Laddgata med besvärlig åtkomst

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Laddgata med besvärlig åtkomst

Inlägg av mikebike »

tsint skrev: 14 nov 2024 14:13
mikebike skrev: 14 nov 2024 12:09
toppo skrev: 14 nov 2024 11:57
fth skrev: 14 nov 2024 10:54
tor-ake skrev: 14 nov 2024 10:49
Man önskar det, men nej. Man behöver bara ha ett ladduttag nånstans på bilen, inte faktiskt ladda bilen.
Det finns absolut platser där skyltningen lämnar övrigt att önska, även om många platser faktiskt kräver "pågående laddning" för att man inte skall få böter, men oavsett skyltning så bör man väl inte blockera laddplats i onödan?

/fth
I Stockholm stad krävs ingen pågående laddning, de skriver det själva på sin hemsida: ”Bilar med möjlighet till extern laddning får parkera på laddplatser utan att ladda.
https://parkering.stockholm/parkeringsr ... laddplats/

Man får såklart tycka att det är dumt men när man gör hela gator till laddplatser som i detta fall så behöver ju dessa parkeringar nyttjas också.
Det gäller inte överallt. På Valhallavägen har de satt upp skyltar där det krävs "Kopplad kabel".
På andra ställen står "Gäller pågående laddning".

Mer sånt, och fler parkeringsböter, tack.
När jag var i kontakt med min kommun om att folk okynnesparkerade på våra få laddplatser utan att ladda så fick jag svaret att man inte får ha en tilläggstavla som kräver pågående laddning eller ansluten kabel på parkeringar som är på "gatumark". Det är bara ok att ha T24. Laddplats. Tavlan anger en plats för extern laddning av elektricitet för fordons framdrivning.

På Valhallavägen så sitter väl inte laddarna på gatumark, då kan kommunen ha en egen tilläggstavla som säger att kabeln ska vara ansluten.
Då skulle det alltså vara ok i Hagalund eftersom det inte är gatuparkering (Boendeparkering gäller inte), men inte heller där sitter det någon tilläggsskylt.

Jag ser ofta avgasbilar som blockerar laddstolpar, men jag har aldrig sett någon som blivit lappad.
Är det så att parkeringsvakterna inte kan se om en bil är laddbar när de läser av registreringsskylten?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jag har hört från bekanta som bor i Stockholms innerstad, att de köpt elbil bara för att kunna parkera smidigt.

Får väl erkänna att även jag parkerat på laddplatser några gånger utan att ladda.

Vissa delar i Stockholm, vid de värsta tidpunkterna, kan det ta en upp mot en timme att hitta en ledig vanlig P-plats.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Jag har hört från bekanta som bor i Stockholms innerstad, att de köpt elbil bara för att kunna parkera smidigt.
-Bra, då funkar det. :D

Får väl erkänna att även jag parkerat på laddplatser några gånger utan att ladda.
-Jag har parkerat på laddplats ett par gånger fast jag inte behövt ladda, men då har jag laddat ändå. Jag resonerar som så att om operatören ser att platserna utnyttjas och ger inkomster så ökar incitamentet att bygga fler.

Vissa delar i Stockholm, vid de värsta tidpunkterna, kan det ta en upp mot en timme att hitta en ledig vanlig P-plats.
-Det är därför jag i stort sett aldrig parkerar i innerstan, eller ens kör bil i stan. Imorgon är ett undantag eftersom jag skall köra norrut direkt efter jobbet. Kommer man före 7 är det inga problem att hitta parkeringsplats vid jobbet.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

Ibland är det enda rätta att faktiskt parkera på laddplatser även om man inte laddar. Jag parkerar ofta i "Dansmästaren", ett parkeringshus i Uppsala. Ungefär hälften av platserna har laddare och där får inga ICE stå, endast laddbara bilar. Det är däremot inte förpliktat att ladda eller ens koppla upp. (Jag har faktiskt ringt kundtjänsten och frågat och det är så.)

Platserna utan laddning är så gott som alltid helt upptagna medan laddplatserna oftast är till 2/3 lediga. Det vore rent oförskämt för någon med en laddbar bil att ta en ICE plats här. I bilden nedan är platserna till vänster ICE och till höger laddplatser.
IMG_0021.png
IMG_0023.png
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Skriv svar