Fel på däcktrycksövervakning - 1/ däck
Moderator: Redaktion
Fel på däcktrycksövervakning - 1/ däck
Hej
Sträcker ut en hand här kring min nya M3P utplockad 22/12:
”Fel på däcktrycksövervakning - Trycksensor kan rensas vid nästa körning”.
- 1/4 däck visar ej däcktryck.
Har kört flertal ggr men meddelande kvarstår.
Vinterdäck 4x18” från Zax/Megahjul med BLE sensor som fungerat fram till nu.
Finns något tips på att lösa detta?
Re: Fel på däcktrycksövervakning - 1/ däck
Har haft exakt samma problem men det har löst sig efter senaste uppdateringarna.ob1knobi skrev:Hej
Får se om det kommer tillbaka…
Har BLE från tässla.se, ej original.
Ett tips är att fylla på så du har 3 bar.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
Har kommit tillbaka för mig efter några mils körning. Också icke -original tesla vinterdäck och sensorer. Alternativt kan man prova att byta hjul fram och tillbaka i settings och sen köra några mil. Har funkat för mig
lycka till!

- Maltino
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mattias13016
Samma problem här också! Felet kom för några veckor sedan.
M3 -21 med eftermarknadshjul.
M3 -21 med eftermarknadshjul.
Tack för tipsen! Ska pröva byta hjulconfig samt fylla på luft vid närmsta ”smutsiga” mack

Jag fick tipset från däckfirman att man ibland kan behöva stänga av bluetooth i telefonen, byta hjuldimension i inställningar på bilen (byt till något annat och sedan tillbaka till rätt), samt köra en sväng så att BLE-sensorerna kan synka ordentligt med bilen. Det löste problemet för mig iaf.
Jag fick utbytt på garanti (originalhjulen) så saker kan faktiskt paja också.
Är det inte original så kanske det är svårt.
Är det inte original så kanske det är svårt.
-
Lyfter tråden.
Montera Vinterdäck på vår model Y LR -23 i veckan. Efter 3minuters körning uppdaterades alla hjulsensorer utan 1.
Höger bak vägrar att dyka upp. Köpte sensorerna på Ebay tesla original bluetooth sensorer. Har testat att starta om displayen, sänka trycket till under 2 bar och öka igen till 3 för att "väcka sensorn", byta hjul i bilens display fram o tillbaks, uppdatera mellan sommar / vinterdäck för att på såsätt "rensa bilens tpms" men inget verkar göra någon form av reset av tpms systemet.
Läste någonstans att man inte kan vara säker på att det är just det däcket som "saknas" på displayen som verkligen felar, bestämde mig därför idag att ta en sväng ut o köra med luftkompressor och justera upp o ner varje hjuls tryck individuellt för att se vilken sensor som inte påverkas av förändring. Sensorerna uppdateras snabbt så det gick enkelt att följa vilket däck man ändra.
Kom fram till att
VF är VF enligt displayen
HF på displayen är i verkligheten HB
VB på displayen är i verkligheten HF
HB på displayen är i verkligheten VB som inte visar något värde.
Vilket innebär att det är hjulsensorn VänsterBak som är död och inte HögerBak som displayen visar. Får beställa en ny sensor från tesla och åka till däckverkstan o göra ett byte och hoppas på det bästa. Jävligt lätt att bli lurad av displayen och byta sensorer som inte är felaktiga
Montera Vinterdäck på vår model Y LR -23 i veckan. Efter 3minuters körning uppdaterades alla hjulsensorer utan 1.
Höger bak vägrar att dyka upp. Köpte sensorerna på Ebay tesla original bluetooth sensorer. Har testat att starta om displayen, sänka trycket till under 2 bar och öka igen till 3 för att "väcka sensorn", byta hjul i bilens display fram o tillbaks, uppdatera mellan sommar / vinterdäck för att på såsätt "rensa bilens tpms" men inget verkar göra någon form av reset av tpms systemet.
Läste någonstans att man inte kan vara säker på att det är just det däcket som "saknas" på displayen som verkligen felar, bestämde mig därför idag att ta en sväng ut o köra med luftkompressor och justera upp o ner varje hjuls tryck individuellt för att se vilken sensor som inte påverkas av förändring. Sensorerna uppdateras snabbt så det gick enkelt att följa vilket däck man ändra.
Kom fram till att
Vilket innebär att det är hjulsensorn VänsterBak som är död och inte HögerBak som displayen visar. Får beställa en ny sensor från tesla och åka till däckverkstan o göra ett byte och hoppas på det bästa. Jävligt lätt att bli lurad av displayen och byta sensorer som inte är felaktiga

MY LR vit/vit -23
Beställd 19/4
Tillverkad 26/4
Levererad 12/5
Beställd 19/4
Tillverkad 26/4
Levererad 12/5
Bumpar tråden. Dök upp igår och felmeddelandet håller sig kvar. Alla däcken finns kvar i displayen och visar rätt tryck. Vad kan det vara?
Model Y RWD
Beställd 230428
Uthämtad "Birdpoo" 230602 i Södertälje
Beställd 230428
Re: Fel på däcktrycksövervakning - [emoji[emoji638][emoji639][emoji[emoji6[emoji640][emoji638]][emoji640][emoji640]][emo
Jag har samma.
Jag tror det är en bugg.
Det försvinner nog vid nästa uppdatering
Jag tror det är en bugg.
Det försvinner nog vid nästa uppdatering
MYP -22 | MIB | svart/svart
- maxhallden
- Teslaägare
Har också samma. Alla sensorer fungerar perfekt.
Högst troligt en bugg sedan sista uppdateringen. Många på tyska Teslaforumet har rapporterat samma sak.
Högst troligt en bugg sedan sista uppdateringen. Många på tyska Teslaforumet har rapporterat samma sak.
TMY RWD Svart/svart 2023
TM3 RWD Vit/svart 2024
TM3 RWD Vit/svart 2024
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
När man kört några mil så visar displayen rätt positionAndreasTeslaY skrev: ↑22 okt 2023 21:12Lyfter tråden.
Kom fram till att
Vilket innebär att det är hjulsensorn VänsterBak som är död och inte HögerBak som displayen visar. Får beställa en ny sensor från tesla och åka till däckverkstan o göra ett byte och hoppas på det bästa. Jävligt lätt att bli lurad av displayen och byta sensorer som inte är felaktiga![]()
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Tack för informationen! Ja, det dök upp efter senaste uppdateringen. Verkar dyka upp efter ca 30 min körning. Irriterande...
Model Y RWD
Beställd 230428
Beställd 230428
- Icerman
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas774651
Upplever precis samma, kör nu version
38.7
38.7
Model Y LR -22
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Tack för info.
Min bil laddade precis ner 38.7 men den tänker jag inte installera. Kör vidare med 38.6.
Min bil laddade precis ner 38.7 men den tänker jag inte installera. Kör vidare med 38.6.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Har nu fått uppdatering 38.7. Felet finns fortfarande kvar. Dyker upp efter ca 30 min körning. Nytt beteende: felmeddelandet försvinner under resan för att dyka upo igen. Sensorerna fungerar och det verkar vara många i flera länder som är påverkade, så det är sannolikt inte fel på mina.
Är det ngn som uppdaterat som märker samma sak? Märkligt att de inte lyckats fixa detta...
Är det ngn som uppdaterat som märker samma sak? Märkligt att de inte lyckats fixa detta...
Model Y RWD
Beställd 230428
Beställd 230428
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
De vill nog inte fixa så att eftermarknadssensorer fungerar i deras bilar.max001 skrev: ↑20 nov 2024 11:10Har nu fått uppdatering 38.7. Felet finns fortfarande kvar. Dyker upp efter ca 30 min körning. Nytt beteende: felmeddelandet försvinner under resan för att dyka upo igen. Sensorerna fungerar och det verkar vara många i flera länder som är påverkade, så det är sannolikt inte fel på mina.
Enligt uppgift kan/skall tillverkarna av sensorer ta fram en uppdatering.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- maxhallden
- Teslaägare
Klippt från CUB:s hemsida:
Bästa Cub användare.
Vi vill ge en viktig information angående den senaste uppdateringen av Teslas fordonsprogramvara (V12 2024.38.6 och senare).
CUB har genomfört tester på Tesla-fordon utrustade med vårt däcktrycksövervakningssystem (TPMS) och funnit följande.
Det är viktigt att notera att även om de förhållanden som beskrivs nedan kan uppstå, förblir systemets funktionalitet normalt och kommer inte att påverka körsäkerheten. Det här problemet beror inte på fel på vår Cub-sensor vi tillhandahåller, eftersom det inte var motiverat att stödja OTA-uppdateringar från Tesla.
Vad händer.
Under körning.
1. När däcktrycket når ett stabilt läge, kan ett felvarningsmeddelande (VCSEC_a222) visas i displayen.
2. Detta felmeddelande visas endast under körning.
3. När däcktrycket ändras kommer det fortfarande visas korrekta värden. Vid fortsatt körning försvinner varningsmeddelandet automatiskt
4. TPMS-system som använder Cub-sensorer kommer fortsatt att visa korrekta värden och varna om tryckfall uppstår. Detta garanterar för säkerheten.
CUB har analyserat problemet och arbetar på en lämplig lösning. Efter noggranna tester kommer en uppdaterad programvara att tillhandahållas, för att göra det möjligt för distributörer och kunder med uppdatering. Lösningen kommer att vara en app på Andorid/ Cub verktyg för att utföra uppdateringen.
Vi uppskattar ditt samarbete och stöd när vi arbetar för att lösa denna fråga snabbt. Du kan vara säker på att CUB har åtagit sig att upprätthålla de högsta standarderna för säkerhet och prestanda för våra produkter. Vi kommer att hålla dig uppdaterad om våra framsteg och meddela dig så snart den uppdaterade programvaran är tillgänglig.
Vänliga hälsningar
SECUB AB
Bästa Cub användare.
Vi vill ge en viktig information angående den senaste uppdateringen av Teslas fordonsprogramvara (V12 2024.38.6 och senare).
CUB har genomfört tester på Tesla-fordon utrustade med vårt däcktrycksövervakningssystem (TPMS) och funnit följande.
Det är viktigt att notera att även om de förhållanden som beskrivs nedan kan uppstå, förblir systemets funktionalitet normalt och kommer inte att påverka körsäkerheten. Det här problemet beror inte på fel på vår Cub-sensor vi tillhandahåller, eftersom det inte var motiverat att stödja OTA-uppdateringar från Tesla.
Vad händer.
Under körning.
1. När däcktrycket når ett stabilt läge, kan ett felvarningsmeddelande (VCSEC_a222) visas i displayen.
2. Detta felmeddelande visas endast under körning.
3. När däcktrycket ändras kommer det fortfarande visas korrekta värden. Vid fortsatt körning försvinner varningsmeddelandet automatiskt
4. TPMS-system som använder Cub-sensorer kommer fortsatt att visa korrekta värden och varna om tryckfall uppstår. Detta garanterar för säkerheten.
CUB har analyserat problemet och arbetar på en lämplig lösning. Efter noggranna tester kommer en uppdaterad programvara att tillhandahållas, för att göra det möjligt för distributörer och kunder med uppdatering. Lösningen kommer att vara en app på Andorid/ Cub verktyg för att utföra uppdateringen.
Vi uppskattar ditt samarbete och stöd när vi arbetar för att lösa denna fråga snabbt. Du kan vara säker på att CUB har åtagit sig att upprätthålla de högsta standarderna för säkerhet och prestanda för våra produkter. Vi kommer att hålla dig uppdaterad om våra framsteg och meddela dig så snart den uppdaterade programvaran är tillgänglig.
Vänliga hälsningar
SECUB AB
TMY RWD Svart/svart 2023
TM3 RWD Vit/svart 2024
TM3 RWD Vit/svart 2024
Nu när jag tänker efter så är ju sensorerna i vinterdäcken förmodligen inte original. Jag antar att jag får vända mig till där jag köpte vinterdäcken och sensorerna får att ev. få en uppdatering. Hur ser man förresten vilket märke TPMS-sensorerna har?mikebike skrev: ↑20 nov 2024 11:27De vill nog inte fixa så att eftermarknadssensorer fungerar i deras bilar.max001 skrev: ↑20 nov 2024 11:10Har nu fått uppdatering 38.7. Felet finns fortfarande kvar. Dyker upp efter ca 30 min körning. Nytt beteende: felmeddelandet försvinner under resan för att dyka upo igen. Sensorerna fungerar och det verkar vara många i flera länder som är påverkade, så det är sannolikt inte fel på mina.
Enligt uppgift kan/skall tillverkarna av sensorer ta fram en uppdatering.
Model Y RWD
Beställd 230428
Beställd 230428
Ni som har problem - har ni Tesla original TPMS eller 3e parts?
Vad jag har läst har det drabbat både de med original och tredjepart. Alla tycks dock inte ha blivit påverkade vilket i sig är lite lustigt.
Model Y RWD
Beställd 230428
Beställd 230428
- supasoulfighter
- Teslaägare
3e part. Hände nu när jag var tvungen att byta ut de bakre vinterdäcken mot nya. Sjukt irriterande.
MYLR (Juniper) -25
Med sensste uppdateringarna har detta försvunnit hos mig.
Model Y RWD
Beställd 230428
Beställd 230428