Hjälp! Obalans däck, förändrad bromsverkan
Moderator: Redaktion
Re: Hjälp! Obalans däck, förändrad bromsverkan
Hej igen!
Idag har bilen varit tillbaka på däckverkstan o problemet verkar löst. Den går nu jämnt o fint och bromsen funkar återigen som den ska.
Felet?
Det sitter en liten.skruv/bult som håller bromsskivan på plats vid service och montering på fabrik.. Med hjulen på så gör den ingen nytta då hjulbultarna håller allt på plats. Med dessa borta gick monteringen bättre och problemen nu borta.
Det enda nu är att de nya tpms sensorerna varnar för lågt tryck i ett av däcken..Åkte till macken o.fyllde på..Varnar fortfarande men kanske behövs några mil innan de känner av rätt tryck?
Idag har bilen varit tillbaka på däckverkstan o problemet verkar löst. Den går nu jämnt o fint och bromsen funkar återigen som den ska.
Felet?
Det sitter en liten.skruv/bult som håller bromsskivan på plats vid service och montering på fabrik.. Med hjulen på så gör den ingen nytta då hjulbultarna håller allt på plats. Med dessa borta gick monteringen bättre och problemen nu borta.
Det enda nu är att de nya tpms sensorerna varnar för lågt tryck i ett av däcken..Åkte till macken o.fyllde på..Varnar fortfarande men kanske behövs några mil innan de känner av rätt tryck?
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Byt däckverkstad omedelbart!andsod skrev: ↑11 nov 2024 17:14Hej igen!
Felet?
Om de monterat hjulen och inte märkt att skruvskallarna tar i fälgarna och hjulen vobblar, är dom dumma i huvudet på riktigt.
Den som uppgett att fälgarna passar på din bil har fel. Skruvarna ska inte tas bort för att fälgarna ska passa. Visst det funkar utan skruvar, men det är inte rätt.
Beträffande TPMS-sensorn så behöver den inte köras mer än några meter innan den visar rätt tryck efter man fyllt på.
Senast redigerad av Nicke Nyfiken, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Hur sjutton skulle den skruven kunna påverka över huvud taget ? Den har som sagt egentligen ingen funktion utom att hålla skivan hjälpligt på plats när hjulet är borta.
Har du gjort däcksbytesproceduren i menyerna ? man ska köra X antal kilometer tills den pratat med alla hjulen och berättar det.
Har du gjort däcksbytesproceduren i menyerna ? man ska köra X antal kilometer tills den pratat med alla hjulen och berättar det.
Fälgarna hade såklart inget urtag för skruven, eller att urtaget för skruven satt fel (fälgen vriden fel på bultcirkeln).repulsiv skrev: ↑11 nov 2024 17:44Hur sjutton skulle den skruven kunna påverka över huvud taget ? Den har som sagt egentligen ingen funktion utom att hålla skivan hjälpligt på plats när hjulet är borta.
Då kommer ju inte fälgen sitta med korrekt anligg mot bromsskivan utan vobbla fram

Inte konstigt OP tyckte det skakade!
(Dåligt av däcksfirman att använda förstadagsprao för att montera hjulen

MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Jag har gjort samma fel själv.AAKEE skrev: ↑11 nov 2024 17:48Fälgarna hade såklart inget urtag för skruven, eller att urtaget för skruven satt fel (fälgen vriden fel på bultcirkeln).repulsiv skrev: ↑11 nov 2024 17:44Hur sjutton skulle den skruven kunna påverka över huvud taget ? Den har som sagt egentligen ingen funktion utom att hålla skivan hjälpligt på plats när hjulet är borta.
Då kommer ju inte fälgen sitta med korrekt anligg mot bromsskivan utan vobbla fram![]()
(Dåligt av däcksfirman att använda förstadagsprao för att montera hjulen)

Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Den skruven sticker inte ut. Den sitter "flush" mot skivan. Så däcksfirman har klantat sig på något sätt och försöker skylla ifrån sig. Och det där med 17AAKEE skrev: ↑11 nov 2024 17:48Fälgarna hade såklart inget urtag för skruven, eller att urtaget för skruven satt fel (fälgen vriden fel på bultcirkeln).repulsiv skrev: ↑11 nov 2024 17:44Hur sjutton skulle den skruven kunna påverka över huvud taget ? Den har som sagt egentligen ingen funktion utom att hålla skivan hjälpligt på plats när hjulet är borta.
Då kommer ju inte fälgen sitta med korrekt anligg mot bromsskivan utan vobbla fram![]()

- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Jag har också för mig att skruven är försänkt, men lite Googlande gav bara bilder med utstickande skruvskalle.expat skrev: ↑11 nov 2024 19:07Den skruven sticker inte ut. Den sitter "flush" mot skivan. Så däcksfirman har klantat sig på något sätt och försöker skylla ifrån sig. Och det där med 17AAKEE skrev: ↑11 nov 2024 17:48Fälgarna hade såklart inget urtag för skruven, eller att urtaget för skruven satt fel (fälgen vriden fel på bultcirkeln).repulsiv skrev: ↑11 nov 2024 17:44Hur sjutton skulle den skruven kunna påverka över huvud taget ? Den har som sagt egentligen ingen funktion utom att hålla skivan hjälpligt på plats när hjulet är borta.
balansvikter är rent åt helvete
Skiljer det mellan (års-) modeller?
Volvo PV 544 Special 1963
På M3P med samma Brembo-bromskit som Y, stack den ut.expat skrev: ↑11 nov 2024 19:07Den skruven sticker inte ut. Den sitter "flush" mot skivan. Så däcksfirman har klantat sig på något sätt och försöker skylla ifrån sig. Och det där med 17AAKEE skrev: ↑11 nov 2024 17:48Fälgarna hade såklart inget urtag för skruven, eller att urtaget för skruven satt fel (fälgen vriden fel på bultcirkeln).repulsiv skrev: ↑11 nov 2024 17:44Hur sjutton skulle den skruven kunna påverka över huvud taget ? Den har som sagt egentligen ingen funktion utom att hålla skivan hjälpligt på plats när hjulet är borta.
balansvikter är rent åt helvete
Det kan såklart skilja om det är en försänkt insex eller en vanlig bultskalle.
Den senare sticker ut.
Teslas fälgar har uttag i alla områden som skulle kunna komma i konflikt med skruven.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
Jag kollade runt efter bra däckverkstäder i Malmötrakten för ~5 år sedan. Då hade de här bra omdömen på nätet:
https://www.ringtjanst.com/foretaget
Har dock inte kört så mkt bil de senaste ~2 åren så det var nog 2-3 år sedan jag var där senast. Jag har i och för sig ingen Tesla heller… Ser att de har 4,7 på 160 recensioner på Google.
Vulko i Lund hette ngt annat för ~5 år sedan. Rätt säker på att de hette Vianor då. Hur som helst så var de bra för ~5 år sen, och har 4,3 på 80 recensioner på Google, så de är säkert helt ok idag också…
https://www.vulkoilund.se/
EDIT:
Ser att det finns minst 3 firmor i Lund som har ännu bättre betyg än Vulko har idag…
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Japp mycket man lär sig..
Nej fick inte jättebra intryck av däckfirman. Men de åtgärda det iaf. Bultarna stack ut. Fick med dem hem
Tur man lät bilen mest står över helgen med den monteringen..
Dock har jag 15 vikter kvar på en av fälgarna. Mellan 4--6 på övriga. Funderar på att be en annan firma ombalansera o vrida det däcket för o få ner antalet vikter. Borde ju inte vara så dyrt..
Nåt annat jag ska göra är att byta hjulmuttrarna, helst svarta. Skaffa mig en momentnyckel oxå så man vet att de sitter rätt. Är det 175nm som gäller även om man använder eftermarknadsfälgar? Det är det vridmomentet Tesla anger oavsett fälg storlek oem.
Tips på bra hjulmuttrar i svart? Ska skruva av en o mäta först.
Införskaffa mig en däcktrycksmätare oxå så jag kan se om däcktrycket stämmer eller om tpms sensorerna krånglar. I värsta fall redan pyspunka..
Nej fick inte jättebra intryck av däckfirman. Men de åtgärda det iaf. Bultarna stack ut. Fick med dem hem

Tur man lät bilen mest står över helgen med den monteringen..
Dock har jag 15 vikter kvar på en av fälgarna. Mellan 4--6 på övriga. Funderar på att be en annan firma ombalansera o vrida det däcket för o få ner antalet vikter. Borde ju inte vara så dyrt..
Nåt annat jag ska göra är att byta hjulmuttrarna, helst svarta. Skaffa mig en momentnyckel oxå så man vet att de sitter rätt. Är det 175nm som gäller även om man använder eftermarknadsfälgar? Det är det vridmomentet Tesla anger oavsett fälg storlek oem.
Tips på bra hjulmuttrar i svart? Ska skruva av en o mäta först.
Införskaffa mig en däcktrycksmätare oxå så jag kan se om däcktrycket stämmer eller om tpms sensorerna krånglar. I värsta fall redan pyspunka..

-
Nu är ju det olagligt i Sverige, men om man inte märker av ngn obalans/vibrationer i ~145 km/h så är det väl inget fel på balanseringen… Eller?
Fast det kanske räcker med att få upp bilen i ~125 km/h. Är inte expert på det här.
EDIT:
Jag har haft en bil med minst ett dåligt balanserat däck. Då märktes det vibrationer ngnstans runt 100–120 km/h… Fick även två fälgar i nyskick ordentligt repade av en märkesverkstad som tvärnekade till att dom hade gjort det. Sen dess lämnar jag inte in bilen för däckbyte var som helst…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
Jag har som sagt ingen Tesla. Och det är ju tydligen noga att man lyfter Teslor på rätt sätt. Så för säkerhets skull vill man kanske kolla att så sker oavsett vilket betyg en däckfirma har på Google…SwedishAdvocate skrev: ↑11 nov 2024 20:12Jag kollade runt efter bra däckverkstäder i Malmötrakten för ~5 år sedan. Då hade de här bra omdömen på nätet:
https://www.ringtjanst.com/foretaget
Har dock inte kört så mkt bil de senaste ~2 åren så det var nog 2-3 år sedan jag var där senast. Jag har i och för sig ingen Tesla heller… Ser att de har 4,7 på 160 recensioner på Google.
Vulko i Lund hette ngt annat för ~5 år sedan. Rätt säker på att de hette Vianor då. Hur som helst så var de bra för ~5 år sen, och har 4,3 på 80 recensioner på Google, så de är säkert helt ok idag också…
https://www.vulkoilund.se/
EDIT:
Ser att det finns minst 3 firmor i Lund som har ännu bättre betyg än Vulko har idag…