Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare

Re: Aktien TSLA

Inlägg av tor »

spacecoin skrev: 08 nov 2024 18:54
Fredrik j skrev: 08 nov 2024 18:48
Ligger det verkligen i trumps intresse att exportera bilar? Han vill ju kraftigt begränsa handeln med just bilar.
Det jag undrar är vilka bilar som ska exporteras och vart? Vilka fabriker ska tillverka bilarna? Elon har lagt ned "Model 2".

Trump vill definitivt inte att folk ska gå över till elbilar i alla fall. Alla elbilsaktier är ner 10%, förutom Tesla som är upp 20% denna vecka.

"Barron’s estimates that Tesla’s car and energy-storage businesses are worth about $200 a share based on expected growth over the next decade."

Vem är det som köper på de här nivåerna?
Som sagt jag förstår det inte heller utan spekulerar i hur dom kan tänka. Men jag kan inte komma på något annat än att marknaden tror att Elons relation till Trump kommer gynna Tesla. Om det är sant så måste ju Tesla växa med minst bibehållen vinstmarginal? Rimligen inom energi och transport.
För det kan väl ändå inte vara så galet att marknaden tror att nu löser sig FSD, robottaxi och Optimus snabbt och enkelt tack vare Trump? Kan iofs tänka mig att Trump sagt nobody knows more about FSD than me....

Tesla aktien är nog helt enkelt en aktie i Elon och Elon vann en seger här.
Senast redigerad av tor, redigerad totalt 1 gånger.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Trump är ju för kraftigt höjda tullar på kinesiska prylar generellt. Att Kina bara skulle låta det ske utan motåtgärd vore ju märkligt.
Skulle dessutom kinesiska företag som till och med tillverkar i usa få problem vore det ju mycket möjligt att samma öde skulle drabba Tesla. Företaget skulle ju kunna bli en symbol för trumps brist på frihandel.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

tor skrev: 08 nov 2024 19:44
Ligger det verkligen i trumps intresse att exportera bilar? Han vill ju kraftigt begränsa handeln med just bilar.
Det jag undrar är vilka bilar som ska exporteras och vart? Vilka fabriker ska tillverka bilarna? Elon har lagt ned "Model 2".

Trump vill definitivt inte att folk ska gå över till elbilar i alla fall. Alla elbilsaktier är ner 10%, förutom Tesla som är upp 20% denna vecka.

"Barron’s estimates that Tesla’s car and energy-storage businesses are worth about $200 a share based on expected growth over the next decade."

Som sagt jag förstår det inte heller utan spekulerar i hur dom kan tänka. Men jag kan inte komma på något annat än att marknaden tror att Elons relation till Trump kommer gynna Tesla. Om det är sant så måste ju Tesla växa med minst bibehållen vinstmarginal? Rimligen inom energi och transport.
För det kan väl ändå inte vara så galet att marknaden tror att nu löser sig FSD, robottaxi och Optimus snabbt och enkelt tack vare Trump? Kan iofs tänka mig att Trump sagt nobody knows more about FSD than me....

Och det kan därmed bli MYCKET intressant vad som händer om Trump dumpar Elon
nu när har blivit president, han behöver ju inte Elon längre (i princip) och kan ju inte bli
president en period till (jag tror att han tänker att Elon inte behövs längre).
Men sedan kanske dom ändå är mer polare än vad vi vet såklart, det återstår att se.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

spacecoin skrev: 08 nov 2024 19:25
TiborBlomhall skrev: 08 nov 2024 19:23
Håller med om aktiens obefintliga anknytning till verkligheten.

Men ska jag leka djävulens advokat så kan en förklaring till rusningen vara att nästa administration verkar bli betydligt vänligare inställd till Tesla än vad förra var. Trump har talat mer om Elon Musk enbart på hans senaste rally än vad Biden har gjort sammanlagt på fyra år.

Nästa president kommer inte längre låtsas att företaget Tesla inte ens existerar.

Även om att Trumps allmänna inställning till elbilar och green tech är bekymmersamt kommer han i alla fall inte längre negativt särbehandla Tesla på samma sätt nuvarande president gjorde.
Hur menar du att Biden negativt har särbehandlat Tesla? Elon fick inte komma på ett möte för att Biden gillar facket. OK. Mer?
Jag hoppades att uttrycket djävulens advokat skulle gjort det uppenbart att jag inte håller med om det jag skrev, endast att jag kan tänka mig det finns folk som tycker så.

Fast Biden administrationens ignorans av Tesla var mer vittspritt än det där berömda mötet. Gång på gång låtsades de om att Tesla inte ens fanns, gratulerade GM för att de gjort elbilar möjliga, mm.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

TiborBlomhall skrev: 08 nov 2024 20:11
Fast Biden administrationens ignorans av Tesla var mer vittspritt än det där berömda mötet. Gång på gång låtsades de om att Tesla inte ens fanns, gratulerade GM för att de gjort elbilar möjliga, mm.
Jag håller med om att det var ett politiskt misstag, men Elons inställning till facket har gjort det svårt för Biden. Men det har ju inte påverkat Tesla alls negativt vad jag kan bedöma. Elons ego däremot.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Intressant att följa hur högt denna tämligen omotiverade rusning når.

Jag klev ur halva min position i TSLA på $325 nyss, det blir nog lättare att sova i helgen nu. :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

tor skrev: 08 nov 2024 17:06
spacecoin skrev: 08 nov 2024 15:55
fth skrev: 08 nov 2024 15:35
BOOM! :D
Det är väldigt fascinerande! Jag tror inte ens man kan försöka förstå den här aktien.

250 -> 310 utan några konkreta nyheter som är påvisat positiva för bolaget eller några nyheter/fundamenta. P/E 100 med negativ EPS-utveckling.

Note to self: Försök inte korta aktien trots 2x orimlig kurs :D

Jag har fortfarande inte hittat en enda person som kan förklara för mig, eller ens har en teori om, hur Trump är bra för Tesla rent konkret. Trump vill ta bort elbilsbidraget i IRA och starta handelskrig med Kina... Hur får detta Tesla att sälja fler bilar eller tjäna mer pengar?
Det är nog så. Men Elon har ju investerat en del pengar men framförallt stöd till Trump. Tror nog att han ordnat ganska många röster extra. Detta måste ju Trump betala för när han blivit president enligt god demokratisk ordning (vilket ju är helt sjukt).
Tror aktien går upp baserat på att Tesla CEO starkt kan påverka politiker och också förväntas göra det.

Försöker ändå se något positivt om framtiden... Elon är ju en idiot men han är inte dum i huvudet. Trump är ingen idiot men dum i huvudet. Om dom kombinerar sina styrkor kanske det kan bli bra ändå.
Hahaha sjukt kul analys faktiskt. <3 :twisted:

MVH
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

fth skrev: 08 nov 2024 20:25

Jag klev ur halva min position i TSLA på $325 nyss, det blir nog lättare att sova i helgen nu. :D
Tror det var smart. Du kan ju köpa mer för 250 inom ett par månader.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

spacecoin skrev: 08 nov 2024 20:35
fth skrev: 08 nov 2024 20:25

Tror det var smart. Du kan ju köpa mer för 250 inom ett par månader.
Det var tanken, jag har dock en rätt dålig track record vad gäller timing. ;)

Det känns just nu ganska skönt iaf, nästan oavsett vart kursen tar vägen, sinnesro är värt en del också.

/fth
Användarvisningsbild
OscarA
Teslaägare

Inlägg av OscarA »

Jag sålde igår.. köpte på 120usd
Vet inte varför, men köper så fort (om) det går ner sig igen
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Inlägg av Larofo »

O shit, dags att skifta från TSLA till TSLZ. :D

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Larofo skrev: 08 nov 2024 21:58
O shit, dags att skifta från TSLA till TSLZ. :D

Stonks and diamand hands!
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Bjelke skrev: 08 nov 2024 20:09
tor skrev: 08 nov 2024 19:44

Och det kan därmed bli MYCKET intressant vad som händer om Trump dumpar Elon
nu när har blivit president, han behöver ju inte Elon längre (i princip) och kan ju inte bli
president en period till (jag tror att han tänker att Elon inte behövs längre).
Men sedan kanske dom ändå är mer polare än vad vi vet såklart, det återstår att se.
Om jag vore Trumpen (vilket jag ju som tur är inte är) så hade jag nog försökt behålla Elmo som polare. Det är midterms igen om 2 år. Gissar att Trumpen gärna vill behålla majoriteten i både senaten och representanthuset*. Och om fyra år är det ju presidentval igen… Hur är det med alla domar och rättsfall? Kan Trumpen med 100% säkerhet göra sig av med allt det nu under de fyra år han är president? Om det inte är möjligt så tror jag Trumpen föredrar en republikan som sin efterträdare – och givet hans position i partiet så kommer han nog sannolikt kunna välja vem som ska bli republikanerna presidentkandidat '28. Är väl bara för honom att tala om vem han vill ha och så kommer hans anhängare rösta på den tjommen i primärvalen… Vance är väl antagligen en lågoddsare…

EDIT:
*Det är tydl. inte klart vem som får majoriteten i representanthuset…
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 4 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate

forts.

Dessutom verkar ju Elmo genuint vara motståndare till allt det som han benämner som "the Woke mindvirus". Han verkar ju ha blivit påverkad på riktigt av sitt ena barns hormonbehandling och könsoperation(?). Så frågan är vad som skulle kunna få honom att vända sig emot Trumpen…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

Inlägg av Lerumsexpressen »

SwedishAdvocate skrev: 08 nov 2024 23:49
forts.

Dessutom verkar ju Elmo genuint vara motståndare till allt det som han benämner som "the Woke mindvirus". Han verkar ju ha blivit påverkad på riktigt av sitt ena barns hormonbehandling och könsoperation(?). Så frågan är vad som skulle kunna få honom att vända sig emot Trumpen…
Vad som kan få Elon bryta med Trump är väl att realpolitiken inte blir som tänkt, att politiken blir helt annorlunda mot det Elon tänker sig, typ lagar som reglerar AI, medier, självkörande fordon, många statliga kontrakt till sopiga konkurrenter.

Eller att Trump sviker Elon genom att snackar skit om honom i något känsligt sammanhang, typ som att Elon är som ett litet fjäskande autistisk barn och inte egentligen fattar riktiga världen och vad riktiga män är och gör.
Trump känd för att förminska och förlöjliga vänner och kollegor, likaväl som han säger att någon är bästa människa på jorden just den sekunden, där och då.

Dock tror jag att de har en tillräckligt nära relation nu att Trump inte kommer sälja ut Elon.
Men att realpolitiken från Republikanerna kan ta en vändning som blir svår för Elon att svälja.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare

Inlägg av HerrNilsson »

I denna, men även i andra videor, förklarar Steven Mark Ryan (med stöd av Dan Ives :) ) varför en Trump-seger är det bästa som kan hända Tesla och TSLA.
Steven Mark Ryan har förutspått mycket av det som nu skett för flera månader sen så han har uppenbarligen en bra känsla för vartåt det barkar.

Dels förklaras ekonomiska orsaker till varför borttagandet av EV tax credit kommer gynna Tesla,
men även mer känslomässiga orsaker som t.ex. att Elon behandlats som public enemy no 2 under de senaste 4 åren, medan Trump nu boostar honom och talar gott om honom :!:

Mvh
Nilsson

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

HerrNilsson skrev: 09 nov 2024 08:12
I denna, men även i andra videor, förklarar Steven Mark Ryan (med stöd av Dan Ives :) ) varför en Trump-seger är det bästa som kan hända Tesla och TSLA.
Steven Mark Ryan har förutspått mycket av det som nu skett för flera månader sen så han har uppenbarligen en bra känsla för vartåt det barkar.

Dels förklaras ekonomiska orsaker till varför borttagandet av EV tax credit kommer gynna Tesla,
men även mer känslomässiga orsaker som t.ex. att Elon behandlats som public enemy no 2 under de senaste 4 åren, medan Trump nu boostar honom och talar gott om honom :!:
Jag tycker hela videon är vanlig Tesla-pumpning och rationalisering. Inte ett ord om hur Tesla försäljning eller vinst kommer att öka pga Trump vad jag kunde höra.

Han verkar inte vilja förstå att bidraget är pengar i fickan för Tesla. 100% vinst. Det har varit det som hållit ASP och därmed marginaler uppe på en hygglig nivå.

Tesla kommer att sälja färre bilar eller till lägre vinst utan bidrag/avdrag. Konkurrensen är inte BEV från Ford och GM utan det är ICE. Trump kommer aldrig att göra ICE-ägande dyrare. Nu gör kommer han att göra BEV-ägande dyrare.

Jag håller dock med om att avdraget ska bort, precis som man gjort i EU och Kina. Det som händer i EU är att förre köpt BEV för att konkurrensen är för dålig och priset för högt. I Kina finns det dock ironiskt nog en fungerande marknad…

Att FSD skulle vara hindrat av regulatoriska anledningar är rent trams. Systemet är inte i närheten av att kunna funka förarlöst.

Det enda som jag kan komma på som är otvivelaktigt positivt för Tesla är att de federala utredningarna mot Tesla (SEC, FTC, NHTSA) troligen inte kan fortsätta, men jag tror inte marknaden lagt någon större risk där.

Edit: En sak till kom jag på. Om Musk nu är så cynisk att han inser att det ända sättet att tjäna pengar på kort/medellång sikt är co2-handel så är det positivt för Tesla att fler köper ICE än BEV, och de som köper BEV i USA till 80-90% köper Tesla.

Utsläppshandel är trots allt Teslas lönsammaste affär.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Trumps tanke att kraftigt öka usas oljeutvinning med ett fallande oljepris som följd riskerar att öka antalet ICE som säljs i usa. Hur det kan vara positivt för Tesla är för mig ett mysterium.

Möjligen är det positivt för Elon då alla hans andra företag kan få deals med presidenten.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

OscarA skrev: 08 nov 2024 21:42
Jag sålde igår.. köpte på 120usd
Vet inte varför, men köper så fort (om) det går ner sig igen
Riktigt bra tajming där.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

spacecoin skrev: 09 nov 2024 08:47
Lönsammast ur ett marginal-perspektiv, ja, eftersom det i praktiken är "gratis pengar", men det utgör ju en mycket liten del av Teslas totala intäkter, c:a 2% i snitt

/fth
Användarvisningsbild
Xyborg
Teslaägare
Referralkod: ts.la/robin28307

Inlägg av Xyborg »

fth skrev: 09 nov 2024 14:28
spacecoin skrev: 09 nov 2024 08:47
Lönsammast ur ett marginal-perspektiv, ja, eftersom det i praktiken är "gratis pengar", men det utgör ju en mycket liten del av Teslas totala intäkter, c:a 2% i snitt

/fth
Eftersom det är i princip ren vinst så innebär det ju 2% rakt ner på sista raden. Det är alltså en fjärdedel av hela Teslas vinst när nettovinsten ligger på ca 8% som den gjorde sist jag kollade.
Smilla

Inlägg av Smilla »

Kul att se att det faktisk blir fler och fler och fler , ja med vissa undantag som börjar förstå att Aktien TSLA inte är som andra traditionella gammaldags Dinusarie aktier . Hävstången i denna kommer flyga hela vägen till rymden/Mars när SpaceX ska börsintroduceras och alla trogna aktieägare/ teslaägare kommer få förtur. tar popcorn påsen och väntar.............
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

SwedishAdvocate

Sabbe skrev: 09 nov 2024 20:29
[Ett bifogat tweet från X-crement.]
"4. Next generation vehicles from H1 2025."

Vad är det här för ett fordon? Elmo har väl satt spiken i kistan för den så kallade 'Model 2'… Eller?

Är det nya Roadstern som avses? Kommer den under första halvåret 2025? Kommer den kunna påverka annat än på marginalen?
gjohansson

Inlägg av gjohansson »

Smilla skrev: 09 nov 2024 17:59
Kul att se att det faktisk blir fler och fler och fler , ja med vissa undantag som börjar förstå att Aktien TSLA inte är som andra traditionella gammaldags Dinusarie aktier . Hävstången i denna kommer flyga hela vägen till rymden/Mars när SpaceX ska börsintroduceras och alla trogna aktieägare/ teslaägare kommer få förtur. tar popcorn påsen och väntar.............
Är ju alltid skoj när man hittat en aktie som man verkligen tror på - då är det bara att köra!
Däremot om ditt syfte med inlägget är att övertyga andra om aktiens förträfflighet så behöver du vässa din argumentation, dem där analysen innehöll ju noll av konkret information och bara trötta floskler.
Skriv svar