Klonck ljud när jag bromsar efter att .....

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

RSHA_76

Klonck ljud när jag bromsar efter att .....

Inlägg av RSHA_76 »

Hej.
Jag hör ett klonkljud på min MYP från vänster back varje gång jag backar, kör fram nån m och bromsar.
Bokade service och fick en tid men som ställdes in då jag fick veta att de reservdelar som behövs inte finns hemma, värt att nämna att de kollade aldrig på bilen när jag fick detta meddelande. Sen efter några veckor fick jag en ny tid dock så avslutades ärendet remote och jag fick veta att fler har rapporterat in liknande fel och Tesla har just nu ingen lösning, man har upptäckt att bromsklossar back har ett litet spel och därav klonkljud. Enligt meddelande så ska det inte vara farligt att köra bilen och att de återkommer nör Tesla har en lösning.
Några andra som upplever samma fel?
Användarvisningsbild
Alex-H
Teslaägare

Re: Klonck ljud när jag bromsar efter att .....

Inlägg av Alex-H »

Har samma problem på min bil, det kommer oftast när man bromsar precis innan man ska stanna. Sen när det kommit så dröjer det ett tag innan man kan få fram det igen
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Vad har ni för version och tillverkningsland, tillverkningsmånad.

Inget sådant ljud i vår MYP 2022-06 Berlin eller MYLR 2022-03 Kina
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
RSHA_76

Inlägg av RSHA_76 »

Tellus skrev:
Vad har ni för version och tillverkningsland, tillverkningsmånad.

Inget sådant ljud i vår MYP 2022-06 Berlin eller MYLR 2022-03 Kina
2022-6 MYP från Berlin
RSHA_76

Inlägg av RSHA_76 »

Alex-H skrev:
Har samma problem på min bil, det kommer oftast när man bromsar precis innan man ska stanna. Sen när det kommit så dröjer det ett tag innan man kan få fram det igen
Har Tesla gett dig samma svar?
Screenshot_20221106-084919_Tesla.jpg
tobiaslej

Inlägg av tobiaslej »

Ja, har samma när jag backar. MYP berlin.
låter som en mildare variant av fastrostade bromsar som släpper.
Model 3 SR+
Model Y Performance
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare

Inlägg av Ilduce77 »

Samma på min...

MYP hämtad 22 juni..
Användarvisningsbild
Alex-H
Teslaägare

Inlägg av Alex-H »

RSHA_76 skrev:
Alex-H skrev:
Har Tesla gett dig samma svar?
Inte kontaktat dem. Har jobbat i automotive-industrin och sådana här utredningar kan ta tid. Ofta är det "bara" kosmetiskt och ingen fara för funktionen.
Men det är väl inget man vill ha på en helt ny bil oavsett. Ska nog ta och se vad jag kan hitta när jag byter till vinterhjul.

Min första tanke var faktiskt att bromsoket sitter löst, det slår ungefär likadant.

Jag har nog en lös fönsterhissmotor också, eller infästning för wire/skena, men det är en annan grej.
Användarvisningsbild
Pladda12
Teslaägare

Inlägg av Pladda12 »

Jag har samma på min sedan nån vecka tillbaka. Fått samma svar från Tesla. Är det någon som fått detta åtgärdat?
Användarvisningsbild
WindMaster
Teslaägare

Inlägg av WindMaster »

Jag har samma ljud på min MYP, tillverkad i Berlin okt 2022. Var inne på SC i förra veckan och fick samma svar: bromsbeläggen på MYP har en liten rörelsemån som gör att det uppstår ett klonkljud när man byter bromsriktning (framåt/bakåt). I dagsläget har de ingen åtgärd för detta, men enl teknikern är det rapporterat till utvecklingsavdelningen. Vidare sade teknikern att det är ofarligt.
Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tobias894955

Inlägg av T4s »

Hörde detta för första gången idag på en 2024 MY från Berlin efter att ha kört 3 km utan navkapslar…
Användarvisningsbild
fpow
Teslaägare

Inlägg av fpow »

Dom åtgärdade min senast då det finns en metod med en tape som får bort klonket. Men nu knarrar det lite när man bromsar i stället.
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Referralkod: ts.la/andreas13052

Inlägg av A76 »

fpow skrev: 29 okt 2024 07:08
Dom åtgärdade min senast då det finns en metod med en tape som får bort klonket. Men nu knarrar det lite när man bromsar i stället.
Har samma på min 2021 MY Kina. Började höra det 6 mån efter att jag fått bilen. Det hörs långt ifrån alltid, men mer på höst/vinter. Den har varit inne hos Tesla 2 ggr men fått beskedet att det är enligt spec..
Användarvisningsbild
Reklamjojje
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas726458
Kontakt:

Inlägg av Reklamjojje »

Hörde det första gången i helgen då jag var tvungen att "panikbromsa" för några kids som sprang ut framför bilen på Gekås parkering i Ullared.
Min MYP var då på dagen exakt en månad gammal.

Är det värt att öppna ett serviceärende hos Tesla för att hamna i statistiken och få en återkoppling längre fram om dom får en åtgärd på problemet?
Tesla Model Y Performance -24
Driver reklambyrå i Eskilstuna
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

Jag skulle säga högst tvivelaktigt. Men det kostar ju inget att göra.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
jjsne
Teslaägare

Inlägg av jjsne »

Jag har något liknande på min model Y från 2024. Fast det är inget klonkljud. Mer som en duns eller något, som att något förflyttas och "dunsar" in i en vägg. Mest när man kör sakta några meter framåt och trycker lätt på bromsen. Dunsar till precis i samma ögonblick som bilen börjar bromsa.

Har ni övriga i tråden hört några lösningar på era problem? Eller är det någon som känner igen sig i mitt problem?
Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tobias894955

Inlägg av T4s »

jjsne skrev: 29 okt 2024 20:01
Jag har något liknande på min model Y från 2024. Fast det är inget klonkljud. Mer som en duns eller något, som att något förflyttas och "dunsar" in i en vägg. Mest när man kör sakta några meter framåt och trycker lätt på bromsen. Dunsar till precis i samma ögonblick som bilen börjar bromsa.

Har ni övriga i tråden hört några lösningar på era problem? Eller är det någon som känner igen sig i mitt problem?
Jag hade samma. Hände endast vid mycket låg fart, t ex när man ska placera sig bättre i en p-ruta och kör fram och bakåt.

Gjorde några kraftiga inbromsningar och sen dess har jag inte hört det.
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare

Inlägg av Teslared »

AT Zimmermann har en förklaring till ljudet, kolla här:

Sebbsvan

Inlägg av Sebbsvan »

Även jag har detta klonkande ljudet (2024 MYP). Fick också svar från Tesla att "det är ingen fara, det är dom stora performance bromsarna som rör lite på sig" Men det känns väldigt märkligt ändå?

Det låter ju även sjukt irriterande varje gång jag bromsar i låg hastighet, eller backar. Ej i högre hastighet.

Borde man bråka med Tesla om detta tro.
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jens1164

Inlägg av Jensa »

Har också detta ibland i min Model S -16. Är lite spel i bromsbeläggen vilken känns bra, då har det ju inte helt kärvat ihop och smörjningen jag gör en gång per år verkar funka.

Kommer när man bromsar första gången fram eller bak, vilket betyder att beläggen flyttar sig en halv mm och slår i belägget ”åt andra hållet”
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare

Inlägg av Teslared »

Enligt den tyska videon är det glidaxlarna i oken som har någon slags dämpning som inte fungerar alltid eller efter viss tid. Då uppstår ljudet. Axlarna har spår med inlagt material, gummi?, som ska dämpa den lilla rörelsen.
Användarvisningsbild
jjsne
Teslaägare

Inlägg av jjsne »

T4s skrev: 29 okt 2024 21:32

Jag hade samma. Hände endast vid mycket låg fart, t ex när man ska placera sig bättre i en p-ruta och kör fram och bakåt.

Vad skönt. Får testa något liknande och se om det hjälper :)
Teslared skrev: 07 nov 2024 11:18
Enligt den tyska videon är det glidaxlarna i oken som har någon slags dämpning som inte fungerar alltid eller efter viss tid. Då uppstår ljudet. Axlarna har spår med inlagt material, gummi?, som ska dämpa den lilla rörelsen.
Tack! Var ganska svårt att tolka tyskan när man inte kan ett ord tyska :P Lyckades de lösa problemet i videon?
Sebbsvan skrev: 07 nov 2024 08:24
Även jag har detta klonkande ljudet (2024 MYP). Fick också svar från Tesla att "det är ingen fara, det är dom stora performance bromsarna som rör lite på sig" Men det känns väldigt märkligt ändå?

Det låter ju även sjukt irriterande varje gång jag bromsar i låg hastighet, eller backar. Ej i högre hastighet.

Tycker också det känns märkligt. Jag bor på Gotland annars hade jag lämnat in den direkt för lite djupare koll och hoppas att det går att åtgärda. Men nu får jag vänta lite tills nästa gång jag har bilen på andra sidan. Så om någon hittar en lösning får ni gärna tipsa :)
Användarvisningsbild
The Tog
Teslaägare

Inlägg av The Tog »

Hmm, jag har samma problem och jag har en MYLR...

Låter förjäkligt när man typ fickparkerar...
Teslared
Teslaägare

Inlägg av Teslared »

jjsne skrev: 07 nov 2024 20:24
T4s skrev: 29 okt 2024 21:32

Vad skönt. Får testa något liknande och se om det hjälper :)
Teslared skrev: 07 nov 2024 11:18
Tack! Var ganska svårt att tolka tyskan när man inte kan ett ord tyska :P Lyckades de lösa problemet i videon?

Tycker också det känns märkligt. Jag bor på Gotland annars hade jag lämnat in den direkt för lite djupare koll och hoppas att det går att åtgärda. Men nu får jag vänta lite tills nästa gång jag har bilen på andra sidan. Så om någon hittar en lösning får ni gärna tipsa :)
Ja de lyckades lösa ljudet, men hur kommer jag inte ihåg.
Användarvisningsbild
sommar
Teslaägare

Inlägg av sommar »

Jag tror det är ljudet "Bromsarna skramlar vid körning i låga hastigheter" man hör.

https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... 8787.html
På min bil låter det bra mycket högre än ljudklippet dock. Hörs tydligt inuti kupén med rutorna stängda, trodde jag kört på något första gången. Har blivit värre på sista tiden. Öppnade ett serviceärende, de sa att de kunde undersöka det men om det är "inom det normala" så får jag stå för kostnaden själv. Så har valt att avvakta om se det blir ännu värre.
Skriv svar