känns som köparna får oerhört mycket bil för pengarna medan man som säljare tyvärr inte får betalt vad bilen borde vara värd. Samtidigt tror jag säkert min nuvarande bil skulle kunna sjunka ännu mer till drygt 200k om 2 år och med ytterligare 5000 mil på mätaren? Väldigt varierande slutspriser på bilarna på KVD. Vissa 2019 bilar går ganska högt medan andra oförtjänt lågt
Många fossilbilar säljs dyrare än M3 och även syskonmodellen MY kostar ungefär 100k mer för samma årsmodell och miltal. Om man nu funderar på en MY, när kan man tidsmässigt göra bytet utan att förlora allt för mycket på själva bytet?
Kan det vara en bra idé att använda blipp för betalning och kontrakt av bilen om man annonserar via Blocket? Eller att rent av annonsera den där istället?
- Vindens
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gabriel651797
Ett alternativ kan vara att använda befintlig bil som inbyte vid köp av annan bil. De flesta handlare (inte Tesla) ger ju högre pris när de samtidigt får sälja en bil med påslag.Arn skrev: ↑14 nov 2024 17:59Alltid lite jobbigt när okända personer vill provköra ens bil och själva momentet med betalning samt att spekulanter vill kika på bilen vid olika tillfällen och man får tvätta den betydligt oftare än man normalt gör.
Det ser ut som befolkningen börjar öppna plånboken nu när räntorna är påväg ner, det syns tydligt på bostadsmarknaden. Kanske är det inte så dum idé att vänta ett par månader tills räntesänkningar börjar märkas i folks plånböcker?
M3 LR -20
Bra poäng. Kan alltid kolla med handlarna om det har något spännande att erbjuda. Men om priserna på begagnat generellt skulle stiga innebär ju att även begagnade MY blir dyrare. När börjar dessa komma ut i överflöd på begagnat marknaden?
M3 stod mycket högt i andrahandsvärde så sent som våren 2023 då handlarna erbjöd 450 k för samma bil. Hur den kan ha fallit 150k i pris under denna tidsperiod 1,5 år kan jag inte riktigt förstå. Det är ju en av de bästa elbilarna på marknaden men köparna verkar inte uppskatta den lika mycket som förr.
M3 stod mycket högt i andrahandsvärde så sent som våren 2023 då handlarna erbjöd 450 k för samma bil. Hur den kan ha fallit 150k i pris under denna tidsperiod 1,5 år kan jag inte riktigt förstå. Det är ju en av de bästa elbilarna på marknaden men köparna verkar inte uppskatta den lika mycket som förr.
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Det har inte med Model 3 som bil att göra utan beror på den kraftigt höjda räntan. Den absoluta majoriteten lånar till sina bilköp. Ju dyrare pryl, desto hårdare slår höjd ränta. Elbilar är fortfarande väldigt dyra.Arn skrev: ↑14 nov 2024 18:50Bra poäng. Kan alltid kolla med handlarna om det har något spännande att erbjuda. Men om priserna på begagnat generellt skulle stiga innebär ju att även begagnade MY blir dyrare. När börjar dessa komma ut i överflöd på begagnat marknaden?
Marknaden var dessutom inte normal. Efterfrågan var enorm. Man kunde få vänta nästan ett år på att få sin elbil, vilket dopade begagnatmarknaden och gjorde att man kunde sälja sin begagnade bil för samma peng man köpte den för (eller mer). Det höll uppe restvärdet i lånekalkylen, vilket ytterligare minskade månadskostnaden. Bostadspriserna steg vilket gjorde att folk dessutom kunde finansiera sina bilköp med bostadsbankomaten till under 2% ränta istället för att ta bilhandlarens 5-6%.
Idag ser det helt annorlunda ut, räntan är mycket högre och dessutom har inflationen höjt priserna på allt annat. Folk har inte råd att låna lika mycket idag som de kunde då, det finns inte alls lika mycket pengar över som det fanns då.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Håller med om att M3 2021 är prisvärd idag. Samtidigt - den skall helförsäkras nu. garantin är slut.
Det finns ett par på firma med drygt 10k mil för 300 just nu.
Bilen har som sagt kostat 10.000 bara i värdeminskning senaste 1.5 året? Jag triggade ju syrran att sälja då och hon är glad.
10k plus övriga kostnader är helt sjukt dyrt för en privatperson att betala med skattade pengar för en privatbil. Per månad!
Nu kommer följande månader närmsta året sannolikt ej kosta 10 i värdeminskning men säkert 5000.
En sak kan jag säga helt säkert - att tro att Tesla model 3 som är 3-4 år gamla skall ÖKA i värde framåt- det är i princip omöjligt.
som någon skrev närmsta 1-2 månaderna. jag tror tvärtom, det blir årsskifte, det är slakt i branschen, bilfirmorna köper ej in lika mkt sista 6 veckorna på året. Det blir nytt år, dvs bilen blir helt plötsligt 4år gammal. Nä - jag tror just kommande månader blir jobbiga för bilhandeln. (tror) och jag vet att priserna inte kommer att öka. Det skulle endast kunna ske vid produktionsstopp av nya bilar eller en brutal importskatt eller något i den stilen.
Det finns ett par på firma med drygt 10k mil för 300 just nu.
Bilen har som sagt kostat 10.000 bara i värdeminskning senaste 1.5 året? Jag triggade ju syrran att sälja då och hon är glad.
10k plus övriga kostnader är helt sjukt dyrt för en privatperson att betala med skattade pengar för en privatbil. Per månad!
Nu kommer följande månader närmsta året sannolikt ej kosta 10 i värdeminskning men säkert 5000.
En sak kan jag säga helt säkert - att tro att Tesla model 3 som är 3-4 år gamla skall ÖKA i värde framåt- det är i princip omöjligt.
som någon skrev närmsta 1-2 månaderna. jag tror tvärtom, det blir årsskifte, det är slakt i branschen, bilfirmorna köper ej in lika mkt sista 6 veckorna på året. Det blir nytt år, dvs bilen blir helt plötsligt 4år gammal. Nä - jag tror just kommande månader blir jobbiga för bilhandeln. (tror) och jag vet att priserna inte kommer att öka. Det skulle endast kunna ske vid produktionsstopp av nya bilar eller en brutal importskatt eller något i den stilen.
Sant och jag har också funderat på vilken effekt det kommer få på begagnatspriserna när året blir 2025 och alla bilar plötsligt blir ett år äldre.
Men vad är ditt råd om man nu funderar på att byta sin M3 till en begagnad MY? Vid vilken tidpunkt tror du man kan genomföra bytet med minst ekonomisk smäll? MY exempelvis en 2023a för 450-500k kommer sannolikt ha en ganska brutal värdeminskning den också, troligen mer än att behålla nuvarande bil men man slipper i alla fall den värsta smällen jämfört med att köpa en helt ny
Men vad är ditt råd om man nu funderar på att byta sin M3 till en begagnad MY? Vid vilken tidpunkt tror du man kan genomföra bytet med minst ekonomisk smäll? MY exempelvis en 2023a för 450-500k kommer sannolikt ha en ganska brutal värdeminskning den också, troligen mer än att behålla nuvarande bil men man slipper i alla fall den värsta smällen jämfört med att köpa en helt ny
jag tror att du hittar en riktigt bra MY 2021 med dina mil för runt 380. Se till att få dragkrok, det vill alla ha i vårt land. Har din drag?Arn skrev: ↑14 nov 2024 21:13Sant och jag har också funderat på vilken effekt det kommer få på begagnatspriserna när året blir 2025 och alla bilar plötsligt blir ett år äldre.
Såg en MYP för runt 435 på ALD bil (såldes idag) då är det också en 2022 så att betala mer än 380 för en ett år äldre MYLR är helt fel.
en Y21 är mkt sämre än en 22a.
Så när du gör bytet spelar ingen roll. Själv skulle jag föredra att köpa beg tesla privat alla dar i veckan. Då får man mer fakta om bilen.
Testa att fråga ALD bil hur ofta den är laddad, eller hur ofta den stått med hög SoC eller om den är maskintvättad eller om de skött bromsarna. Såna svar får du av privatpersonerna. Så att betala 50.000 mer på en firma, ja då är man riktigt knäpp tycker jag.

Själv har jag sålt min MYLR-23 ganska nyligen då jag inte orkar med 15000 värdmiskning per närmsta tre månaderna fram till Juniper kommer. Börja ruttna på min diesel nu så om du hittar rätt Y-21 så kanske jag kan slå till på din trea som jag kan köra tills jag får Juniper

Ska sälja min MY LR 2021, 3500 mil och i väldigt bra skick, oanvända original hjul etc.
Fick bud på 425tkr från riddermark i mitten på sep, idag vill dom ge 340tkr för den
.
Kommer sälja den på KVD och tror jag kan få 400tkr +/- 20tkr
Men fick reda på något som iaf var nytt för mig när jag pratade med KVD, nämligen att företagsleasade teslor via dem nästan alltid går på export. Kronan är kass och dom får dra hela momsen på en icke momssmittad bil.
Så tror det kan vara anledningen till att vissa bilar via KVD går mycket högre än andra, en utländsk köpare är beredd att ge ganska mycket mer för dessa än likvärdiga privatägda.
Fick bud på 425tkr från riddermark i mitten på sep, idag vill dom ge 340tkr för den

Kommer sälja den på KVD och tror jag kan få 400tkr +/- 20tkr
Men fick reda på något som iaf var nytt för mig när jag pratade med KVD, nämligen att företagsleasade teslor via dem nästan alltid går på export. Kronan är kass och dom får dra hela momsen på en icke momssmittad bil.
Så tror det kan vara anledningen till att vissa bilar via KVD går mycket högre än andra, en utländsk köpare är beredd att ge ganska mycket mer för dessa än likvärdiga privatägda.
Model Y LR Grå med matt PPF+FSD ska säljas
Model 3 SR letar efter begagnad som andrabil
Model 3 P Highland blå beställd
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Jag har precis sålt min Model 3 SR+ 2021 till handlare efter att ha ägt den i 39 månader och kört 4200 mil. Värdeminskningen, inklusive avdrag för elbilsbonus 70000 kr, plus kostnad för alla tillbehör såsom gummimattor, vinterhjul och även räntekostnaden den tid jag hade lån på den, blev 52%. Jag tycker det är relativt normalt i procent för en fyra år gammal bil.
Räknar man i kronor blev det 9700 kr/mån (68 kr/mil) vilket förstås är väldigt mycket pengar, men det beror ju på att bilen kostade så mycket i inköp.
Räknar man i kronor blev det 9700 kr/mån (68 kr/mil) vilket förstås är väldigt mycket pengar, men det beror ju på att bilen kostade så mycket i inköp.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Minns du hur långt MYP 2022 hade rullat? Priset är ju bra om milen inte är för många.pejvic skrev: ↑14 nov 2024 21:31jag tror att du hittar en riktigt bra MY 2021 med dina mil för runt 380. Se till att få dragkrok, det vill alla ha i vårt land. Har din drag?Arn skrev: ↑14 nov 2024 21:13Sant och jag har också funderat på vilken effekt det kommer få på begagnatspriserna när året blir 2025 och alla bilar plötsligt blir ett år äldre.
Såg en MYP för runt 435 på ALD bil (såldes idag) då är det också en 2022 så att betala mer än 380 för en ett år äldre MYLR är helt fel.
en Y21 är mkt sämre än en 22a.
Så när du gör bytet spelar ingen roll. Själv skulle jag föredra att köpa beg tesla privat alla dar i veckan. Då får man mer fakta om bilen.
Testa att fråga ALD bil hur ofta den är laddad, eller hur ofta den stått med hög SoC eller om den är maskintvättad eller om de skött bromsarna. Såna svar får du av privatpersonerna. Så att betala 50.000 mer på en firma, ja då är man riktigt knäpp tycker jag.![]()
Själv har jag sålt min MYLR-23 ganska nyligen då jag inte orkar med 15000 värdmiskning per närmsta tre månaderna fram till Juniper kommer. Börja ruttna på min diesel nu så om du hittar rätt Y-21 så kanske jag kan slå till på din trea som jag kan köra tills jag får Juniper![]()
Hittade för övrigt en annan bil som verkade ganska intressant (prisvärd, men ändå legat ute på Blocket i en månad) men den verkar vara import. Är det sämre med importerade bilar jämfört med svensksålda? Kan något skilja i utrustning? Gäller garantier via Tesla i Sverige fram tills bilen rullat sina 8000 mil även om den är importerad? Samma försäkringspremier och villkor med exempelvis maskinskadeförsäkring fram till 17.000 mil? Den verkar vara tillverkad Q1 2022? Har den hunnit få alla viktiga uppdateringar jämfört med årsmodell 2021 eller kom det sig förbättringar successivt under 2022? Hört att fjädringen är ganska hård på de tidiga bilarna. Antar att 2022 är samma som 2021 när det gäller fjädring och det var först 2023 som det förbättrades. Ljudnivån har förbättrats successivt? Hade bilen laminerade rutor fram och bak från första början?
Påställt första gången i Sverige
2023-01-19
Påställt första gången (vanligen i utlandet)
2022-03-16
Import/införsel
Ja
Behöver du byta bil nu? Annars lär det givetvis bli billigare ju längre du väntar, såvida du fortsätter sikta på samma årsmodell.
Just nu är ju skillnaden uppåt 100k till en Y av samma årsm. Det kommer det inte vara om 10 år, då är båda bilarna värda under 100k.
Just nu är ju skillnaden uppåt 100k till en Y av samma årsm. Det kommer det inte vara om 10 år, då är båda bilarna värda under 100k.

Jag kan tänka mig att vänta ett halvår.
Apropå detta med import så såg jag det först när jag kollade upp bilen på Transportstyrelsen. Känns ju inte så meningsfullt att exempelvis spara 40.000 kr när man köper bilen för att sedan förlora samma pengar när man säljer eller att bilen blir svår såld och handlare som Carla Riddermark med flera tackar nej till bilen.
Kan man vara trygg med att slippa import om man budar via KVD?
Bilen jag hittade hade gått 6000 mil så det är i längsta laget för mig. Jag kör ju 2500 mil om året vilket innebär att den om 1,5 år har passerat 10.000 mil. Verkar som bilarna fortfarande går bra att sälja även när det kommit upp i milen men kan tänka mig att handlare blir mer restriktiva att byta in en bil som har rullat exempelvis 15.000 mil.
Apropå detta med import så såg jag det först när jag kollade upp bilen på Transportstyrelsen. Känns ju inte så meningsfullt att exempelvis spara 40.000 kr när man köper bilen för att sedan förlora samma pengar när man säljer eller att bilen blir svår såld och handlare som Carla Riddermark med flera tackar nej till bilen.
Kan man vara trygg med att slippa import om man budar via KVD?
Bilen jag hittade hade gått 6000 mil så det är i längsta laget för mig. Jag kör ju 2500 mil om året vilket innebär att den om 1,5 år har passerat 10.000 mil. Verkar som bilarna fortfarande går bra att sälja även när det kommit upp i milen men kan tänka mig att handlare blir mer restriktiva att byta in en bil som har rullat exempelvis 15.000 mil.
Har lagt ut bilen på Blocket och försäljningen går trögt. Trots över 300 visningar och 30 favoritmarkeringar så är det ännu ingen som kommit och kollat på bilen fysiskt.
Finns någon som skriver att de eventuellt vill komma senare.
Handlarna är ganska jobbiga då de vill hämta bilen samma dag. Frågan är om man ska ha lite is i magen och vänta till efter årsskiftet med försäljningen eller lika bra att göra sig kvitt med bilen till handlare som bara senaste månaden har sänkt sitt bud med 15k
Är det vanligt att spekulanter på Blocket slår till först några veckor senare eller brukar de som jag är intresserade göra affär inom några dagar från att annons läggs ut?
Handlarna är ganska jobbiga då de vill hämta bilen samma dag. Frågan är om man ska ha lite is i magen och vänta till efter årsskiftet med försäljningen eller lika bra att göra sig kvitt med bilen till handlare som bara senaste månaden har sänkt sitt bud med 15k
Är det vanligt att spekulanter på Blocket slår till först några veckor senare eller brukar de som jag är intresserade göra affär inom några dagar från att annons läggs ut?
url?Arn skrev: ↑16 dec 2024 10:37Har lagt ut bilen på Blocket och försäljningen går trögt. Trots över 300 visningar och 30 favoritmarkeringar så är det ännu ingen som kommit och kollat på bilen fysiskt.
Runt jul & nyår var det åtminstone förr om åren väldigt dött på Blocket, alla är upptagna med sina bestyr och vädret är också en faktor - ingen vill stå i mörker och regn och titta på en bil. Snö likadant. I februari när solen börjar komma tillbaka, då blir det fart igen. Vill du sälja snabbt är det locka med pris som gäller, så att folk är villiga att åka från långtifrån för att göra affär.Arn skrev: ↑16 dec 2024 10:37Har lagt ut bilen på Blocket och försäljningen går trögt. Trots över 300 visningar och 30 favoritmarkeringar så är det ännu ingen som kommit och kollat på bilen fysiskt.
-
Annonsen här på forumet:dstr skrev: ↑16 dec 2024 10:44url?Arn skrev: ↑16 dec 2024 10:37Har lagt ut bilen på Blocket och försäljningen går trögt. Trots över 300 visningar och 30 favoritmarkeringar så är det ännu ingen som kommit och kollat på bilen fysiskt.
viewtopic.php?t=36840
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
https://www.blocket.se/annons/1401548064
Kan inte se något fel med den annonsen, borde generera fler spekulanter om det inte vore en vecka innan julafton.
Kan inte se något fel med den annonsen, borde generera fler spekulanter om det inte vore en vecka innan julafton.
Ändra priset till 299...tor-ake skrev: ↑16 dec 2024 13:14https://www.blocket.se/annons/1401548064
Den är redan "billigast på blocket" om man ser till randvillkoren 2021:a under 10.000 mil. Ha tålamod.manneson skrev: ↑16 dec 2024 13:16Ändra priset till 299...tor-ake skrev: ↑16 dec 2024 13:14https://www.blocket.se/annons/1401548064
Ja precis timingen är fel. Förhoppningsvis fick jag även min nya bil billigare av samma anledning.
Känns lite konstigt att ha tre bilar under en period eftersom min garageuppfart egentligen bara har plats för två bilar men är det så att jag kan förväntas få bättre betalt efter årsskiftet kan jag tänka mig behålla bilen och hålla priset på Blocket oförändrat.
Annars funderar jag på att sänka priset till 299 eller kanske 295. Eller kanske rent av sätta pris 290 prutat och klart tydligt utskrivet i annonsen? Känns som jag eventuellt säljer till underpris då
Hur väl kommer en prissänkning att synas på Blocket?
Känns lite konstigt att ha tre bilar under en period eftersom min garageuppfart egentligen bara har plats för två bilar men är det så att jag kan förväntas få bättre betalt efter årsskiftet kan jag tänka mig behålla bilen och hålla priset på Blocket oförändrat.
Annars funderar jag på att sänka priset till 299 eller kanske 295. Eller kanske rent av sätta pris 290 prutat och klart tydligt utskrivet i annonsen? Känns som jag eventuellt säljer till underpris då
Hur väl kommer en prissänkning att synas på Blocket?