
Jag menar att det känns ju lite störigt om man går ner på 0% och så fortsätter Riksbanken med fler säkningar men så fort de höjer bara en går man upp?
Moderator: Redaktion
Den frågan kan bara du svara på, men för egen del hade jag definitivt gått på den nedsatta. Mörka kåpor (ej fälgarna dock) bör gå att köpa för i storleksordningen 1500-2000kr. (typ 400kr st.)patrikron skrev: ↑08 nov 2024 09:34Precis, hittade inte det i källkoden på dom jag kollade på. Men där fanns någraAndIT skrev: ↑07 nov 2024 18:58view-source:patrikron skrev: ↑07 nov 2024 17:38AndIT skrev: ↑07 nov 2024 09:24Som någon nämnt redan så är den allmänna uppfattningen (inget är hugget i sten om inte Tesla bekräftat - det kommer dom inte helelr göra) att bilar tillverkade efter ett visst datum i april/maj har hw4, "spår" av detta kan läsas i manualen där det står på något ställa att "A gäller bilar tillverkade före ungefär..." och "B gäller resten av bilarna..."
Vill du se när bilarna är tillverkade så kan du ta källkoden på sidan över bilen du är intresserad av och söka efter: "factoryGatedDate", detta är när (vad jag begriper) bilen lämnade fabriken alt. när den ställdes redo för upphämtning. Tillverkning bör således skett i anslutning till detta. I vart fall INTE efter denna timestamp.
Tex:
view-source:https://www.tesla.com/sv_SE/ms/order/5Y ... edirect=no
"factoryGatedDate":"2023-03-28T21:45:51.000000"
Ah okej. Men MY bilarna verkar det inte finnas med. På tex denna https://www.tesla.com/sv_SE/my/order/XP ... o#overview
kan jag inte hitta factoryGatedDate
Tack för tipset!
Skall ligga före urlen i webbläsaren, då ser du källkoden till hemsidan.
Hör av dig på mailen om du behöver mer assistans, blir kanske för invecklat/tekniskt i forumet.
Tillägg:
Ser nu vad du ev. menar, att den bilens källkod saknar värdet. Har sett Y tidigare som har det, skumt att det saknas.
Några med datum (18/7 & 24/7)
https://www.tesla.com/sv_SE/my/order/XP ... o#overview
https://www.tesla.com/sv_SE/my/order/XP ... o#overview
https://www.tesla.com/sv_SE/my/order/XP ... o#overview![]()
Jag funderar på om man ska välja en nedsatt, finns i den konfigurationen jag vill ha. Och om dom är tillverkade i juli i sommas så borde den inte vara någon mer skillnad än ljusare fälgar eller hur? Jag tycker visserligen dom mörkare är snyggare, men jag vet inte om det är värt 34 000 extra..
Nej, räntan går inte under 0%, och det senaste erbjudandet är väl fast ränta på 0% om jag minns rätt, dvs inte rörlig.Cliffen80 skrev: ↑08 nov 2024 09:45Ang. räntan om man har köpt med 0,74 eller 0.49 som nu ligger på 0%, följer den med styrräntan ner under 0% motsvarande styrräntans sänkningar? Så man kan ligga -0,76 t.ex. och ha en liten buffer när räntan går upp igen innan man behöver betala ränta? Om ni fattar vad jag menar...![]()
Jag menar att det känns ju lite störigt om man går ner på 0% och så fortsätter Riksbanken med fler säkningar men så fort de höjer bara en går man upp?
Det är den rörliga jag undrar över. Det låter lite konstigt då det innebär att finansbolaget, alt., Tesla får en större marginal då om det är som du säger. Dvs de tjänar mer pengar(alt förlorar mindre) på ditt lån i så fall.fth skrev: ↑08 nov 2024 10:00Nej, räntan går inte under 0%, och det senaste erbjudandet är väl fast ränta på 0% om jag minns rätt, dvs inte rörlig.Cliffen80 skrev: ↑08 nov 2024 09:45Ang. räntan om man har köpt med 0,74 eller 0.49 som nu ligger på 0%, följer den med styrräntan ner under 0% motsvarande styrräntans sänkningar? Så man kan ligga -0,76 t.ex. och ha en liten buffer när räntan går upp igen innan man behöver betala ränta? Om ni fattar vad jag menar...![]()
Jag menar att det känns ju lite störigt om man går ner på 0% och så fortsätter Riksbanken med fler säkningar men så fort de höjer bara en går man upp?
/fth
Vad gäller den rörliga så var det tydligt att räntan inte kunde gå under 0%, det ska finnas skärmbilder och/eller länkar i tråden ovan.Cliffen80 skrev: ↑08 nov 2024 10:10Det är den rörliga jag undrar över. Det låter lite konstigt då det innebär att finansbolaget, alt., Tesla får en större marginal då om det är som du säger. Dvs de tjänar mer pengar(alt förlorar mindre) på ditt lån i så fall.fth skrev: ↑08 nov 2024 10:00Nej, räntan går inte under 0%, och det senaste erbjudandet är väl fast ränta på 0% om jag minns rätt, dvs inte rörlig.Cliffen80 skrev: ↑08 nov 2024 09:45Ang. räntan om man har köpt med 0,74 eller 0.49 som nu ligger på 0%, följer den med styrräntan ner under 0% motsvarande styrräntans sänkningar? Så man kan ligga -0,76 t.ex. och ha en liten buffer när räntan går upp igen innan man behöver betala ränta? Om ni fattar vad jag menar...![]()
Jag menar att det känns ju lite störigt om man går ner på 0% och så fortsätter Riksbanken med fler säkningar men så fort de höjer bara en går man upp?
/fth
Har du något att hänvisa till eller killgissning?
Japp, någon citerade villkoren tidigt i tråden ovan:fth skrev: ↑08 nov 2024 10:28Vad gäller den rörliga så var det tydligt att räntan inte kunde gå under 0%, det ska finnas skärmbilder och/eller länkar i tråden ovan.Cliffen80 skrev: ↑08 nov 2024 10:10Det är den rörliga jag undrar över. Det låter lite konstigt då det innebär att finansbolaget, alt., Tesla får en större marginal då om det är som du säger. Dvs de tjänar mer pengar(alt förlorar mindre) på ditt lån i så fall.fth skrev: ↑08 nov 2024 10:00Nej, räntan går inte under 0%, och det senaste erbjudandet är väl fast ränta på 0% om jag minns rätt, dvs inte rörlig.Cliffen80 skrev: ↑08 nov 2024 09:45Ang. räntan om man har köpt med 0,74 eller 0.49 som nu ligger på 0%, följer den med styrräntan ner under 0% motsvarande styrräntans sänkningar? Så man kan ligga -0,76 t.ex. och ha en liten buffer när räntan går upp igen innan man behöver betala ränta? Om ni fattar vad jag menar...![]()
Jag menar att det känns ju lite störigt om man går ner på 0% och så fortsätter Riksbanken med fler säkningar men så fort de höjer bara en går man upp?
/fth
Har du något att hänvisa till eller killgissning?
Vad gäller aktuellt erbjudande så är det också tydligt att det är "fast nominell ränta på 0,00%".
/fth
/fthDen rörliga räntan kan ej gå under 0%
Räntan kan inte gå under 0%. Men ja, rimligen har du en fast rabatt, säg 5%. Och så länge ordinarie rörlig ligger under 5% har du 0% ränta.Cliffen80 skrev: ↑08 nov 2024 11:23En rörlig ränta sätts i förhållande till något. Typ styrräntan eller "ordinarie" ränta och så har man en avtalad rabatt/ränteskillnad etc mot den. Om det är som ni säger så följer man inte avtalet längre och villkoren blir sämre.
ELI5; om man fick säg 0,49 rörlig vid tecknande vilket då är en avtalad rabatt på säg 3% om styrräntan samtidigt står i 3,49. Styrräntan sänks totalt 2% under en period och du hamnar på 0%. Styrräntan går sen upp 1.5% vilket då resulterar i att du har 1.5% i ränta medan styrräntan står i 2,99. Nu har du då en rabatt på 1,49% istället för 3% som står i ditt avtal.
Men det kanske finns några nya sätt att avtala som jag inte sett där ens rabattsats mot styrräntan kan ändras under avtalets gång. Det lär ju inte vara några tröttmössor som har snickrat ihop erbjudandet...
Är ränterabatten uttryckligen specificerad i avtalet till en viss procent?Cliffen80 skrev: ↑08 nov 2024 11:23En rörlig ränta sätts i förhållande till något. Typ styrräntan eller "ordinarie" ränta och så har man en avtalad rabatt/ränteskillnad etc mot den. Om det är som ni säger så följer man inte avtalet längre och villkoren blir sämre.
ELI5; om man fick säg 0,49 rörlig vid tecknande vilket då är en avtalad rabatt på säg 3% om styrräntan samtidigt står i 3,49. Styrräntan sänks totalt 2% under en period och du hamnar på 0%. Styrräntan går sen upp 1.5% vilket då resulterar i att du har 1.5% i ränta medan styrräntan står i 2,99. Nu har du då en rabatt på 1,49% istället för 3% som står i ditt avtal.
Men det kanske finns några nya sätt att avtala som jag inte sett där ens rabattsats mot styrräntan kan ändras under avtalets gång. Det lär ju inte vara några tröttmössor som har snickrat ihop erbjudandet...
Nej, det är inget som syns på kundens avtal. Men vissa som kontaktade DNB kundtjänst fick besked att rabatten var 5% (när erbjudandet var 0,74% ränta).Fredrik j skrev: ↑08 nov 2024 11:51Är ränterabatten uttryckligen specificerad i avtalet till en viss procent?Cliffen80 skrev: ↑08 nov 2024 11:23En rörlig ränta sätts i förhållande till något. Typ styrräntan eller "ordinarie" ränta och så har man en avtalad rabatt/ränteskillnad etc mot den. Om det är som ni säger så följer man inte avtalet längre och villkoren blir sämre.
ELI5; om man fick säg 0,49 rörlig vid tecknande vilket då är en avtalad rabatt på säg 3% om styrräntan samtidigt står i 3,49. Styrräntan sänks totalt 2% under en period och du hamnar på 0%. Styrräntan går sen upp 1.5% vilket då resulterar i att du har 1.5% i ränta medan styrräntan står i 2,99. Nu har du då en rabatt på 1,49% istället för 3% som står i ditt avtal.
Men det kanske finns några nya sätt att avtala som jag inte sett där ens rabattsats mot styrräntan kan ändras under avtalets gång. Det lär ju inte vara några tröttmössor som har snickrat ihop erbjudandet...
Så dom skulle ju kunna vända uppåt när dom kommer ner till 0. Om räntan skulle börja stiga igen.TeslaLeo skrev: ↑08 nov 2024 13:38Nej, det är inget som syns på kundens avtal. Men vissa som kontaktade DNB kundtjänst fick besked att rabatten var 5% (när erbjudandet var 0,74% ränta).Fredrik j skrev: ↑08 nov 2024 11:51Är ränterabatten uttryckligen specificerad i avtalet till en viss procent?Cliffen80 skrev: ↑08 nov 2024 11:23En rörlig ränta sätts i förhållande till något. Typ styrräntan eller "ordinarie" ränta och så har man en avtalad rabatt/ränteskillnad etc mot den. Om det är som ni säger så följer man inte avtalet längre och villkoren blir sämre.
ELI5; om man fick säg 0,49 rörlig vid tecknande vilket då är en avtalad rabatt på säg 3% om styrräntan samtidigt står i 3,49. Styrräntan sänks totalt 2% under en period och du hamnar på 0%. Styrräntan går sen upp 1.5% vilket då resulterar i att du har 1.5% i ränta medan styrräntan står i 2,99. Nu har du då en rabatt på 1,49% istället för 3% som står i ditt avtal.
Men det kanske finns några nya sätt att avtala som jag inte sett där ens rabattsats mot styrräntan kan ändras under avtalets gång. Det lär ju inte vara några tröttmössor som har snickrat ihop erbjudandet...
Mest ärligt hade kanske varit om rabatten varit specad. Annars kan ju DNB göra lite som de vill med räntan.
Ja i ”värsta” fall ökar räntan med reporäntan sen när den vänder uppåt igen. Det lär dock vara några år tills dess. Och säg att den skulle öka upp till dagens nivå igen. 2-3% på ett billån är ganska okej ändå.Fredrik j skrev: ↑08 nov 2024 14:16Så dom skulle ju kunna vända uppåt när dom kommer ner till 0. Om räntan skulle börja stiga igen.TeslaLeo skrev: ↑08 nov 2024 13:38Nej, det är inget som syns på kundens avtal. Men vissa som kontaktade DNB kundtjänst fick besked att rabatten var 5% (när erbjudandet var 0,74% ränta).Fredrik j skrev: ↑08 nov 2024 11:51Är ränterabatten uttryckligen specificerad i avtalet till en viss procent?Cliffen80 skrev: ↑08 nov 2024 11:23En rörlig ränta sätts i förhållande till något. Typ styrräntan eller "ordinarie" ränta och så har man en avtalad rabatt/ränteskillnad etc mot den. Om det är som ni säger så följer man inte avtalet längre och villkoren blir sämre.
ELI5; om man fick säg 0,49 rörlig vid tecknande vilket då är en avtalad rabatt på säg 3% om styrräntan samtidigt står i 3,49. Styrräntan sänks totalt 2% under en period och du hamnar på 0%. Styrräntan går sen upp 1.5% vilket då resulterar i att du har 1.5% i ränta medan styrräntan står i 2,99. Nu har du då en rabatt på 1,49% istället för 3% som står i ditt avtal.
Men det kanske finns några nya sätt att avtala som jag inte sett där ens rabattsats mot styrräntan kan ändras under avtalets gång. Det lär ju inte vara några tröttmössor som har snickrat ihop erbjudandet...
Mest ärligt hade kanske varit om rabatten varit specad. Annars kan ju DNB göra lite som de vill med räntan.
Vilket avtal Tesla har med DNB vet man ju inte. Det är ju inte rimligt att Tesla betalar 5% utan man står ju säkert för mellanskillnaden mellan 0% och dagens ränta.
Jag hade gått på billigare fälgarna. Det som enligt mig är viktigaste att betala extra för (speciellt om man planerar att använda bilen för långkörning) är större batteri och sedan dragkrok för att det är rejält praktiskt.patrikron skrev: ↑08 nov 2024 09:34Precis, hittade inte det i källkoden på dom jag kollade på. Men där fanns någraAndIT skrev: ↑07 nov 2024 18:58view-source:patrikron skrev: ↑07 nov 2024 17:38AndIT skrev: ↑07 nov 2024 09:24Som någon nämnt redan så är den allmänna uppfattningen (inget är hugget i sten om inte Tesla bekräftat - det kommer dom inte helelr göra) att bilar tillverkade efter ett visst datum i april/maj har hw4, "spår" av detta kan läsas i manualen där det står på något ställa att "A gäller bilar tillverkade före ungefär..." och "B gäller resten av bilarna..."
Vill du se när bilarna är tillverkade så kan du ta källkoden på sidan över bilen du är intresserad av och söka efter: "factoryGatedDate", detta är när (vad jag begriper) bilen lämnade fabriken alt. när den ställdes redo för upphämtning. Tillverkning bör således skett i anslutning till detta. I vart fall INTE efter denna timestamp.
Tex:
view-source:https://www.tesla.com/sv_SE/ms/order/5Y ... edirect=no
"factoryGatedDate":"2023-03-28T21:45:51.000000"
Ah okej. Men MY bilarna verkar det inte finnas med. På tex denna https://www.tesla.com/sv_SE/my/order/XP ... o#overview
kan jag inte hitta factoryGatedDate
Tack för tipset!
Skall ligga före urlen i webbläsaren, då ser du källkoden till hemsidan.
Hör av dig på mailen om du behöver mer assistans, blir kanske för invecklat/tekniskt i forumet.
Tillägg:
Ser nu vad du ev. menar, att den bilens källkod saknar värdet. Har sett Y tidigare som har det, skumt att det saknas.
Några med datum (18/7 & 24/7)
https://www.tesla.com/sv_SE/my/order/XP ... o#overview
https://www.tesla.com/sv_SE/my/order/XP ... o#overview
https://www.tesla.com/sv_SE/my/order/XP ... o#overview![]()
Jag funderar på om man ska välja en nedsatt, finns i den konfigurationen jag vill ha. Och om dom är tillverkade i juli i sommas så borde den inte vara någon mer skillnad än ljusare fälgar eller hur? Jag tycker visserligen dom mörkare är snyggare, men jag vet inte om det är värt 34 000 extra..
Tesla har en historia av att ändra sina rabatter snabbt och i början vid ny produktlansering hålla priserna uppe så om Juniper kommer efter nyår så misstänker jag att den kommer vara mindre rabatterade än Model Y idag.Krattan skrev: ↑08 nov 2024 20:12Tror ni erbjudandet med noll-ränta kommer förlängas över nästa år och uppdaterade juniper?
Kampanjen med gratis laddning i ett år är väl anledning att beställa före nyår, en push för leveranser i q4. Grädde på moset (noll-räntan).
Men försvinner moset helt nästa år? Ekonomin (och efterfrågan) är väl inte ikapp än, eller?
Kvalificerade gissningar - fritt fram!![]()
Jag har kollat med DNB, och det är precis så det fungerar. Det kommer alltså inte att finnas någon 'buffer,' så om räntan går upp, exempelvis 0,25 %, kommer även räntan på det rörliga avtalet att öka med 0,25 %. Räntesubventionen för kampanjen innebar att starträntan hade en rabatt, därefter fungerar det som ett vanligt billån.TeslaLeo skrev: ↑08 nov 2024 15:18Ja i ”värsta” fall ökar räntan med reporäntan sen när den vänder uppåt igen. Det lär dock vara några år tills dess. Och säg att den skulle öka upp till dagens nivå igen. 2-3% på ett billån är ganska okej ändå.Fredrik j skrev: ↑08 nov 2024 14:16Så dom skulle ju kunna vända uppåt när dom kommer ner till 0. Om räntan skulle börja stiga igen.TeslaLeo skrev: ↑08 nov 2024 13:38Nej, det är inget som syns på kundens avtal. Men vissa som kontaktade DNB kundtjänst fick besked att rabatten var 5% (när erbjudandet var 0,74% ränta).Fredrik j skrev: ↑08 nov 2024 11:51Är ränterabatten uttryckligen specificerad i avtalet till en viss procent?Cliffen80 skrev: ↑08 nov 2024 11:23En rörlig ränta sätts i förhållande till något. Typ styrräntan eller "ordinarie" ränta och så har man en avtalad rabatt/ränteskillnad etc mot den. Om det är som ni säger så följer man inte avtalet längre och villkoren blir sämre.
ELI5; om man fick säg 0,49 rörlig vid tecknande vilket då är en avtalad rabatt på säg 3% om styrräntan samtidigt står i 3,49. Styrräntan sänks totalt 2% under en period och du hamnar på 0%. Styrräntan går sen upp 1.5% vilket då resulterar i att du har 1.5% i ränta medan styrräntan står i 2,99. Nu har du då en rabatt på 1,49% istället för 3% som står i ditt avtal.
Men det kanske finns några nya sätt att avtala som jag inte sett där ens rabattsats mot styrräntan kan ändras under avtalets gång. Det lär ju inte vara några tröttmössor som har snickrat ihop erbjudandet...
Mest ärligt hade kanske varit om rabatten varit specad. Annars kan ju DNB göra lite som de vill med räntan.
Vilket avtal Tesla har med DNB vet man ju inte. Det är ju inte rimligt att Tesla betalar 5% utan man står ju säkert för mellanskillnaden mellan 0% och dagens ränta.
Ska du ha leverans i början av februari är det osannolikt att du kan få den nya modellen som kommer.
Lite lurigt. Men tack för info.agdzoo skrev: ↑14 nov 2024 22:07Jag har kollat med DNB, och det är precis så det fungerar. Det kommer alltså inte att finnas någon 'buffer,' så om räntan går upp, exempelvis 0,25 %, kommer även räntan på det rörliga avtalet att öka med 0,25 %. Räntesubventionen för kampanjen innebar att starträntan hade en rabatt, därefter fungerar det som ett vanligt billån.TeslaLeo skrev: ↑08 nov 2024 15:18Ja i ”värsta” fall ökar räntan med reporäntan sen när den vänder uppåt igen. Det lär dock vara några år tills dess. Och säg att den skulle öka upp till dagens nivå igen. 2-3% på ett billån är ganska okej ändå.Fredrik j skrev: ↑08 nov 2024 14:16Så dom skulle ju kunna vända uppåt när dom kommer ner till 0. Om räntan skulle börja stiga igen.
Vilket avtal Tesla har med DNB vet man ju inte. Det är ju inte rimligt att Tesla betalar 5% utan man står ju säkert för mellanskillnaden mellan 0% och dagens ränta.
Det köper jag helt, men tror vi på ytterligare erbjudande på befintlig modell? Hade man någon utförsäljning av model 3 när Highland släpptes?
Köp en ID7 Tourer GTX som lagerbil. Slipper du stötta Elon
Superfin bil verkligen, var och provkörde och var väldigt imponerad men jag är privatköpare så tycker TCO:n blir för hög på VWn tyvärr. Högre pris och ingen räntekampanj, dåliga rabatter mot privatkund.