Ok, var lång tid då ändå. Kommer det kunna balansera något nu, när man läser lite noggrannare så får jag uppfattningen att Greenely inte riktigt löst detta än, vad är din uppfattning?
Vad är nätbalansering, frekvens?
Moderator: Redaktion
Ok, var lång tid då ändå. Kommer det kunna balansera något nu, när man läser lite noggrannare så får jag uppfattningen att Greenely inte riktigt löst detta än, vad är din uppfattning?
Det är stöd tjänster, så mitt är live nu.
Spännande - hoppas du kan fortsätta lämna rapporter.Dafro skrev: ↑02 nov 2024 07:05Fick mitt batteri inkopplat 25/10 och det var igång direkt men bara för att lagra solel som den sen skicka tillbaks till huset men 31/10 fick jag besked på Greenely att det var tillagt i appen och from 1/11 då jag bytte till Greenely så kommer jag åt det. Var test igår morse men nu är det redo står det men finns inga val för städtjänster.
Trevlig: det verkade som om du fick upp det direkt efter tester, eller?
Har lagt mitt batteri isolerat på separat VLAN, funkar helt ok.Lerumsexpressen skrev: ↑03 nov 2024 12:06Jag tittar på att bli mer självförsörjande med värme och energi.
Varav cybersäkerhet är en parameter som verkligen måste vara säker.
Ni som kopplat upp er mot tjänster och moln, hur ser ni på denna säkerhet?
Varför jag frågar, är denna rad i Pixiis Q&A
"Med korrekt installation och övervakning av systemet finns det oftast inga betydande säkerhetsproblem att oroa sig för när man har Pixii Home i hemmet"
Jag må vara naiv men känner väl att koppla upp mig mot tjänst inte är värre än internet generellt. Om jag förstått rätt så är ju dessa batteri inte kopplade via moln utan har intern frekvensmätare, men visst någon kommunikation sker väl såklart. Jag har bara dragit en lankabel från min router och sen har dom en router till för det inte fungerade med en splitter. Men ska försöka läsa på lite mer. Men om du tänker på att vara självförsörjande så kanske du inte ska koppla upp dig och då finns det billigare alternativ än pixii Home tänker jag.Lerumsexpressen skrev: ↑03 nov 2024 12:06Jag tittar på att bli mer självförsörjande med värme och energi.
"Med korrekt installation och övervakning av systemet finns det oftast inga betydande säkerhetsproblem att oroa sig för när man har Pixii Home i hemmet"
Ja, man är sårbar om man är uppkopplad och ännu mer om man använder molntjänster.Dafro skrev: ↑03 nov 2024 16:53Jag må vara naiv men känner väl att koppla upp mig mot tjänst inte är värre än internet generellt. Om jag förstått rätt så är ju dessa batteri inte kopplade via moln utan har intern frekvensmätare, men visst någon kommunikation sker väl såklart. Jag har bara dragit en lankabel från min router och sen har dom en router till för det inte fungerade med en splitter. Men ska försöka läsa på lite mer. Men om du tänker på att vara självförsörjande så kanske du inte ska koppla upp dig och då finns det billigare alternativ än pixii Home tänker jag.Lerumsexpressen skrev: ↑03 nov 2024 12:06Jag tittar på att bli mer självförsörjande med värme och energi.
Hur tidigt tog du kontakt med Greenly?Dafro skrev: ↑05 nov 2024 11:27Här kommer en liten uppdatering.
Fick nu svar från Greenely ang stödtjänster för mig och tydligen så är det olika grupper med batterier som kopplas in vilket väl beror på att Greenely har erbjudit X kWh och kW som tjänst gissar jag. Mitt ska bli inkopplat inom 3 månader, detta är ingen information jag har fått varken från Greenely eller Sun4energy, är väl inte helt imponerad. Kommer få garantiersättning till stödtjänster är igång, max 6 månader och tror det är 2000 per månad om jag läst rätt.
En dryg månad innan kontaktade jag dom och bad om byte så bytet gick genom 1/11, samtidigt som batteriet blev uppkopplat. Fick lite fler svar från dom igår och tydligen ska säljaren informera om detta, vilket jag inte vet om jag håller med om att dom gjort men är osäker då jag sökte en hel del info själv och hittade informationsbladet som beskrev utvecklingen av hur batteriet ska kunna användas.Choke skrev: ↑05 nov 2024 21:58Hur tidigt tog du kontakt med Greenly?Dafro skrev: ↑05 nov 2024 11:27Här kommer en liten uppdatering.
Fick nu svar från Greenely ang stödtjänster för mig och tydligen så är det olika grupper med batterier som kopplas in vilket väl beror på att Greenely har erbjudit X kWh och kW som tjänst gissar jag. Mitt ska bli inkopplat inom 3 månader, detta är ingen information jag har fått varken från Greenely eller Sun4energy, är väl inte helt imponerad. Kommer få garantiersättning till stödtjänster är igång, max 6 månader och tror det är 2000 per månad om jag läst rätt.
Har precis lagt min beställning till Sun4Energy
Har inte hört något från Greenly här bara haft kontakt med Sun4energi.Dafro skrev: ↑06 nov 2024 05:10En dryg månad innan kontaktade jag dom och bad om byte så bytet gick genom 1/11, samtidigt som batteriet blev uppkopplat. Fick lite fler svar från dom igår och tydligen ska säljaren informera om detta, vilket jag inte vet om jag håller med om att dom gjort men är osäker då jag sökte en hel del info själv och hittade informationsbladet som beskrev utvecklingen av hur batteriet ska kunna användas.Choke skrev: ↑05 nov 2024 21:58Hur tidigt tog du kontakt med Greenly?Dafro skrev: ↑05 nov 2024 11:27Här kommer en liten uppdatering.
Men jag tycker stt säljpitchen från både Greenely och Sun4energy är att man tjänar pengar på lastbalancering med hjälp av stödtjänster även när det skulle komma senare men nu är pixii godkända i både se3 och se4. Att man får vänta upp till 3 månader kunde dom gärna få vara lite tydligare med men om jag nu får 2000 per månad medans jag väntar så får jag väl vara nöjd med det.
I min kalkyl så räknar jag med att ersättningen blir max hälften under 2025 jämfört med vad det blev 2024 och hälften av det 2026 så därför vill jag såklart ha igång det så snart som möjligt. Men är väl inte omöjligt det blir skaplig ersättning några fler år men inget jag räknar med.
Men med de elpriserna som är nu på dagarna så är det ju helt ok att kunna ladda batteriet på nätterna för att använda på dagen. Saknar dock en hel del funktioner som jag skulle önska som tex tidsstyrning för start av laddning och urladdning. Sen fungerar tydligen inte mitt batteri som Greenely säger då mitt börjar laddda ur så snart det ör fulladdat vilket gör att jag får ställa in laddeffekten så det blir färdigladdat till när det behöver användas, som idag till 05.00 typ. Tur man är lite nördig med detta, annars skulle det inte funka.
Jag tolkade henne på Greenely att det var säljaren av batteri som skulle informera.Choke skrev: ↑06 nov 2024 07:29Har inte hört något från Greenly här bara haft kontakt med Sun4energi.Dafro skrev: ↑06 nov 2024 05:10En dryg månad innan kontaktade jag dom och bad om byte så bytet gick genom 1/11, samtidigt som batteriet blev uppkopplat. Fick lite fler svar från dom igår och tydligen ska säljaren informera om detta, vilket jag inte vet om jag håller med om att dom gjort men är osäker då jag sökte en hel del info själv och hittade informationsbladet som beskrev utvecklingen av hur batteriet ska kunna användas.Choke skrev: ↑05 nov 2024 21:58Hur tidigt tog du kontakt med Greenly?Dafro skrev: ↑05 nov 2024 11:27Här kommer en liten uppdatering.
Men jag tycker stt säljpitchen från både Greenely och Sun4energy är att man tjänar pengar på lastbalancering med hjälp av stödtjänster även när det skulle komma senare men nu är pixii godkända i både se3 och se4. Att man får vänta upp till 3 månader kunde dom gärna få vara lite tydligare med men om jag nu får 2000 per månad medans jag väntar så får jag väl vara nöjd med det.
I min kalkyl så räknar jag med att ersättningen blir max hälften under 2025 jämfört med vad det blev 2024 och hälften av det 2026 så därför vill jag såklart ha igång det så snart som möjligt. Men är väl inte omöjligt det blir skaplig ersättning några fler år men inget jag räknar med.
Men med de elpriserna som är nu på dagarna så är det ju helt ok att kunna ladda batteriet på nätterna för att använda på dagen. Saknar dock en hel del funktioner som jag skulle önska som tex tidsstyrning för start av laddning och urladdning. Sen fungerar tydligen inte mitt batteri som Greenely säger då mitt börjar laddda ur så snart det ör fulladdat vilket gör att jag får ställa in laddeffekten så det blir färdigladdat till när det behöver användas, som idag till 05.00 typ. Tur man är lite nördig med detta, annars skulle det inte funka.
Ska kanske mejla dem.
Har förstått att ersättningen går ner 2025 - men har egentligen inte räknat med några större pengar.
Ska bli intressant att sätta mig in i systemet och lära mig alla funktioner. Gillar att nörda ner mig i detaljer
Tror den tråden kan bli riktigt intressant
TackDafro skrev: ↑06 nov 2024 08:25Jag tolkade henne på Greenely att det var säljaren av batteri som skulle informera.Choke skrev: ↑06 nov 2024 07:29Har inte hört något från Greenly här bara haft kontakt med Sun4energi.Dafro skrev: ↑06 nov 2024 05:10En dryg månad innan kontaktade jag dom och bad om byte så bytet gick genom 1/11, samtidigt som batteriet blev uppkopplat. Fick lite fler svar från dom igår och tydligen ska säljaren informera om detta, vilket jag inte vet om jag håller med om att dom gjort men är osäker då jag sökte en hel del info själv och hittade informationsbladet som beskrev utvecklingen av hur batteriet ska kunna användas.Choke skrev: ↑05 nov 2024 21:58Hur tidigt tog du kontakt med Greenly?Dafro skrev: ↑05 nov 2024 11:27Här kommer en liten uppdatering.
Ska kanske mejla dem.
Har förstått att ersättningen går ner 2025 - men har egentligen inte räknat med några större pengar.
Ska bli intressant att sätta mig in i systemet och lära mig alla funktioner. Gillar att nörda ner mig i detaljer
Denna ska man få.
https://cdn.prod.website-files.com/6579 ... eenely.pdf
I svaret på min fråga om när mitt batteri skulle anslutas för stödtjänster. Nu körs det test på mitt batteri igen, nu när det är höga elpriser.Choke skrev: ↑06 nov 2024 09:00TackDafro skrev: ↑06 nov 2024 08:25Jag tolkade henne på Greenely att det var säljaren av batteri som skulle informera.Choke skrev: ↑06 nov 2024 07:29Har inte hört något från Greenly här bara haft kontakt med Sun4energi.Dafro skrev: ↑06 nov 2024 05:10En dryg månad innan kontaktade jag dom och bad om byte så bytet gick genom 1/11, samtidigt som batteriet blev uppkopplat. Fick lite fler svar från dom igår och tydligen ska säljaren informera om detta, vilket jag inte vet om jag håller med om att dom gjort men är osäker då jag sökte en hel del info själv och hittade informationsbladet som beskrev utvecklingen av hur batteriet ska kunna användas.
Ska kanske mejla dem.
Denna ska man få.
När fick du erbjudandet om ersättningen?
Sorry blandade ihop dina svarDafro skrev: ↑06 nov 2024 09:19I svaret på min fråga om när mitt batteri skulle anslutas för stödtjänster. Nu körs det test på mitt batteri igen, nu när det är höga elpriser.Choke skrev: ↑06 nov 2024 09:00TackDafro skrev: ↑06 nov 2024 08:25Jag tolkade henne på Greenely att det var säljaren av batteri som skulle informera.Choke skrev: ↑06 nov 2024 07:29Har inte hört något från Greenly här bara haft kontakt med Sun4energi.Dafro skrev: ↑06 nov 2024 05:10
En dryg månad innan kontaktade jag dom och bad om byte så bytet gick genom 1/11, samtidigt som batteriet blev uppkopplat. Fick lite fler svar från dom igår och tydligen ska säljaren informera om detta, vilket jag inte vet om jag håller med om att dom gjort men är osäker då jag sökte en hel del info själv och hittade informationsbladet som beskrev utvecklingen av hur batteriet ska kunna användas.
Ska kanske mejla dem.
Denna ska man få.
När fick du erbjudandet om ersättningen?![]()
Jag installerade bara batteri nu och inte stort behov av schema där men på mina båda solcellsanläggningar så har jag det.Choke skrev: ↑11 dec 2024 11:42Nu har jag fått solceller, växelriktare och Pixii Home batteri installerat. Väntar bara på att Ellevio och Pixii ska godkänna installationen.
Har redan börjat fundera om det inte kan vara läge att uppgradera batteriet under nästa år.
Saknar ett kopplingsschema på hela anläggningen. Är det något du har fått?
Grattis!Dafro skrev: ↑09 feb 2025 06:15Igår blev mitt batteri inkopplat för nätbalansering men har inte fått min uppgradering än så har bara 10 kwh. Detta gav knappt 4 kr i ersättning för ett dygn, blir det inte bättre ön så så får man väl säga att man gjort en väldigt dålig affär men detta är ju bara ett dygn på helgen med lågt pris så vi får väl se men de stora summar som det givit tidigare år lär man inte se i år.
Uppdaterar när jag fått min uppgradering.
Jag följer marknaderna ganska noga då jag jobbar med energilager mot industrinDafro skrev: ↑09 feb 2025 06:15Igår blev mitt batteri inkopplat för nätbalansering men har inte fått min uppgradering än så har bara 10 kwh. Detta gav knappt 4 kr i ersättning för ett dygn, blir det inte bättre ön så så får man väl säga att man gjort en väldigt dålig affär men detta är ju bara ett dygn på helgen med lågt pris så vi får väl se men de stora summar som det givit tidigare år lär man inte se i år.
Tack för datan.The Tog skrev: ↑12 feb 2025 09:02Jag följer marknaderna ganska noga då jag jobbar med energilager mot industrinDafro skrev: ↑09 feb 2025 06:15Igår blev mitt batteri inkopplat för nätbalansering men har inte fått min uppgradering än så har bara 10 kwh. Detta gav knappt 4 kr i ersättning för ett dygn, blir det inte bättre ön så så får man väl säga att man gjort en väldigt dålig affär men detta är ju bara ett dygn på helgen med lågt pris så vi får väl se men de stora summar som det givit tidigare år lär man inte se i år.
på ett 10kW-batteri skulle jag kanske räkna med 5000 SEK/år netto och hoppas på det dubbla, vattenkraften måste ha ett dåligt år eller att SVK av någon anledning får ett väldigt mycket större behov för att marknadspriserna ska öka markant. Samtidigt bygger elnätsbolagen egna batteriparker för att stabilisera, detta gör att SVKs behov ser ut att vara ganska konstant under överskådlig framtid.
Bifogar en räknesnurra för 12-månadersperioden från att marginalprissättning infördes 1a Februari 2024
Skärmbild 2025-02-12 090208.png