Model Y vs EQE Suv (konstig fråga jag vet).
Moderator: Redaktion
Model Y vs EQE Suv (konstig fråga jag vet).
Tänkte först köpa en model Y, främst nästa års modell, men lutar mer åt en EQE SUV.
Kollade på leasingpriset på en performance och hamnade på 11500 kr för 3000 mil om året i 3 år, och plockade ihop en så fullspeccad EQE SUV 500 som jag bara kunde, med 99% ikryssat i tillvalen. Priset blir ca 14000 kr per månad i 3 år inkl övermil. Försäkring ca 450 kr månaden. Obs, garanterat restvärde.
https://www.mercedes-benz.se/passengerc ... link_entry
Bara 3-4 månader sedan var priset 22 tkr per månad.
Dom flesta barnsjukdomar ska vara lösta på EQE, samtidigt så vet man att "tesla bara funkar".
Tycker ni det är värt dom 21% extra för en "lyxigare" bil? Det är bättre ljuddämpning, luftdämpning, bakhjulsstyrning 10 grader, auto dragkrok, öppningsbar panorama med solskydd, ventilerade nappasäten med massage m.m m.m, tonvis med grejer som inte finns i teslan, känns lyxigare men inte lika "smart" vad gäller mjukvaran.
Hade varit en ickefråga om det är 11500 kr vs 24000 kr, men nu har jag nästan svårt att motivera teslan, och den nya refreshen kanske rent av blir dyrare (men bättre såklart).
Sen kan man diskutera utseende, men tycker inte att nån av bilarna ser särskilt bra ut.
Vad tycker ni?
Kollade på leasingpriset på en performance och hamnade på 11500 kr för 3000 mil om året i 3 år, och plockade ihop en så fullspeccad EQE SUV 500 som jag bara kunde, med 99% ikryssat i tillvalen. Priset blir ca 14000 kr per månad i 3 år inkl övermil. Försäkring ca 450 kr månaden. Obs, garanterat restvärde.
Dom flesta barnsjukdomar ska vara lösta på EQE, samtidigt så vet man att "tesla bara funkar".
Tycker ni det är värt dom 21% extra för en "lyxigare" bil? Det är bättre ljuddämpning, luftdämpning, bakhjulsstyrning 10 grader, auto dragkrok, öppningsbar panorama med solskydd, ventilerade nappasäten med massage m.m m.m, tonvis med grejer som inte finns i teslan, känns lyxigare men inte lika "smart" vad gäller mjukvaran.
Hade varit en ickefråga om det är 11500 kr vs 24000 kr, men nu har jag nästan svårt att motivera teslan, och den nya refreshen kanske rent av blir dyrare (men bättre såklart).
Sen kan man diskutera utseende, men tycker inte att nån av bilarna ser särskilt bra ut.
Vad tycker ni?
Re: Model Y vs EQE Suv (konstig fråga jag vet).
Provkör bilarna och välj den som är bäst för din situation och för dig? Det finns inga rätta eller felaktiga svar. Det är helt olika bilar. EQE SUV är mer lik en Model X i Teslavärlden skulle jag säga.AlexeiB skrev: ↑13 nov 2024 23:27Tänkte först köpa en model Y, främst nästa års modell, men lutar mer åt en EQE SUV.
Vad tycker ni?
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Hade gått på en Y. Effektiv och snabb bil till lägre kostnad än Mercedes. MVHAlexeiB skrev: ↑13 nov 2024 23:27Tänkte först köpa en model Y, främst nästa års modell, men lutar mer åt en EQE SUV.
Vad tycker ni?
- Sportbilsentusiasten
Lätt EQE!AlexeiB skrev: ↑13 nov 2024 23:27Tänkte först köpa en model Y, främst nästa års modell, men lutar mer åt en EQE SUV.
Vad tycker ni?
Skitbra komfort och trevlig att vistas i.
Men vilka barnsjukdomar fanns?
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Jag har aldrig suttit i EQE SUV men spontant känns den som ett mycket bättre val om det är så lite prisskillnad. Du skriver att man vet att Tesla bara funkar men jag skulle säga tvärt om att man vet att Teslan fungerar dåligt när det kommer till förarstöd, främst då adaptiv farthållare och exakt parkeringshjälp pga avsaknad av radar och uss. Mercedes förarstöd fungerar så vitt jag vet däremot bra. Komforten i EQE bör vara i en helt annan liga än Model Y.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Skulle lätt välja en EQE av dessa, och möjligen kryssa bort lite utrustning som inte jag tycker är nödvändig för att jämna ut prisskillnaden ytterligare.
Panorama t.ex. tycker jag är en sådan sak som förstör mer än det tillför, jag tycker det blir lugnare i kupén utan ljus uppifrån, det blir tystare och bättre akustik, inget kallras och bättre energieffektivitet med plåttak. Även sprickrisk och dyr självrisk på panorama...
Panorama t.ex. tycker jag är en sådan sak som förstör mer än det tillför, jag tycker det blir lugnare i kupén utan ljus uppifrån, det blir tystare och bättre akustik, inget kallras och bättre energieffektivitet med plåttak. Även sprickrisk och dyr självrisk på panorama...
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Tänker du på den som brann i Sydkorea i höstas? En av en handfull elbilbränder (flera olika märken) som inträffat? Man kan inte planera sitt liv efter undvikande av extremt osannolika händelser, då blir man väldigt begränsad i vad man kan göra.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
-
Har inte koll på barnsjukdomar och möjlighet till garanterat restvärde när det gäller ID.7 Tourer (kombin) och BMW i5 Touring (kombin), men gissar att du av ngn anledning inte är intresserad av någon av dom två…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
När Teslor brinner brukar alla skrika: Fake news. ICE brinner mer. När någon funderar på att köpa en EQE: "Dom brinner"...

- Jaegaern
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/simon82910
Exakt parkeringshjälp är väl lite förlegat nu?Maw skrev: ↑14 nov 2024 07:08Jag har aldrig suttit i EQE SUV men spontant känns den som ett mycket bättre val om det är så lite prisskillnad. Du skriver att man vet att Tesla bara funkar men jag skulle säga tvärt om att man vet att Teslan fungerar dåligt när det kommer till förarstöd, främst då adaptiv farthållare och exakt parkeringshjälp pga avsaknad av radar och uss. Mercedes förarstöd fungerar så vitt jag vet däremot bra. Komforten i EQE bör vara i en helt annan liga än Model Y.
Det funkar flera gånger bättre med Tesla Vision för parkeringsvisualisering och avstånd, än ultraljudssensorer någonsin gjorde.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Jag har inte testat Visionparkering på länge, har de lyckats få till samma noggrannhet som med uss även mot t ex en vit betongvägg?Jaegaern skrev: ↑14 nov 2024 19:59Exakt parkeringshjälp är väl lite förlegat nu?Maw skrev: ↑14 nov 2024 07:08Jag har aldrig suttit i EQE SUV men spontant känns den som ett mycket bättre val om det är så lite prisskillnad. Du skriver att man vet att Tesla bara funkar men jag skulle säga tvärt om att man vet att Teslan fungerar dåligt när det kommer till förarstöd, främst då adaptiv farthållare och exakt parkeringshjälp pga avsaknad av radar och uss. Mercedes förarstöd fungerar så vitt jag vet däremot bra. Komforten i EQE bör vara i en helt annan liga än Model Y.
Det funkar flera gånger bättre med Tesla Vision för parkeringsvisualisering och avstånd, än ultraljudssensorer någonsin gjorde.
VW ID.7 GTX Tourer -25
EQE har både USS och regnsensor + spakar. Hamnar på plus för mig. Tesla har dog mode, camp mode och lite annat som inte är viktigt för mig.
Förarassistansen är liknande. Komforten och kupéljud ger jag till EQE i alla fall innan refreshen av MY i Q1.
Det som gör att jag hellre skulle köpa EQE är att alla kör en vit MY och det är skittråkigt i jämförelse. EQE SUV ser jag inte så ofta.
Förarassistansen är liknande. Komforten och kupéljud ger jag till EQE i alla fall innan refreshen av MY i Q1.
Det som gör att jag hellre skulle köpa EQE är att alla kör en vit MY och det är skittråkigt i jämförelse. EQE SUV ser jag inte så ofta.
- Jaegaern
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/simon82910
Det är riktigt bra nu.Maw skrev: ↑14 nov 2024 20:06Jag har inte testat Visionparkering på länge, har de lyckats få till samma noggrannhet som med uss även mot t ex en vit betongvägg?Jaegaern skrev: ↑14 nov 2024 19:59Exakt parkeringshjälp är väl lite förlegat nu?Maw skrev: ↑14 nov 2024 07:08Jag har aldrig suttit i EQE SUV men spontant känns den som ett mycket bättre val om det är så lite prisskillnad. Du skriver att man vet att Tesla bara funkar men jag skulle säga tvärt om att man vet att Teslan fungerar dåligt när det kommer till förarstöd, främst då adaptiv farthållare och exakt parkeringshjälp pga avsaknad av radar och uss. Mercedes förarstöd fungerar så vitt jag vet däremot bra. Komforten i EQE bör vara i en helt annan liga än Model Y.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Enligt länken så kostar EQE SUVen 13 241kr per månad plus att du ska betala en kontantinsats på 233 430kr. Det är väl ordentligt mycket dyrare än en Model Y?AlexeiB skrev: ↑13 nov 2024 23:27Kollade på leasingpriset på en performance och hamnade på 11500 kr för 3000 mil om året i 3 år, och plockade ihop en så fullspeccad EQE SUV 500 som jag bara kunde, med 99% ikryssat i tillvalen. Priset blir ca 14000 kr per månad i 3 år inkl övermil. Försäkring ca 450 kr månaden. Obs, garanterat restvärde.
https://www.mercedes-benz.se/passengerc ... v/M2UEH3C2?
Model Y LR 2022
Du kan inte gå på det som står på hemsidan.
Skarp offert är 12634 kr + 12,5 kr per mil extra, 0 kr i förhöjd hyra.
Garanterat restvärde med massa undantag som "ovanligt slitage" osv osv, standardvillkoren dvs. Har det både muntligt och skriftligt.
Skarp offert är 12634 kr + 12,5 kr per mil extra, 0 kr i förhöjd hyra.
Garanterat restvärde med massa undantag som "ovanligt slitage" osv osv, standardvillkoren dvs. Har det både muntligt och skriftligt.
ID7 var intressant då jag ville ha en riktig kombi, men aldrig gillat VW, kan ha att göra med att jag har många craftrar och det känns som hela VW upplägg är att göra bilar som SKA gå sönder. 500 tkr för en crafter och man får byta vindrutetorkarna på första dagen då dom inte rengör rutorna från dag 1.
Minns jag fick pris på ID7 leasing 4 månader sedan på den och den var i princip samma pris som model y. Och den känndes inte direkt lyxig.
BMW I5 kombi har jag inte fått pris på, men listpriset verkar va lika högt som en EQE Suv, om inte högre, om man plockar på lite vettig utrustning så bilarna blir nåt så när jämförbara.
Båda var intressanta så sätt (samt kommande audi), men inte sett till månadskostnaden och vad man får. Har en E klass all terrain idag som jag är nöjd och som jag köpte just pga att jag gillar interiören i den. Samt att det ingick luftfjädring runt om t ex till skillnad från volvos motsvarigheter 2019.
Som sagt, säkert inte dåliga bilar, men om priset skiljer max 10% så väljer jag såklart den bil som känns mer valuta för pengarna. Eller om man ska va mer korrekt, man får inte mkt för pengarna i mercedes i sig, man får LITE för pengarna i andra bilar som nästan kostar lika mkt per månad. 14 tkr per månad är fortfarande sjuka pengar för en bil, men idag så är det sjuka pengar även för "budgetbilar".
Jag har testat model 3 på sistone, ska inte förneka att den känndes "billig" invändigt om man jämför med mercedes. Men folk är olika, en del gillar när det är helt "öppet" i bilen, är nog mest en vanesak. Jag gillar även att ha lite fler "knappar" samt "växelspak" och blinkerspak (vilket kanske kommer saknas i nästa model Y).
-
Svarade inte BMW's återförsäljare på en offertförfrågan på en i5 Touring?AlexeiB skrev: ↑14 nov 2024 22:18ID7 var intressant då jag ville ha en riktig kombi, men aldrig gillat VW, kan ha att göra med att jag har många craftrar och det känns som hela VW upplägg är att göra bilar som SKA gå sönder. 500 tkr för en crafter och man får byta vindrutetorkarna på första dagen då dom inte rengör rutorna från dag 1.
Minns jag fick pris på ID7 leasing 4 månader sedan på den och den var i princip samma pris som model y. Och den känndes inte direkt lyxig.
BMW I5 kombi har jag inte fått pris på, men listpriset verkar va lika högt som en EQE Suv, om inte högre, om man plockar på lite vettig utrustning så bilarna blir nåt så när jämförbara.
Båda var intressanta så sätt (samt kommande audi), men inte sett till månadskostnaden och vad man får. Har en E klass all terrain idag som jag är nöjd och som jag köpte just pga att jag gillar interiören i den. Samt att det ingick luftfjädring runt om t ex till skillnad från volvos motsvarigheter 2019.
Som sagt, säkert inte dåliga bilar, men om priset skiljer max 10% så väljer jag såklart den bil som känns mer valuta för pengarna. Eller om man ska va mer korrekt, man får inte mkt för pengarna i mercedes i sig, man får LITE för pengarna i andra bilar som nästan kostar lika mkt per månad. 14 tkr per månad är fortfarande sjuka pengar för en bil, men idag så är det sjuka pengar även för "budgetbilar".
Jag har testat model 3 på sistone, ska inte förneka att den känndes "billig" invändigt om man jämför med mercedes. Men folk är olika, en del gillar när det är helt "öppet" i bilen, är nog mest en vanesak. Jag gillar även att ha lite fler "knappar" samt "växelspak" och blinkerspak (vilket kanske kommer saknas i nästa model Y).
Tänker att om Merca börjat garantera restvärdet på en eller flera av sina bilmodeller så skulle det inte förvåna ifall det är fler märken som följer efter – om de inte redan gjort det. I alla fall Audi och BMW måste väl börja förhålla sig till det här på något sätt…
Nya Audi A6 Avant dyker väl upp som visningsex. hos handlarna vilken dag som helst nu. 14 tkr i månaden är ju ändå en hel del pengar. Känns ju som att det borde kunna gå att få en A6 för det med. Har för mig att utvecklingen av den drog ut på tiden pga av infotainmentmjukvaran. Så man kan ju tycka att de borde ha hunnit testa hårdvaran ordentligt vid det här laget. Och kan väl inte minnas att Audi släppt bilar med buggig programvara tidigare. Den tyska hemmamarknaden skulle nog inte vara så förtjust i det…
Det finns åtm. en på forumet som tagit leverans av en ID.7 Tourer GTX. Han verkar nöjd. "Mycket nöjd" tom… Se t.ex:
viewtopic.php?p=822419#p822419
Så antar att åtm. den bilens vindrutetorkare har fungerat så här långt…

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
Vad/vilken bil skulle du ångra minst tror du?
(När jag läste ditt inlägg så tror jag du redan har svaret)
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Köp den du vill ha. Bägge kostar pengar i flera år och då vill man trivas med det man har.
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
-
Fanns EQE Suv för 5700 / 1500 mil på kampanj för några veckor sedan, alla gick på några timmar men antar att det kommer liknande deals framöver, BMW/VW/MB ligger pyrt till och kommer bli tvungna att dumpa sina priser nästa år.....neptune skrev: ↑14 nov 2024 21:38Enligt länken så kostar EQE SUVen 13 241kr per månad plus att du ska betala en kontantinsats på 233 430kr. Det är väl ordentligt mycket dyrare än en Model Y?AlexeiB skrev: ↑13 nov 2024 23:27Kollade på leasingpriset på en performance och hamnade på 11500 kr för 3000 mil om året i 3 år, och plockade ihop en så fullspeccad EQE SUV 500 som jag bara kunde, med 99% ikryssat i tillvalen. Priset blir ca 14000 kr per månad i 3 år inkl övermil. Försäkring ca 450 kr månaden. Obs, garanterat restvärde.
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Jag tycker 11 500 kr/mån för 3000 mil/år låter lite, är det verkligen garanterat restvärde på Teslan?AlexeiB skrev: ↑13 nov 2024 23:27Tänkte först köpa en model Y, främst nästa års modell, men lutar mer åt en EQE SUV.
Jag hade kryssat ut några kryss på EQE'n och tagit den, ska du ändå jämföra de två så behöver du avkryssa lite för att få de likvärdiga

Tesla Model Y Performance
Jag är inte helt omöjlig, hade rent av kunna tänka mig en model y longrange med enbart bakhjulsdrift om priset är lågt nog, tycker inte på nåt sätt det är en dålig bil. 8375 kr kostar det idag. Frågan är vad nästa model Y kommer kosta, kanske rent av blir billigare?Lerumsexpressen skrev: ↑15 nov 2024 06:11Vad/vilken bil skulle du ångra minst tror du?
Tror det man ångrar minst är när man köper en bil som kostar "lite" men som inte är "lika bra", dom två emellan skiljer det 67% upp. Eller 40% ner.
Lite drygt att köpa nåt som man inte är helnöjd med när man betalar 11500-14000 kr. EQE Suv har egentligen för litet bagage för mitt tycke. Och EQS Suv är prissatt helt uppåt väggarna bara för att få lite större bil.
Det där lät ju sjukt billigt, så jag själv börjar undra om det var ex moms t ex, isf låter det rimligare men ändå rejält billigt. Kanske om det är "demobilar" som man kunnat komma ner såpass lågt på?TorbenTorben skrev: ↑15 nov 2024 08:32Fanns EQE Suv för 5700 / 1500 mil på kampanj för några veckor sedan, alla gick på några timmar men antar att det kommer liknande deals framöver, BMW/VW/MB ligger pyrt till och kommer bli tvungna att dumpa sina priser nästa år.....neptune skrev: ↑14 nov 2024 21:38Enligt länken så kostar EQE SUVen 13 241kr per månad plus att du ska betala en kontantinsats på 233 430kr. Det är väl ordentligt mycket dyrare än en Model Y?AlexeiB skrev: ↑13 nov 2024 23:27Kollade på leasingpriset på en performance och hamnade på 11500 kr för 3000 mil om året i 3 år, och plockade ihop en så fullspeccad EQE SUV 500 som jag bara kunde, med 99% ikryssat i tillvalen. Priset blir ca 14000 kr per månad i 3 år inkl övermil. Försäkring ca 450 kr månaden. Obs, garanterat restvärde.
-
Privatleasingkampanj, fanns EQE 4matic AMG+ för 5200:- mån 1500mil och EQE Suv för 5700:-, bilarna tog slut på någon timme.AlexeiB skrev: ↑15 nov 2024 09:45Det där lät ju sjukt billigt, så jag själv börjar undra om det var ex moms t ex, isf låter det rimligare men ändå rejält billigt. Kanske om det är "demobilar" som man kunnat komma ner såpass lågt på?TorbenTorben skrev: ↑15 nov 2024 08:32Fanns EQE Suv för 5700 / 1500 mil på kampanj för några veckor sedan, alla gick på några timmar men antar att det kommer liknande deals framöver, BMW/VW/MB ligger pyrt till och kommer bli tvungna att dumpa sina priser nästa år.....neptune skrev: ↑14 nov 2024 21:38Enligt länken så kostar EQE SUVen 13 241kr per månad plus att du ska betala en kontantinsats på 233 430kr. Det är väl ordentligt mycket dyrare än en Model Y?AlexeiB skrev: ↑13 nov 2024 23:27Kollade på leasingpriset på en performance och hamnade på 11500 kr för 3000 mil om året i 3 år, och plockade ihop en så fullspeccad EQE SUV 500 som jag bara kunde, med 99% ikryssat i tillvalen. Priset blir ca 14000 kr per månad i 3 år inkl övermil. Försäkring ca 450 kr månaden. Obs, garanterat restvärde.
Misstänker att det kommer liknande erbjudande framöver.