Fast nya bilar går nog oftast betydligt mer än så under sitt första årMY_piraya skrev: ↑17 okt 2024 14:15rent generellt räknar nog de flesta att normala mil är 1000-1500mil per år.Maw skrev: ↑17 okt 2024 13:494800 mil på 16 månader tycker jag låter helt normalt. Det är ungefär vad jag ligger på utan att bo eller jobba i bilen eller köra taxipejvic skrev: ↑17 okt 2024 12:14Antingen kör Harry taxi eller så bor han i bilen.
Det blir trots allt bara 41,60 per mil i värdeminskning. Det är billigt när det gäller model Y.
Får han dom pengarna så är det mindre än halva priset mot 2022 an
Jämfört med 2022 an så tycker jag denna är dyr
Det är avsevärt mer mil. Och bara årsmodellen i sig Skall inte göra så stor skillnad som 50 000 tycker jag om de hade haft samma miltal
Värdeminskningstråden Model Y
Moderator: Redaktion
Re: Värdeminskningstråden Model Y
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9334
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Jag har kört över 1500 mil per år, och jag cyklar till jobbet, så ingen jobbpendling.MY_piraya skrev: ↑17 okt 2024 14:15rent generellt räknar nog de flesta att normala mil är 1000-1500mil per år.Maw skrev: ↑17 okt 2024 13:494800 mil på 16 månader tycker jag låter helt normalt. Det är ungefär vad jag ligger på utan att bo eller jobba i bilen eller köra taxipejvic skrev: ↑17 okt 2024 12:14Antingen kör Harry taxi eller så bor han i bilen.
Det blir trots allt bara 41,60 per mil i värdeminskning. Det är billigt när det gäller model Y.
Får han dom pengarna så är det mindre än halva priset mot 2022 an
Jämfört med 2022 an så tycker jag denna är dyr
Det är avsevärt mer mil. Och bara årsmodellen i sig Skall inte göra så stor skillnad som 50 000 tycker jag om de hade haft samma miltal
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
- Inlägg: 398
- Blev medlem: 08 dec 2023 21:05
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Model Y har sänkts i omgångar. Det blir värdeminskning om de sänkts med typ 100 000 sen lanseringen. Så länge man köper en ny tesla spelar det ingen roll.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Jag får en uppfattning att många anger 3 års värdeminskning och 1500-2000mil per mil. Är det så många som byter bil var 3e år? Då menar jag inte företag utan privat person.
Tesla MY RWD grå/svart 20"
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Man brukar diskutera värdeminskning på bilar utrifrån tre år då det är då den största värdeminskning sker. Många bilar byter också ägare efter just tre år. Huruvida dessa är privat, företag eller leasing vet jag inte. Jag gissar dock att de flesta som köper privat behåller längre än tre år.
Hjälp mig: Jag har lagt in prishistorik för MY. Jag känner mig dock inte helt 100% på om alla priser och datum stämmer. Lagt källa som kommentarer på de jag är hundra på. Hittar du nått som inte stämmer, skriv i tråden eller skicka PM.
Har du själv sålt en bil utanför KVD? Vill du dela med dig av din info? Skriv detaljer i tråden eller skicka PM om du vill vara anonym. Skriv inköps och försäljningspris (exklusive bonusar och rabatter men inklusive vinterdäck om du köpt och sålt). Om du inte vill dela med dig av regnr skriv gärna datum i trafik också.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Instämmer!Maw skrev: ↑17 okt 2024 14:26Fast nya bilar går nog oftast betydligt mer än så under sitt första årMY_piraya skrev: ↑17 okt 2024 14:15rent generellt räknar nog de flesta att normala mil är 1000-1500mil per år.Maw skrev: ↑17 okt 2024 13:494800 mil på 16 månader tycker jag låter helt normalt. Det är ungefär vad jag ligger på utan att bo eller jobba i bilen eller köra taxipejvic skrev: ↑17 okt 2024 12:14Antingen kör Harry taxi eller så bor han i bilen.
Det blir trots allt bara 41,60 per mil i värdeminskning. Det är billigt när det gäller model Y.
Får han dom pengarna så är det mindre än halva priset mot 2022 an
Jämfört med 2022 an så tycker jag denna är dyr
Det är avsevärt mer mil. Och bara årsmodellen i sig Skall inte göra så stor skillnad som 50 000 tycker jag om de hade haft samma miltal
Enligt MRF, "Sverige är ett vidsträckt land och vi kör långa sträckor. En fjärdedel av svenskarna kör mer än 2000 mil per år och sju procent kör mer än 3000 mil årligen." https://www.mrf.se/wp-content/uploads/2 ... LOWRES.pdf
Jag tolkar denna statistik per förare vilket innebär att en ny bil kan ha fler förare och gå längre än så i snitt.
Min MY har gått 4000 mil på 16 månader.
MY RWD Vit 2023
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Denna var ju väldigt tydlig(från länkade rapporten), ~25-30% kör mer än 2000mil / år
Sen kan man ställa frågan hur många procent av dessa 25-30% är elbilar eller dieslar i norrländska inlandet.
Sen kan man ställa frågan hur många procent av dessa 25-30% är elbilar eller dieslar i norrländska inlandet.

MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Försöker räkna lite privatleasing vs köpa.
Nu finns det inget privatleasingerbjudanden på just MY men om man tar tex en Xpeng G6 för 6500kr/mån. (Dragkrok, 1500 mil). Tror försäkring ingår. Skoda Enyaq går nog att få för liknande.
6500x36=234000 kr på 3 år.
Köpa en MY SR (I det här fallet med Quicksilver färg och vinterdäck). 4 485 kr/mån. 115 316 kr kontantinsats. Restväde 52%, 300 000 kr.
Försäkring runt 500kr/mån(?).
Månadskostnader för lån och försäkring (36 månader): 179 460 kr
Har pratat lite med ChatGPT och den säger.
För att räkna ut vilken värdeminskning som gör att det blir mer fördelaktigt att köpa på lån än att leasa, behöver vi jämföra kostnaderna och hitta den punkt där kostnaden för att köpa (med beaktande av värdeminskningen) blir lägre än leasingkostnaden.
Vi vet redan att:
• Leasingkostnad (över 36 månader): 234 000 kr
• Totalkostnad för att köpa bilen och behålla den efter 3 år (med 0 % ränta och restvärde): 594 776 kr (inkl. kontantinsats och lånekostnader)
• Restvärde: 300 000 kr (det belopp du ska betala för att behålla bilen efter 36 månader)
Vi vill att den netto kostnaden för att köpa (inklusive restvärde och värdeminskning) ska bli lägre än leasingkostnaden.
Netto kostnad = 594 776 - Värde efter 3 år
För att vi ska tjäna på att köpa, vill vi att:
Netto kostnad < 234 000
Så för att hitta den maximala värdeminskningen, sätter vi:
594 776 - {Värde efter 3 år} < 234 000
Lösning för värde efter 3 år:
Värde efter 3 år > 594 ,776 - 234 000 = 360 776
Värdeminskning:
För att bilen ska vara värd mer än 360 776 kr efter 3 år, innebär det att värdeminskningen inte får överstiga:
Värdeminskning = 576 659 - 360 776 = 215 883 kr
Så för att köpa bilen ska vara mer fördelaktigt än leasing, får värdeminskningen inte vara mer än 215 883 kr, vilket innebär att bilen måste vara värd åtminstone 360 776 kr efter 3 år.
Vilket innebär att det inte får vara en värdeminskning på mer än 38%. Och en MY brukar väl ligga kring 50% efter 3 år?
Är det rätt räknat tro?
Nu finns det inget privatleasingerbjudanden på just MY men om man tar tex en Xpeng G6 för 6500kr/mån. (Dragkrok, 1500 mil). Tror försäkring ingår. Skoda Enyaq går nog att få för liknande.
6500x36=234000 kr på 3 år.
Köpa en MY SR (I det här fallet med Quicksilver färg och vinterdäck). 4 485 kr/mån. 115 316 kr kontantinsats. Restväde 52%, 300 000 kr.
Försäkring runt 500kr/mån(?).
Månadskostnader för lån och försäkring (36 månader): 179 460 kr
Har pratat lite med ChatGPT och den säger.
För att räkna ut vilken värdeminskning som gör att det blir mer fördelaktigt att köpa på lån än att leasa, behöver vi jämföra kostnaderna och hitta den punkt där kostnaden för att köpa (med beaktande av värdeminskningen) blir lägre än leasingkostnaden.
Vi vet redan att:
• Leasingkostnad (över 36 månader): 234 000 kr
• Totalkostnad för att köpa bilen och behålla den efter 3 år (med 0 % ränta och restvärde): 594 776 kr (inkl. kontantinsats och lånekostnader)
• Restvärde: 300 000 kr (det belopp du ska betala för att behålla bilen efter 36 månader)
Vi vill att den netto kostnaden för att köpa (inklusive restvärde och värdeminskning) ska bli lägre än leasingkostnaden.
Netto kostnad = 594 776 - Värde efter 3 år
För att vi ska tjäna på att köpa, vill vi att:
Netto kostnad < 234 000
Så för att hitta den maximala värdeminskningen, sätter vi:
594 776 - {Värde efter 3 år} < 234 000
Lösning för värde efter 3 år:
Värde efter 3 år > 594 ,776 - 234 000 = 360 776
Värdeminskning:
För att bilen ska vara värd mer än 360 776 kr efter 3 år, innebär det att värdeminskningen inte får överstiga:
Värdeminskning = 576 659 - 360 776 = 215 883 kr
Så för att köpa bilen ska vara mer fördelaktigt än leasing, får värdeminskningen inte vara mer än 215 883 kr, vilket innebär att bilen måste vara värd åtminstone 360 776 kr efter 3 år.
Vilket innebär att det inte får vara en värdeminskning på mer än 38%. Och en MY brukar väl ligga kring 50% efter 3 år?
Är det rätt räknat tro?
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Nu funderar jag iof på att jag ska låna över 5 år, vilket kanske skulle göra det mer fördelaktigt att låna. Värdeminskningen blir förhoppningvis lite mindre år 3-5. Att lägga det på 5 år ger en restskuld på 42%, då skulle jag behöva lösa ut bilen för 242 147 kr.
Månadskostnaden är då 3 652 kr. Säg att jag då lägger undan 3000 kronor på ett sparkonto med 3% ränta så blir det ungefär 180 000.
Bilen ska lösas ut för 242 000 kr efter 5 år. Jag har då betalat lika mycket som leasing kostade per månad (nu är det över 5 år iof). Jag har då betalat 115 000 kronor i kontant. Sparat undan 180 000 kronor.
Sen om man ska ta med försäkring i beräkningen eftersom det brukar ingå i leasing, så är det halvförsäkring 3 år, cirka 18000 kr säger vi. 2 år med helförsäkring, gissar jag på 24 000kr. Totalt 42 000 kr. Kanske är högt räknat.
Utöver vad leasing kostanden per månad hade varit så har jag då betalat 242 000 + 115 000 + 42000 = 399 000 kr. Drar jag av sparandet på 180 000 kronor så blir det 219 000 kronor för att köpa bilen.
Alternativt så behöver jag sälja bilen för minst 219 000 kronor för att det inte skulle ha varit mer fördelaktigt att leasa en bil för 6500 kronor under 5 år? Jag har dock inte räknat med eventuella reparationskonstader år 3-5.
Kan man räkna så här eller är jag ute och cyklar?
Månadskostnaden är då 3 652 kr. Säg att jag då lägger undan 3000 kronor på ett sparkonto med 3% ränta så blir det ungefär 180 000.
Bilen ska lösas ut för 242 000 kr efter 5 år. Jag har då betalat lika mycket som leasing kostade per månad (nu är det över 5 år iof). Jag har då betalat 115 000 kronor i kontant. Sparat undan 180 000 kronor.
Sen om man ska ta med försäkring i beräkningen eftersom det brukar ingå i leasing, så är det halvförsäkring 3 år, cirka 18000 kr säger vi. 2 år med helförsäkring, gissar jag på 24 000kr. Totalt 42 000 kr. Kanske är högt räknat.
Utöver vad leasing kostanden per månad hade varit så har jag då betalat 242 000 + 115 000 + 42000 = 399 000 kr. Drar jag av sparandet på 180 000 kronor så blir det 219 000 kronor för att köpa bilen.
Alternativt så behöver jag sälja bilen för minst 219 000 kronor för att det inte skulle ha varit mer fördelaktigt att leasa en bil för 6500 kronor under 5 år? Jag har dock inte räknat med eventuella reparationskonstader år 3-5.
Kan man räkna så här eller är jag ute och cyklar?

Re: Värdeminskningstråden Model Y
Varför låna och stå med hela risken?
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Det är väl sällan försäkring ingår i privatleasing?
Hur som tror jag det är enkelt räknat. Köpa en Y SR för 515 tusen(billigaste nya) och noll ränta så är kostnaden 257,500 om den är värd 50% efter 3 år. Ger ca 7100kr i månaden vilket kanske talar för att privatleasa, särskilt om man räknar med kapitalkostnaden också som tillkommer vid köp eftersom man måste gå in med en dryg hundring också.
Hur som tror jag det är enkelt räknat. Köpa en Y SR för 515 tusen(billigaste nya) och noll ränta så är kostnaden 257,500 om den är värd 50% efter 3 år. Ger ca 7100kr i månaden vilket kanske talar för att privatleasa, särskilt om man räknar med kapitalkostnaden också som tillkommer vid köp eftersom man måste gå in med en dryg hundring också.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Ja, det är inte mycket svårare än så. Följ mallen [Pris på bilen du vill ha] - [50 % av det priset] / 36. Är det ungefär samma som leasingpriset? Ja då kan det vara värt att leasa. Förutsatt att man klarar sig på de antal mil som ingår. För oss med små barn kan det dock bli kostsamt att leasa - de tar bra betalt för skador och fläckar på interiört...Cliffen80 skrev: ↑14 nov 2024 18:12Det är väl sällan försäkring ingår i privatleasing?
Hur som tror jag det är enkelt räknat. Köpa en Y SR för 515 tusen(billigaste nya) och noll ränta så är kostnaden 257,500 om den är värd 50% efter 3 år. Ger ca 7100kr i månaden vilket kanske talar för att privatleasa, särskilt om man räknar med kapitalkostnaden också som tillkommer vid köp eftersom man måste gå in med en dryg hundring också.

Sen kan man ju tänka att köper man en bil så kanske man har den i fem år. Då kan man ju räkna 60-65% värdeminskning.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Carlsson skrev: ↑14 nov 2024 20:49Ja, det är inte mycket svårare än så. Följ mallen [Pris på bilen du vill ha] - [50 % av det priset] / 36. Är det ungefär samma som leasingpriset? Ja då kan det vara värt att leasa. Förutsatt att man klarar sig på de antal mil som ingår. För oss med små barn kan det dock bli kostsamt att leasa - de tar bra betalt för skador och fläckar på interiört...Cliffen80 skrev: ↑14 nov 2024 18:12Det är väl sällan försäkring ingår i privatleasing?
Hur som tror jag det är enkelt räknat. Köpa en Y SR för 515 tusen(billigaste nya) och noll ränta så är kostnaden 257,500 om den är värd 50% efter 3 år. Ger ca 7100kr i månaden vilket kanske talar för att privatleasa, särskilt om man räknar med kapitalkostnaden också som tillkommer vid köp eftersom man måste gå in med en dryg hundring också.![]()
Sen kan man ju tänka att köper man en bil så kanske man har den i fem år. Då kan man ju räkna 60-65% värdeminskning.
Ja det är kanske inte svårare än så

Det man kan vinna på med att låna är ju om värdet på bilen faktiskt är högre än restvärdet när lånet går ut?
Jag har också småbarn, så det är en faktor just vid leasing. Är lite orolig för den biten isåfall, vad anses normalt slitage vara osv. Man hör lite olika där hur hårda dom är och vad kostnaden blir..
Säg att jag lägger lånet på 5 år. Då är det 42% i restskuld. 520 000 kr - 218 400 kr / 60 = 5026 kr. Då ser det lite bättre ut. Bilen borde ju vara värd 218 400 kr efter 5 år kan man tycka.
Men år 4-5 kan det tillkomma servicekostnader och det tillkommer en dyrare helförsäkring.
I just Xpeng G6 leasingerbjudandet verkar det ingå. Står så iallafall.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Sällan det lönar sig att leasa om man får tro bilexperternas expert:patrikron skrev: ↑14 nov 2024 21:41Carlsson skrev: ↑14 nov 2024 20:49Ja, det är inte mycket svårare än så. Följ mallen [Pris på bilen du vill ha] - [50 % av det priset] / 36. Är det ungefär samma som leasingpriset? Ja då kan det vara värt att leasa. Förutsatt att man klarar sig på de antal mil som ingår. För oss med små barn kan det dock bli kostsamt att leasa - de tar bra betalt för skador och fläckar på interiört...Cliffen80 skrev: ↑14 nov 2024 18:12Det är väl sällan försäkring ingår i privatleasing?
Hur som tror jag det är enkelt räknat. Köpa en Y SR för 515 tusen(billigaste nya) och noll ränta så är kostnaden 257,500 om den är värd 50% efter 3 år. Ger ca 7100kr i månaden vilket kanske talar för att privatleasa, särskilt om man räknar med kapitalkostnaden också som tillkommer vid köp eftersom man måste gå in med en dryg hundring också.![]()
Sen kan man ju tänka att köper man en bil så kanske man har den i fem år. Då kan man ju räkna 60-65% värdeminskning.
Ja det är kanske inte svårare än såTycker det känns sjukt ändå att leasing ska vara billigare än att faktiskt låna till en bil där det är 0% ränta. Att värdeminskingen är så pass kostsam.
Det man kan vinna på med att låna är ju om värdet på bilen faktiskt är högre än restvärdet när lånet går ut?
Jag har också småbarn, så det är en faktor just vid leasing. Är lite orolig för den biten isåfall, vad anses normalt slitage vara osv. Man hör lite olika där hur hårda dom är och vad kostnaden blir..
Säg att jag lägger lånet på 5 år. Då är det 42% i restskuld. 520 000 kr - 218 400 kr / 60 = 5026 kr. Då ser det lite bättre ut. Bilen borde ju vara värd 218 400 kr efter 5 år kan man tycka.
Men år 4-5 kan det tillkomma servicekostnader och det tillkommer en dyrare helförsäkring.
I just Xpeng G6 leasingerbjudandet verkar det ingå. Står så iallafall.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Nej det är väl som dom säger, att dom har full koll på kostnader och dom förlorar såklart inte på det. Men kan nog löna sig när det finns erbjudande. Och man slipper ju risken om något exceptionellt skulle hända som ger ökat värdeminskning.Newgusa skrev: ↑14 nov 2024 22:14Sällan det lönar sig att leasa om man får tro bilexperternas expert:patrikron skrev: ↑14 nov 2024 21:41Carlsson skrev: ↑14 nov 2024 20:49Ja, det är inte mycket svårare än så. Följ mallen [Pris på bilen du vill ha] - [50 % av det priset] / 36. Är det ungefär samma som leasingpriset? Ja då kan det vara värt att leasa. Förutsatt att man klarar sig på de antal mil som ingår. För oss med små barn kan det dock bli kostsamt att leasa - de tar bra betalt för skador och fläckar på interiört...Cliffen80 skrev: ↑14 nov 2024 18:12Det är väl sällan försäkring ingår i privatleasing?
Hur som tror jag det är enkelt räknat. Köpa en Y SR för 515 tusen(billigaste nya) och noll ränta så är kostnaden 257,500 om den är värd 50% efter 3 år. Ger ca 7100kr i månaden vilket kanske talar för att privatleasa, särskilt om man räknar med kapitalkostnaden också som tillkommer vid köp eftersom man måste gå in med en dryg hundring också.![]()
Sen kan man ju tänka att köper man en bil så kanske man har den i fem år. Då kan man ju räkna 60-65% värdeminskning.
Ja det är kanske inte svårare än såTycker det känns sjukt ändå att leasing ska vara billigare än att faktiskt låna till en bil där det är 0% ränta. Att värdeminskingen är så pass kostsam.
Det man kan vinna på med att låna är ju om värdet på bilen faktiskt är högre än restvärdet när lånet går ut?
Jag har också småbarn, så det är en faktor just vid leasing. Är lite orolig för den biten isåfall, vad anses normalt slitage vara osv. Man hör lite olika där hur hårda dom är och vad kostnaden blir..
Säg att jag lägger lånet på 5 år. Då är det 42% i restskuld. 520 000 kr - 218 400 kr / 60 = 5026 kr. Då ser det lite bättre ut. Bilen borde ju vara värd 218 400 kr efter 5 år kan man tycka.
Men år 4-5 kan det tillkomma servicekostnader och det tillkommer en dyrare helförsäkring.
I just Xpeng G6 leasingerbjudandet verkar det ingå. Står så iallafall.
-
- Inlägg: 72
- Blev medlem: 20 aug 2024 13:40
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Ex en Polestar 2, leasa för 4730 / månad = totalt 170280:- kostnad på en bil för 600k, köper du den privat lär det kosta dig minst 250000:- i värdeminskning samt kapitalkostnad på kontantinsatsen.patrikron skrev: ↑15 nov 2024 10:41Nej det är väl som dom säger, att dom har full koll på kostnader och dom förlorar såklart inte på det. Men kan nog löna sig när det finns erbjudande. Och man slipper ju risken om något exceptionellt skulle hända som ger ökat värdeminskning.Newgusa skrev: ↑14 nov 2024 22:14Sällan det lönar sig att leasa om man får tro bilexperternas expert:patrikron skrev: ↑14 nov 2024 21:41Carlsson skrev: ↑14 nov 2024 20:49Ja, det är inte mycket svårare än så. Följ mallen [Pris på bilen du vill ha] - [50 % av det priset] / 36. Är det ungefär samma som leasingpriset? Ja då kan det vara värt att leasa. Förutsatt att man klarar sig på de antal mil som ingår. För oss med små barn kan det dock bli kostsamt att leasa - de tar bra betalt för skador och fläckar på interiört...Cliffen80 skrev: ↑14 nov 2024 18:12Det är väl sällan försäkring ingår i privatleasing?
Hur som tror jag det är enkelt räknat. Köpa en Y SR för 515 tusen(billigaste nya) och noll ränta så är kostnaden 257,500 om den är värd 50% efter 3 år. Ger ca 7100kr i månaden vilket kanske talar för att privatleasa, särskilt om man räknar med kapitalkostnaden också som tillkommer vid köp eftersom man måste gå in med en dryg hundring också.![]()
Sen kan man ju tänka att köper man en bil så kanske man har den i fem år. Då kan man ju räkna 60-65% värdeminskning.
Ja det är kanske inte svårare än såTycker det känns sjukt ändå att leasing ska vara billigare än att faktiskt låna till en bil där det är 0% ränta. Att värdeminskingen är så pass kostsam.
Det man kan vinna på med att låna är ju om värdet på bilen faktiskt är högre än restvärdet när lånet går ut?
Jag har också småbarn, så det är en faktor just vid leasing. Är lite orolig för den biten isåfall, vad anses normalt slitage vara osv. Man hör lite olika där hur hårda dom är och vad kostnaden blir..
Säg att jag lägger lånet på 5 år. Då är det 42% i restskuld. 520 000 kr - 218 400 kr / 60 = 5026 kr. Då ser det lite bättre ut. Bilen borde ju vara värd 218 400 kr efter 5 år kan man tycka.
Men år 4-5 kan det tillkomma servicekostnader och det tillkommer en dyrare helförsäkring.
I just Xpeng G6 leasingerbjudandet verkar det ingå. Står så iallafall.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
I din uträkning på fem år så betalar du väl både handpenning och månadsavgift plus månadssparande för att komma fram till slutsumman om jag förstår det rätt? I privatleasingfallet för Xpeng betalar du ungefär lika mycket i månadsavgift som för Teslan plus månadssparandet men slipper betala 115k i handpenning som du istället kan ha på banken till den räntan du räknade med på månaddssparandet i Teslafallet.patrikron skrev: ↑14 nov 2024 12:29Nu funderar jag iof på att jag ska låna över 5 år, vilket kanske skulle göra det mer fördelaktigt att låna. Värdeminskningen blir förhoppningvis lite mindre år 3-5. Att lägga det på 5 år ger en restskuld på 42%, då skulle jag behöva lösa ut bilen för 242 147 kr.
Månadskostnaden är då 3 652 kr. Säg att jag då lägger undan 3000 kronor på ett sparkonto med 3% ränta så blir det ungefär 180 000.
Bilen ska lösas ut för 242 000 kr efter 5 år. Jag har då betalat lika mycket som leasing kostade per månad (nu är det över 5 år iof). Jag har då betalat 115 000 kronor i kontant. Sparat undan 180 000 kronor.
Sen om man ska ta med försäkring i beräkningen eftersom det brukar ingå i leasing, så är det halvförsäkring 3 år, cirka 18000 kr säger vi. 2 år med helförsäkring, gissar jag på 24 000kr. Totalt 42 000 kr. Kanske är högt räknat.
Utöver vad leasing kostanden per månad hade varit så har jag då betalat 242 000 + 115 000 + 42000 = 399 000 kr. Drar jag av sparandet på 180 000 kronor så blir det 219 000 kronor för att köpa bilen.
Alternativt så behöver jag sälja bilen för minst 219 000 kronor för att det inte skulle ha varit mer fördelaktigt att leasa en bil för 6500 kronor under 5 år? Jag har dock inte räknat med eventuella reparationskonstader år 3-5.
Kan man räkna så här eller är jag ute och cyklar?![]()
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Absolut, erbjudanden av en eller annan anledning existerar ju titt som tätt.patrikron skrev: ↑15 nov 2024 10:41Nej det är väl som dom säger, att dom har full koll på kostnader och dom förlorar såklart inte på det. Men kan nog löna sig när det finns erbjudande. Och man slipper ju risken om något exceptionellt skulle hända som ger ökat värdeminskning.Newgusa skrev: ↑14 nov 2024 22:14Sällan det lönar sig att leasa om man får tro bilexperternas expert:patrikron skrev: ↑14 nov 2024 21:41Carlsson skrev: ↑14 nov 2024 20:49Ja, det är inte mycket svårare än så. Följ mallen [Pris på bilen du vill ha] - [50 % av det priset] / 36. Är det ungefär samma som leasingpriset? Ja då kan det vara värt att leasa. Förutsatt att man klarar sig på de antal mil som ingår. För oss med små barn kan det dock bli kostsamt att leasa - de tar bra betalt för skador och fläckar på interiört...Cliffen80 skrev: ↑14 nov 2024 18:12Det är väl sällan försäkring ingår i privatleasing?
Hur som tror jag det är enkelt räknat. Köpa en Y SR för 515 tusen(billigaste nya) och noll ränta så är kostnaden 257,500 om den är värd 50% efter 3 år. Ger ca 7100kr i månaden vilket kanske talar för att privatleasa, särskilt om man räknar med kapitalkostnaden också som tillkommer vid köp eftersom man måste gå in med en dryg hundring också.![]()
Sen kan man ju tänka att köper man en bil så kanske man har den i fem år. Då kan man ju räkna 60-65% värdeminskning.
Ja det är kanske inte svårare än såTycker det känns sjukt ändå att leasing ska vara billigare än att faktiskt låna till en bil där det är 0% ränta. Att värdeminskingen är så pass kostsam.
Det man kan vinna på med att låna är ju om värdet på bilen faktiskt är högre än restvärdet när lånet går ut?
Jag har också småbarn, så det är en faktor just vid leasing. Är lite orolig för den biten isåfall, vad anses normalt slitage vara osv. Man hör lite olika där hur hårda dom är och vad kostnaden blir..
Säg att jag lägger lånet på 5 år. Då är det 42% i restskuld. 520 000 kr - 218 400 kr / 60 = 5026 kr. Då ser det lite bättre ut. Bilen borde ju vara värd 218 400 kr efter 5 år kan man tycka.
Men år 4-5 kan det tillkomma servicekostnader och det tillkommer en dyrare helförsäkring.
I just Xpeng G6 leasingerbjudandet verkar det ingå. Står så iallafall.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Bra erbjudande men gammal bil/teknik kanske som annars inte skulle locka köpare för dyr peng?TorbenTorben skrev: ↑15 nov 2024 10:49Ex en Polestar 2, leasa för 4730 / månad = totalt 170280:- kostnad på en bil för 600k, köper du den privat lär det kosta dig minst 250000:- i värdeminskning samt kapitalkostnad på kontantinsatsen.patrikron skrev: ↑15 nov 2024 10:41Nej det är väl som dom säger, att dom har full koll på kostnader och dom förlorar såklart inte på det. Men kan nog löna sig när det finns erbjudande. Och man slipper ju risken om något exceptionellt skulle hända som ger ökat värdeminskning.Newgusa skrev: ↑14 nov 2024 22:14Sällan det lönar sig att leasa om man får tro bilexperternas expert:patrikron skrev: ↑14 nov 2024 21:41Carlsson skrev: ↑14 nov 2024 20:49
Ja, det är inte mycket svårare än så. Följ mallen [Pris på bilen du vill ha] - [50 % av det priset] / 36. Är det ungefär samma som leasingpriset? Ja då kan det vara värt att leasa. Förutsatt att man klarar sig på de antal mil som ingår. För oss med små barn kan det dock bli kostsamt att leasa - de tar bra betalt för skador och fläckar på interiört...![]()
Sen kan man ju tänka att köper man en bil så kanske man har den i fem år. Då kan man ju räkna 60-65% värdeminskning.
Ja det är kanske inte svårare än såTycker det känns sjukt ändå att leasing ska vara billigare än att faktiskt låna till en bil där det är 0% ränta. Att värdeminskingen är så pass kostsam.
Det man kan vinna på med att låna är ju om värdet på bilen faktiskt är högre än restvärdet när lånet går ut?
Jag har också småbarn, så det är en faktor just vid leasing. Är lite orolig för den biten isåfall, vad anses normalt slitage vara osv. Man hör lite olika där hur hårda dom är och vad kostnaden blir..
Säg att jag lägger lånet på 5 år. Då är det 42% i restskuld. 520 000 kr - 218 400 kr / 60 = 5026 kr. Då ser det lite bättre ut. Bilen borde ju vara värd 218 400 kr efter 5 år kan man tycka.
Men år 4-5 kan det tillkomma servicekostnader och det tillkommer en dyrare helförsäkring.
I just Xpeng G6 leasingerbjudandet verkar det ingå. Står så iallafall.
-
- Inlägg: 72
- Blev medlem: 20 aug 2024 13:40
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Frågan är väl vad som händer efter 3 år, undra om man kan köpa loss den för runt 200k, bör finnas 0 efterfrågan efter gamla P2 2028 ? Då har man ju gjort en bra deal och fått bilen till 40% rabatt...Newgusa skrev: ↑15 nov 2024 11:03Bra erbjudande men gammal bil/teknik kanske som annars inte skulle locka köpare för dyr peng?TorbenTorben skrev: ↑15 nov 2024 10:49Ex en Polestar 2, leasa för 4730 / månad = totalt 170280:- kostnad på en bil för 600k, köper du den privat lär det kosta dig minst 250000:- i värdeminskning samt kapitalkostnad på kontantinsatsen.patrikron skrev: ↑15 nov 2024 10:41Nej det är väl som dom säger, att dom har full koll på kostnader och dom förlorar såklart inte på det. Men kan nog löna sig när det finns erbjudande. Och man slipper ju risken om något exceptionellt skulle hända som ger ökat värdeminskning.Newgusa skrev: ↑14 nov 2024 22:14Sällan det lönar sig att leasa om man får tro bilexperternas expert:patrikron skrev: ↑14 nov 2024 21:41
Ja det är kanske inte svårare än såTycker det känns sjukt ändå att leasing ska vara billigare än att faktiskt låna till en bil där det är 0% ränta. Att värdeminskingen är så pass kostsam.
Det man kan vinna på med att låna är ju om värdet på bilen faktiskt är högre än restvärdet när lånet går ut?
Jag har också småbarn, så det är en faktor just vid leasing. Är lite orolig för den biten isåfall, vad anses normalt slitage vara osv. Man hör lite olika där hur hårda dom är och vad kostnaden blir..
Säg att jag lägger lånet på 5 år. Då är det 42% i restskuld. 520 000 kr - 218 400 kr / 60 = 5026 kr. Då ser det lite bättre ut. Bilen borde ju vara värd 218 400 kr efter 5 år kan man tycka.
Men år 4-5 kan det tillkomma servicekostnader och det tillkommer en dyrare helförsäkring.
I just Xpeng G6 leasingerbjudandet verkar det ingå. Står så iallafall.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Det är 2024/2025 version är jag ganska säker på, ganska bra erbjudande tycker jagNewgusa skrev: ↑15 nov 2024 11:03Bra erbjudande men gammal bil/teknik kanske som annars inte skulle locka köpare för dyr peng?TorbenTorben skrev: ↑15 nov 2024 10:49Ex en Polestar 2, leasa för 4730 / månad = totalt 170280:- kostnad på en bil för 600k, köper du den privat lär det kosta dig minst 250000:- i värdeminskning samt kapitalkostnad på kontantinsatsen.patrikron skrev: ↑15 nov 2024 10:41Nej det är väl som dom säger, att dom har full koll på kostnader och dom förlorar såklart inte på det. Men kan nog löna sig när det finns erbjudande. Och man slipper ju risken om något exceptionellt skulle hända som ger ökat värdeminskning.Newgusa skrev: ↑14 nov 2024 22:14Sällan det lönar sig att leasa om man får tro bilexperternas expert:patrikron skrev: ↑14 nov 2024 21:41
Ja det är kanske inte svårare än såTycker det känns sjukt ändå att leasing ska vara billigare än att faktiskt låna till en bil där det är 0% ränta. Att värdeminskingen är så pass kostsam.
Det man kan vinna på med att låna är ju om värdet på bilen faktiskt är högre än restvärdet när lånet går ut?
Jag har också småbarn, så det är en faktor just vid leasing. Är lite orolig för den biten isåfall, vad anses normalt slitage vara osv. Man hör lite olika där hur hårda dom är och vad kostnaden blir..
Säg att jag lägger lånet på 5 år. Då är det 42% i restskuld. 520 000 kr - 218 400 kr / 60 = 5026 kr. Då ser det lite bättre ut. Bilen borde ju vara värd 218 400 kr efter 5 år kan man tycka.
Men år 4-5 kan det tillkomma servicekostnader och det tillkommer en dyrare helförsäkring.
I just Xpeng G6 leasingerbjudandet verkar det ingå. Står så iallafall.
-
- Inlägg: 72
- Blev medlem: 20 aug 2024 13:40
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Precis 2025 års modell, en rätt bra deal kan jag tycka, betydligt trevligare och mer premium än en Modell Y...ludvigrn skrev: ↑15 nov 2024 11:13Det är 2024/2025 version är jag ganska säker på, ganska bra erbjudande tycker jagNewgusa skrev: ↑15 nov 2024 11:03Bra erbjudande men gammal bil/teknik kanske som annars inte skulle locka köpare för dyr peng?TorbenTorben skrev: ↑15 nov 2024 10:49Ex en Polestar 2, leasa för 4730 / månad = totalt 170280:- kostnad på en bil för 600k, köper du den privat lär det kosta dig minst 250000:- i värdeminskning samt kapitalkostnad på kontantinsatsen.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Bra deal absolut men det är nog en smaksak om man gillar PS2. De svenska recensionerna jag sett på YT har inte fått mig att svänga från Tesla i alla fall, tvärtom.TorbenTorben skrev: ↑15 nov 2024 11:16Precis 2025 års modell, en rätt bra deal kan jag tycka, betydligt trevligare och mer premium än en Modell Y...ludvigrn skrev: ↑15 nov 2024 11:13Det är 2024/2025 version är jag ganska säker på, ganska bra erbjudande tycker jagNewgusa skrev: ↑15 nov 2024 11:03Bra erbjudande men gammal bil/teknik kanske som annars inte skulle locka köpare för dyr peng?TorbenTorben skrev: ↑15 nov 2024 10:49Ex en Polestar 2, leasa för 4730 / månad = totalt 170280:- kostnad på en bil för 600k, köper du den privat lär det kosta dig minst 250000:- i värdeminskning samt kapitalkostnad på kontantinsatsen.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Dessutom en nyare modell och modernare teknik än Model YTorbenTorben skrev: ↑15 nov 2024 11:16Precis 2025 års modell, en rätt bra deal kan jag tycka, betydligt trevligare och mer premium än en Modell Y...ludvigrn skrev: ↑15 nov 2024 11:13Det är 2024/2025 version är jag ganska säker på, ganska bra erbjudande tycker jagNewgusa skrev: ↑15 nov 2024 11:03Bra erbjudande men gammal bil/teknik kanske som annars inte skulle locka köpare för dyr peng?TorbenTorben skrev: ↑15 nov 2024 10:49Ex en Polestar 2, leasa för 4730 / månad = totalt 170280:- kostnad på en bil för 600k, köper du den privat lär det kosta dig minst 250000:- i värdeminskning samt kapitalkostnad på kontantinsatsen.

VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Man får inte köpa ut bilar på privatleasing av Polestar, jag har testat. Men det är ju bara köpa en liknande begagnad av handlare, går ju att köpa 3 år gamla för under 400 tkr.TorbenTorben skrev: ↑15 nov 2024 11:06Frågan är väl vad som händer efter 3 år, undra om man kan köpa loss den för runt 200k, bör finnas 0 efterfrågan efter gamla P2 2028 ? Då har man ju gjort en bra deal och fått bilen till 40% rabatt...Newgusa skrev: ↑15 nov 2024 11:03Bra erbjudande men gammal bil/teknik kanske som annars inte skulle locka köpare för dyr peng?TorbenTorben skrev: ↑15 nov 2024 10:49Ex en Polestar 2, leasa för 4730 / månad = totalt 170280:- kostnad på en bil för 600k, köper du den privat lär det kosta dig minst 250000:- i värdeminskning samt kapitalkostnad på kontantinsatsen.
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21