Kärnkraft är inte framtiden

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tobbelibobbe
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tobias73650

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Tobbelibobbe »

https://umm.nordpoolgroup.com/#/message ... 1A1001A46L

Forsmark 3:s årliga underhåll förlängt ytterligare, nu prognostiserat till 27/1 2025 vilket ger ett nästan 5 månader långt stopp.
Model 3 LR 2021 (Midnight silver, 18" Aero, Drag, Svart inredning, 82kWh-Freemont), SÅLD
Model Y LR 2023 (Vit, Svart inredning, 20" Induction, Berlinbyggd 2/3-´23)
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Tobbelibobbe skrev: 08 nov 2024 14:35

Forsmark 3:s årliga underhåll förlängt ytterligare, nu prognostiserat till 27/1 2025 vilket ger ett nästan 5 månader långt stopp.
Undrar när vi hade vindstilla i 5 månader senast?
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

Inlägg av Lerumsexpressen »

Står mera här,
https://group.vattenfall.com/se/nyheter ... 3-forlangs
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare

Inlägg av Airlift »

nek0 skrev: 08 nov 2024 15:14

Varit fint om man haft möjlighet att bygga nya reaktorer istället för att lägga ner.. men kissa i byxan värmer ju liten stund som det heter.

Setting up for failure och sen säga vad var det jag sa är ju lite av ett karaktärsdrag hos en del…
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Just därför de behövs fler..
SMR är ju dessutom trevliga för så påverkar inte förseningar elnätet lika mycket.

En intressant podd från SvD. Mm. Hoppas länken funkar bra om inte så sök upp på SvD.
[SvD Ledarredaktionen] Är framtiden full av små reaktorer? #svdLedarredaktionen
https://podcastaddict.com/svd-ledarreda ... /185638398 via @PodcastAddict
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

Airlift skrev: 08 nov 2024 16:19
nek0 skrev: 08 nov 2024 15:14

Varit fint om man haft möjlighet att bygga nya reaktorer istället för att lägga ner.. men kissa i byxan värmer ju liten stund som det heter.

Setting up for failure och sen säga vad var det jag sa är ju lite av ett karaktärsdrag hos en del…
Att projicera kärnkraftens brister på andra energislag är ju annars ett stående tema för några i detta forum.

Absolut inte alla, det finns de som ser fördelarna och nackdelarna med alla produktionsformer och det är jag glad för!!!
Så idag väljer att hylla de som försöker laga Forsmark 3 och de här som är nyanserade och villiga att försöka förstå iallafall.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

chaffis75 skrev: 08 nov 2024 16:41

SMR är ju dessutom trevliga för så påverkar inte förseningar elnätet lika mycket.

En intressant podd från SvD. Mm. Hoppas länken funkar bra om inte så sök upp på SvD.
Jag gillar att lyssna på Janne Wallenius, och uppskattar hans kunskaper, engagemang och hängivenhet.
Bonus är att han inte träter med eller försöker såga alla andra produktionsslag.

Den stora utmaningen för Blykallas förutom få ut en produkt på marknaden är den aggressiva korrosionen som tekniken med smält bly innebär.
Alla processer med behov av "exotiska" material i tryckkärl, pumpar, rörledningar och liknande processutrutning är ofta extremt dyra i drift och behov av tätare kontroller.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare

Inlägg av Airlift »

”Det blir billigare med förnybart.”

Var har denna slogan uppkommit ifrån? Är det en global hjärntvätt som kan jämföras med margarinets lovsång?

Tyskland har så mycket möllor så hälften hade varit nog. Men ändå, veckovis att se fram emot i vinter.

Bra för miljön utan kärnkraft?

https://montelnews.com/news/72a5f320-6d ... n-low-wind
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Airlift skrev: 09 nov 2024 06:02
”Det blir billigare med förnybart.”

Var har denna slogan uppkommit ifrån? Är det en global hjärntvätt som kan jämföras med margarinets lovsång?

Tyskland har så mycket möllor så hälften hade varit nog. Men ändå, veckovis att se fram emot i vinter.

Bra för miljön utan kärnkraft?

https://montelnews.com/news/72a5f320-6d ... n-low-wind
Klart intressant artikel som visar på de bekymmer man får med för stor andel vind och sol.

Idag är de ju inget problem med att få effekt i Tyskland, de startar ju bara sin gamla kol produktion men hur länge kommer denna finnas kvar när de bara får elda några få veckor om året.
Jag är ju risken att vindkraften konkurrerar ut kol kraften så de får stänga ner men utan att lösa problemet de här dagarna när vindkraften i princip inte leverar.

Detta är ju en betydligt större problem än att en eller två reaktorer av 6 inte leverar, speciellt när man bygger nästan hela sin elproduktion på vind.

Kostnaderna för att ha batteri backup fär detta lär vara enorma och även de får samma problem, dvs dess fulla potential används väldigt sällan.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Lerumsexpressen skrev: 08 nov 2024 20:07

Jag gillar att lyssna på Janne Wallenius, och uppskattar hans kunskaper, engagemang och hängivenhet.
Bonus är att han inte träter med eller försöker såga alla andra produktionsslag.

Den stora utmaningen för Blykallas förutom få ut en produkt på marknaden är den aggressiva korrosionen som tekniken med smält bly innebär.
Alla processer med behov av "exotiska" material i tryckkärl, pumpar, rörledningar och liknande processutrutning är ofta extremt dyra i drift och behov av tätare kontroller.
Hoppas frågan är ok, ser du mig som jag försöker såga alla andra kraftslag än kärnkraft?
Om jag uppfattas på de sättet så är de fel, ja kanske för att jag i denna tråden låter på de sättet, men jag vill bara säga att jag är för en mix av produktion. Däremot ser jag ett stort behov av planerbart kraft i södra Sverige med de förhållanden vi har idag och de avspeglar att jag pratar mycket för kärnkraften.
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

chaffis75 skrev: 09 nov 2024 06:26
Lerumsexpressen skrev: 08 nov 2024 20:07

Hoppas frågan är ok, ser du mig som jag försöker såga alla andra kraftslag än kärnkraft?
Om jag uppfattas på de sättet så är de fel, ja kanske för att jag i denna tråden låter på de sättet, men jag vill bara säga att jag är för en mix av produktion. Däremot ser jag ett stort behov av planerbart kraft i södra Sverige med de förhållanden vi har idag och de avspeglar att jag pratar mycket för kärnkraften.
Alltid välkommen att fråga,
Jag observerar att du försöker navigera och lära dig inom flera mångfasetterade ämnen inom detta forum, exempelvis elproduktion, eldistribution och andra ämnen.
Ibland har du information eller argument som jag kan något om och/eller håller med om.
Ibland har jag inte läst eller så kan inget något om ämnet eller frågan, då försöker jag ibland läsa och lära mig.
Ibland håller jag inte med om dina slutsatserna eller anser att dina argument saknar en pusselbit. Men det betyder inte att mina argument eller pusselbitar heller är rätt.

Ibland anser mig kunna eller veta mer inom ett ämne då jag jobbat eller aktivt jobbar
med många av frågorna. Men har givetvis kunskapsluckor som hela tiden behöver fyllas med ny eller bättre information och kunskap.

Jag måste ibland omskriva/anonymisera/undanhålla information för att undvika att läcka känslig information eller affärsförhållanden.
Exempelvis inom sol, vind, vätgas, CCS/CCU, elnät, gasturbiner och kärnkraft, små som stora.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Lerumsexpressen skrev: 31 aug 2024 16:01
Sportbilsentusiasten skrev: 31 aug 2024 14:19
Lerumsexpressen skrev: 21 aug 2024 17:26
niklas12 skrev: 21 aug 2024 07:32
Hade varit intressant med en diskussion kring denna tyvärr så har man istället främst fokuserat på att skjuta budbäraren istället för att läsa innehållet

https://www.svensktnaringsliv.se/bilder ... 90+TWh.pdf
Finns inga tendenser på att det finns en genuin önskan till diskussion.
Skriv gärna en rad som inbjuder till riktig diskussion isf.
Jag har flera ggr frågat hur du skulle bygga ett elsystem som ger låga stabila priser.
Min lösning är kärn o vattenkraft. Funkade kanon i några decenium…

Vill du ha en seriös diskussion, har du chansen.
Det jag läser i tråden är mest önskedrömmar om kommande teknik som batterier, vätgas mm.

Vi vet hur kass dagens system är…och hur bra det var innan kärnkraften lades ned
Tack för frågan, behöver fråga en kontrollfrågor, så att jag svarar på rätt saker. (Finns inga rätt eller fel svar)

Vad är din definition av låga och stabila priser?
Gärna ören och intervall.

Jag ser personligen ett scenario för 1-7 år och ett annat år 8 och framåt.
Samma på jobbet där jag agerar och har andra /olika scenarion och tidsintervall.

Scenarion och tidsintervall är olika beroende på vem som "bestämmer" och vad konsekvenserna blir om jag eller jobbet har fel/missar.
Gratis och inga konsekvenser om jag personligen gissar fel men folk blir arbetslösa och kunderna får enorma kostnadsökningar ifall jag i tjänsten agerar utanför riskprofiler, politik och bättre vetande.

Personligen på kort horisont.
Kärnkraft och vattenkraft som bas.
Måttlig tillväxt av sol
Enorma mängder ny vindkraft.
Flera/många nya gasturbiner som drivs med biogas, bioolja för att kapa effektbrist och bidra till frekvens stabilitet.
Batterier = hundratals MW med batterier kommande år. För att kapa toppar och höja dalar.
Styrningen och flexibilitet = enorm ökning och acceptans från företag och kommuner. = kapa toppar och höja dalar. Med fördelar med ökade intäkter och minskade utgifter när lokal produktion och distrubution behöver stöd och hjälp.
Ursäkta långsam återkoppling.
Tack för svar.

Din fråga
Vad är din definition av låga och stabila priser?
Som priserna var (el + nät) då vi hade 12st kärnkraftsverk, med stabila och låga elpriser tex 1990-2010, 25-30 öre elkostnad + skatter + nätavgifter (kolla SCB)
https://www.statistikdatabasen.scb.se/p ... __EN0301A/

Skrivit upp varje elräkning sedan vi byggde huset nytt 2009 (25A 3-fas, ca 15k kWh/år)
Jag hade tex Elnätkostnad; 16.70kr/kWh, sedan höjning jan2010 till 17.80kr/kWh, höjning jan2011 till 18:70.
Har normalt 3årsavtal på elen och hade under "de stabila kärn/vattenkraftsåren" TOTALKOSTAD inkl allt, mellan 55-70 öre/kWh.
Tyckte det var svinigt dyrt de åren då det låg på totalkostnad 70 öre...

Vilken kostnad ger ditt förslag?
Flera/många nya gasturbiner som drivs med biogas, bioolja för att kapa effektbrist och bidra till frekvens stabilitet.
Detta vill inte jag. Ökade CO2-utsläpp är dåligt.
Oavsett om det är biogas eller inte.
Vi ska sluta bränna upp saker, det orsakar ju även andra utsläpp som är dåliga för miljön.
Bara en sådan sak som att tillverka och transportera dessa bränslen till gasturbinerna.
Batterier = hundratals MW med batterier kommande år. För att kapa toppar och höja dalar.
Kan du precisera dig här?
MW är effekt, du bör även definiera energin som ska lagras. Tex MWh...

Styrningen och flexibilitet = enorm ökning och acceptans från företag och kommuner. = kapa toppar och höja dalar.
Är en utopi, redan nu jobbar vissa elintensiva företag flerskift så att de kan dra nytta av billig ström på natten.
Vansinne!
Är det livskvalitet att tvinga anställda att jobba kväll/natt?

Till din lösningsförslag:
Vilket elpris (totalt inkl skatter o nät) skulle din lösning ge, med hänsyn till dagens tekniska, ekonomiska och praktiska begränsningar?

Och Tack för at du skrev ett seriöst svar, var uppskattat !
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

pefreli skrev: 15 sep 2024 13:26
Sportbilsentusiasten skrev: 12 sep 2024 21:15
pefreli skrev: 08 sep 2024 00:18
Airlift skrev: 07 sep 2024 22:35
Dr Mabuse skrev: 07 sep 2024 20:05

Nej, men att vara politiker som Ebba Bush är definitivt en garant att man är aktivist/lobbyist/köpt-av-lobbyist.

Nu tror jag att du bara hittar på!

Bara för att man har två personer som säger motsatta saker betyder inte att bådas åsikter är lika värda.
Det är en jävla skillnad på vad en lekman har att säga om energisystem, gentemot var en professor i energisystem har att säga om energisystem. Expertis inom sitt ämnesområde väger tyngre.
Sedan kan man givetvis granska om det finns andra faktorer som väger in. Men i just denna debatt har jag redan avskrivit Ebba Bush just av anledningarna att hon är politiskt och religiöst motiverad till vad hon vill sälja, och vi har rättsliga bevis på att hon historiskt inte spelar ett rent och ärligt spel.
Jan Blomgren är ock professor. Just sayin…
Och vad var det nu Jan Blomgren var professor i…?

Jan Blomgren har om möjligt ännu mindre trovärdighet än Ebba Busch just med anledning av sin expertis.

Jan Blomgren är kärnfysiker…
Ok, men vad är det han säger som enl dig är rätt respektive fel?
Finns fakta, eller hur?
Sedan finns det åsikter, men de behöver byggas på fakta.
Denna tråden är full av åsikter, tyvärr.
Jag har ställt åtskilliga gånger ”hur ska man bygga ett elsystem utan kärnkraft”
Har inte fått svar.
Önskar en seriös debatt, där motförslaget är baserat på befintlig teknologi
När ska vi släppa diskussionen kring påståendet att det inte är möjligt att bygga ett fossilfritt elsystem utan kärnkraft…?

Även SVK har i sin senaste rapport visat att det är möjligt. Det är inte där diskussionen ska ligga. Den relevanta frågan att ställa sig är vad som är mest kostnadseffektivt och den på totalen bästa lösningen för Sverige.
Fortsätter svara på gamla frågor, tack för ert tålamod.

Hur menar SVK att det är möjligt att erhålla en stabil effektleverans 24/7/365 till låga stabila priser med hänsyn till dagens tekniska, ekonomiska och praktiska begränsningar?

Kan du länka till SVK?

Och alla prognoser är att vi kommer ÖKA vår elkonsumption över tid, ja extremt mycket om vi ska tillverka fossilfritt stål (HYBRIT) tex...
Så att vi skulle konpensera genom att minska elförbrukningen blir menar jag omöjligt.
Tung industri behöver effekt 24/7/365
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

pefreli skrev: 15 sep 2024 23:16
chaffis75 skrev: 15 sep 2024 20:26
pefreli skrev: 15 sep 2024 13:26
Sportbilsentusiasten skrev: 12 sep 2024 21:15
pefreli skrev: 08 sep 2024 00:18

Och vad var det nu Jan Blomgren var professor i…?

Jan Blomgren har om möjligt ännu mindre trovärdighet än Ebba Busch just med anledning av sin expertis.

Jan Blomgren är kärnfysiker…
Ok, men vad är det han säger som enl dig är rätt respektive fel?
Finns fakta, eller hur?
Sedan finns det åsikter, men de behöver byggas på fakta.
Denna tråden är full av åsikter, tyvärr.
Jag har ställt åtskilliga gånger ”hur ska man bygga ett elsystem utan kärnkraft”
Har inte fått svar.
Önskar en seriös debatt, där motförslaget är baserat på befintlig teknologi
När ska vi släppa diskussionen kring påståendet att det inte är möjligt att bygga ett fossilfritt elsystem utan kärnkraft…?

Även SVK har i sin senaste rapport visat att det är möjligt. Det är inte där diskussionen ska ligga. Den relevanta frågan att ställa sig är vad som är mest kostnadseffektivt och den på totalen bästa lösningen för Sverige.
Jag tror du missar hela poängen.. ja de går, m n till vilka kostnader och vilka utsläpp. Allt är en kompromiss. Tyskland har ju tex byggt de utan kärnkraft men med stora mängder kol och gas som följd.

Men ja vad behövs byggas i se4 för att lösa de bekymmer som finns och ökar i se4? Priserna visar på bekymmerna och SKN pratar om de framtida problemen de ser.
Sportbilsentusiasten skriver återkommande att han INTE, baserat på nuvarande existerande teknologi, har blivit övertygad om att det är MÖJLIGT att få till ett fossilfritt elsystem utan kärnkraft.

På något sätt verkar det finnas en tro att det krävs någon form av ny teknik som inte existerar idag.

Men jag låter gärna Sportbilsentusiasten själv svara vad det är han menar.

Mig veterligen finns det ingen i den offentliga debatten som hävdat att det inte är möjligt. Inte ens kärnfysikerna hävdar detta.

Därav undrar jag vad Sportbilsentusiasten menar.
Hej igen,
Notera att jag skrivit "med hänsyn till dagens tekniska, ekonomiska och praktiska begränsningar"
Klart allt går att lösa tekniskt men sedan var det den där lilla egenheten med ekonomi och att implementera...
Bara en sådan sak som att få tag i alla batterier som behövs för att lagra energi då det inte blåser ett antal dagar.
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare

Inlägg av Airlift »

Schrödingers el. Det är inte ens vinter. Vattenkraften har maxat ut. Knapp 1GW överkapacitet. Två dygn med dåligt med vind. Sol är inte värt att räkna med. Hur många tusentals möllor hjälper? Räkna inte med vindkraft förrän tidigast onsdag.

Fler reaktorer nu

God jul etc
IMG_6859.png
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Airlift skrev: 11 nov 2024 17:50
Schrödingers el. Det är inte ens vinter. Vattenkraften har maxat ut. Knapp 1GW överkapacitet. Två dygn med dåligt med vind. Sol är inte värt att räkna med. Hur många tusentals möllor hjälper? Räkna inte med vindkraft förrän tidigast onsdag.

Fler reaktorer nu

God jul etc
IMG_6859.png
Jag tror faktiskt inte på elbrist, däremot kör man ju kolkraften för fullt i Tyskland och Polen och man kan säkert öka den ännu mer.. men Tja nu gissar jag.

Sen är ju elpriset en helt annan historia.. ja inte kul att bo i se4 just nu sett ur denna vinkel.
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare

Inlägg av Airlift »

chaffis75 skrev: 11 nov 2024 18:39

Fler reaktorer nu

God jul etc
IMG_6859.png
Jag tror faktiskt inte på elbrist, däremot kör man ju kolkraften för fullt i Tyskland och Polen och man kan säkert öka den ännu mer.. men Tja nu gissar jag.

Sen är ju elpriset en helt annan historia.. ja inte kul att bo i se4 just nu sett ur denna vinkel.
Nej. Men effektbrist och tack och godnatt frekvensstabilitet, med periodiskt frånslag. En riktig rysare när kylan drar in.

I södra Mellansverige kommer 0,81% av kraften från vind nu. Men det löser sig säkert med batterier och annat. Inte.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Airlift skrev: 11 nov 2024 19:08

Fler reaktorer nu

God jul etc
IMG_6859.png

Nej. Men effektbrist och tack och godnatt frekvensstabilitet, med periodiskt frånslag. En riktig rysare när kylan drar in.

I södra Mellansverige kommer 0,81% av kraften från vind nu. Men det löser sig säkert med batterier och annat. Inte.
Du fattar väl att lösningen är att bygga ännu fler vindkraftverk...
Model Y P 2022 - fortfarande
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Nicke Nyfiken skrev: 11 nov 2024 19:52

Fler reaktorer nu

God jul etc
IMG_6859.png

Nej men import av kol kraft från Tyskland och Danmark löser de skulle jag tro. Ja vi får ju inte glöm gas kraftverket i Malmö och olja i Karlshamn.
Sen är de tragiskt att elmixen är så dåligt, helt plötsligt är utsläppen inte så viktiga.
Sen ska vi inte tala om vad elen kostar oss här nere i söder.
Men ja tyvärr finns ingen kortsiktig lösning utan de gäller nu vara att börja bygga oavsett kraftslag men framförallt kärnkraft.
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare

Inlägg av Airlift »

chaffis75 skrev: 11 nov 2024 20:09
Nicke Nyfiken skrev: 11 nov 2024 19:52

Fler reaktorer nu

God jul etc
IMG_6859.png

Nej men import av kol kraft från Tyskland och Danmark löser de skulle jag tro. Ja vi får ju inte glöm gas kraftverket i Malmö och olja i Karlshamn.
Sen är de tragiskt att elmixen är så dåligt, helt plötsligt är utsläppen inte så viktiga.
Sen ska vi inte tala om vad elen kostar oss här nere i söder.
Men ja tyvärr finns ingen kortsiktig lösning utan de gäller nu vara att börja bygga oavsett kraftslag men framförallt kärnkraft.

Med samma orimliga och ologiska rädsla en del har för kärnkraft är det ändå tur att inte samma sorts folk lyckades övertala höndingen att eld borde förbjudas då kojan brann ner.
Hur i hela friden kunde man låta en flock hippies få influera vår framtid så hårt?
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

Den moderata före detta försvarsministern (och Generaldirektören på Svenska Kraftnät) Mikael Odenberg menar att regeringen ägnar sig åt ett självskadebeteende när de säger blankt nej till vindkraft i Östersjön.

Det är ju bara att instämma.

https://second-opinion.se/odenberg-tvin ... -proaktiv/

Odenberg får t.o.m backning från FOI….

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/besk ... gsinstitut

Mitt förtroende för Ulf Kristersson och hans regering har nu åkt ner i källaren. Bedrövligt är bara förnamnet…
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare

Inlägg av Airlift »

pefreli skrev: 11 nov 2024 22:42
Den moderata före detta försvarsministern (och Generaldirektören på Svenska Kraftnät) Mikael Odenberg menar att regeringen ägnar sig åt ett självskadebeteende när de säger blankt nej till vindkraft i Östersjön.

Det är ju bara att instämma.

https://second-opinion.se/odenberg-tvin ... -proaktiv/

Odenberg får t.o.m backning från FOI….

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/besk ... gsinstitut

Mitt förtroende för Ulf Kristersson och hans regering har nu åkt ner i källaren. Bedrövligt är bara förnamnet…
Politiker är kända för att vara både kunniga i radarteknik och elförsörjning. Helst samtidigt.

Tekniskt går det såklart att lösa med slavar ute till havs. Men, det är heller inte så att det finns effektbrist när det blåser så vad ska man tillföra och till vilken kostnad? Överallt annars var man placerar en ludtvärnsradar så vill man skydda densamma. Det blir ett ganska enkelt mål och sedan; skuggor.

Men är vindbolagen villiga att försörja radarsystem, ansvara för reglerkraft samt betala för anslutningsavgifter så tror jag nog regeringen ändrar sig.
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

På SvKs sida står inget om störningar förutom Forsmark 3, tolkar att elsystemet fungerar som avsett.
Inga rullande avbrott eller fel på frekvensen.
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kra ... n-driften/
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare

Inlägg av Airlift »

Lerumsexpressen skrev: 12 nov 2024 07:18
På SvKs sida står inget om störningar förutom Forsmark 3, tolkar att elsystemet fungerar som avsett.
Inga rullande avbrott eller fel på frekvensen.
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kra ... n-driften/
Är det vinter nu?
Antar lite flagrant att du avsåg svara på mitt inlägg?

Det är inte ens minusgrader. Vattenkraften går på max och vi har 1GW tillgodo. Vi är beroende av fossilt för att hålla balans. Snyggt
Credde
Teslaägare
Referralkod: ts.la/christian81643

Inlägg av Credde »

Airlift skrev: 12 nov 2024 03:50

Politiker är kända för att vara både kunniga i radarteknik och elförsörjning. Helst samtidigt.

Tekniskt går det såklart att lösa med slavar ute till havs. Men, det är heller inte så att det finns effektbrist när det blåser så vad ska man tillföra och till vilken kostnad? Överallt annars var man placerar en ludtvärnsradar så vill man skydda densamma. Det blir ett ganska enkelt mål och sedan; skuggor.

Men är vindbolagen villiga att försörja radarsystem, ansvara för reglerkraft samt betala för anslutningsavgifter så tror jag nog regeringen ändrar sig.

I Estland verkar man anta utmaningen och faktisk försöka lösa problemen med radar:

https://news.err.ee/1609514752/offshore ... operations
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Skriv svar