Tips på liten OCH rolig elbil

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare

Tips på liten OCH rolig elbil

Inlägg av P_EL »

Håller på att se över vår andrabil som idag är en "övervintrad" MS -16 facelift med fri SuC. Onödigt stor tycker vissa i familjen, och då tänkte jag försöka lösa det genom en liten, OCH rolig elbil. Finns det? Är M3LR/P det roligaste alternativet?
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Tips på liten OCH rolig elbil

Inlägg av TiborBlomhall »

Om med "rolig" menas körglädje så är det M3P, ja.

Det finns dock några alternativ:

Cupra Tavascan har enligt min mening en helt otrolig väghållning, bland det bästa jag testat. Dess handikapp är dock tyvärr en svag motor som saknar hästkrafter.

Även Polestar 2 P är rolig att köra.

Och en begagnad outsider: VW e-Up! (sista generationen) påminner om ursprungliga hundkojan: inte motorstark men hjulen ute i hörnen gör den förvånansvärt rolig på bana. Syskonbilarna Skoda Citigoe IV och Seat Mii Electric är samma bil med annan logga på nosen.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Fler "roliga" elbilar är ju MG Cyberster och Fiat 500e cabriolet.
Användarvisningsbild
Oscar11
Teslaägare
Referralkod: ts.la/oscar23897

Inlägg av Oscar11 »

Tänk om Mazda kunde släppa en E-iata.
Tesla MYLR -23
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare

Inlägg av infelicitas »

MG Cyberster?

Men jag antar att bilen du tänker på ska finnas att köpa nu?
Användarvisningsbild
fnils
Teslaägare

Inlägg av fnils »

Mini Cooper SE kan vara värd att prova.
Jag hade en i två år (gamla modellen). Bra byggkvalitet och otroligt bra väghållning.
Mini Cooper SE
Tesla Model 3 Long Range Highland
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

P_EL skrev: 15 nov 2024 09:22
...] en liten, OCH rolig elbil. Finns det? Är M3LR/P det roligaste alternativet?
Har inte kört så mkt elbil. Men har kört en M3LR AWD med 18"-fälgar. Så eftersom den verkar vara delad 'Gold Standard'… ;)

Den bakhjulsdrivna M3 är ju ännu lättare än LR/P. Och bakhjulsdriven. Så om det är dynamiska köregenskaper man är ute efter så är väl den kanske ännu roligare… ;) Och lättast utav de bakhjulsdrivna är ju den första versionen som ju från början hade samma Li-jon-celler som LR/P. Just de äldsta bilarna lär väl vara billigast som beg. också. Och med AAKEE's favo-lättrullande däck på 18"-fälgar (Michelin e-Primacy?), så lär den väl ha ung. samma räckvidd och långfärdsprestanda som eran nuvarande S90D…

Några på forumet köpte Cupra Born och tyckte den var rolig att köra. Är dock osäker på hur förvärmning av batteriet funkar på den vintertid. Har för mig att folk haft synpunkter på det. Tror det ska vara åtgärdat sen en tid tillbaka, men osäker på när brytpunkten infann sig, så det är kanske bäst att dubbelkolla.

BMW i3s tror jag folk tycker är ung. lika roliga som tidigare versionen av eldrivna Mini Cooper som fnils tipsar om här ovan.

Finns ju även en helt ny eldriven Mini Cooper. Gissar att den också är rolig att köra.

Har för mig att folk tycker Honda e är rätt rolig att köra. Den har ju dock inga riktiga backspeglar. Har inte testat själv, men ska tydligen vara förhållandevis bra implementerat på den här Hondan jämfört med andra bilmodeller som också har den här tekniken.

Nämnde Cupra Born ovan. Annars är det ju ont om bilar i Golfklassen. Två stycken är dock:

Opel Astra Electric och Peugeot e-308. Verkar som ingen på forumet har provkört de här två… Inte så motorstarka, så lär väl hamna i ung. samma prestandaklass om e-Up! som nämndes ovan. Däremot så är båda två ca 150kg lättare än Cupra Born, och väger således även mindre än M3LR/P. Så det borde ju ge bra förutsättningar för dynamiska köregenskaper. Båda finns även som kombi ifall man vill ha en mer praktisk andrabil.

Har för mig att en del även gillar Fiat 500e. Den går det dock inte att ställa in valfri laddningsnivå av batteriet på – åtm. inte på vissa beg. Fast det går väl alltid att lösa med typ ngn slags timer på laddboxen om man verkligen vill. Även osäker på den här 2G/3G-problematiken när det gäller app för äldre exemplar av den här bilen.

Nya Renault 5 E-Tech? Finns den hos handlarna i Sverige? Ska ju även komma som en Alpine-version – A290, men den är fortfarande i intresseanmälan-stadiet…

Renault Zoe kanske. Minns inte riktigt vad folk tycker om den. Är dock viktigt att dubbelkolla så att ett beg. ex. har sidokrockskyddsgardinerna installerade. Efter ett tag i produktion så var det tydligen inte standardutrusting i alla europeiska länder, och jag är inte 100 på hur Renault gick tillväga i Sverige…
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 4 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare

Inlägg av d3marcus »

Tveklöst Honda e
SwedishAdvocate

Glömde BMW i4. Är ju typ samma storlek som Model 3. Och motorpressen tycker tydligen att standardversionen har bättre köregenskaper än m50-versionen. Se t.ex:
viewtopic.php?p=734453#p734453

i4 har ju vidare en mer praktisk halvkombibaklucka än Model 3…

Hyundai Ioniq 6 kanske. Är ju också i samma storleksklass om Model 3, och en del gillar ju utseendet på den…
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate

TiborBlomhall skrev: 15 nov 2024 10:14
Fler "roliga" elbilar är ju MG Cyberster och Fiat 500e cabriolet.
Kikade på den avslutande 'Conclusion'-delen av någon Youtube-provkörning av Cyberster (kommer inte ihåg om det var Fully Charged eller Electrifying…). Den recensenten tyckte Cyberster var rätt mycket mer åt GT-hållet än sportbil. Väger ju tydligen även 2 ton jämnt, och är därmed tyngre än valfri version av Model 3…

Och enligt din artikel här på TCS så har den ju vidare ett listpris på ~800K…
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Cupra Born, kvalar inte den in på listan att titta på?
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

frippe skrev: 15 nov 2024 13:09
Cupra Born är bra men Tavascan är flera strån vassare. Jag har kört båda efter varandra på samma slinga.
Användarvisningsbild
Jimel
Teslaägare

Inlägg av Jimel »

Liten och M3 i samma mening blir helt fel i mitt huvud, största bilen jag haft :D

Kan hålla med om att e-up är rolig att köra, iaf i stadstrafik, allt handlar ju om vad man definierar som rolig.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

TiborBlomhall skrev: 15 nov 2024 13:22
frippe skrev: 15 nov 2024 13:09
Cupra Born är bra men Tavascan är flera strån vassare. Jag har kört båda efter varandra på samma slinga.
Men är inte Tavascan en hel del större än Born? Om det nu är en liten bil som efterfrågas.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

SwedishAdvocate skrev: 15 nov 2024 12:44

BMW i3s tror jag folk tycker är ung. lika roliga som tidigare versionen av eldrivna Mini Cooper som fnils tipsar om här ovan.
Vår i3s är extremt trist att köra, styrningen är helt död, i alla fall om man jämför med model 3 som har fin vägkontakt (inte bara min åsikt) och accelerationspedalen har en superirriterande fördröjning. Stolarna är platta som gymnastikbänkar och körställningen är mera "på" än i bilen. Men bilen har andra förtjänster. Tyvärr har jag för mig de tog med den irriterande pedalfördröjningen till Mini...
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
benke_berguv

Inlägg av benke_berguv »

Jag får väl väga upp det hela med att säga att i3s är kul/sportig och trevlig att köra, framför allt i stadsmiljö :)
Ja, styrningen är lite ”död” men det tycker jag alla moderna bilar är mer eller mindre så inget som jag tycker står ut.
Ja, man sitter mer upprätt jämfört med en m3 men om det är dåligt eller bra är mer på personlig nivå (jag sitter inte bekvämt i en m3 hur jag än bär mig åt, halvliggade körställning med bena i den vinkeln passar mig helt enkelt inte)

Sensmoral - ut och prova själv och se hur den passar :)

//Benke
BEV[e-Rage]

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Hade tidigare en Peugeot e-208 GT och numera kör jag en VW ID.3.
ID.3’an är på alla vis en mycket bättre elbil och e-208’an hade flera tillkortakommanden man kunde reta sig på, men just på små kurviga vägar och inne i stan var den absolut mycket roligare att köra.
Så, högre effekt är inte allt och ökad vikt ökar knappast körglädjen.
SwedishAdvocate

BEV[e-Rage] skrev: 15 nov 2024 17:10
ID.3’an är på alla vis en mycket bättre elbil och e-208’an hade flera tillkortakommanden man kunde reta sig på, men just på små kurviga vägar och inne i stan var den absolut mycket roligare att köra.
Gick det att ange vilken procentsats man ville ladda batteriet till på e-208'an?

Använde e-208'an 2G/3G för datakommunikation?

https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... s-din-bil/
BEV[e-Rage]

Inlägg av BEV[e-Rage] »

SwedishAdvocate skrev: 15 nov 2024 17:15
Gick det att ange vilken procentsats man ville ladda batteriet till på e-208'an?

Som sagt, e-208’an hade flera tillkortakommanden.. men var kul att köra.

Nej, det gick inte att styra Max SoC % och den hade bara 2G/3G modem.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

Håller på att se över vår andrabil som idag är en "övervintrad" MS -16 facelift med fri SuC. Onödigt stor tycker vissa i familjen, och då tänkte jag försöka lösa det genom en liten, OCH rolig elbil. Finns det? Är M3LR/P det roligaste alternativet?
Tesla Roadster?!? Givetvis begagnad, dock liten och rolig är den.
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Jag letar elbil men inte hittat en så pass kul bil så det känns intressant (trimmad Miata idag).
Kört alla som nämts i tråden utom Tavascan.

Då kul innebär olika saker för olika personer - testa själv.
Framkrafs går bort direkt för mig tex.
Simmig känsla i chassit o styrning likaså. Därför går Fiat 500 tex bort - vidrig!

Honda-e är inte pålitlig i kurvorna, skiftar beteende. Bort.

I3s är harmonisk, förutsägbar men sjukt föråldrad.
Styrningen är som alla elbilar medioker och död.
Dock vore det mitt val om jag blev tvingad.
Min preferens är ”liten Lotus-elbil”

M3P är helt OK om man gillar snabba tyskar som AMG och BMW M3.
Enl min uppfattning, trista, klumpiga men snabba rakt fram.
M3P vore mitt val i den klassen. Pga låg tyngdpunkt!

Jag bytte därför fokus till att ersätta vår E-klass med elbil.
Går sådär…då allt är svindyrt och plastigt.
Funderar starkt på en 5-6år gammal MB S-klass!
Riktigt skinn, äkta trä med alcantra i taket.
Stil, väl genomtänkt och mysigt.

Har inte köpt elbil vilket säger allt om vad JAG tycker om elbilars rolighet och plastighet.

PS
Taycan är en trevlig elbil om man söker en GT! Tänk er minus 1000kg och en meter kortare!!! :-)

EQS och i7 är långt ifrån en S-klass men trevligaste elbilarna på långfärd.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Tillägg. Cupra Born är klart trevligare än påtagligt trista ID.3
Små skillnader men avgörande.
Säger kanske mer om min noggrannhet och besatthet av ”ska kännas rätt”. :mrgreen:

Andra som märkligt nog gillas av mig är iX, EQC där deras chassi ”är förutsägbara och talar till mig”.
Gillar inte att sitta högt och tex EQS SUV är lika (i mina ögon) kass som sedanerna EQE/S är skitbra. Relativt alltså.
Känslan för mig avgör!
Du behöver lista ut vad DU på riktigt gillar Lycka Till !
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
SwedishAdvocate

BEV[e-Rage] skrev: 15 nov 2024 17:24
SwedishAdvocate skrev: 15 nov 2024 17:15

Som sagt, e-208’an hade flera tillkortakommanden.. men var kul att köra.

Nej, det gick inte att styra Max SoC % och den hade bara 2G/3G modem.
Peugeot e-208 har ju även ett 'Stellantissyskon' från Opel – Opel Corsa electric om man föredrar det designspråket. Gissar att köregenskaperna är rätt lika. Har fått minst en refresh utseendemässigt så även där finns det möjlighet att välja. Säljs fortfarande.
BEV[e-Rage]

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Sportbilsentusiasten skrev: 16 nov 2024 07:43
Jag letar elbil men inte hittat en så pass kul bil så det känns intressant (trimmad Miata idag).
Kört alla som nämts i tråden utom Tavascan.

Då kul innebär olika saker för olika personer - testa själv.
Framkrafs går bort direkt för mig tex.
Simmig känsla i chassit o styrning likaså. Därför går Fiat 500 tex bort - vidrig!

Honda-e är inte pålitlig i kurvorna, skiftar beteende. Bort.

I3s är harmonisk, förutsägbar men sjukt föråldrad.
Styrningen är som alla elbilar medioker och död.
Dock vore det mitt val om jag blev tvingad.
Min preferens är ”liten Lotus-elbil”

M3P är helt OK om man gillar snabba tyskar som AMG och BMW M3.
Enl min uppfattning, trista, klumpiga men snabba rakt fram.
M3P vore mitt val i den klassen. Pga låg tyngdpunkt!

Jag bytte därför fokus till att ersätta vår E-klass med elbil.
Går sådär…då allt är svindyrt och plastigt.
Funderar starkt på en 5-6år gammal MB S-klass!
Riktigt skinn, äkta trä med alcantra i taket.
Stil, väl genomtänkt och mysigt.

Har inte köpt elbil vilket säger allt om vad JAG tycker om elbilars rolighet och plastighet.

PS
Taycan är en trevlig elbil om man söker en GT! Tänk er minus 1000kg och en meter kortare!!! :-)

EQS och i7 är långt ifrån en S-klass men trevligaste elbilarna på långfärd.
Kanske någon av dessa skulle passa dig, om/när de kommer..
https://caterhamcars.com/en/models/projectv
https://caterhamcars.com/en/models/evseven
SwedishAdvocate

BEV[e-Rage] skrev: 16 nov 2024 09:09
Sportbilsentusiasten skrev: 16 nov 2024 07:43
Jag letar elbil men inte hittat en så pass kul bil så det känns intressant […
Kanske någon av dessa skulle passa dig, om/när de kommer..
https://caterhamcars.com/en/models/projectv
https://caterhamcars.com/en/models/evseven
Tippar på att Porsche kommer presentera nya eldrivna Cayman/Boxter vilken månad som helst…
viewtopic.php?p=809231#p809231
Skriv svar