andsod skrev: ↑09 nov 2024 13:30
Sen har jag dessutom fått tyskstuk på fälg/däck trots att jag frågade de jag köpt fälg o däck av om jag inte borde gå upp i bredd men de rekommenderade inte det. Nu sticker fälgen ut..Kan leva med det
Tyskstuket beror på två saker (möjligen 2.5 anledningar)
främst att ET på fälgen verkar vara mot 22-hållet och att däcket är smalt mot fälgens bredd (plus ev fälgens utformming).
Fälgen du har kan levereras med allt mellan ET 40-22mm.
-Med 40mm får du samma utstick som original ET40
-Med 22mm får du 18mm mer utstick fram.
- Har du samma fälg runtom blir det 13mm mer utstick bak med ET22.
Size: 21x9.5" Front, 21x10.5" Rear
Offset: +40 Front, +48 Rear
PCD: 5x114.3
Vintertid kan det vara sunt att inte ha för låg siffra på ET, d utstickande hjul blästrar bilens sidor (på en ganska klen lack).
Med vinterdäck kan det vara bra att inte ha för breda däck när man kör i nysnö/snömodd/snöslask så ”255” är en rätt okey siffra mht din bil och dess vikt. Där har de rekommenderat rätt okey om du frågar mig.
Ett bredare däck hade ju inneburit ett det sett ut att sticka ut mer.
Jag kör exakt samma däcksdim på min Plaid runtom, faktiskt 100% utan att det blir tyskstuk på en 10” bred fälg bak).
255/40-20 Hakka10EV på 20x10”
Som det ser ut är fälgen gjord så att fälgkanten sticker ut en del, sannolikt för att det inte ska se bulligt ut med breda däck (fälgar skiljer sig en del på hur långt ut från däckets anliggningsyta som fälgkanten sitter).