Frirulla utan regenerering

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Lanken

Frirulla utan regenerering

Inlägg av Lanken »

Hej. Jag undrar om enpedalskörning går att koppla bort på Model 3 dvs ställa in så regenereringen är av och bilen kan frirulla? Jag kör en Renault Megane Electric just nu och på den kör jag oftast ingen regenerering i sportläge samt frirullar mycket och sparar el jämfört med tidigare när jag använde Eco-läge och mer regenerering.
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare

Re: Frirulla utan regenerering

Inlägg av Pasjostrom »

Denna fråga finns besvarad 100-tals gånger. Rekommenderar sökfunktionen.

Svaret är Nej. Men i praktiken är det inget problem, man lär sig snabbt att bara lyfta foten lagom mycket så att bilen varken bromsar eller accelererar.

Vill man kan man även lägga i Neutral på växelväljaren, men det är såklart lite trixigt.
Användarvisningsbild
nicklas11
Teslaägare
Referralkod: ts.la/nicklas264349

Inlägg av nicklas11 »

Enda sättet är väl att installera S3XY-knob? Då går den att ställa 0-25-50-75-100%.
https://enhauto.com/knob-functions
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Lanken skrev: 10 nov 2024 08:10
Hej. Jag undrar om enpedalskörning går att koppla bort på Model 3 dvs ställa in så regenereringen är av och bilen kan frirulla? Jag kör en Renault Megane Electric just nu och på den kör jag oftast ingen regenerering i sportläge samt frirullar mycket och sparar el jämfört med tidigare när jag använde Eco-läge och mer regenerering.
Det gick tidigare efter vad jag förstått, men inte längre. Även om det hade gått så blir effektiviteten sämre om man gör så med Tesla eftersom de saknar ”blended breaks”, dvs det går inte att styra regenereringen med bromspedalen som det går med nästan alla andra elbilar.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Bera_n

Inlägg av Bera_n »

S3xy-button eller -knob är det isf som gäller. Tyvärr är inte övergången mellan lägen så snabb som jag vill.

Saknar både sk blended braking och att snabbt växla mellan frirull och regen från min tidigare hybrid. Låg regen är klart behagligare på lands- och motorväg.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Bera_n skrev: 10 nov 2024 09:55
S3xy-button eller -knob är det isf som gäller. Tyvärr är inte övergången mellan lägen så snabb som jag vill.

Saknar både sk blended braking och att snabbt växla mellan frirull och regen från min tidigare hybrid. Låg regen är klart behagligare på lands- och motorväg.
Håller med. Jag brukar ställa in "low" när jag ska längre sträckor, men det vore super om man kunde få det automatisk över t ex 70km/h, ungefär som luftfjädringen.
Användarvisningsbild
Alfa
Teslaägare

Inlägg av Alfa »

Det går att lägga i neutral med växelväljaren.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Alfa skrev: 10 nov 2024 11:59
Det går att lägga i neutral med växelväljaren.
Ja men det är ju inte samma sak. Då kan du ingen framåtdrift med acc. ped.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Den kraftiga regenereringen är en av sakerna jag uppskattar hos Tesla. När jag körde avgasbil växlade jag alltid ned och motorbromsade.

Man skall inte släppa upp gaspedalen plötsligt i någon typ av bil när det är halt.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
manneson

Inlägg av manneson »

Maw skrev: 10 nov 2024 09:15
Det gick tidigare efter vad jag förstått, men inte längre. Även om det hade gått så blir effektiviteten sämre om man gör så med Tesla eftersom de saknar ”blended breaks”, dvs det går inte att styra regenereringen med bromspedalen som det går med nästan alla andra elbilar.
Mm klart sämre rent effektivitetsmässigt med Teslas lösning.
Däremot är känslan i bromspedalen sjukt mkt bättre än alla bilar med "blended". Trevligt om/när man kör lite mer "aktivt".
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

manneson skrev: 10 nov 2024 16:25

Däremot är känslan i bromspedalen sjukt mkt bättre än alla bilar med "blended". Trevligt om/när man kör lite mer "aktivt".
Hm fast är det sämre ur effektivitetssynpunkt, på riktigt? Vilken bil är mer effektiv än model 3, i verklig körning? Förutom ur-ioniq, då?

En permanentmagnetmotor kan inte ens frirulla, utan måste fejkas genom att matas ström för nollmoment. Eller ha en mekanisk frikoppling.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
manneson

Inlägg av manneson »

tor-ake skrev: 10 nov 2024 16:32

Hm fast är det sämre ur effektivitetssynpunkt, på riktigt? Vilken bil är mer effektiv än model 3, i verklig körning? Förutom ur-ioniq, då?

En permanentmagnetmotor kan inte ens frirulla, utan måste fejkas genom att matas ström för nollmoment. Eller ha en mekanisk frikoppling.
Trycker man på bromspedalen i en Tesla så blir det ju friktionsbromsar direkt. I bilar med "blended" och kraftfull regen så kan man modulera bromsverkan med bromspedalen, utan att nyttja friktionsbromsarna.
Sen är just frirullning effektivt i många sammanhang, och själv föredrar jag klart det framför påtvingad regen. Bilen ska inte "bromsa" utan att jag trycker på bromspedalen. Punkt.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

manneson skrev: 10 nov 2024 18:38

Trycker man på bromspedalen i en Tesla så blir det ju friktionsbromsar direkt. I bilar med "blended" och kraftfull regen så kan man modulera bromsverkan med bromspedalen, utan att nyttja friktionsbromsarna.
Sen är just frirullning effektivt i många sammanhang, och själv föredrar jag klart det framför påtvingad regen. Bilen ska inte "bromsa" utan att jag trycker på bromspedalen. Punkt.
Tor-Åke har rätt.

Tesla bromsar normalt inte med bromsarna när man minskar farten med one pedal driving.

Tesla regenererar, och man kan välja kraften från ”0” till max regen.

Man återvinner energin optimalt, speciellt om man inte släpper upp gasen helt utan ”väger” hur mycket regen man ger bilen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare

Inlägg av SkipperO »

Åh, ett klassiskt ämne och hög tid för en ny tråd 8-)

Tänker att vad som är mest energieffektivt beror på, men i verkligheten blir skillnaden marginell.

Verkligen bekvämt med enpedalskörning, men tror det är till nackdel för säkerheten, tex:
- Varierande regen på vintern (och vid fulladdat året runt) kan skapa lite överraskningar när bilen beter sig olika från gång till annan.
- kan inte inta s.k. bromsberedskap (beredd med foten på bromsen) när situationen påkallar det.
- bromsreflexen blir nog svagare om ens bil-karriär till största del varit med enpedalskörning.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare

Inlägg av agehall »

Well, börja med att köra bilen så som tillverkaren avser att du ska köra den så försvinner underlaget för din ståndpunkt. Jag använder nästan aldrig bromsen för jag kan reglera allt med bara gaspedalen. Är inte supersvårt om man har någon som helst förståelse för hur detta fungerar.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Jag gillar inte one pedal drive med aggressiv bromsverkan.
På min bil är den ställbar och jag har den oftast på ett läge som känns som motorbroms på förra bilen. Den går från 110 till 80 på 150-200meter.
Det finns även ett frirullningsläge men där känns det som att bilen automatiskt gasar för att simulera frirullning.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Frirulla är ett sämre alternativ än regenerering.

Att frirulla innebär att släppa gasen och låta rullmotstånd+luftmotstånd minska farten på bilen.

Retardationen blir ganska långsam utan regen, så man kan inte köra speciellt fort på korta sträckor då bilen inte hinner ned i fart till stopp eller sväng.
Snittfarten blir låg, men toppfarten blir högre än vid användande av regen eftersom regen kan bromsa in snabbare. Högre toppfart = mer förluster i luftmotstånd eftersom det ökar exponentiellt med farten.
Man kan alltså komma fram lika fort trots att man kör saktare som fortast med regen.

Regen= förluster i återvinning, men man återvinner i vart fall.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Fredrik j skrev: 10 nov 2024 20:04
Jag gillar inte one pedal drive med aggressiv bromsverkan.
På min bil är den ställbar och jag har den oftast på ett läge som känns som motorbroms på förra bilen. Den går från 110 till 80 på 150-200meter.
Det finns även ett frirullningsläge men där känns det som att bilen automatiskt gasar för att simulera frirullning.
Precis.

Gilla eller ej är såklart en smaksak :-)

Det är en helt annan fråga än vad som är mest effektivt. Det är såklart upp till var och en vad man tycker.

Jag släpper sällan upp gasen helt och regenererar därför i princip alltid ”lagom”, dvs det som känns bäst i kroppen.

Gaspedalen är tvåvägs vid enpedalkörning och man reglerar hur mycket regen det blir efter tycke och smak. Det är egentligen exakt samma sak som att gasa.
- Jag trampar sällan* gasen i botten och tar ut 1020hk trots att det finns. Jag väger lagom gas för tillfället och exakt på samma sätt använder jag den omvända delen på gaspedalen för att styra regen.

Det är inga problem att regenerera väldigt nära 0 i en retardation.

*)Sällan är nog en överdrift, men inte varje gång i vart fall :-)
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

AAKEE skrev: 10 nov 2024 20:29
Frirulla är ett sämre alternativ än regenerering.

Att frirulla innebär att släppa gasen och låta rullmotstånd+luftmotstånd minska farten på bilen.

Retardationen blir ganska långsam utan regen, så man kan inte köra speciellt fort på korta sträckor då bilen inte hinner ned i fart till stopp eller sväng.
Snittfarten blir låg, men toppfarten blir högre än vid användande av regen eftersom regen kan bromsa in snabbare. Högre toppfart = mer förluster i luftmotstånd eftersom det ökar exponentiellt med farten.
Man kan alltså komma fram lika fort trots att man kör saktare som fortast med regen.

Regen= förluster i återvinning, men man återvinner i vart fall.
Jag tror inte någon påstått att avsaknad av regenerering skulle vara effektivare. Men många personer föredrar att styra regen med bromspedalen istället för med gaspedalen. Tyvärr saknar Teslor den möjligheten, men det finns många andra elbilar att välja på om man tycker det är en viktig funktion.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Maw skrev: 10 nov 2024 20:38
Jag tror inte någon påstått att avsaknad av regenerering skulle vara effektivare.
Hej. Jag undrar om enpedalskörning går att… …frirullar mycket och sparar el jämfört med tidigare när jag använde Eco-läge och mer regenerering.
Sen är just frirullning effektivt i många sammanhang,

Detta är bara från denna tråd, men det har påståtts i flera andra trådar här, och ofta i Facebook-grupperna.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

AAKEE skrev: 10 nov 2024 21:53
Maw skrev: 10 nov 2024 20:38
Jag tror inte någon påstått att avsaknad av regenerering skulle vara effektivare.
Hej. Jag undrar om enpedalskörning går att… …frirullar mycket och sparar el jämfört med tidigare när jag använde Eco-läge och mer regenerering.
Sen är just frirullning effektivt i många sammanhang,

Detta är bara från denna tråd, men det har påståtts i flera andra trådar här, och ofta i Facebook-grupperna.
Att ha möjlighet att frirulla är inte samma sak som att man inte regenererar när man behöver sänka farten. Du förstår väl skillnaden även om Tesla inte klarar den kombinationen? På de flesta elbilar kan man ”frirulla” när man inte har behov av att regenerera och regenererar sen när man behöver det m h a bromspedalen.

Det går förstås att köra snålt med OPD också men frirullning i kombination med försiktig regenerering vid behov m h a bromspedalen bidrar till en körstil som är effektivare utan kraftig generering som man ofta får med OPD.

Med detta sagt så föredrar jag själv OPD med kraftig regenerering, men inte för att jag inbillar mig att det är effektivare utan för att det är bekvämt. I praktiken så är skillnaden oavsett väldigt liten så länge man inte använder de mekaniska bromsarna.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Lanken

Inlägg av Lanken »

Jag förstår skillnaden mellan regenerering och frirulla. I mitt fall när jag vill använda frirullning får jag ändå regenerering när jag bromsar men bromsen används bara när jag behöver det eller hur jag ska uttrycka det och därav drar bilen mindre el med den metoden. Jag ställer in hur mycket jag vill bilen ska regenerera med paddlar och har jag t ex en utförslöpa ställer jag in 0 regenerering men kommer jag ikapp någon får jag justera med paddlarna. Med farthållare i så har jag ingen möjlighet att frirulla och kör på bekvämlighet. Men det är bekvämt att ha 0 regenerering i innan farthållare läggs i. Om jag t ex har högsta regenerering före farthållaren läggs i blir det också den inställningen som gäller när farthållaren läggs ur och då behöver man möta med gaspedalen vilket inte är bekvämt. Ok...inget jag måste ha på en Tesla, var mest nyfiken hur Tesla fått till det kring enpedalskörning. Vi får se om det blir Tesla vid nästa bilbyte om drygt ett år.
Lanken

Inlägg av Lanken »

Pasjostrom skrev: 10 nov 2024 08:14
Denna fråga finns besvarad 100-tals gånger. Rekommenderar sökfunktionen.

Svaret är Nej. Men i praktiken är det inget problem, man lär sig snabbt att bara lyfta foten lagom mycket så att bilen varken bromsar eller accelererar.

Vill man kan man även lägga i Neutral på växelväljaren, men det är såklart lite trixigt.
Jag använde sökfunktionen men det blev så många svar utan att det svarar på min fråga så jag gick vidare med en ny fråga. Dessutom vill jag veta hur det är just nu med nya modeller av Tesla, det kan ju finnas utveckling som inte besvaras av flera år gamla svar i trådarna.
Lanken

Inlägg av Lanken »

mikebike skrev: 10 nov 2024 15:48
Den kraftiga regenereringen är en av sakerna jag uppskattar hos Tesla. När jag körde avgasbil växlade jag alltid ned och motorbromsade.

Man skall inte släppa upp gaspedalen plötsligt i någon typ av bil när det är halt.
Kan inte låta bli att undra hur bromsarna får sin gymnastik om man enbart bromsar med gaspedalen men man läser att Teslas bromsar fungerar väldigt väl trots många mil så enpedalskörning verkar inte påverka hur bromsarna mår?
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare

Inlägg av agehall »

Lanken skrev: 11 nov 2024 05:55
mikebike skrev: 10 nov 2024 15:48

Kan inte låta bli att undra hur bromsarna får sin gymnastik om man enbart bromsar med gaspedalen men man läser att Teslas bromsar fungerar väldigt väl trots många mil så enpedalskörning verkar inte påverka hur bromsarna mår?
Det är därför det rekommenderas bromsservice i manualen!
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Skriv svar