Schemalagd förvämning av batteriet
Moderator: Redaktion
Schemalagd förvämning av batteriet
Hej
Är det värt det att förvärma batteriet på morgnarna när man bara ska åka inom stan, 2-3km?
Jag förstår ju att bilen går effektivare osv, men nånstans måste ju gränsen gå när man slösar mer el på att förvärma än man förlorar på sämre effektivitet.
Nån som vet?
Är det värt det att förvärma batteriet på morgnarna när man bara ska åka inom stan, 2-3km?
Jag förstår ju att bilen går effektivare osv, men nånstans måste ju gränsen gå när man slösar mer el på att förvärma än man förlorar på sämre effektivitet.
Nån som vet?
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3822
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Schemalagd förvämning av batteriet
Nej
Model 3 P+ 2019 / Model Y LR 2022 / Model S Pläd 2023 / SigenStor 14,8kWp 24kWh REFERRAL>>>
Re: Schemalagd förvämning av batteriet
Förvärmning av kupén drar väl med sig att batteriet också värms, antar jag. Sätta sig i en kall bil vill man ju inte.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Schemalagd förvämning av batteriet
Nej, och ja.
Batteriet förvärms bara om batteriet är väldigt kallt, typ någon grad över 0C
Är det varmare värms det inte.
Är det kallare värms det till den temperaturen.
Förvärm kupen för sin egen skull, bilen sköter sig själv.
Det uppvärmda batteriet betalar inte sig på något sätt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Schemalagd förvämning av batteriet
Ja det går ju tyvärr inte att välja något annat än Precondition (Set climate and preheat the battery)
Re: Schemalagd förvämning av batteriet
Frågan är väl varför man vill kunna välja det ena eller andra när bilen själv optimerar processen efter rådande temperatur.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Schemalagd förvämning av batteriet
Exakt!
Det ska vara gode kallt ute (minusgrader) och att man inte laddar bilen för att batteriet ska nå sån temp att batteriet behöver värmas.
När det behöver det, är det ju det som
Är bäst just då, så skulle man ge folk valet skulle de inte göra det bästa där och då.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Schemalagd förvämning av batteriet
Jag känner bara att det känns onödigt att värma batteriet med en massa el när jag bara ska köra 2km.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Schemalagd förvämning av batteriet
Är batteriet riktigt kallt blir bilen väldigt trött.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3822
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Schemalagd förvämning av batteriet
Jag tror SOC spelar in också.
När jag har 50%(eller mindre) i batteriet och startar värmen så värms oftast inte batteriet.
Vid samma temperatur och 80% så värms batteriet oftare är min upplevelse.
Model 3 performance.
Nätanslutning eller ej kanske också påverkar hur kallt batteriet tillåts vara utan värmning, med 0 grader som lägsta gräns.
Knepet som kanske funkar fortfarande är att öppna förardörren en centimeter, till första "hacket"
Då fortsätter värmen i kupén men batterivärmningen stängs av.
Så bilmodell, SOC, nätanslutning och programvara tror jag kan påverka
Man får testa sig fram, helst med ScanMyTesla om man inte har bra hörsel och hör det högfrekventa pipet som motorerna ger ifrån sig vid förvärmning.
För ska man bara åka en kort (utan krav på snabb acceleration) bit så är det tämligen onödigt att värma batteriet (om det inte är väldigt kallt) med 3000watt(rwd) 6000watt(LR) som batterivärmen drar på model 3/Y
När jag har 50%(eller mindre) i batteriet och startar värmen så värms oftast inte batteriet.
Vid samma temperatur och 80% så värms batteriet oftare är min upplevelse.
Model 3 performance.
Nätanslutning eller ej kanske också påverkar hur kallt batteriet tillåts vara utan värmning, med 0 grader som lägsta gräns.
Knepet som kanske funkar fortfarande är att öppna förardörren en centimeter, till första "hacket"
Då fortsätter värmen i kupén men batterivärmningen stängs av.
Så bilmodell, SOC, nätanslutning och programvara tror jag kan påverka
Man får testa sig fram, helst med ScanMyTesla om man inte har bra hörsel och hör det högfrekventa pipet som motorerna ger ifrån sig vid förvärmning.
För ska man bara åka en kort (utan krav på snabb acceleration) bit så är det tämligen onödigt att värma batteriet (om det inte är väldigt kallt) med 3000watt(rwd) 6000watt(LR) som batterivärmen drar på model 3/Y
Model 3 P+ 2019 / Model Y LR 2022 / Model S Pläd 2023 / SigenStor 14,8kWp 24kWh REFERRAL>>>
Re: Schemalagd förvämning av batteriet
Man kan ju ställa det i relation till att kallstarta en diesel eller bensindriven bil och köra två km, där kan vi snacka om att slösa energi. Vad kostar det att värma batteriet i fem minuter om man ändå värmer kupén?
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Schemalagd förvämning av batteriet
Ja, min senaste avgasbil drog 3,5 l/mil vid kortkörningar, och då var bensinvärmarens förbrukning inte inräknad.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Schemalagd förvämning av batteriet
Håller med om att på det stora hela är det inte så fasligt slöseri, men ändå - om man inte vill gå ut i kallingarna och dra ut kabeln, sopa av och sätta förardörren i första hacket, utan bara slå på 45m innan och låta bilen göra jobbet...
...då belastar den elnätet under de känsliga morgontimmarna med många ampere, kostar eventuellt en slant i timdebiterad el, och för många kan den trigga en dyr effektavgift, med. Trist - men å andra sidan vaknar man ju till ordentligt av att gå ut i kylan innan morgonkaffet!
Man skulle kanske kunna sätta en fjärrbrytare på dörrsensorn, så man kan trycka på fjärrkontroll och få bilen att tro att dörren *är* öppen? Men inte klippa och klistra i en bil som är inom garanti!
...då belastar den elnätet under de känsliga morgontimmarna med många ampere, kostar eventuellt en slant i timdebiterad el, och för många kan den trigga en dyr effektavgift, med. Trist - men å andra sidan vaknar man ju till ordentligt av att gå ut i kylan innan morgonkaffet!
Man skulle kanske kunna sätta en fjärrbrytare på dörrsensorn, så man kan trycka på fjärrkontroll och få bilen att tro att dörren *är* öppen? Men inte klippa och klistra i en bil som är inom garanti!
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Schemalagd förvämning av batteriet
Är man väldigt rädd för kostnader är väl det bästa att dra på sig skoteroverallen och strunta i att förvärma bilen. Man får väl upp värmen när man skrapar rutorna
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Schemalagd förvämning av batteriet
Min M3P 21 hade ungefär 4-5 grader batteritemp som gräns för att värma batteriet.Tellus skrev: ↑12 nov 2024 09:07Jag tror SOC spelar in också.
När jag har 50%(eller mindre) i batteriet och startar värmen så värms oftast inte batteriet.
Vid samma temperatur och 80% så värms batteriet oftare är min upplevelse.
Model 3 performance.
Nätanslutning eller ej kanske också påverkar hur kallt batteriet tillåts vara utan värmning, med 0 grader som lägsta gräns.
Vid värmning av batteriet gick tempen bara upp till ~4.5C innan battery heater slogs av.
Det fanns några undantag där bilen laddades (med långsam AC) och batteritempen normalt låg på 8C under laddning men vid planerad avresa värmdes batteriet mer, uppåt 20C.
Såg dock aldrig någon riktig logik med det.
Plaiden är lika, värmer bara om batteriet är under ~4.5C och då bara till ~4.5C
(Data från förra vintern, men den står ute nu i -5C så det går testa).
Jag har inte sett någon skillnad på SOC, ej heller på inkopplad sladd eller ej.
[Edit]Körde planerad avresa, -5C ute men bilen tyckte -3C
Bilen har stått ute mer än ett dygn utan att köras, celltemp -2.25C när jag aktiverade planerad avresa en timme fram i tiden.
Battery heater gick tills celltemperaturen var 3.5C, men eftersom motorerna värmer så ligger motorer och kylsystem lite före celltemperaturen, så efter att battery heater stängt av så steg celltempen till 4.75C tills bilen notifierade mig att "kupen har nu rätt temperatur."
Bilen står okopplad och hade 55% SOC, och battery heater drog 11kW under tiden den var igång (3 x permanentmagnetmotorer som värmer). Nu på utsatt tid för avresa är celltemperaturen 5.25C. Kupevärmen drog 5kW under cirka 15 minuter precis före avfärd:
Senast redigerad av AAKEE, redigerad totalt 1 gånger.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Schemalagd förvämning av batteriet
Problemet är att man flåsar av ansträngningen att sopa och skrapa och då blir det imma på insidan. Man kan ju veva ned fönstret och köra med balaklava förstås, men tror grannarna ringer polisen eller psykakuten då.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Schemalagd förvämning av batteriet
Mitt tips är att starta "Camp mode" från appen om ni inte vill värma batteriet också.
Brukar räcka med några minuter för att få en varm kupé, jag brukar starta rattvärmen också.
Använder dagligen när jag bara ska köra korta sträckor.
Brukar räcka med några minuter för att få en varm kupé, jag brukar starta rattvärmen också.
Använder dagligen när jag bara ska köra korta sträckor.
Tesla Modell 3 RWD MY24 (Highland)
Porsche Cayman S - 2006
Kia e-Niro 64 kWh - 2020 (såld)
Porsche Cayman S - 2006
Kia e-Niro 64 kWh - 2020 (såld)
Re: Schemalagd förvämning av batteriet
Jag provade med camp mode i en halvtimme nu, och lite osäker på om den inte värmde batteriet i alla fall? Jag hade ganska mycket regen fast bilen stått ute hela natten och dagen i noll till +4 grader, det brukar jag inte ha under de betingelserna - LFP-batteri. Ska definitivt prova igen.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3822
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Schemalagd förvämning av batteriet
M3P 2019 2024.38.7
50% SOC, 5 grader batteritemp, ej inkopplad, värmde INTE batteriet vid klimatisering
80% SOC, 12 graders batteritemp, inkopplad, värmer batteriet vid klimatisering
50% SOC, 5 grader batteritemp, ej inkopplad, värmde INTE batteriet vid klimatisering
80% SOC, 12 graders batteritemp, inkopplad, värmer batteriet vid klimatisering
Model 3 P+ 2019 / Model Y LR 2022 / Model S Pläd 2023 / SigenStor 14,8kWp 24kWh REFERRAL>>>
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3822
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Schemalagd förvämning av batteriet
80% SOC, 8 graders batteritemp, ej inkopplad, värmde INTE batteriet vid klimatisering
Model 3 P+ 2019 / Model Y LR 2022 / Model S Pläd 2023 / SigenStor 14,8kWp 24kWh REFERRAL>>>
- Oscar11
- Teslaägare
- Inlägg: 213
- Blev medlem: 24 nov 2022 06:51
- Referralkod: ts.la/oscar23897
Re: Schemalagd förvämning av batteriet
Varför ens fundera då bilen optimerar det. Tror nog Teslas ingenjörer tänkt på detta.
Tesla MYLR -23
Re: Schemalagd förvämning av batteriet
Isåfall var den nog trasig, de mängderna ska inte en normal bil dra oavsett, inte ens om den aldrig kommer upp i värme.
När min sambo enbart körde ca 2km på morgonen och 2km på eftermiddagen med den bilen vi hade då så fördubblades iofs bränsleförbrukningen, men till 1,2l/mil, vilket är väldigt mycket det med, men ganska mycket mindre..
Själv hoppas jag på att bilen räknar ut vad som är bäst och anpassar sig efter det när jag bara matat in när jag tänker åka.
Hemma är den dessutom alltid inkopplad till el, värre på jobbet när den faktiskt använder batteriet för att förvärma sig.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Schemalagd förvämning av batteriet
Tydligen värmde den automatlådan mest. Vi pratar om vad färddatorn visade mindre än 1 km hemifrån.
Den drog aldrig mindre än 1 l/mil när den var varm heller.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3822
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Schemalagd förvämning av batteriet
5 km till jobbet tur och retur, snitthastighet 50km/t
Med kupé förvärmning 2 x 10 minuter utan batterivärmning
Drivning 0,75kWh (150Wh/km)
Kupé värme, snitt 2kW i 26 minuter = 0,85kWh
TOT 1,6kWh
Med kupé förvärmning och batterivärme
Drivning 0,75
Kupé värme inkl förvärmning 0,85kWh
Batterivärmare 6kW i 2 x 10 minuter 2kWh
TOT 3,6kWh
Förvärmer man batteriet så mer än dubblas totala energiåtgången.
Har man octovalve så får man tillbaka lite.
Model 3 P+ 2019 / Model Y LR 2022 / Model S Pläd 2023 / SigenStor 14,8kWp 24kWh REFERRAL>>>