Äga Tesla på Gotland

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate

Re: Äga Tesla på Gotland

Inlägg av SwedishAdvocate »

mikebike skrev: 07 nov 2024 09:08
Sneseglarn skrev: 07 nov 2024 08:14
mikebike skrev: 06 nov 2024 16:40
SwedishAdvocate skrev: 06 nov 2024 15:34
tor-ake skrev: 06 nov 2024 10:04
Model Y har inget servicebehov i normalfallet. Och eftersom det inte saltas på Gotland (väl?) så behövs knappast bromsservice heller de första åren. […
Kan för lite för att uttala mig om bromsservice. Däremot så behövs det väl inte salt för att bromsarna på en Tesla ska kunna rosta ihop till den grad att skivor, belägg och ok behöver bytas. Gissar att det är så enkelt som att bara bromsa bort ytrosten på skivorna typ en gång i veckan för att undvika den här 'grand-slam'-reparationen på alla fyra hjulupphängningarna. Men utifrån vad jag kunnat se de senaste ~6 åren på det här forumet så är det ju långt ifrån alla elbilsägare (teslaägare?) som har tänkt på 'den här biten'…

Så antar att det här skulle kunna ses som ett tips…
Ytrost är en sak, och orsakar inte dyra reparationer.
Kärvande ok är en annan sak, och vilken verkstad som helst klarar av att rengöra + smörja bromsok (om man gör det i tid).
Både ytrost på skivorna och kärvande ok orsakas väl av att bromsarna inte används? En kraftig inbromsning då och då håller bromsarna i trim tänker jag.
Det är två olika åtgärder som behövs.
För att slipa skivorna lägger man i N i hög fart och bromsar "lagom" ett tag. Gärna i en lång nedförsbacke.
För att slippa kärvande ok är det bra att regelbundet trycka hårt på bromspedalen, och det kan man göra när bilen står still.
För att få bort en veckas ytrost på bakre skivorna på en vanlig (gasdriven) fossilare i golfklassen så tycker jag det räcker att i typ 60-70 kort trycka till på bromsarna typ så hårt som möjligt utan att ABS-systemet går in. Tror inte beläggen behöver ligga an så många rotationer för att den mängden ytrost ska försvinna. Och så länge som man kommer åt att se skivorna efteråt när bilen är parkerad så syns det ju om ytrosten är borta eller inte.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare

Inlägg av SkipperO »

För egen del hade jag inte köpt en ny/nästan ny bil med mer än typ 1,5h till märkesverkstad. Jag har varit på verkstan 1-2 gånger om året med blandade små och stora problem oavsett Tesla, Audi, BMW eller VW. Teslan har nog haft lite fler småproblem, men det kompenseras av att rangern fixat det hemma. Förbränningsbilarna skulle ju servas en gång om åtet också.
Hälften av problemen hade jag nog kunnat fixa själv eller strunta i, men en av anledningarna för mig att köpa nytt är garantin så jag slipper meka och bara kan boka service kostnadsfritt när nått inte är som man kan förvänta sig.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

patrikron skrev: 05 nov 2024 22:40
Finns det några gotlänningar här som har en Tesla och vill dela med sig av sina erfarenheter?
Tänker främst hur det fungerar gällande service. Om jag förstått det rätt så skickar dom servicebilen till ön också? Men hur längre kan man få vänta då?
Funderar också på vad som skulle hända om bilen blir stående och servicebilen inte kan lösa problemet. Måste jag själv då stå för kostnaden att bärga den till närmaste servicecenter?

Är sugen på att köpa en Model Y, men är lite orolig gällande service och om det uppstår problem :)
Skickat PM till dig samt MVH
patrikron

Inlägg av patrikron »

Har nästan bestämt mig nu att det kommer bli en Model Y :D Från att vara säker på att jag skulle ha en RWD SR, så har jag börjat fundera på en AWD LR.. Som sagt, bor på Gotland, kommer som max köra resor på 15 mil. Vintrarna är oftast ganska milda, dock saltas ju inte vägarna här så vägarna kan vara lite besvärliga vintertid.
Skiljer 114 000. Det finns en nedsatt RWD SR i färgen jag vill ha för 530k, AWD LR går på644k.

Ekonomiskt så känns ju RWD SR bättre, och känns som den räcker för mina behov egentligen. Även om AWD hade varit nice vintertid.
Har ni några argument för vad jag borde välja? :D

Sen har jag läst lite olika om ljudsystemet, är det sämre i RWD? Jag gillar bra ljud och hade ju varit ett argument för AWD.
Nån som lyssnat hur stor skillnad det är isåfall? Det i RWD anses väl ändå som väldigt bra?
Användarvisningsbild
nogren
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas756762

Inlägg av nogren »

patrikron skrev: 09 nov 2024 21:05
Har nästan bestämt mig nu att det kommer bli en Model Y :D Från att vara säker på att jag skulle ha en RWD SR, så har jag börjat fundera på en AWD LR.. Som sagt, bor på Gotland, kommer som max köra resor på 15 mil. Vintrarna är oftast ganska milda, dock saltas ju inte vägarna här så vägarna kan vara lite besvärliga vintertid.
Skiljer 114 000. Det finns en nedsatt RWD SR i färgen jag vill ha för 530k, AWD LR går på644k.

Ekonomiskt så känns ju RWD SR bättre, och känns som den räcker för mina behov egentligen. Även om AWD hade varit nice vintertid.

Sen har jag läst lite olika om ljudsystemet, är det sämre i RWD? Jag gillar bra ljud och hade ju varit ett argument för AWD.
Nån som lyssnat hur stor skillnad det är isåfall? Det i RWD anses väl ändå som väldigt bra?
I USA verkar de ha budget-ljud i SR, men här är det samma. Låter riktigt bra.
Efter ett år ångrar jag inte att jag valde SR, även fast man kan sakna fyrkrafs ibland.
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin185079

Inlägg av airdrive »

Om du inte har behov av fyrhjulsdrift skulle jag välja RWD. Den har ändå LFP-batteri som troligen håller bättre över tid, mindre känsligt för cyklisk degradering och ändå har tillräcklig räckvidd. En tesla har så snabb laddning att batteriets kapacitet inte behöver spela stor roll på långresa. Undantaget om du kör mycket långt där möjlighet till laddning är begränsat.

När jag köpte m3 var det dock rabatt (prisnedsättning) på M3 LR plus räntekampanj bara på LR. Räknat med skillnad i finansieringskostnad, fick jag lägga ca 15k emellan för en LR vilket jag tyckte det var värt.
M3 LR 2023
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

På Gotland får du väldigt lång räckvidd även med en SR- det är ju perfekta elbilshastigheter. Har tillbringat ett gäng veckor en sommar med en Model 3 SR som har avsevärt mindre batteri och dessutom laddade vi enfas 10A, for runt hela ön utan att någonsin bekymras över laddinng. Behovet av snabbladdare på Gotland är grovt överdrivet, iaf om man kan ladda hemma.

Sen kan det ju vara halt och snödrev på vintern men RWD-teslor går riktigt fint i snön. Några riktiga backar finns ju knappt :-) (ok, ett par stycken i Visby om man verkligen vill)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Jag skulle också välja RWD med dom förutsättningarna. Glöm inte 0% räntan, gratis snabbladdning 1 år och rabattkod.
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
patrikron

Inlägg av patrikron »

Tack @telldus @jonasi @airdrive @nogren, var precis det jag behövde höra för att bestämma mig 🙂

Gällande rabattkoden, det är 5000 kronor man får nu? Dom har tagit bort att man får 11400?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

patrikron skrev: 10 nov 2024 15:22
Tack @telldus @jonasi @airdrive @nogren, var precis det jag behövde höra för att bestämma mig 🙂

Gällande rabattkoden, det är 5000 kronor man får nu? Dom har tagit bort att man får 11400?
Ja, 5000 för köparen och 2500 för den som rekommenderar är det nu.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Adicii

Inlägg av Adicii »

Slog du till @patrikron? :)
SwedishAdvocate

Adicii skrev: 19 dec 2024 16:02

Här har du en 'fellow gotlänning' som verkar ha slagit till på en Model 3 i början av november… ;)
viewtopic.php?p=823538#p823538
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

Kolla upp om RWD-n har blade-batteri frå BYD eller "vanligt" batteri från catl. Det ska gå att utläsa från chassinumret. Blade-batteriet laddar snabbare under längre tid om jag fattat rätt, det ryktas vara så pass bra att det i praktiken inte skiljer så mycket i laddtider på långresa mellan RWD och LR.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare

Inlägg av Dinsdale »

mikebike skrev: 10 nov 2024 15:49

Ja, 5000 för köparen och 2500 för den som rekommenderar är det nu.
I skrivande stund får köparen får 5000 kr, den vars rekommendationslänk används får 8500 kr (om köparen inte har en tesla sedan innan).

Från början var det 11400/5000. Ändrades sedan till 5000/2500, därefter till 5000/8500.

Om man redan har en tesla-bil på sitt tesla-konto vid beställning får man istället lojalitetsbonus, har man använt en rekommendationslänk tas den bort. Den lojalitetsbonusen var först 11400 men sänktes sedan till 5000 och där ligger den kvar.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
patrikron

Inlägg av patrikron »

Nej det har jag inte. Inte ännu iallafall :) Men det som hindrar mig är snarare osäkerheten kring värdeminkningen om man köper en ny. I och med Jupiter uppgraderingen som kommer.
Jag tror absolut det skulle fungera att äga en Tesla som gotlänning. Tycker man ser Tesla dagligen här på ön, det tyder väl på att det inte är några jätteproblem med det. Fast det är klart att om man får problem som gör att man behöver besöka serviceverkstad så blir det lite krånligare.
Användarvisningsbild
Xyborg
Teslaägare
Referralkod: ts.la/robin28307

Inlägg av Xyborg »

Jag ägde en Tesla i Gävle och tyckte det blev drygt. På 3 år var jag tvungen att åka in till verkstad 5 gånger, och hade 5-6 ranger besök. Att ha 10 mil till verkstan gjorde det hela ganska struligt. Visst, man fick gratis lånebil ibland, och ibland fick man Uber presentkort, typ. Så det kostade inget i direkta pengar. Men det tog mycket tid, och det är ju också pengar. Jag skulle absolut inte orka strula med Tesla-ägande på Gotland innan det fanns en officiell verkstan på ön.

Jag var överlag väldigt nöjd med bilen, men även en bra bil kan ju ibland behöva verkstadsbesök. Att då ha flera timmar till närmsta verkstad är något som åtminstone jag tycker är en dealbreaker.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Var det en S/X av äldre modell? De verkade ha mer problem.

Jag har haft Tesla i 3.5 år och över 7000 mil nu och inte besökt verkstad en gång, för att byta spräckt glastak på trean. Sånt görs dock på vanliga glasfirmor numera, de gör det inte själva. Ett rangerbesök, för att montera dragkrok på Y.

Men det hjälper förstås föga om man väl står dår och svär :-)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Xyborg
Teslaägare
Referralkod: ts.la/robin28307

Inlägg av Xyborg »

jonasl skrev: 20 dec 2024 13:53

Jag har haft Tesla i 3.5 år och över 7000 mil nu och inte besökt verkstad en gång, för att byta spräckt glastak på trean. Sånt görs dock på vanliga glasfirmor numera, de gör det inte själva. Ett rangerbesök, för att montera dragkrok på Y.

Nej, det var en Model 3 från 2021. Det som behövde göras på verkstad var:

1. Byte av front då den första hade dålig lack
2. Byte av glappande fästannordning förarstol
3. Byte av kamera vänster dörrstolpe, som felade.
4. Byte av hel kabelstam vänster sida, då det i efterhand visade sig att korrosion på denna kabel var egentliga orsaken bakom punkt 3.
5. Återbesök för byte av kabelstam då man fått hem fel komponenter vid punkt 4. Vilket uppdagades först kl 15:00 efter att jag lämnat in bilen på morgonen.

Ranger kunde/försökte lösa
1. Glappande förarstol (gick inte att lösa, ledde till 2. På verkstaden)
2. Byte av laddkontakt pga trasigt låsstift (vanligt fel på modellen enligt ranger)
3. Justering av förardörren som inte stängdes ordentligt.
4. Byte av USB-C kontaktdon i baksätet
5. Byte av motor till bagageluckan.

Samt något mer som jag inte riktigt minns.
SwedishAdvocate

patrikron skrev: 20 dec 2024 10:42

Nej det har jag inte. Inte ännu iallafall :) Men det som hindrar mig är snarare osäkerheten kring värdeminkningen om man köper en ny. I och med Jupiter uppgraderingen som kommer.
Jag tror absolut det skulle fungera att äga en Tesla som gotlänning. Tycker man ser Tesla dagligen här på ön, det tyder väl på att det inte är några jätteproblem med det. Fast det är klart att om man får problem som gör att man behöver besöka serviceverkstad så blir det lite krångligare. [Min u.]
Länge var ju Tesla på rätt många sätt det enda 'game in town' ifall man t.ex. av miljöskäl ville ha elbil. Men så är det ju inte längre. Idag finns det ju andra alternativ om man vill slippa kompromissa med tillgänglighet till märkesverkstad – både på Gotland såväl som på andra ställen i landet…
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare

Inlägg av Dinsdale »

Xyborg skrev: 20 dec 2024 15:43
jonasl skrev: 20 dec 2024 13:53

Nej, det var en Model 3 från 2021. Det som behövde göras på verkstad var:

1. Byte av front då den första hade dålig lack
2. Byte av glappande fästannordning förarstol
3. Byte av kamera vänster dörrstolpe, som felade.
4. Byte av hel kabelstam vänster sida, då det i efterhand visade sig att korrosion på denna kabel var egentliga orsaken bakom punkt 3.
5. Återbesök för byte av kabelstam då man fått hem fel komponenter vid punkt 4. Vilket uppdagades först kl 15:00 efter att jag lämnat in bilen på morgonen.

Ranger kunde/försökte lösa
1. Glappande förarstol (gick inte att lösa, ledde till 2. På verkstaden)
2. Byte av laddkontakt pga trasigt låsstift (vanligt fel på modellen enligt ranger)
3. Justering av förardörren som inte stängdes ordentligt.
4. Byte av USB-C kontaktdon i baksätet
5. Byte av motor till bagageluckan.

Samt något mer som jag inte riktigt minns.
Min (kinatillverkade) Model 3 2021.

Mobil service:
1 skärmen registrerade inte tryck pga klämd kabel bakom skärmen x 1
2 Byte båda strålkastarna fram pga kondens x 2
3 Byte kamera vänster dörrstolpe pga kondens x 1
4 Byte motor till baklucka x 2 och det började bli dags igen. Motorn är för klen, håller bara ca ett år. (På Highland sitter det två motorer.)
5 Byte laddkabel mellan laddlucka och batteri ("kan ej ladda dc, ac funkar"), stiften kryper ur pga vibrationer x 1

Service center:
1 byte kylarvätska till motorn pga luftbubblor eller nåt som gav varning "reducerad effekt, boka service, ok att köra". x 1
2 knakande framdörr x 1

Är måhända nitisk, men jag anmäler allt som är fel. Det är väl så de lär sig (får man hoppas).

Tycker jag fått bra bemötande och bra service förutom knakande framdörr som de ville ha pengar för först samtidigt som de sade sig inte åtgärdat felet. Ett skarpt formulerat svar tillbaka resulterade i att man ändrade till 0 kr och dessutom var felet åtgärdat :-/
Sen blir jag oftast inbokad på service center men om jag då frågar om det går att boka om till mobil service så brukar det alltid gå (på annat datum, men det är förståeligt).

Volvon jag hade innan behövde jag också in flera gånger på garanti, även om det var färre gånger var det mer besvär pga att jag måste åka till verkstad (och sen åka tillbaka igen för de inte åtgärdat det de skulle). Mobil service tycker jag är toppen, även om det bästa så klart är om de inte kommer hit något mer ;-)
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Skriv svar