Schemalagd förvämning av batteriet

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
evert11
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 06 apr 2024 16:34

Schemalagd förvämning av batteriet

Inlägg av evert11 »

Hej

Är det värt det att förvärma batteriet på morgnarna när man bara ska åka inom stan, 2-3km?
Jag förstår ju att bilen går effektivare osv, men nånstans måste ju gränsen gå när man slösar mer el på att förvärma än man förlorar på sämre effektivitet.
Nån som vet?
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3822
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Schemalagd förvämning av batteriet

Inlägg av Tellus »

evert11 skrev: 11 nov 2024 14:08
Hej

Är det värt det att förvärma batteriet på morgnarna när man bara ska åka inom stan, 2-3km?
Nej
Model 3 P+ 2019 / Model Y LR 2022 / Model S Pläd 2023 / SigenStor 14,8kWp 24kWh REFERRAL>>>
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1520
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Schemalagd förvämning av batteriet

Inlägg av holden »

Förvärmning av kupén drar väl med sig att batteriet också värms, antar jag. Sätta sig i en kall bil vill man ju inte.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 4900
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Schemalagd förvämning av batteriet

Inlägg av AAKEE »

holden skrev: 11 nov 2024 14:39
Förvärmning av kupén drar väl med sig att batteriet också värms, antar jag. Sätta sig i en kall bil vill man ju inte.
Nej, och ja.

Batteriet förvärms bara om batteriet är väldigt kallt, typ någon grad över 0C
Är det varmare värms det inte.
Är det kallare värms det till den temperaturen.

Förvärm kupen för sin egen skull, bilen sköter sig själv.
Det uppvärmda batteriet betalar inte sig på något sätt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
evert11
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 06 apr 2024 16:34

Re: Schemalagd förvämning av batteriet

Inlägg av evert11 »

Ja det går ju tyvärr inte att välja något annat än Precondition (Set climate and preheat the battery)
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1520
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Schemalagd förvämning av batteriet

Inlägg av holden »

evert11 skrev: 11 nov 2024 16:11
Ja det går ju tyvärr inte att välja något annat än Precondition (Set climate and preheat the battery)
Frågan är väl varför man vill kunna välja det ena eller andra när bilen själv optimerar processen efter rådande temperatur.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 4900
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Schemalagd förvämning av batteriet

Inlägg av AAKEE »

holden skrev: 11 nov 2024 16:38
evert11 skrev: 11 nov 2024 16:11
Ja det går ju tyvärr inte att välja något annat än Precondition (Set climate and preheat the battery)
Frågan är väl varför man vill kunna välja det ena eller andra när bilen själv optimerar processen efter rådande temperatur.

Exakt!

Det ska vara gode kallt ute (minusgrader) och att man inte laddar bilen för att batteriet ska nå sån temp att batteriet behöver värmas.

När det behöver det, är det ju det som
Är bäst just då, så skulle man ge folk valet skulle de inte göra det bästa där och då.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
evert11
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 06 apr 2024 16:34

Re: Schemalagd förvämning av batteriet

Inlägg av evert11 »

Jag känner bara att det känns onödigt att värma batteriet med en massa el när jag bara ska köra 2km.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 8551
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Schemalagd förvämning av batteriet

Inlägg av mikebike »

evert11 skrev: 12 nov 2024 07:27
Jag känner bara att det känns onödigt att värma batteriet med en massa el när jag bara ska köra 2km.
Är batteriet riktigt kallt blir bilen väldigt trött. :D
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3822
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Schemalagd förvämning av batteriet

Inlägg av Tellus »

Jag tror SOC spelar in också.

När jag har 50%(eller mindre) i batteriet och startar värmen så värms oftast inte batteriet.
Vid samma temperatur och 80% så värms batteriet oftare är min upplevelse.
Model 3 performance.

Nätanslutning eller ej kanske också påverkar hur kallt batteriet tillåts vara utan värmning, med 0 grader som lägsta gräns.

Knepet som kanske funkar fortfarande är att öppna förardörren en centimeter, till första "hacket"
Då fortsätter värmen i kupén men batterivärmningen stängs av.

Så bilmodell, SOC, nätanslutning och programvara tror jag kan påverka :)
Man får testa sig fram, helst med ScanMyTesla om man inte har bra hörsel och hör det högfrekventa pipet som motorerna ger ifrån sig vid förvärmning.

För ska man bara åka en kort (utan krav på snabb acceleration) bit så är det tämligen onödigt att värma batteriet (om det inte är väldigt kallt) med 3000watt(rwd) 6000watt(LR) som batterivärmen drar på model 3/Y
Model 3 P+ 2019 / Model Y LR 2022 / Model S Pläd 2023 / SigenStor 14,8kWp 24kWh REFERRAL>>>
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1520
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Schemalagd förvämning av batteriet

Inlägg av holden »

Man kan ju ställa det i relation till att kallstarta en diesel eller bensindriven bil och köra två km, där kan vi snacka om att slösa energi. Vad kostar det att värma batteriet i fem minuter om man ändå värmer kupén?
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 8551
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Schemalagd förvämning av batteriet

Inlägg av mikebike »

holden skrev: 12 nov 2024 09:46
Man kan ju ställa det i relation till att kallstarta en diesel eller bensindriven bil och köra två km, där kan vi snacka om att slösa energi. Vad kostar det att värma batteriet i fem minuter om man ändå värmer kupén?
Ja, min senaste avgasbil drog 3,5 l/mil vid kortkörningar, och då var bensinvärmarens förbrukning inte inräknad. :lol:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 2089
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Schemalagd förvämning av batteriet

Inlägg av tor-ake »

Håller med om att på det stora hela är det inte så fasligt slöseri, men ändå - om man inte vill gå ut i kallingarna och dra ut kabeln, sopa av och sätta förardörren i första hacket, utan bara slå på 45m innan och låta bilen göra jobbet...
Screenshot from 2024-11-12 09-50-16.png
...då belastar den elnätet under de känsliga morgontimmarna med många ampere, kostar eventuellt en slant i timdebiterad el, och för många kan den trigga en dyr effektavgift, med. Trist - men å andra sidan vaknar man ju till ordentligt av att gå ut i kylan innan morgonkaffet! :P

Man skulle kanske kunna sätta en fjärrbrytare på dörrsensorn, så man kan trycka på fjärrkontroll och få bilen att tro att dörren *är* öppen? Men inte klippa och klistra i en bil som är inom garanti!
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1520
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Schemalagd förvämning av batteriet

Inlägg av holden »

:D Är man väldigt rädd för kostnader är väl det bästa att dra på sig skoteroverallen och strunta i att förvärma bilen. Man får väl upp värmen när man skrapar rutorna :D
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 4900
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Schemalagd förvämning av batteriet

Inlägg av AAKEE »

Tellus skrev: 12 nov 2024 09:07
Jag tror SOC spelar in också.

När jag har 50%(eller mindre) i batteriet och startar värmen så värms oftast inte batteriet.
Vid samma temperatur och 80% så värms batteriet oftare är min upplevelse.
Model 3 performance.

Nätanslutning eller ej kanske också påverkar hur kallt batteriet tillåts vara utan värmning, med 0 grader som lägsta gräns.
Min M3P 21 hade ungefär 4-5 grader batteritemp som gräns för att värma batteriet.
Vid värmning av batteriet gick tempen bara upp till ~4.5C innan battery heater slogs av.

Det fanns några undantag där bilen laddades (med långsam AC) och batteritempen normalt låg på 8C under laddning men vid planerad avresa värmdes batteriet mer, uppåt 20C.
Såg dock aldrig någon riktig logik med det.

Plaiden är lika, värmer bara om batteriet är under ~4.5C och då bara till ~4.5C

(Data från förra vintern, men den står ute nu i -5C så det går testa).

Jag har inte sett någon skillnad på SOC, ej heller på inkopplad sladd eller ej.

[Edit]Körde planerad avresa, -5C ute men bilen tyckte -3C
Bilen har stått ute mer än ett dygn utan att köras, celltemp -2.25C när jag aktiverade planerad avresa en timme fram i tiden.

Battery heater gick tills celltemperaturen var 3.5C, men eftersom motorerna värmer så ligger motorer och kylsystem lite före celltemperaturen, så efter att battery heater stängt av så steg celltempen till 4.75C tills bilen notifierade mig att "kupen har nu rätt temperatur."

Bilen står okopplad och hade 55% SOC, och battery heater drog 11kW under tiden den var igång (3 x permanentmagnetmotorer som värmer).
celltemp50_11.png
Nu på utsatt tid för avresa är celltemperaturen 5.25C. Kupevärmen drog 5kW under cirka 15 minuter precis före avfärd:
kupevärme.png
Senast redigerad av AAKEE, redigerad totalt 1 gånger.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 2089
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Schemalagd förvämning av batteriet

Inlägg av tor-ake »

holden skrev: 12 nov 2024 10:38
:D Är man väldigt rädd för kostnader är väl det bästa att dra på sig skoteroverallen och strunta i att förvärma bilen. Man får väl upp värmen när man skrapar rutorna :D
Problemet är att man flåsar av ansträngningen att sopa och skrapa och då blir det imma på insidan. Man kan ju veva ned fönstret och köra med balaklava förstås, men tror grannarna ringer polisen eller psykakuten då. :|
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
mykie
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 28 jun 2019 13:40

Re: Schemalagd förvämning av batteriet

Inlägg av mykie »

Mitt tips är att starta "Camp mode" från appen om ni inte vill värma batteriet också.
Brukar räcka med några minuter för att få en varm kupé, jag brukar starta rattvärmen också.
Använder dagligen när jag bara ska köra korta sträckor.
Tesla Modell 3 RWD MY24 (Highland)
Porsche Cayman S - 2006
Kia e-Niro 64 kWh - 2020 (såld)
Användarvisningsbild
evert11
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 06 apr 2024 16:34

Re: Schemalagd förvämning av batteriet

Inlägg av evert11 »

mykie skrev: 12 nov 2024 16:05
Mitt tips är att starta "Camp mode" från appen om ni inte vill värma batteriet också.
Brukar räcka med några minuter för att få en varm kupé, jag brukar starta rattvärmen också.
Använder dagligen när jag bara ska köra korta sträckor.
Det var ju ett riktigt hack faktiskt!
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 2089
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Schemalagd förvämning av batteriet

Inlägg av tor-ake »

Jag provade med camp mode i en halvtimme nu, och lite osäker på om den inte värmde batteriet i alla fall? Jag hade ganska mycket regen fast bilen stått ute hela natten och dagen i noll till +4 grader, det brukar jag inte ha under de betingelserna - LFP-batteri. Ska definitivt prova igen.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3822
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Schemalagd förvämning av batteriet

Inlägg av Tellus »

M3P 2019 2024.38.7

50% SOC, 5 grader batteritemp, ej inkopplad, värmde INTE batteriet vid klimatisering

80% SOC, 12 graders batteritemp, inkopplad, värmer batteriet vid klimatisering
Model 3 P+ 2019 / Model Y LR 2022 / Model S Pläd 2023 / SigenStor 14,8kWp 24kWh REFERRAL>>>
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3822
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Schemalagd förvämning av batteriet

Inlägg av Tellus »

Tellus skrev: 16 nov 2024 12:02
M3P 2019 2024.38.7

50% SOC, 5 grader batteritemp, ej inkopplad, värmde INTE batteriet vid klimatisering

80% SOC, 12 graders batteritemp, inkopplad, värmer batteriet vid klimatisering
80% SOC, 8 graders batteritemp, ej inkopplad, värmde INTE batteriet vid klimatisering
Model 3 P+ 2019 / Model Y LR 2022 / Model S Pläd 2023 / SigenStor 14,8kWp 24kWh REFERRAL>>>
Användarvisningsbild
Oscar11
Teslaägare
Inlägg: 213
Blev medlem: 24 nov 2022 06:51
Referralkod: ts.la/oscar23897

Re: Schemalagd förvämning av batteriet

Inlägg av Oscar11 »

evert11 skrev: 11 nov 2024 14:08
Hej

Är det värt det att förvärma batteriet på morgnarna när man bara ska åka inom stan, 2-3km?
Jag förstår ju att bilen går effektivare osv, men nånstans måste ju gränsen gå när man slösar mer el på att förvärma än man förlorar på sämre effektivitet.
Nån som vet?
Varför ens fundera då bilen optimerar det. Tror nog Teslas ingenjörer tänkt på detta.
Tesla MYLR -23
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 15 jul 2024 19:24
Ort: norr om sthlm
Kontakt:

Re: Schemalagd förvämning av batteriet

Inlägg av repulsiv »

mikebike skrev: 12 nov 2024 09:51

Ja, min senaste avgasbil drog 3,5 l/mil vid kortkörningar, och då var bensinvärmarens förbrukning inte inräknad. :lol:
Isåfall var den nog trasig, de mängderna ska inte en normal bil dra oavsett, inte ens om den aldrig kommer upp i värme.

När min sambo enbart körde ca 2km på morgonen och 2km på eftermiddagen med den bilen vi hade då så fördubblades iofs bränsleförbrukningen, men till 1,2l/mil, vilket är väldigt mycket det med, men ganska mycket mindre..


Själv hoppas jag på att bilen räknar ut vad som är bäst och anpassar sig efter det när jag bara matat in när jag tänker åka.

Hemma är den dessutom alltid inkopplad till el, värre på jobbet när den faktiskt använder batteriet för att förvärma sig.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 8551
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Schemalagd förvämning av batteriet

Inlägg av mikebike »

repulsiv skrev: 17 nov 2024 12:43
mikebike skrev: 12 nov 2024 09:51

Ja, min senaste avgasbil drog 3,5 l/mil vid kortkörningar, och då var bensinvärmarens förbrukning inte inräknad. :lol:
Isåfall var den nog trasig, de mängderna ska inte en normal bil dra oavsett, inte ens om den aldrig kommer upp i värme.
Tydligen värmde den automatlådan mest. Vi pratar om vad färddatorn visade mindre än 1 km hemifrån.
Den drog aldrig mindre än 1 l/mil när den var varm heller.😉
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3822
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Schemalagd förvämning av batteriet

Inlägg av Tellus »

Oscar11 skrev: 17 nov 2024 12:27
evert11 skrev: 11 nov 2024 14:08
Hej

Är det värt det att förvärma batteriet på morgnarna när man bara ska åka inom stan, 2-3km?
Jag förstår ju att bilen går effektivare osv, men nånstans måste ju gränsen gå när man slösar mer el på att förvärma än man förlorar på sämre effektivitet.
Nån som vet?
Varför ens fundera då bilen optimerar det. Tror nog Teslas ingenjörer tänkt på detta.
5 km till jobbet tur och retur, snitthastighet 50km/t

Med kupé förvärmning 2 x 10 minuter utan batterivärmning
Drivning 0,75kWh (150Wh/km)
Kupé värme, snitt 2kW i 26 minuter‎ =  0,85kWh
TOT 1,6kWh

Med kupé förvärmning och batterivärme
Drivning 0,75
Kupé värme inkl förvärmning 0,85kWh
Batterivärmare 6kW i 2 x 10 minuter 2kWh
TOT 3,6kWh

Förvärmer man batteriet så mer än dubblas totala energiåtgången.
Har man octovalve så får man tillbaka lite.
Model 3 P+ 2019 / Model Y LR 2022 / Model S Pläd 2023 / SigenStor 14,8kWp 24kWh REFERRAL>>>
Skriv svar