Surrande/skrapande ljud från bakvagnen på P85 2013

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Olsson
Teslaägare

Surrande/skrapande ljud från bakvagnen på P85 2013

Inlägg av Olsson »

Min Tesla Model S P85 2013 (endast bakhjulsdrift) har utvecklat ett surrande/skrapande ljud från bakvagnen den senaste veckan. Det låter inte mer från varken höger eller väster sida, så min högst amatörmässiga gissning är att det därmed borde vara drivlinan.

Ljudet försvinner inte vid frirullning på läge Neutral. På en bil med förbränningsmotor hade jag uteslutit drivlinan om ljudet var kvar vid frirullning på neutral, men elbilar är jag en novis på. Är det fortfarande delar som roterar i motorn även vid frirullning på denna modell av Tesla?
Model S P85 -13
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Surrande/skrapande ljud från bakvagnen på P85 2013

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Olsson skrev: 12 nov 2024 22:19
Min Tesla Model S P85 2013 (endast bakhjulsdrift) har utvecklat ett surrande/skrapande ljud från bakvagnen den senaste veckan. Det låter inte mer från varken höger eller väster sida, så min högst amatörmässiga gissning är att det därmed borde vara drivlinan.

Ljudet försvinner inte vid frirullning på läge Neutral. På en bil med förbränningsmotor hade jag uteslutit drivlinan om ljudet var kvar vid frirullning på neutral, men elbilar är jag en novis på. Är det fortfarande delar som roterar i motorn även vid frirullning på denna modell av Tesla?
Ja precis allt som roterar vid drivning, roterar även vid frirullning.

Jag fick också ett surrande ljud från motorn på min P85 2014. Det var motoraxelns lager som blivit dåliga och jag fick hela drivenheten (motor, inverter och reduktionsväxellåda) utbytt på garanti.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Olsson
Teslaägare

Re: Surrande/skrapande ljud från bakvagnen på P85 2013

Inlägg av Olsson »

Tack så mycket för ett snabbt och tydligt svar.
Model S P85 -13
Skriv svar