Få begagnade Kia e-niro med garanti kvar

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

andyb
Kontakt:

Få begagnade Kia e-niro med garanti kvar

Inlägg av andyb »

Jag är på jakt efter en begagnad Kia e-niro årsmodell 21 eller 22. När jag tittar på de som säljs är det förvånansvärt många som inte är servade enligt Kias riktlinjer och därmed inte har kvar den sjuåriga garantin från Kia.

Jag tänker att jag gärna vill köpa en bil där det är 3-4 år kvar på garantin, men utbudet blir helt klart begränsat med det kravet. Hur tänker ni andra kring detta?
Jämför laddbox innan köp: Laddboxguiden.se
wheels

Re: Få begagnade Kia e-niro med garanti kvar

Inlägg av wheels »

Kia kan ju anvisa vilka riktlinjer dom vill, men enligt lag kan du eller en annan verkstad serva bilen själv utan att garantin försvinner.
Vad du blir av med är väl bärgning som ingår i Kias service.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Detta verkar vara ett problem inte enbart för Kia utan även andra elbilar. Ägarna lämnar inte in dem på årlig service och därmed förverkas garantin.

På avgasbilar byter verkstäderna olja i alla fall vid årlig service, som de flesta uppfattar som nödvändig underhåll. Men att betala tusentals kronor för årlig "kontroll" av en elbil är det många som avstår från.

Hos Tesla är det inga problem men hos andra märkens elbilar kan detta vara ett tickande garantibomb.

Kias krav på byte av kylarvätska gör att man inte ens kan hävda att man servat bilen själv.
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

Det måste finnas dokumentation som styrker att servicen har utförts i tid och vid rätt miltal. Där är Kia stenhårda. Minsta överträdelse så ryker garantin.

När jag kikade på beg. e-niro så la jag också märke till att många slarvar med detta. Om det då uppstår problem som skulle ha gått på garanti så kanske man får hjälp men det beror på från fall till fall. Jag skulle värdera en bil med missad/sen service som att den saknar garanti. Svårt att säga vad det innebär i faktiska kronor och ören.

Förresten så är vissa servicar rejält dyra på e-niro. Värt att kolla upp innan köp.
Model Y LR AWD -24
wheels

Inlägg av wheels »

TiborBlomhall skrev: 07 nov 2024 11:03
Detta verkar vara ett problem inte enbart för Kia utan även andra elbilar. Ägarna lämnar inte in dem på årlig service och därmed förverkas garantin.

På avgasbilar byter verkstäderna olja i alla fall vid årlig service, som de flesta uppfattar som nödvändig underhåll. Men att betala tusentals kronor för årlig "kontroll" av en elbil är det många som avstår från.

Hos Tesla är det inga problem men hos andra märkens elbilar kan detta vara ett tickande garantibomb.

Kias krav på byte av kylarvätska gör att man inte ens kan hävda att man servat bilen själv.
Kia har väl ett långt intervall mellan kylvätskebytena, så det är nog inget problem dom första åren.
Men dom lär väl vara kinkiga med att det är exakt "rätt" kylvätska man bytt
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Jag hade inne min privatleasade MG4 på årsservice för några veckor sedan. När jag fick protokollet så drabbades jag av skrattparoxysmer över den långa listan över totalt överflödiga kontrollpunkter efter bara 1500 mil och 1 år. Ett solklart exempel på hur man vill se till att märkesverkstäderna har fortsatta säkra inkomster även på elbilar.
andyb
Kontakt:

Inlägg av andyb »

mussla skrev: 07 nov 2024 11:09
Förresten så är vissa servicar rejält dyra på e-niro. Värt att kolla upp innan köp.
Ja det har du helt rätt i. Frågan är då om det rent ekonomiskt är värt att köpa en bil utan garanti och sedan skita i att serva den så ofta och dyrt som Kia vill. Uppstår det något problem får man förstås pynta för det själv.

Eller så letar jag reda på en som har garantin kvar och fortsätter att serva den varje år till ganska hög kostnad och behåller därmed garantin.

Hmmm...
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

andyb skrev: 07 nov 2024 13:24
mussla skrev: 07 nov 2024 11:09
Ja det har du helt rätt i. Frågan är då om det rent ekonomiskt är värt att köpa en bil utan garanti och sedan skita i att serva den så ofta och dyrt som Kia vill. Uppstår det något problem får man förstås pynta för det själv.

Eller så letar jag reda på en som har garantin kvar och fortsätter att serva den varje år till ganska hög kostnad och behåller därmed garantin.

Hmmm...
Det kanske kan löna sig att köpa en med förverkad garanti om man får att riktigt bra pris. Det är ju ett bra prutargument. Som jag förstår det så kan man ha tur med att de tar saker på garanti även med missade servicar. Detta förutsätter att felet inte kan relateras till misskötsel av service. Förmodligen krävs en portion tur också.

En annan variant är att hitta en som är servad med garanti kvar och där det är lång tid kvar till servicarna som är kostsamma.

Det man absolut vill undvika är att köpa ett exemplar med garanti som snart har en dyr service för att få behålla garantin. Så A och O är att veta vilka servicar som är kostsamma.

Förra generationen e-niro har irriterande korta serviceintervall. 1500 mil / 1 år har jag för mig. Jag skulle få serva två ggr per år om jag ville ha kvar garantin.
Model Y LR AWD -24
andyb
Kontakt:

Inlägg av andyb »

Efter att även ha frågat i en nirogrupp på FB så verkar det inte vara så dyrt med service som jag trodde. Det är var 5000:e mil som det blir dyrt när man ska byta kylvätska till batteriet tydligen. Så det känns ändå värt att köpa en som har garantin kvar och fortsätta att serva den.
Användarvisningsbild
Flagada
elbilist

Inlägg av Flagada »

Har en Ioniq med motsvarande batteri/kylvätska, den servicen är inte dyr längre och Hyundai har i alla fall återkallat motsvarande Kona och Ioniq då den ursprungliga kylvätskan kunde kristallisera sig och man fick problem med falsklarm från nivågivaren.
Den ickekonduktiva "glykolen" BSC-1 byttes mot en bättre BSC-2 som är betydligt billligare och har längre bytesintervall.
Debris.jpg
manneson

Inlägg av manneson »

Största problemet med e-niro är väl ändå att de ser så sjukt tråkiga ut.
Att ens titta på en gör ju att man blir deprimerad.
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin185079

Inlägg av airdrive »

Exakt. Som tur är har Kia också den betydligt snyggare E-soul…. 😬 😇
M3 LR 2023
Skriv svar