Det är kombinationen att man kör betydligt mer i mörker vid den här årstiden jag syftar på. I dagsljus fungerar väl automatiken ändå skapligt. I mörker är den ju under all kritik.Nicke Nyfiken skrev: ↑11 nov 2024 16:58Vet inte var du bor, men där jag bor har vi haft regn några gånger varje vecka under större delen av hösten, så regn är ingenting nytt som plötsligt börjat falla nu.
Det är en uppenbar skillnad med senaste versionen jag har på min bil. Även torr-torkningarna har blivit väldigt mycket vanligare med senaste uppdateringen.
Senaste version 2025.20
Moderator: Redaktion
Re: Senaste version 2024.44
- T4s
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Bara jag som tycker att senaste versionen autopilot är mycket bättre?
Är som att jag börjat åka taxi till och från jobbet i veckan. Hanterar köer i alla former mycket bra på E18.
Är som att jag börjat åka taxi till och från jobbet i veckan. Hanterar köer i alla former mycket bra på E18.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Nä allt jag skrev handlar om dagsljus. Jag har inte kört i mörker och regn sedan senaste uppdateringen, så det kan mycket väl vara ännu sämre än vad jag upplevt i dagsljus.psaaf skrev: ↑14 nov 2024 11:13Det är kombinationen att man kör betydligt mer i mörker vid den här årstiden jag syftar på. I dagsljus fungerar väl automatiken ändå skapligt. I mörker är den ju under all kritik.Nicke Nyfiken skrev: ↑11 nov 2024 16:58Vet inte var du bor, men där jag bor har vi haft regn några gånger varje vecka under större delen av hösten, så regn är ingenting nytt som plötsligt börjat falla nu.
Det är en uppenbar skillnad med senaste versionen jag har på min bil. Även torr-torkningarna har blivit väldigt mycket vanligare med senaste uppdateringen.
Automatiken fungerade riktigt bra på min bil under sommaren och hösten fram till jag installerade 2024.38.6 för 4 dagar sedan.
Så att det inte skulle vara någon skillnad med uppdateringarna utan bero på mörkret som du hävdar, stämmer inte alls på min bil.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Tydligen har många fått problem med däcktrycksövervakningen nyligen. Tesla hat ändrat i Bluetoothprotokollet så att många eftermarknadssensorer inte längre kan kommunicera med bilen.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Körde 70 mil häromdagen utan några problem. Senaste versionen har i alla fall för mig löst problemen med farthållaren som dök upp för ca en månad sedan. Nödbromsen aktiverades istället exemplariskt i en situation där det höll på att bli en kökrock med kraftigt inbromsande bilar framför och där jag var någon millisekund sen på bollen. Tack för det.
MY RWD Vit 2023
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Jag köpte original TPMS-sensorer till mina tredjepartsvinterhjul, just för att slippa dessa problem.
Känns nu lätt värt de 60:-/hjul det då kostade extra.

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
+1Nicke Nyfiken skrev: ↑14 nov 2024 15:55Jag köpte original TPMS-sensorer till mina tredjepartsvinterhjul, just för att slippa dessa problem.
Känns nu lätt värt de 60:-/hjul det då kostade extra.![]()
Råkade dessutom ut för något liknande på förra bilen med 433Mhz-sensorer där de rapporterade in trycket jag fick ändå ett felmeddelande. Detta på sommarhjulen med sensorer från tredje part.
Nu verkar prisskillnaden vara större mellan tredjepart och original. Hoppas Tesla löser det - men frågan är om de vill om det bara drabbar icke original.
Model Y LR AWD 2022
2024.38.7 installerad (programrättningar och förbättringar)
MYLR 2023 - Berlin byggd
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Samma här, har köpt Teslas egna till mina Rial-fälgar (har för mig att dom heter så iaf)Nicke Nyfiken skrev: ↑14 nov 2024 15:55Jag köpte original TPMS-sensorer till mina tredjepartsvinterhjul, just för att slippa dessa problem.
Känns nu lätt värt de 60:-/hjul det då kostade extra.![]()

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Hur yttrar sig felet? Jag har tredjeparts och de visar däcktrycket, men huruvida de visar rätt värden har jag inte kollat.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
- mikebike
- Teslaägare
Man får felmeddelande hela tiden.
Har du senaste uppdateringen?
Nej, får väl se vad som händer när den väl dyker upp.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Har aldrig varit med om att bilen spökbromsat eller betett sig konstigt med farthållaren eller autopiloten tidigare. Kör en MY uthämtad i mars -24. Tycker AP har fungerat utmärkt och många gånger bättre än pilot assist jag körde med på min v90 jag hade innan. Men nu plötsligt efter senaste uppdateringen 2024.38.6 så fick jag uppleva det andra beskriver.. först en kraftig inbromsning på e4 där jag noterade att ”kurvassistans aktiv” dök upp på skärmen. Ska sägas att det var inte mycket till kurva men bilen krängde mot mittlinjen i samband med en avfart för att sedan bromsa in från 120 ner till 100 innan jag hade slagit av AP och tog över. Strax därefter slog jag på AP igen och när vi närmade oss en bil med släp framför i samband med att solen lyste in på oss framifrån så började bilen bromsa in kraftigt igen. 4-åringen undrade vad jag sysslade med
Efter det körde jag resten av sträckan själv..
Model Y LR AWD 2024
Jag har haft min 3:a i drygt ett år och kör inte jättelånga sträckor så ofta men när jag gör det så är det sällan med farthållare och nästan aldrig med AP. Jag känner helt igen mig i det du beskriver med, i mitt tycke, oprovocerade inbromsningar. Kamerarorna har kalibrerats och kalibrerats om ett antal ggr men det blir helt enkelt inte bättre. Mitt största problem är att bilen med farthållare/AP igång är så opålitlig. Så för min egen del, mina passagerares del och viktigast av allt alla bilar bakom mig på vägen så kör jag själv numera. Helt värdelösth4nk skrev: ↑16 nov 2024 08:36Har aldrig varit med om att bilen spökbromsat eller betett sig konstigt med farthållaren eller autopiloten tidigare. Kör en MY uthämtad i mars -24. Tycker AP har fungerat utmärkt och många gånger bättre än pilot assist jag körde med på min v90 jag hade innan. Men nu plötsligt efter senaste uppdateringen 2024.38.6 så fick jag uppleva det andra beskriver.. först en kraftig inbromsning på e4 där jag noterade att ”kurvassistans aktiv” dök upp på skärmen. Ska sägas att det var inte mycket till kurva men bilen krängde mot mittlinjen i samband med en avfart för att sedan bromsa in från 120 ner till 100 innan jag hade slagit av AP och tog över. Strax därefter slog jag på AP igen och när vi närmade oss en bil med släp framför i samband med att solen lyste in på oss framifrån så började bilen bromsa in kraftigt igen. 4-åringen undrade vad jag sysslade medEfter det körde jag resten av sträckan själv..

Tesla M3 2024 (Highland)
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Grattis!
Det är få förunnat att uppleva detta.
Märkligt att en enstaka bils AP kan gå perfekt i 8 månader och sedan plötsligt bli som alla andra bilars AP.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- mikebike
- Teslaägare
- jonasl
- Teslaägare
Jag har å andra sidan bytt från sommar till vinterdäck nyss, båda uppsättningarna med original TPMS, och har inga felmeddelanden. Har version 2024.38.7.
Model Y LR AWD 2022
- jonasl
- Teslaägare
Hittade nedanstående från leverantören av de vanligaste tredjepartssensorerna, det låter som att de tror det går att lösas. Problemet verkar ligga i att sensorerna inte skickar uppdateringar ofta nog om inte trycket ändras.
https://cubtpms.se/
Vi vill ge en viktig information angående den senaste uppdateringen av Teslas fordonsprogramvara (V12 2024.38.6 och senare).
CUB har genomfört tester på Tesla-fordon utrustade med vårt däcktrycksövervakningssystem (TPMS) och funnit följande.
Det är viktigt att notera att även om de förhållanden som beskrivs nedan kan uppstå, förblir systemets funktionalitet normalt och kommer inte att påverka körsäkerheten. Det här problemet beror inte på fel på vår Cub-sensor vi tillhandahåller, eftersom det inte var motiverat att stödja OTA-uppdateringar från Tesla.
Vad händer.
Under körning.
När däcktrycket når ett stabilt läge, kan ett felvarningsmeddelande (VCSEC_a222) visas i displayen.
2. Detta felmeddelande visas endast under körning.
3. När däcktrycket ändras kommer det fortfarande visas korrekta värden. Vid fortsatt körning försvinner varningsmeddelandet automatiskt
4. TPMS-system som använder Cub-sensorer kommer fortsatt att visa korrekta värden och varna om tryckfall uppstår. Detta garanterar för säkerheten.
CUB har analyserat problemet och arbetar på en lämplig lösning. Efter noggranna tester kommer en uppdaterad programvara att tillhandahållas, för att göra det möjligt för distributörer och kunder med uppdatering. Lösningen kommer att vara en app på Andorid/ Cub verktyg för att utföra uppdateringen.
Vi uppskattar ditt samarbete och stöd när vi arbetar för att lösa denna fråga snabbt. Du kan vara säker på att CUB har åtagit sig att upprätthålla de högsta standarderna för säkerhet och prestanda för våra produkter. Vi kommer att hålla dig uppdaterad om våra framsteg och meddela dig så snart den uppdaterade programvaran är tillgänglig.
Vänliga hälsningar
SECUB AB
Vi vill ge en viktig information angående den senaste uppdateringen av Teslas fordonsprogramvara (V12 2024.38.6 och senare).
CUB har genomfört tester på Tesla-fordon utrustade med vårt däcktrycksövervakningssystem (TPMS) och funnit följande.
Det är viktigt att notera att även om de förhållanden som beskrivs nedan kan uppstå, förblir systemets funktionalitet normalt och kommer inte att påverka körsäkerheten. Det här problemet beror inte på fel på vår Cub-sensor vi tillhandahåller, eftersom det inte var motiverat att stödja OTA-uppdateringar från Tesla.
Vad händer.
Under körning.
När däcktrycket når ett stabilt läge, kan ett felvarningsmeddelande (VCSEC_a222) visas i displayen.
3. När däcktrycket ändras kommer det fortfarande visas korrekta värden. Vid fortsatt körning försvinner varningsmeddelandet automatiskt
4. TPMS-system som använder Cub-sensorer kommer fortsatt att visa korrekta värden och varna om tryckfall uppstår. Detta garanterar för säkerheten.
CUB har analyserat problemet och arbetar på en lämplig lösning. Efter noggranna tester kommer en uppdaterad programvara att tillhandahållas, för att göra det möjligt för distributörer och kunder med uppdatering. Lösningen kommer att vara en app på Andorid/ Cub verktyg för att utföra uppdateringen.
Vi uppskattar ditt samarbete och stöd när vi arbetar för att lösa denna fråga snabbt. Du kan vara säker på att CUB har åtagit sig att upprätthålla de högsta standarderna för säkerhet och prestanda för våra produkter. Vi kommer att hålla dig uppdaterad om våra framsteg och meddela dig så snart den uppdaterade programvaran är tillgänglig.
Vänliga hälsningar
SECUB AB
Model Y LR AWD 2022
Jag undrar ju om det betyder att man bara kan uppdatera via Android?jonasl skrev: ↑20 nov 2024 12:34Hittade nedanstående från leverantören av de vanligaste tredjepartssensorerna, det låter som att de tror det går att lösas. Problemet verkar ligga i att sensorerna inte skickar uppdateringar ofta nog om inte trycket ändras.
Vad händer.
Under körning.
Vänliga hälsningar
SECUB AB
- jonasl
- Teslaägare
De är ju smarta om de släpper en publik app som kan användas iaf, så alla slipper åka till en däckverkstad med specifika CUB-grejer för att lösa det. Hoppas det löser sig för alla.
Model Y LR AWD 2022
- Lootskin
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/robin104147
Uppdaterade till .38.7 i förrgår, inga problem med däcktryckssensorerna på originalfälgarna.
Tesla Model 3 Long Range -21
Fick precis 2024.44.3, hade helt missat att ASS skulle komma hit också.
Måste nog åka till ett köpcentrum och testa.
Måste nog åka till ett köpcentrum och testa.

Tesla Model 3 Performance-24
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model S LR-19 Raven *Såld* / Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model S LR-19 Raven *Såld* / Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
- mikebike
- Teslaägare
Parkera inte nära andra fordon eller stolpar, betongsuggor och andra föremål.
Jag såg på den amerikanska M3 FB gruppen att bilen genar ibland.