ID4 Problem

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Fosilfri2035
Teslaägare

Re: ID4 Problem

Inlägg av Fosilfri2035 »

TeslaLeo skrev: 12 okt 2024 16:17
Fosilfri2035 skrev: 12 okt 2024 12:19
TeslaLeo skrev: 12 okt 2024 10:38
Fosilfri2035 skrev: 12 okt 2024 10:28
chaffis75 skrev: 12 okt 2024 08:46

Ja de händer alltid när imma lägger sig på rutan.. dock brukar de lösa sig snabbt när bilen blir lite varm och innan slutar lägga sig på den kalla rutan. Id3 i mitt fall.
Det är ju galet..
Hur kan bilen ha fått 5 stjärnor i Euro ncap då?

Jag menar, autobroms kan väl inte begränsas till dåligt väder, det är väl då du behöver den mest?

Jag har kört Volvo, GTI (2011) och en rad olika andra varumärken men aldrig vart med om att autobroms och acc skulle få så mycket problem vid dåligt väder.

GTXen har jag haft sedan maj i tjänsten så inte haft den så länge, min sista fråga är om man helt enkelt bara accepterar att funktioner man betalar för bara fungerar under vissa förhållanden?
Det är lite illa. Men trösta dig med att Travel Assist är riktigt bra på VAG. Det är annat än Teslas AP det.. :( Men nu kom vi OT.
Vad är travel assist och AP? 😅
Min fru kör Teslan så är tyvärr inte helt bevandrad i alla funktioner mer än appen.

Funktioner för ”självkörning”. I praktiken styr bilen och håller hastigheten.
Jaha, har en ganska basic GTX, ingen travel assist.
ACC är däremot halvbra, fått den avbruten flertalet gånger för att det är skymning.

Funkar bra under dagtid och när solen gått ned dock!
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Fosilfri2035 skrev: 12 okt 2024 16:51
Fosilfri2035 skrev: 12 okt 2024 10:28

Det är ju galet..
Hur kan bilen ha fått 5 stjärnor i Euro ncap då?

Jag menar, autobroms kan väl inte begränsas till dåligt väder, det är väl då du behöver den mest?

Jag har kört Volvo, GTI (2011) och en rad olika andra varumärken men aldrig vart med om att autobroms och acc skulle få så mycket problem vid dåligt väder.

GTXen har jag haft sedan maj i tjänsten så inte haft den så länge, min sista fråga är om man helt enkelt bara accepterar att funktioner man betalar för bara fungerar under vissa förhållanden?
Det är lite illa. Men trösta dig med att Travel Assist är riktigt bra på VAG. Det är annat än Teslas AP det.. :( Men nu kom vi OT.
Min fru kör Teslan så är tyvärr inte helt bevandrad i alla funktioner mer än appen.

ACC är däremot halvbra, fått den avbruten flertalet gånger för att det är skymning.

Det låter konstigt, ACC är ju radarstyrt på VW och påverkas väl inte av ljusförhållanden. Tesla som är kamerastyrd brukar däremot ha problem om solen ligger fel. Jag förmodar att EAB också har sämre tillförlitlighet på Teslor eftersom de inte har någon radar som kan stötta.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Fosilfri2035
Teslaägare

Inlägg av Fosilfri2035 »

Maw skrev: 12 okt 2024 20:40

Det låter konstigt, ACC är ju radarstyrt på VW och påverkas väl inte av ljusförhållanden. Tesla som är kamerastyrd brukar däremot ha problem om solen ligger fel. Jag förmodar att EAB också har sämre tillförlitlighet på Teslor eftersom de inte har någon radar som kan stötta.
Håller med, Möller bil vill ta in den för att kontrollera felkoder så jag får väl återkomma i slutet av november (första lediga tid mitten av nov.) när de har pillat på bilen.
Användarvisningsbild
Fosilfri2035
Teslaägare

Inlägg av Fosilfri2035 »

Fosilfri2035 skrev: 12 okt 2024 21:50
Maw skrev: 12 okt 2024 20:40

Håller med, Möller bil vill ta in den för att kontrollera felkoder så jag får väl återkomma i slutet av november (första lediga tid mitten av nov.) när de har pillat på bilen.
Så, jag har fått feedback att VW inte känner till problematiken sedan tidigare.
De har heller inte lyckats hitta felet när de haft bilen utan behöver kunna felsöka under pågående strul.

Nu vet jag inte om uppdateringen kommer kunna underlätta något eftersom man nu kan se pågående fel i appen.

Har också skickat ett meddelande till Tesla angående larm som går igång vid avfrostning någon gång ibland.
Skickade meddelandet i fredags, fick svar i måndags, påminnelse igår och jag svarade.
De ringde upp idag och berättade att de har sett felkoden enligt mitt screenshot (till skillnad från bilderna + film som skickats till VW) och söker på två ställen i bilen, kompressorns vibrationer alternativt grus i ventilationen.
De kommer säkerställa vart felet ligger och prioritera min bil vid nästa uppdatering inom en månad.
Användarvisningsbild
Fosilfri2035
Teslaägare

Inlägg av Fosilfri2035 »

Inatt så hade jag ställt in ”föredragen tid” för laddning men under kvällen, innan utsatt tid, så började bilen ladda flertalet gånger vilket gjorde att jag var tvungen att uppdatera valet av laddning under föredragna tider.

Till slut så bytte inte bilen till ”ladda nu” varför jag valde att inte göra mer eftersom min laddare indikerade att den väntade på bilen.

Imorse så hade bilen inte laddat alls, har vi någon i forumet som kan berätta vad jag har gjort fel eller kanske har varit med om samma sak och sen löst det?

Tacksam för svar. 😊🙏
Skriv svar