Hur skall man tolka detta?
Bra eller dåligt
Och gärna lite förklaring
Moderator: Redaktion
Jag hade en ms 75d från 18 som avyttrades 1,5 år sedan.Orjanforsberg skrev: ↑11 nov 2024 08:33Anledningen att jag frågar så mycket om räckvidd
Är att jag är sjukt nöjd och missnöjd med bilen
Har en ms75d
Hur jag en laddar och kör snålt så klarar den max 20-25 mil
Tycker det är sjukt lite
Funderar på att byta till 100d
Eller nya m3 som som skall klara 70 mil singel
Just det, såg tråden att du fick det uträknat till 68,5 kWh.Orjanforsberg skrev: ↑11 nov 2024 08:58Du hjälpe mig med det för någon månad sedan
Och kom fram till att batteriet var bra
Fundera på att göra ett case till Tesla så de får undersöka
30 mil så hade jag varit mer nöjd
Det är nog inget fel på ditt batteri. Jag körde samma inställningar när jag ville ha låg förbrukning och räckviddsläge gör att bilen inte prioriterar uppvärmning av kupe och batteri för att få lägre förbrukning vid kortare körningar, förutom hur den fördelar effekt mellan motorerna. Vid många korta körningar spelar det ingen roll vilket batteri du har då räckvidden förkortas.Orjanforsberg skrev: ↑11 nov 2024 09:26Sant detta är korta körningar
Och runt 9 grader
Har satt den på chillmode och en till inställning som heter räckvidd…. Någonting som fördelat vridet och att den inte kopplar upp sig på mobilen hela tiden
Har 19 grader
Vet inte mera vad jag kan göra
Är det stor skillnad mellan 75 90 100 och LR?
Utifrån rapporterat förbrukning för RWD med lilla batteriet och om det stämmer på det större batteriet så hade jag antagit 55-60 mil på sommaren och 40-45 mil på vintern, om du skippar alltför många korta körningar dvs.Orjanforsberg skrev: ↑11 nov 2024 09:44Misstänkte väl detta
Men om det står 70 mil på m3
Vad är riktiga mil
Och tack för svaren
Vid många korta körningar går mer energi åt till att jobba upp värmen i kupén, vilket ökar förbrukningen jämfört med långfärd. Men vid korta körningar är räckvidden knappast ett problem, förutsatt att man kan ladda hemma eller t ex på jobbet. Långfärdsräckvidden är som sagt större än räckvidden vid korta körningar.
Har du 68.5kWh batterikapacitet är nog 4kWh buffer.Orjanforsberg skrev: ↑11 nov 2024 09:26Sant detta är korta körningar
Och runt 9 grader
Har satt den på chillmode och en till inställning som heter räckvidd…. Någonting som fördelat vridet och att den inte kopplar upp sig på mobilen hela tiden
Har 19 grader
Vet inte mera vad jag kan göra
Är det stor skillnad mellan 75 90 100 och LR?
Du får ju fråga dig hur mycket det är värt i kronor och ören att slippa plugga in kontakten så ofta? Om du gör korta körningar, ett fåtal mil om dagen och måste ladda 2-3 ggr i veckan, hur mycket är det värt att bara behöva ladda exempelvis 1ggr/vecka? En bil med bara större batteri, allt annat lika, måste ju ladda lika många kilowattimmar. Skillnaden är att det blir fler kWh per laddningstillfälle, och tar längre tid.Orjanforsberg skrev: ↑11 nov 2024 09:59Tack så mycket för ditt svar
Sedan är det nog omöjligt att sälja min nu
Utan att göra en brak förlust![]()
Visst är du med på att en ny model 3 inte hår 70 mil i realiteten?Orjanforsberg skrev: ↑11 nov 2024 08:33Anledningen att jag frågar så mycket om räckvidd
Är att jag är sjukt nöjd och missnöjd med bilen
Har en ms75d
Hur jag en laddar och kör snålt så klarar den max 20-25 mil
Tycker det är sjukt lite
Funderar på att byta till 100d
Eller nya m3 som som skall klara 70 mil singel
22” och ett lite mindre batteri - Inte så man vinner räckviddstävlingar.Orjanforsberg skrev: ↑11 nov 2024 10:32Haha ja
Jag har 22 tummare på den
Får överväga att sälja dem![]()
Eller så behåller du hjulen och byter till en S med 100kWh batteri med.Orjanforsberg skrev: ↑11 nov 2024 10:32Haha ja
Jag har 22 tummare på den
Får överväga att sälja dem![]()