Hej
Haft två ganska störiga problem med min Model Y 2021 när jag kör med icke original fälgarna. Nämligen att småsten fastnar mellan bromsskivorna och bromssköldarna eller bara slår i mot bromssköldarna så det låter som en xylophon på steroider.
Det första problemet löste jag genom att förhand bocka till bromssköldarna lite i nederkant så där blev några millimeter extra utrymme för eventuella stenar att trilla ut istället för att kila fast.
Men det andra problemet har jag aldrig blivit av med.
Är det någon som har liknande problem på M3 highland, eller är detta endast något som var problem på äldre MY/M3?
Fortfarande problem med stenar som fastnar i bromsarna?
Moderator: Redaktion
Fortfarande problem med stenar som fastnar i bromsarna?
Model Y LR Grå med matt PPF+FSD ska säljas
Model 3 SR letar efter begagnad som andrabil
Model 3 P Highland blå beställd
Re: Fortfarande problem med stenar som fastnar i bromsarna?
Är ju lätt att lösa genom att backa snabbt och svänga och bromsa.
Kör lite "våldsamma" parkeringsövningar helt enkelt.
Jag har fått samma problem på andra bilar och just detta har hjälpt varje gång, dom flyger ur helt enkelt.
Kör lite "våldsamma" parkeringsövningar helt enkelt.

Jag har fått samma problem på andra bilar och just detta har hjälpt varje gång, dom flyger ur helt enkelt.
sten som fastnar mellan broms och bromsskiva är som sagt i stort sätt löst efter bockningen av bromsskölden. Men fyfan, lät hemskt när det hände.
xylphonspelandet där emot är väldigt frekvent på min Y under just vinterhalvåret, på sommaren är det sällan det händer. Men just på vintern är det mer eller mindre varje tur när man kör i låga hastigheter nära övergångsställen och korsningar som det slår till en sten på bromsskölden och det låter som någon slår i en liten gång gång typ.
Men positivt att ingen helt verkar ha känt igen problemet hittills
. Hoppas inte bara är kombon av mina tredjepartsfälgar och MY/M3 är problemet, för kommer ta med mig mina fälgar till nya M3P:n, dock bara köra dem sommartid från och med bytet och köra original på vintern
xylphonspelandet där emot är väldigt frekvent på min Y under just vinterhalvåret, på sommaren är det sällan det händer. Men just på vintern är det mer eller mindre varje tur när man kör i låga hastigheter nära övergångsställen och korsningar som det slår till en sten på bromsskölden och det låter som någon slår i en liten gång gång typ.
Men positivt att ingen helt verkar ha känt igen problemet hittills

Model Y LR Grå med matt PPF+FSD ska säljas
Model 3 SR letar efter begagnad som andrabil
Model 3 P Highland blå beställd
ohh det låter ingen vidare, har en m3 på väg in så hoppas verkligen inte den har detta problemet.
Jag hade med en BMW 528 tidigt 2000-tal som hade precis detta problem (feldesign av bromssköld) och det var inte roligt att köra i stadstrafik på grusade vägar när stenarna hoppade in och satte sig. Inte haft det på några senare bilar och lösningen är som det skrivs här att backar och köra tills stenen trillar loss eller du ger upp och kör ut på motorvägen...
Jag hade med en BMW 528 tidigt 2000-tal som hade precis detta problem (feldesign av bromssköld) och det var inte roligt att köra i stadstrafik på grusade vägar när stenarna hoppade in och satte sig. Inte haft det på några senare bilar och lösningen är som det skrivs här att backar och köra tills stenen trillar loss eller du ger upp och kör ut på motorvägen...
Har inte fått några stenar på min highland. Åker rätt mycket grusväg när jag skall till stugan.
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar